5 czerwca 2025 r. opublikowano kolejny projekt[1] zmian przepisów dotyczących mobbingu i dyskryminacji. Oto 5 wybranych nowości, które przewiduje obecna wersja nowelizacji – w stosunku do poprzedniej.
1. Wyższy próg zadośćuczynienia
Pracownik, który doznał mobbingu, będzie miał prawo dochodzić od pracodawcy zadośćuczynienia w wysokości nie niższej niż 12-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.
W poprzednim projekcie dolny próg zadośćuczynienia za mobbing ustalono na poziomie 6-krotności wynagrodzenia danego pracownika. Jak tym razem wskazał projektodawca, podwyższenie dolnej granicy zadośćuczynienia do 12-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ma na celu m.in. wzmocnienie funkcji kompensacyjnej i odstraszającej. Jest to bez wątpienia istotna zmiana z perspektywy pracodawców.
2. Regres pracodawcy
Pracodawca, który wypłacił odszkodowanie lub zadośćuczynienie ofierze może żądać od osoby, od której pochodziły zachowania stanowiące mobbing, wyrównania poniesionej szkody.
3. Rozliczanie z powierzanej pracy to nie mobbing
Uzasadnione i wyrażone we adekwatnej formie zachowania wobec pracownika, w szczególności rozliczanie z powierzonej pracy lub jej krytyka, nie mogą być uznane za mobbing – w celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych, projektodawca wyłączył konstruktywny feedback spod „nowej” definicji mobbingu.
4. Czas na dostosowanie regulacji wewnątrzzakładowych
Pracodawcy będą zobowiązani do wprowadzenia do regulaminu pracy (lub określenia odpowiednio w układzie zbiorowym lub w obwieszczeniu) postanowień regulujących zasady, tryb oraz częstotliwość działań w obszarze przeciwdziałania:
- naruszaniu godności oraz innych dóbr osobistych pracowników,
- naruszaniu zasady równego traktowania w zatrudnieniu oraz dyskryminacji,
- mobbingowi
w terminie 6 miesięcy od daty wejścia zmian w życie.
Poprzedni projekt przewidywał krótszy, bo 3-miesięczny termin na dostosowanie regulacji wewnątrzzakładowych.
5. Przepisy przejściowe
Obecny projekt uwzględnia przepisy przejściowe, zgodnie z którymi do:
- zachowań noszących znamiona mobbingu lub dyskryminacji, które rozpoczęły się przed wejściem w życie zmian i trwały po ich wejściu w życie, należy stosować nowe przepisy Kodeksu pracy;
- postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie zmian, należy stosować przepisy Kodeksu postępowania cywilnego w dotychczasowym brzmieniu (jak wynika z projektu, sprawy dotyczące m.in. mobbingu mają być poddane adekwatności sądów rejonowych niezależnie od kwoty roszczenia).
O zmianach etapu legislacyjnego lub treści projektu będziemy informować na bieżąco.
[1] Akt prawny