INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 10 lipca 2025 r.
nr 80/2025 (255)
Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ rozpatrzyła Informację o realizacji w 2024 roku „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025” (druk nr 1222).
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Wiesław Szczepański.
Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025 został ustanowiony ustawową w roku 2021 i jego celem jest stworzenie formacjom bezpieczeństwa i porządku publicznego optymalnych warunków do realizacji ustawowych zadań.
Omawiany program jest trzecim kolejnym dokumentem tego typu. Program jest realizowany przez Komendantów Głównych Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Komendanta Służby Ochrony Państwa, a nadzór nad realizacją programu sprawuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Zaplanowane łączne wydatki programu na 2024 r. wynosiły 3.261.412 tys. zł. W całości zostały one ujęte w budżetach formacji. Największym beneficjentem środków finansowych z Programu jest Policja, dla której przeznaczono 2.064.463 zł, tj. 63.3% wydatków Programu, dla Państwowej Straży Pożarnej – 622.868 tys. zł, tj.19,1%, Straży Granicznej – 498.330 zł tys. zł, tj. 15,3% oraz dla Służby Ochrony Państwa 75.751 tys. zł, tj. 2,3%.
Największym przedsięwzięciem rzeczowym zaplanowanym w 2024 r. była budowa nowych i modernizacja użytkowanych obiektów. Na ten cel przeznaczono 961.398 tys. zł, tj. 29,5% całość Programu. Istotną rolę odgrywały również wydatki na zakup i wymianę sprzętu transportowego, które wyniosły 449.832 tyś. zł, tj. 13,8% całości Programu.
W dyskusji posłowie zwracali uwagę m.in. na: kwestie płac pracowników cywilnych poszczególnych służb mundurowych, wakaty stanowisk w poszczególnych formacjach mundurowych ze szczególnym uwzględnieniem Straży Granicznej, relacje wydatków osobowych do inwestycyjnych oraz kwestie ponoszonych wydatków przeznaczonych na inwestycje budowlane.
Komisja wnosi o przyjęcie informacji z druku nr 1222.
Sprawozdawca – poseł Łukasz Sciebiorowski (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: zastępca Komendanta Głównego Policji – nadinsp. Rafał Kochańczyk, zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej – gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska, zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej – nadbryg. Paweł Frysztak oraz zastępca Komendanta Służby Ochrony Państwa – płk SOP Maciej Lewiński.
Komisja do Spraw Deregulacji /DER/ przystąpiła do rozpatrywania poselskiego projektu ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych wraz z autopoprawką (druki nr 558 i 558-A).
Projekt ma na celu ograniczenie biurokracji i eliminowanie zbędnych obciążeń prawnych. Jest on realizacją oczekiwań społecznych i postulatów zgłaszanych m.in. przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajową Radę Notarialną i samorządowe kolegia odwoławcze. W wielu przypadkach proponowane zmiany mają charakter kompromisowy i starają się uwzględniać zarówno interes publiczny jak i prywatny, a także interesy różnych podmiotów, których sytuację regulują.
Komisja rozpatrzyła art. 1-5 projektu ustawy.
Komisja przyjęła poprawki mające na celu skreślenie, w związku z negatywnym stanowiskiem rządu, art. 1, art. 2, art. 3, art. 4 pkt 2 i art. 5, a w konsekwencji art. 28, art. 29, art. 30, art. 31 i art. 32 projektu ustawy.
Komisja będzie kontynuowała rozpatrywanie projektu na jednym z kolejnych posiedzeń.
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jarosław Neneman.
Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ rozpatrzyła informację o stanie ochrony i przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu osób małoletnich, z uwzględnieniem statusu realizacji Krajowego Planu Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich na lata 2023-2026, a w szczególności o systemie wsparcia dla poszkodowanych.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Maria Ejchart, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Paulina Piechna-Więckiewicz, główny specjalista w Departamencie Spraw Rodzinnych i Nieletnich w Ministerstwie Sprawiedliwości, sędzia – Agnieszka Matysek, komendant Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości – Adam Cieślak, dyrektor Departamentu Zdrowia Publicznego w Ministerstwie Zdrowia – Dagmara Korbasińska-Chwedczuk, dyrektorka Departamentu do spraw Równego Traktowania w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Anna Mazurczak oraz prokurator w Departamencie Postępowania Sądowego Prokuratury Krajowej – Sebastian Chmielewski.
Przedstawiciele resortu sprawiedliwości – głównego beneficjenta realizacji Krajowego Planu Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich na lata 2023-2026 (Krajowego Planu) poinformowali, iż w celu wzmocnienia praw osób pokrzywdzonych przestępstwami, w tym przestępstwami przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletnich ministerstwo prowadziło prace legislacyjne, których efektem są rozporządzenia wykonawcze do przepisów wprowadzonych do Kodeksu postępowania karnego ustawą z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks postepowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Rozporządzenia przygotowano na zasadzie multidyscyplonarności, przy udziale ekspertów z zakresu psychologii, metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Ponadto poinformowano, iż planowany termin ukończenie prac nad sprawozdaniem na temat statusu realizacji Krajowego Planu to 15 lipca br.
W związku z powyższym zapowiedziano, iż Komisja odbędzie posiedzenie w tej sprawie po tym terminie.
W posiedzeniu uczestniczyła prezes Polskiego Towarzystwa Seksuologii Sądowej – Aleksandra Krasowska.
Komisja Edukacji i Nauki /ENM/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1472).
Uzasadnienie projektu przedstawiła minister edukacji – Barbara Nowacka.
Projekt ma na celu podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela przez zapewnienie nauczycielom korzystniejszych niż w tej chwili rozwiązań zawartych w pragmatyce zawodowej nauczycieli, w szczególności w zakresie wynagradzania, czasu pracy i ochrony stosunku pracy.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze legislacyjnym, redakcyjnym, ujednolicającym i porządkującym.
Zgłoszono wniosek mniejszości polegający na skreśleniu zmiany dotyczącej likwidacji konkursu na dyrektora szkoły oraz poszerzeniu prawa nauczycieli do urlopu dla poratowania zdrowia, również o nauczycieli, którzy przez minimum 7 lat nieprzerwanie wykonywali pracę nauczyciela także w szkole niepublicznej.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Adam Krzemiński (KO).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stan w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Henryk Kiepura.
Komisja Finansów Publicznych /FPB/ zapoznała się z przedstawionymi przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego:
- „Sprawozdaniem z wykonania założeń polityki pieniężnej na rok 2024” (druk nr 1322),
- „Sprawozdaniem z działalności Narodowego Banku Polskiego w 2024 roku” (druk nr 1321).
Sprawozdania przedstawiła pierwsza zastępca Prezesa Narodowego Banku Polskiego – Marta Kightley.
P.o. dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli – Anna Wojcieszkiewicz przedstawiła analizę wykonania założeń polityki pieniężnej w 2024 roku oraz wyniki kontroli wykonania budżetu państwa w 2024 r. w zakresie bankowej obsługi budżetu państwa i niektórych jednostek sektora finansów publicznych przez Narodowy Bank Polski oraz wybranych kosztów działania Narodowego Banku Polskiego w 2024 r.
W trakcie dyskusji posłowie omówili m.in.:
- realizację strategii celu inflacyjnego,
- ujemny wynik finansowy NBP za 2024 r. i przyczyny jego powstania,
- przyczyny utrzymywania wysokiego poziomu stóp procentowych w 2024,
- wysokość wynagrodzenia członków zarządu NBP oraz średnie wynagrodzenie pracowników NBP,
- wysokość wydatków na projekty promocyjne związane z zakupami złota inwestycyjnego i efekty tych projektów,
- politykę walutową NBP i zarządzanie rezerwami dewizowymi,
- przyczyny nieobecności Prezesa NBP na posiedzeniu Komisji.
Komisja przyjęła sprawozdanie w sprawie sprawozdania z działalności Narodowego Banku Polskiego w 2024 r.
Sprawozdawca – poseł Krystyna Skowrońska (KO).
W posiedzeniu uczestniczył członek Zarządu Narodowego Banku Polskiego – Artur Soboń.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja przyjęła Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z przedstawioną przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli „Analizą wykonania w 2024 r. budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej” (druk nr 1364) oraz wniosku w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów.
Komisja wnosi o przyjęcie przez Sejm projektu uchwały w brzmieniu:
I. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjmuje sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2024 r.
II. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej udziela Radzie Ministrów absolutorium za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2024 r.
III. Jednocześnie Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zwraca uwagę na nieprawidłowości w wykonaniu budżetu państwa w:
- części budżetowej 04 – Sąd Najwyższy;
- części budżetowej 06 – Trybunał Konstytucyjny;
- części budżetowej 09 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji;
- części budżetowej 13 – Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu;
- części budżetowej 52 – Krajowa Rada Sądownictwa;
- Krajowym Instytucie Mediów.
IV. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się także do innych dysponentów poszczególnych części budżetowych o podjęcie działań mających na celu usunięcie nieprawidłowości wskazanych przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Sprawozdawca – poseł Janusz Cichoń (KO).
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
W posiedzeniu uczestniczyli: prezes Najwyższej Izby Kontroli – Marian Banaś oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej – Zbigniew Stawicki.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ wysłuchała informacji na temat relacji handlowych z Ukrainą oraz umowy handlowej Unii Europejskiej z państwami Mercosour.
Informację przedstawili: minister rolnictwa i rozwoju wsi – Czesław Siekierski, dyrektor Biura Analiz i Strategii w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa – Marzena Trajer oraz dyrektor Instytutu Ekonomiki Rolnictwa – Marek Wigier.
W części dotyczącej Ukrainy przedstawiono historię liberalizacji handlu, postanowienia dotyczące nowych kontyngentów taryfowych w imporcie do UE i z UE do Ukrainy wraz z wielkościami progowymi automatycznego mechanizmu ochronnego. Przedstawiono informację na temat harmonogramu dostosowania ukraińskich norm do standardów UE co jest konieczne, korzystania przez Ukrainę z przyznanych w porozumieniu dodatkowych koncesji w dostępie do rynku UE.
W trakcie negocjacji Polska zgłosiła postulat (przyjęty) utworzenia funduszu dla rekompensowania ewentualnych strat unijnym producentom rolnym, na wzór funduszu zapowiadanego w związku z umową UE – Mercosur.
W informacji na temat umowy UE – Mercosur przedstawiono historie negocjacji. KE jak dotąd nie przedstawiła skonsolidowanego projektu umowy UE – Mercosur. Nie wystąpiła też z formalnym wnioskiem o zgodę na jej podpisanie ani do Rady UE ani do Parlamentu Europejskiego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na podstawie dostępnych informacji zgłosiło zastrzeżenia co do zbyt dużych wielkości kontyngentów taryfowych oferowanych na mięso drobiowe i mięso wołowe co może budzić obawę o wypieranie polskiego eksportu tych produktów z rynków państw członkowskich UE. Obawy budzą też: pełna liberalizacja importu tytoniu (nieprzetworzonego), zapisy w sprawie klauzuli ochronnej niedostosowane do specyfiki sektora rolnego UE, zbyt niejasne zapisy dotyczące przestrzegania standardów produkcji żywności.
Przedstawiono też postanowienia dotyczące nowych kontyngentów taryfowych w imporcie do i z UE. Polska uważa, iż potrzebne jest ustanowienie odrębnej klauzuli ochronnej, która byłaby skuteczna, prosta w uruchomieniu i dostosowana do specyfiki sektora rolnego. Nasze stanowisko jest zbieżne z postulatami Francji. Popieramy również koncepcję specjalnego funduszu dla zrekompensowania ewentualnych strat w przypadku nadmiernego importu z Mercosur. Fundusz powinien obejmować również pośrednie straty producentów rolnych – straty związane z wypieraniem produktów jednego państwa członkowskiego z rynków innych państwach członkowskich UE przez żywność przywożoną z państw Mercosur.
W trakcie dyskusji podnoszono, iż oba porozumienia są dużym zagrożeniem dla rolnictwa w Polsce i Unii Europejskiej. Podnoszono brak skuteczności w budowaniu mniejszości blokującej w celu zablokowanie ratyfikacji umowy z Mercosur i zmarnowana szanse jej stworzenia podczas Polskiej Prezydencji w Radzie UE. Duże wątpliwości budziły też kwestie związane z przestrzeganiem przez Ukrainę i Państwa Mercosur standardów produkcji żywności. Domagano się jasnego stanowiska polskiego rządu w sprawie obu umów.
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła:
- poselski projekt uchwały w sprawie sprzeciwu wobec zawarcia umowy UE-Mercosur (druk nr 831),
- komisyjny projekt uchwały w sprawie umowy UE – Mercosur (druk nr 980),
- poselski projekt uchwały w sprawie wezwania Rządu Rzeczypospolitej Polskiej do działań zmierzających do zablokowania umowy handlowej Unii Europejskiej z krajami Mercosur (druk nr 1391),
- poselski projekt uchwały w sprawie podjęcia działań na rzecz budowania mniejszości blokującej w Radzie Unii Europejskiej wobec umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Mercosur (druk nr 1393).
Uzasadnienie projektów przedstawili posłowie: Anna Gembicka (PiS), Mirosław Maliszewski (PSL-TD), Krzysztof Ciecióra (PiS) i Krzysztof Mulawa (Konfederacja).
Komisja w trybie art. 40 ust. 4 regulaminu sejmu podjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu ww. projektów. Jako wiodący wybrano projekt z druku nr 980.
Komisja przyjęła poprawkę polegającą na zamianie w akapicie 4 słów „Komisję Europejską” na „Radę Unii Europejskiej”.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Mirosław Maliszewski.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Ignacy Niemczycki oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Adam Nowak.
Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ przeprowadziła dyskusję na temat przyszłości zawodu sędziego i referendarza sądowego.
Dyskusja służyła przedstawieniu najważniejszych i aktualnych problemów ustrojowych i organizacyjnych, które dotyczą wykonywania zawodu sędziego i referendarza. Poruszono m.in.: kwestie konfliktu wokół statusu sędziów oraz konkursów na stanowiska sędziowskie przed Krajową Radą Sądownictwa. Rozmawiano także o pomyśle spłaszczenia struktury sądownictwa i oraz możliwości poszerzenia kognicji sądów rejonowych. Przedstawione zostały również postulaty referendarzy: poszerzenia kognicji referendarskiej, bardziej racjonalnego uregulowania zasad dostępu do zawodu i awansu zawodowego, a także wnioski w zakresie lepszej organizacji pracy sądów. W dyskusji pojawiła się również kwestia potrzeby zwiększenia wysokości stypendium dla aplikantów Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, co jest związane z rosnącymi kosztami utrzymania.
W posiedzeniu uczestniczyli: pierwsza prezes Sądu Najwyższego – Małgorzata Manowska, prezes Sądu Najwyższego kierujący pracą Izby Cywilnej – Joanna Misztal-Konecka, członek Biura Orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego – Wojciech Sawczyn, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Dariusz Mazur oraz przedstawiciele stowarzyszeń sędziów i referendarzy.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (druk nr 1202).
Projekt ma na celu: wprowadzenie na stałe porad zdalnych, dostępnych dla wszystkich osób, które mogą korzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego; zniesienie obowiązku składania oświadczeń o niemożności poniesienia kosztów odpłatnej pomocy prawnej przez osoby uprawnione oraz oświadczeń przedsiębiorców o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku.
Komisja przyjęła poprawki mające na celu m.in. wprowadzenie ustnego sposobu zgłoszenia oświadczenia o niemożliwości poniesienia kosztów w przypadku świadczenia pomocy prawnej lub poradnictwa w formie zdalnej oraz możliwość odstąpienia od pomocy bądź porady w formie zdalnej w sytuacji, kiedy niezbędne jest osobiste stawiennictwo albo przedstawienie do analizy prawnej pełnej dokumentacji.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Aleksandra Kot (KO).
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Maria Ejchart.
Komisja Zdrowia /ZDR/ skierowała poselski projekt ustawy o zawodzie psychoterapeuty oraz samorządzie zawodowym (druk nr 1345) wraz z autopoprawką do podkomisji stałej do spraw zdrowia psychicznego.
Projekt z druku nr 1345 ma na celu: wprowadzenie kompleksowej ustawy o zawodzie psychoterapeuty, która przyznaje psychoterapeutom status zawodu zaufania publicznego oraz wprowadza samorząd zawodowy psychoterapeutów; określenie zasad wykonywania tego zawodu oraz zapewnienie skutecznego nadzoru nad osobami go wykonującymi; stworzenie systemu regulacyjnego, który obejmie zasady szkolenia i uzyskiwania prawa do wykonywania zawodu, rejestrację psychoterapeutów, podmiotów szkolących i egzaminujących, pieczę nad wykonywaniem zawodu oraz zasady odpowiedzialności zawodowej psychoterapeutów.
Komisje: do Spraw Deregulacji /DER/ oraz do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ przeprowadziły pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe (druk nr 1381).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Arkadiusz Myrcha.
Projekt ma na celu usunięcia wątpliwości interpretacyjnych dotyczących obowiązków związanych z weryfikowaniem karalności osób, które mają pracować lub wykonywać inną działalność wobec dzieci. Nowe rozwiązania przewidują jednoznaczne określenie tych zasad. Ponadto, wprowadzone zostaje ułatwienie dla rodziców i opiekunów, którzy chcą wspierać działania szkoły, przedszkola czy organizatora zajęć dodatkowych.
Komisje przystąpią do rozpatrywania ww. projektu na jednym z kolejnych posiedzeń.