Rejestracja znaku towarowego w Polsce to najważniejszy krok dla każdej firmy, która chce chronić swoją markę, zwiększyć jej wartość rynkową i zabezpieczyć się przed naruszeniem praw do znaku towarowego. Zarejestrowany znak towarowy daje przedsiębiorcy wyłączne prawo do używania oznaczenia, co ma ogromne znaczenie w budowaniu rozpoznawalności i przewagi konkurencyjnej.
Przygotowaliśmy FAQ dotyczące rejestracji znaków towarowych w UPRP, aby pomóc zgłaszającym zrozumieć procedury, koszty, wymagania formalne oraz jak uniknąć najczęstszych problemów pojawiających się podczas zgłaszania znaku towarowego. Znajdziesz tu praktyczne informacje o tym, jak przebiega proces rejestracji, jakie klasy towarów i usług wybrać, jak uniknąć odmowy oraz jak skutecznie chronić swój znak na polskim rynku.
Jeśli planujesz ochronę swojej marki, zastanawiasz się, jak zarejestrować znak towarowy w Polsce, lub chcesz podnieść poziom bezpieczeństwa prawnego swojej firmy znajdziesz tu odpowiedzi na najważniejsze pytania.
- Osoby fizyczne (także obcokrajowcy).
- Osoby prawne, m.in. spółki, uczelnie, fundacje.
Znak może też zostać zgłoszony przez kilka osób lub organizację zrzeszającą inne podmioty (przedsiębiorców), aby Ci mogli używać znaku.
- Słowne (w tym slogany),
- słowno-graficzne,
- graficzne,
- ruchome,
- pozycyjne,
- multimedialne,
- dźwiękowe,
- hologram,
- przestrzenne (3D),
- przedstawiające wzór (deseń),
- kolory.
Mogą to być znaki w innym języku niż język polski. W znaku dopuszczalne są litery, cyfry, czy znaki specjalne (np. ?, $).
- Przygotowanie dokumentacji oraz wykazu towarów i usług, dla których znak ma zostać zarejestrowany, a następnie złożenie wniosku o rejestrację.
- Badanie przez UPRP kwestii formalnych.
- Badanie przez Urząd przeszkód bezwzględnych (np. czy znak nie jest opisowy).
- 3-miesięczny okres, w którym można wnieść sprzeciw wobec zgłoszenia.
- Postępowanie sprzeciwowe, a jeżeli sprzeciwu nie ma – wydanie decyzji warunkowej o udzieleniu ochrony. Następnie opłata za pierwszy okres ochrony.
- Wydanie świadectwa ochronnego.
Aby zgłosić Twój znak towarowy, potrzebujemy od Ciebie:
- informacji, dla jakich towarów i usług ma być używany znak – na tej podstawie tworzymy wykaz do Twojej akceptacji,
- wydruku z rejestru przedsiębiorców – gdzie uwidoczniono osoby podpisujące pełnomocnictwo,
- podpisanego pełnomocnictwa – prześlemy Ci je.
Jeden znak towarowy można zgłosić dla wielu towarów i usług, ale warto wskazać tylko te, które są używane lub będą używane w ciągu najbliższych 5 lat. W przeciwnym razie znak może zostać wygaszony dla niewykorzystywanych towarów lub usług.
Koszty urzędowe są uzależnione od ilości klas, w których zgłaszamy znak towarowy:
- zgłoszenie znaku 400 PLN/ 1klasa,
- każda następna + 120 PLN
Po uzyskaniu decyzji o udzieleniu ochrony:
- opłata za ochronę na 10 lat 400 PLN/klasa
- + publikacja 90 PLN
Prawo ochronne na znak towarowy trwa 10 lat od daty zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP i może być przedłużane w nieskończoność co 10 lat.
Pierwszy 10-letni okres ochrony
- Opłatę w wysokości wskazanej w decyzji warunkowej należy wnieść w ciągu 3 miesięcy od doręczenia decyzji o udzieleniu ochrony.
- Wysokość opłaty zależy od liczby klas towarowych: 400 PLN/klasa.
Kolejne 10-letnie okresy ochrony
- Opłatę wnosimy przed końcem obecnego okresu ochrony, nie wcześniej niż rok przed jego upływem.
- Wysokość opłaty zależy od liczby klas towarowych: 400 PLN/klasa.
Przy założeniu, iż Urząd Patentowy RP nie odmówi ochrony i nie zostanie złożony żaden sprzeciw, znak powinien zostać zarejestrowany w ciągu 4-6 miesięcy.
Na świadectwo ochronne czeka się zwykle ok. 3-4 miesiące od wydania przez Urząd decyzji o udzieleniu ochrony, pod warunkiem uiszczenia opłaty za pierwszy 10-letni okres ochrony.
W przypadku sprzeciwu względem znaku towarowego spór może trwać 6–12 miesięcy. jeżeli dochodzi do odwołań czas ten może się wydłużyć choćby do 5 lat.
Tak! Takie badanie pozwala uniknąć odmowy rejestracji znaku przez Urząd Patentowy RP lub uniknąć ryzyka zablokowania Twojego zgłoszenia przez innych w postępowaniu sprzeciwowym. Badanie nie jest obowiązkowe, ale jest mocno rekomendowane.
Badanie składa się z trzech części:
- Weryfikacja, czy Urząd Patentowy RP będzie mieć uwagi do Twojego zgłoszenia (np. czy znak nie jest opisowy, czy znak nie wprowadza w błąd).
- Weryfikacja wcześniej zgłoszonych i zarejestrowanych znaków, na podstawie których inni mogliby złożyć sprzeciw wraz z oszacowaniem ryzyka.
- Wnioski i rekomendacje (np. konieczność wprowadzenia zmian w znaku lub wykazie towarów i usług).
Świadectwo ochronne jest wydawane w formie papierowej.
Wyślemy je do Ciebie pocztą lub kurierem. Możesz zostać obciążony opłatą za wysyłkę.
Symbol ® można stosować dopiero po uzyskaniu prawa ochronnego.
Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące rejestracji znaków towarowych lub potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu zgłoszenia, chętnie pomożemy.
Kliknij poniżej, aby się z nami skontaktować.







