FAQ dla zgłaszających: rejestracja znaków towarowych w Polsce

traple.pl 4 dni temu

Rejestracja znaku towarowego w Polsce to najważniejszy krok dla każdej firmy, która chce chronić swoją markę, zwiększyć jej wartość rynkową i zabezpieczyć się przed naruszeniem praw do znaku towarowego. Zarejestrowany znak towarowy daje przedsiębiorcy wyłączne prawo do używania oznaczenia, co ma ogromne znaczenie w budowaniu rozpoznawalności i przewagi konkurencyjnej.

Przygotowaliśmy FAQ dotyczące rejestracji znaków towarowych w UPRP, aby pomóc zgłaszającym zrozumieć procedury, koszty, wymagania formalne oraz jak uniknąć najczęstszych problemów pojawiających się podczas zgłaszania znaku towarowego. Znajdziesz tu praktyczne informacje o tym, jak przebiega proces rejestracji, jakie klasy towarów i usług wybrać, jak uniknąć odmowy oraz jak skutecznie chronić swój znak na polskim rynku.

Jeśli planujesz ochronę swojej marki, zastanawiasz się, jak zarejestrować znak towarowy w Polsce, lub chcesz podnieść poziom bezpieczeństwa prawnego swojej firmy znajdziesz tu odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Kto może zgłosić znak do rejestracji?
  • Osoby fizyczne (także obcokrajowcy).
  • Osoby prawne, m.in. spółki, uczelnie, fundacje.

Znak może też zostać zgłoszony przez kilka osób lub organizację zrzeszającą inne podmioty (przedsiębiorców), aby Ci mogli używać znaku.

Jakie znaki możesz zgłosić?
  • Słowne (w tym slogany),
  • słowno-graficzne,
  • graficzne,
  • ruchome,
  • pozycyjne,
  • multimedialne,
  • dźwiękowe,
  • hologram,
  • przestrzenne (3D),
  • przedstawiające wzór (deseń),
  • kolory.

Mogą to być znaki w innym języku niż język polski. W znaku dopuszczalne są litery, cyfry, czy znaki specjalne (np. ?, $).

Jak wygląda proces rejestracji znaku towarowego?
  1. Przygotowanie dokumentacji oraz wykazu towarów i usług, dla których znak ma zostać zarejestrowany, a następnie złożenie wniosku o rejestrację.
  2. Badanie przez UPRP kwestii formalnych.
  3. Badanie przez Urząd przeszkód bezwzględnych (np. czy znak nie jest opisowy).
  4. 3-miesięczny okres, w którym można wnieść sprzeciw wobec zgłoszenia.
  5. Postępowanie sprzeciwowe, a jeżeli sprzeciwu nie ma – wydanie decyzji warunkowej o udzieleniu ochrony. Następnie opłata za pierwszy okres ochrony.
  6. Wydanie świadectwa ochronnego.
Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia?

Aby zgłosić Twój znak towarowy, potrzebujemy od Ciebie:

  • informacji, dla jakich towarów i usług ma być używany znak – na tej podstawie tworzymy wykaz do Twojej akceptacji,
  • wydruku z rejestru przedsiębiorców – gdzie uwidoczniono osoby podpisujące pełnomocnictwo,
  • podpisanego pełnomocnictwa – prześlemy Ci je.
Dla jakich towarów lub usług należy zgłosić znak?

Jeden znak towarowy można zgłosić dla wielu towarów i usług, ale warto wskazać tylko te, które są używane lub będą używane w ciągu najbliższych 5 lat. W przeciwnym razie znak może zostać wygaszony dla niewykorzystywanych towarów lub usług.

Jaki jest całkowity koszt rejestracji znaku towarowego?

Koszty urzędowe są uzależnione od ilości klas, w których zgłaszamy znak towarowy:

  • zgłoszenie znaku 400 PLN/ 1klasa,
  • każda następna + 120 PLN

Po uzyskaniu decyzji o udzieleniu ochrony:

  • opłata za ochronę na 10 lat 400 PLN/klasa
  • + publikacja 90 PLN
Od kiedy trwa ochrona? Jak długo trwa?

Prawo ochronne na znak towarowy trwa 10 lat od daty zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP i może być przedłużane w nieskończoność co 10 lat.

Ile kosztuje utrzymanie ochrony?

Pierwszy 10-letni okres ochrony

  • Opłatę w wysokości wskazanej w decyzji warunkowej należy wnieść w ciągu 3 miesięcy od doręczenia decyzji o udzieleniu ochrony.
  • Wysokość opłaty zależy od liczby klas towarowych: 400 PLN/klasa.

Kolejne 10-letnie okresy ochrony

  • Opłatę wnosimy przed końcem obecnego okresu ochrony, nie wcześniej niż rok przed jego upływem.
  • Wysokość opłaty zależy od liczby klas towarowych: 400 PLN/klasa.
Jak długo trwa rejestracja znaku?

Przy założeniu, iż Urząd Patentowy RP nie odmówi ochrony i nie zostanie złożony żaden sprzeciw, znak powinien zostać zarejestrowany w ciągu 4-6 miesięcy.

Na świadectwo ochronne czeka się zwykle ok. 3-4 miesiące od wydania przez Urząd decyzji o udzieleniu ochrony, pod warunkiem uiszczenia opłaty za pierwszy 10-letni okres ochrony.

W przypadku sprzeciwu względem znaku towarowego spór może trwać 6–12 miesięcy. jeżeli dochodzi do odwołań czas ten może się wydłużyć choćby do 5 lat.

Czy warto zrobić badanie zdolności rejestrowej przed rejestracją znaku?

Tak! Takie badanie pozwala uniknąć odmowy rejestracji znaku przez Urząd Patentowy RP lub uniknąć ryzyka zablokowania Twojego zgłoszenia przez innych w postępowaniu sprzeciwowym. Badanie nie jest obowiązkowe, ale jest mocno rekomendowane.

Badanie składa się z trzech części:

  • Weryfikacja, czy Urząd Patentowy RP będzie mieć uwagi do Twojego zgłoszenia (np. czy znak nie jest opisowy, czy znak nie wprowadza w błąd).
  • Weryfikacja wcześniej zgłoszonych i zarejestrowanych znaków, na podstawie których inni mogliby złożyć sprzeciw wraz z oszacowaniem ryzyka.
  • Wnioski i rekomendacje (np. konieczność wprowadzenia zmian w znaku lub wykazie towarów i usług).
W jakiej formie uzyskasz świadectwo ochronne?

Świadectwo ochronne jest wydawane w formie papierowej.

Wyślemy je do Ciebie pocztą lub kurierem. Możesz zostać obciążony opłatą za wysyłkę.

Czy możesz używać symbolu ® przed uzyskaniem rejestracji?

Symbol ® można stosować dopiero po uzyskaniu prawa ochronnego.

Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące rejestracji znaków towarowych lub potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu zgłoszenia, chętnie pomożemy.
Kliknij poniżej, aby się z nami skontaktować.

Wyślij zapytanie
Idź do oryginalnego materiału