INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 8 lipca 2025 r.
nr 78/2025 (253)
Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ rozpatrzyła informację Ministra Cyfryzacji na temat zapewnienia warunków dla uczciwej konkurencji i równych szans na rynku e-commerce.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Dariusz Standerski.
Zapewnienie równych szans i uczciwej konkurencji na rynku e-commerce jest związane z działaniami podejmowanymi na poziomie całej Unii Europejskiej. Istotną rolę odgrywają przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych. Na ich mocy Komisja Europejska wdrożyła np. postępowania naruszeniowe wobec firm: AliExpress, Temu, Shein.
W Polsce realizowane są prace nad nowelizacją ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która wdroży przepisy tego Aktu. Dnia 7 kwietnia br. odbyło się wysłuchanie obywatelskie w tej sprawie, w czasie którego zidentyfikowano kilka wątpliwości wymagających dalszych prac i uzgodnień, np.: wpływ projektowanej ustawy na wolność słowa w Internecie, legalność wydawania decyzji o nakazie blokowania nielegalnych treści przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w toku postepowania administracyjnego, zaskarżenia decyzji Prezesa UKE do sądu administracyjnego.
Realizując obowiązki wynikające z Aktu o Usługach Cyfrowych, Rada Ministrów na mocy uchwały tymczasowo powierzyła funkcję Koordynatora do spraw usług cyfrowych Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Prezes UKE, jako Koordynator, wchodzi w skład Europejskiej Rady ds. Usług Cyfrowych, której przewodniczy Komisja Europejska. Podczas regularnych posiedzeń Rada, w której zasiadają Koordynatorzy ds. usług cyfrowych z poszczególnych państw członkowskich UE, pracuje nad jednolitym egzekwowaniem Aktu o Usługach Cyfrowych, koordynuje działania regulacyjne, analizuje pojawiające się problemy rynkowe oraz opracowuje wspólne wytyczne i strategie nadzoru nad dużymi platformami internetowymi i wyszukiwarkami.
Podczas dyskusji poruszono kwestie m.in. konieczności podejmowania systematycznych działań na rzecz edukacji konsumentów w zakresie nieuczciwych praktyk stosowanych przez platformy działające na rynku e-commerce oraz w zakresie bezpieczeństwa produktów. Podkreślano potrzebę wprowadzenia edukacji od najmłodszych lat. Podnoszono także kwestię wsparcia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej w realizacji zadań związanych z ochroną konsumentów i uczciwej konkurencji. Zwracano uwagę na rolę Komisji Nadzoru Finansowego w walce m.in. z reklamami nieuczciwych narzędzi finansowych.
W posiedzeniu uczestniczył wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Daniel Mańkowski.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja do Spraw Deregulacji /DER/ rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (druk nr 1242).
Projekt ma na celu likwidację ograniczeń przy dochodzeniu roszczeń w postępowaniach sądowych przez przedsiębiorców poprzez obniżenie górnej granicy opłaty sądowej od pisma w sprawach o prawa majątkowe – z 200 tys. zł do 100 tys. zł.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na tym, iż po wprowadzeniu projektowanego rozwiązania obowiązek wykazania przez spółkę, iż jej wspólnicy nie mają dostatecznych środków na zwiększenie majątku spółki lub udzielenie spółce pożyczki, będzie obejmował jedynie tych wspólników, którzy zgodnie z odpowiednimi przepisami Kodeksu spółek handlowych – mogą ponosić odpowiedzialność za zobowiązania spółki. Przepisy mają na celu wyznaczenie kryterium, według którego ustalany będzie krąg wspólników, co do których spółka osobowa będzie zobowiązana wykazać brak środków potrzebnych do pokrycia kosztów sądowych.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Weronika Smarduch (KO).
Komisja przystąpiła do rozpatrywania rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1312).
Projekt ma na celu wprowadzenie ułatwienia dla gmin, aby mogły zachować ciągłość swoich inwestycji, które realizują na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego. Nowe przepisy zakładają, iż wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego będzie możliwe również po utracie mocy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, a jeszcze przed wejściem w życie planu ogólnego gminy.
Komisja rozpatrzyła tytuł projektu.
Komisja będzie kontynuowała rozpatrywanie projektu na jednym z najbliższych posiedzeń.
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1303).
Uzasadnienie przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.
Projekt ma na celu podwyższenie minimalnego progu, do którego stosuje się przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi ze 130 tys. zł do 170 tys. zł.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Maria Małgorzata Janyska (KO).
Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych oraz wsparcia przedsiębiorczości (druk nr 1376).
Uzasadnienie przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.
Projekt ma na celu wprowadzenie zasady milczącego załatwienia spraw w niektórych obszarach administracji co oznacza, iż jeżeli urząd nie wyda decyzji w przewidzianym terminie, to wniosek zostanie automatycznie uznany za rozpatrzony pozytywnie. Przyjęte rozwiązania mają na celu także wsparcie rozwoju tzw. działalności nierejestrowej drobnej, okazjonalnej formy zarobkowania, z której mogą korzystać osoby fizyczne bez konieczności rejestracji firmy.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na doprecyzowaniu, iż w określonych przypadkach wojewódzki konserwator zabytków wydaje decyzje zobowiązującą także wobec posiadacza zabytku na terenach zamkniętych do doprowadzenia zabytku do jak najlepszego stanu we wskazany sposób i w określonym terminie.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Marek Jan Chmielewski (KO).
Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji w zakresie dostępności programów telewizyjnych dla osób z niepełnosprawnościami (BKSP-155-X-420/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła (KO).
Petycja dotyczy nowelizacji ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji w celu stopniowego wprowadzenia udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w formie napisów, tłumaczeń na język migowy oraz audiodeskrypcji do 2030 r., tak aby 100% kwartalnego czasu nadawania programu, z wyłączeniem reklam i telesprzedaży, posiadało udogodnienia zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1808 o audiowizualnych usługach medialnych, Konwencją ONZ o prawach osób niepełnosprawnych oraz Strategią na Rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawicieli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz podmiotu wnoszącego petycję podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz o przygotowaniu projektu opinii dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie uchylenia art. 2 ust. 4a i ust. 5 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu (BKSP-155-X-410/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła.
Przedmiotem petycji jest postulat uchylenia art. 2 ust. 4a i 5 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu. Zaproponowana zmiana ma doprowadzić do takiego stanu prawnego, aby członek Rady Ministrów za przestępstwo popełnione w związku z zajmowanym stanowiskiem odpowiadał wyłącznie przed Trybunałem Stanu.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (BKSP-155-X-416/25).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar (Polska2050-TD).
W petycji postuluje się dodanie do art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych punktu 9, ustanawiającego możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania osoby prawnej darowizn na rzecz jednostek samorządu terytorialnego z poleceniem przeznaczenia ich na realizację zadań własnych w obrębie ochrony środowiska i przyrody oraz zieleni i zadrzewień lub szerzej, z przeznaczeniem na realizację zadań własnych z zakresu adaptacji i przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian klimatu.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawicieli Ministra Finansów, Ministra Klimatu i Środowiska oraz Związku Miast Polskich podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (BKSP-155-X-423/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela poprzez dodatnie art. 111 w brzmieniu: „Przy zatrudnieniu nauczycieli liczba nauczycieli mężczyzn nie może być mniejsza niż 35% liczby wszystkich zatrudnionych nauczycieli w szkole”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji Edukacji i Nauki.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy w zakresie przepisów dotyczących delegacji (BKSP-155-X-447/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
Petycja dotyczy podjęcia inicjatywy legislacyjnej w zakresie nowelizacji Kodeksu pracy, w szczególności w odniesieniu do:
1. Wliczania czasu podróży służbowej do czasu pracy, gdy pracownik w miejscu delegacji wykonuje pełny wymiar czasu pracy.
2. Zakazu delegowania pracowników w dni wolne od pracy bez ich zgody oraz wprowadzenia obowiązkowej rekompensaty za podróż w dzień wolny.
W uzasadnieniu petycji w części dotyczącej wliczania czasu podróży służbowej do czasu pracy przywołano art. 128 § 1 Kodeksu pracy oraz orzecznictwo sądowe, z których wynika, iż podróż służbowa nie jest uznawana za czas pracy, jeżeli pracownik w jej trakcie nie wykonuje obowiązków zawodowych. Wskazano niedogodności takiej sytuacji dla pracowników (przeciążenie i brak wynagrodzenia), a także znaczenie ochrony pracy oraz równowagi między pracą a życiem prywatnym. Stwierdzono, iż na przykład „mogłoby dojść do nowelizacji art. 128 oraz art. 775 Kodeksu pracy, tak aby czas podróży służbowej był wliczany do czasu pracy, jeżeli pracownik w miejscu delegacji wykonuje obowiązki przez pełen wymiar godzinowy”.
Zaproponowano następujące brzmienie nowych przepisów:
- art. 128 § 3 Kodeksu pracy: „Czas pracy obejmuje również czas podróży służbowej, o ile pracownik został zobowiązany do wykonywania obowiązków w pełnym wymiarze czasu pracy w miejscu delegacji”;
- art. 775 § 2 Kodeksu pracy: „Czas podróży służbowej wlicza się do czasu pracy, o ile pracownik nie miał możliwości skrócenia czasu podróży, podróż odbywa się na polecenie pracodawcy i łączny czas podróży oraz pracy przekracza standardowy dobowy wymiar czasu pracy”.
Podróż służbową w dzień wolny od pracy przedstawiono jako naruszenie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Podano przykłady niedogodności dla pracowników i ich rodzin wynikających z obecnych rozwiązań oraz ponownie powołano się na znaczenie ochrony praw pracowniczych oraz równowagi między pracą a życiem prywatnym. Zaproponowano następujące brzmienie nowych przepisów:
- art. 775 § 3 Kodeksu pracy: „Podróż służbowa rozpoczynająca się w dzień ustawowo wolny od pracy może odbyć się wyłącznie za zgodą pracownika oraz przyznaniem mu dnia wolnego w innym terminie lub dodatkowego wynagrodzenia w wysokości 150% stawki godzinowej za każdą godzinę podróży”;
- art. 132 § 2 Kodeksu pracy: „Pracownikowi, który odbył podróż służbową w dniu poprzedzającym rozpoczęcie pracy w delegacji, przysługuje 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku przed rozpoczęciem pracy”.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 35 oraz art. 36 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (BKSP-155-X-427/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk.
W petycji zwrócono się z żądaniem zmiany przepisów dotyczących prawa do urlopu rodzicielskiego w celu przyznania tego uprawnienia wszystkim rodzicom dzieci, które żyły w dniu uchwalenia ustawy i nie ukończyły 6 lat. W szczególności zaproponowano zmianę art. 35 i art. 36 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw.
Komisja po przedstawieniu petycji i dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie przeciwdziałania zagrożeniom w obszarze geopolitycznym i demograficznym (BKSP-155-X-455/25).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Rusecka (PiS).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia przez władze państwa formalnych kroków w celu przeciwdziałania zagrożeniom w dwóch obszarach: geopolitycznym i demograficznym. Wnioskodawca zwrócił również uwagę na występujące symptomy zbliżającego się globalnego kryzysu finansowo-gospodarczego, który może potęgować zagrożenia we wskazanych obszarach.
W petycji zawarto postulaty:
1) powołania nadzwyczajnej komisji sejmowej, której celem będzie analizowanie prognozowanych zagrożeń geopolitycznych i demograficznych oraz opracowywanie aktów prawnych (ustaw i uchwał) mających chronić Rzeczpospolitą Polską przed tymi zagrożeniami;
2) uchwalenie przez Komisję ds. Petycji dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów w sprawach:
- powołania międzyresortowego zespołu eksperckiego mającego na celu analizę zagrożeń geopolitycznych i demograficznych oraz podejmowanie działań zapobiegawczych w tych obszarach;
- utworzenia specjalistycznego think-tanku (w domyśle – również zajmującego się analizą zagrożeń geopolitycznych i demograficznych).
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie możliwości przyznania świadczenia wspierającego osobom przebywającym w domu opieki społecznej (BKSP-155-X-483/25).
Petycję przedstawiła poseł Izabela Bodnar (Polska205-TD).
Petycja dotyczy możliwości przyznania świadczenia wspierającego osobom przebywającym w domu pomocy społecznej (DPS). Wnoszący petycję wskazuje, iż świadczenie wspierające powinno przysługiwać także wówczas, gdy osoba niepełnosprawna mieszka w DPS. Do petycji nie dołączono projektu nowelizacji odpowiednich przepisów.
Komisja po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu przedstawiciela Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na dezyderat nr 76 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany art. 73 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Odpowiedź przedstawiła główny specjalista w Departamencie Prawa Karnego w Ministerstwie Sprawiedliwości – sędzia Zofia Goc-Majewska.
Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat.
Komisja uchwaliła dezyderaty skierowane:
- do Ministra Finansów w sprawie zmiany art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej;
- do Ministra Sprawiedliwości w sprawie doręczeń przesyłek sądowych za pośrednictwem komorników sądowych;
- do Ministra Finansów w sprawie wysokości progów podatkowych;
- do Ministra Sprawiedliwości w sprawie zmiany art. 1025 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego;
- do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
- do Ministra Zdrowia w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi;
- do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego w zakresie nieruchomości, do których mają zastosowanie przepisy ustawy;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany przepisów w zakresie funkcjonowania narciarskich tras biegowych;
- do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wprowadzenia instytucji przywrócenia terminu w odniesieniu do terminów określonych w art. 31zp ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych;
- do Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie obniżenia opłaty z tytułu zagospodarowania odpadów dla właścicieli nieruchomości niewytwarzających popiołu;
- do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zmiany art. 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków;
- do Ministra Zdrowia w sprawie zmiany ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi w zakresie uprawnień honorowych dawców krwi;
- do Ministra Finansów w sprawie podwyższenia przy sprzedaży rzeczy ruchomej wartości podstawy opodatkowania uprawniającej do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 kwietnia 1936 roku o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej;
- do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach w zakresie możliwości zagospodarowania osadów ściekowych w rolnictwie na terenach objętych formami ochrony przyrody.
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 173 (w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej); JOIN(2025) 135, COM(2025) 261, 266, 267, 268, 270 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.
Komisja, wysłuchała informacji na temat nieprzekazania (w trybie art. 7 ust. 1 ustawy) projektów stanowisk RP odnośnie do Wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów i danych rejestracyjnych pojazdów zapisanych w krajowych rejestrach pojazdów oraz uchylająca dyrektywę Rady 1999/37/WE (COM(2025) 179 wersja ostateczna) oraz Wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz dyrektywę 2014/47/UE w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii (COM(2025) 180 wersja ostateczna).
Komisja, w trybie art. 7 ust. 4 ustawy, rozpatrzyła Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (UE) 2021/694, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697, (UE) 2021/1153, (UE) 2023/1525 i 2024/795 w odniesieniu do tworzenia zachęt do inwestycji związanych z obronnością w budżecie UE w celu wdrożenia planu ReArm Europe (COM(2025) 188 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy, przyjęła do wiadomości informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych (w formacie ministrów ds. handlu), które odbędzie się w dniu 14 lipca 2025 roku.
Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust 2 ustawy, rozpatrzyła Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Pakt dla czystego przemysłu – wspólny plan działania na rzecz konkurencyjności i dekarbonizacji (COM(2025) 85 wersja ostateczna) oraz odnoszące się do niego stanowisko rządu.
Komisja przyjęła do wiadomości informację.
Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie adekwatności Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Baranowski oraz p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli – Dariusz Łubian.
Komisja Edukacji i Nauki /ENM/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
W posiedzeniu uczestniczyli: p.o. dyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli – Sławomir Żyła oraz p.o. wicedyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli – Ilona Kielan-Glińska.
Komisja Etyki Poselskiej /EPS/ na zamkniętym posiedzeniu przystąpiła do rozpatrzenia sprawy dotyczącej zachowania posłów: Iwony Arent (PiS), Przemysława Czarnka (PiS), Jarosława Kaczyńskiego (PiS), Bartosza Kownackiego (PiS), Anny Krupki (PiS) oraz Antoniego Macierewicza (PiS) w dniu 2 kwietnia 2025 r. podczas 32. posiedzenia Sejmu RP, stanowiącej podstawę wniosku posła Romana Giertycha (KO) z dnia 3 kwietnia 2025 r.
Komisja wysłuchała wyjaśnień złożonych przez posłów: Iwonę Arent, Bartosza Kownackiego, Annę Krupkę i Antoniego Macierewicza.
Ze względu na nieobecność posłów: Romana Giertycha, Przemysława Czarnka oraz Jarosława Kaczyńskiego, Komisja podjęła decyzję o przełożeniu rozpatrywania sprawy na kolejne posiedzenie.
Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
Komisja dokonała zmian w składzie Prezydium.
Na przewodniczącego Komisji został wybrany poseł Jacek Świat (PiS).
Na zastępcę przewodniczącego została wybrana poseł Agnieszka Hanajczyk (KO).
Komisja Finansów Publicznych /FPB/ pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Podlaskiego Ośrodka Rozwoju Rolnictwa na 2025 rok.
Zmiany polegają na przesunięciach wewnątrz planu finansowego.
Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Poseł Jerzy Materna (PiS) przedstawił pozytywną opinię Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz koreferat.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej Komisji, poza wykonaniem planu finansowego PGW Wód Polskich w 2024 r. dla której Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła ocenę opisową.
Nie zgłoszono uwag do opinii Komisji.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Poseł Kazimierz Plocke (KO) przedstawił pozytywną opinię Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Koreferat wygłosiła poseł Dorota Marek (KO).
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej komisji.
Podczas dyskusji posłowie omówili finansowanie oraz działanie kół gospodyń wiejskich oraz wypłaty odszkodowań dla rolników za straty w wyniku anomalii pogodowych.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.
Poseł Magdalena Łośko (KO) przedstawiła pozytywną opinię Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Koreferat wygłosił poseł Henryk Kowalczyk (PiS).
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w zakresie działania Komisji z wyłączeniem części budżetowej 41 – Środowisko dla której Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła ocenę opisową.
W dyskusji posłowie omówili funkcjonowanie programu „Czyste powietrze” oraz wykorzystanie funduszy europejskich w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Mikołaj Dorożała, prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Wojciech Legawiec, zastępca Prezesa PGW Wody Polskie – Jacek Jarząbek, generalny dyrektor ochrony środowiska – Piotr Otawski oraz zastępca Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa – Lucjan Zwolak.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o Sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Poseł Tomasz Kostuś (KO) przedstawił pozytywną opinię Komisji do Spraw Kontroli Państwowej i Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz koreferat.
Najwyższa Izba Kontroli nie kontrolowała wykonania budżetu w części adekwatnej dla tych komisji.
Komisja rozpatrzyła opinie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.
Poseł Tomasz Kostuś przedstawił pozytywne opinie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w zakresie części 07 – Najwyższa Izba Kontroli i części 12 – Państwowa Inspekcja Pracy oraz koreferat.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w części 12 – Państwowa Inspekcja Pracy.
Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 r. (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych – Damian Grzelka, wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli – Michał Jędrzejczyk, zastępca Głównego Inspektora Pracy – Aneta Gronowicz, dyrektor generalny Najwyższej Izby Kontroli – Jarosław Melnarowicz oraz przewodniczący zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Najwyższej Izby Kontroli – Tomasz Kaczyński.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o Sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji: Edukacji i Nauki oraz Gospodarki i Rozwoju.
Poseł Adrian Witczak (KO) przedstawił pozytywną opinię Komisji. Koreferat wygłosiła poseł Joanna Frydrych (KO).
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tych Komisji.
Nie zgłoszono zastrzeżeń do opinii Komisji: Edukacji i Nauki oraz Gospodarki i Rozwoju.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Edukacji i Nauki.
Poseł Krystyna Szumilas (KO) przedstawiła pozytywną opinię Komisji Edukacji i Nauki oraz koreferat.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla Komisji.
Nie zgłoszono zastrzeżeń do opinii Komisji Edukacji i Nauki.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji: Edukacji i Nauki oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Poseł Krystyna Szumilas (KO) przedstawiła pozytywną opinię Komisji: Edukacji i Nauki oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz koreferat.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tych komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Marek Gzik, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Henryk Kiepura, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk, wiceprezes Głównego Urzędu Miar – Rafał Kępka, zastępca prezesa Urzędu Patentowego RP – Aneta Stuleblak oraz kanclerz Polskiej Akademii Nauk – Monika Kallista.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2025.
Zmiana polega na przeniesieniu kwoty w wysokości 3 524 000 000 zł z rezerw celowych: poz. 16 – „Zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa” w kwocie, poz. 24 – „Rezerwa na inwestycje KPO finansowane z wykorzystaniem środków pożyczki z Instrumentu Odbudowy i Zwiększenia Odporności w formie wsparcia o charakterze bezzwrotnym”, poz. 60 – „Uzupełnienie środków na realizację zadań publicznych w związku ze zmianami źródła finansowania” zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2025 na uzupełnienie planu wydatków w części 46 – Zdrowie, na zwiększenie dotacji podmiotowej z budżetu państwa dla Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie świadczeń gwarantowanych.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2026.
Podczas dyskusji posłowie omówili m.in.: wysokość wpływów do NFZ z tytułu składki zdrowotnej, konsekwencje wzrostu wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia.
Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o Sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
Poseł Joanna Frydrych (KO) przedstawiła pozytywną opinię Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Koreferat wygłosiła poseł Agnieszka Maria Kłopotek (PSL-TD).
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej Komisji.
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Zdrowia.
Poseł Krystyna Skowrońska (KO) przedstawiła pozytywną opinię Komisji Zdrowia oraz koreferat.
Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła ocenę opisową wykonania budżetu w części 46 – Zdrowie, wykonania planu finansowego Funduszu Medycznego w 2024 r. i części 66 – Rzecznik Praw Pacjenta oraz przedstawiła ocenę negatywną wykonania planów finansowych funduszy kompensacyjnych (Fundusz Szczepień Ochronnych, Fundusz Zdarzeń Medycznych).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny Pracy i Polityki Społecznej – Katarzyna Nowakowska, rzecznik praw dziecka – Monika Horna-Cieślak, prezes zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – Małgorzata Lorek, dyrektor generalny Urzędy do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych – Andrzej Bida, prezes Agencji Badań Medycznych – Wojciech Fendler, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – Paweł Jaroszek, prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji – Daniel Rutkowski oraz zastępca Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia – Jakub Szulc.
Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli niektórych inwestycji oraz ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (druk nr 1383).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.
Projekt ma na celu trwałe zapewnienie bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego w naszym kraju poprzez prowadzenie kontroli napływających z zagranicy inwestycji. W obowiązującym stanie prawnym dotychczasowe przepisy w tym zakresie zostały wprowadzone czasowo, na określony okres i wygasną po 24 lipca 2025 r. Wobec tego koniecznym staje się doprowadzenie do bezterminowego utrzymania aktualnego zakresu kontroli inwestycji zagranicznych napływających do Polski, przy jednoczesnym powierzeniu funkcji organu kontroli ministrowi adekwatnemu do spraw gospodarki w miejsce dotychczasowego i do tego epizodycznego przypisania tej roli Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Komisja przyjęła poprawkę polegającą na wyłączeniu zastosowania wymienionych przepisów ustawy o kontroli niektórych inwestycji w przypadkach nabywania lub osiągania istotnego uczestnictwa albo nabycia dominacji przez Skarb Państwa w podmiotach podlegających ochronie.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Łukasz Horbatowski (KO).
Na kolejnym posiedzeniu Komisja kontynuowała rozpatrywanie rządowego projektu ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych (druk nr 1184).
Projekt ma na celu uregulowanie na gruncie prawa polskiego procedury certyfikacji, która pozwoli wykonawcom ubiegać się w Polsce o udzielenie certyfikacji i wydanie certyfikatu potwierdzających ich sytuację podmiotową na potrzeby postępowań o udzielenie zamówienia, przeprowadzanych przez zamawiających z Unii Europejskiej. Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych, rozumiana jako możliwość uzyskania certyfikatu w Polsce i posługiwania się nim przez wykonawcę w postępowaniach o udzielenie zamówienia w Unii Europejskiej, to instrument prawny przewidziany w Polityce zakupowej państwa, przyjętej uchwałą Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2022 r. Tym samym wprowadzenie projektowaną ustawą mechanizmu certyfikacji wykonawców stanowi element realizacji priorytetowych działań Polski w obszarze zamówień publicznych. Certyfikacja wykonawców ma swoje podstawy prawne w regulacjach unijnych, tj. art. 64 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE, gdzie uznaniu państwa członkowskiego pozostawiono implementację tego rozwiązania do jego porządku prawnego.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym oraz dotyczące m.in. wprowadzenia możliwości ubiegania się o udzielenie certyfikacji wyłącznie przez wykonawców z państw członkowskich UE oraz z państw trzecich będących stronami Porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie zamówień rządowych lub innych umów międzynarodowych na zasadzie wzajemności i równości.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Weronika Smarduch (KO).
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja rozpatrzyła i negatywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych – Przemysław Grosfeld oraz p.o. wicedyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli – Renata Iwaniuk.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: dyrektor Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Najwyższej Izbie Kontroli – Rafał Ostrowski, dyrektor Departamentu Środowiska w Najwyższej Izbie Kontroli – Paweł Trzaskowski oraz dyrektor Departamentu Infrastruktury w Najwyższej Izbie Kontroli – Paweł Zambrzycki.
Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 r. (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczył p.o. dyrektor Departamentu Infrastruktury w Najwyższej Izby Kontroli – Paweł Zambrzycki.
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja rozpatrzyła informację na temat stanu przygotowań do World Games Chengdu-2025.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys oraz prezes Polskiego Komitetu Sportów Nieolimpijskich – Maciej Benderski,
Omówiona została historia The World Games oraz infrastruktura sportowa miasta Chengdu, która jest na najwyższym poziomie oraz w pełni wystarczająca, aby sprostać wymaganiom przeprowadzenia tak dużej imprezy sportowej.
Omówiona została także nowa strategię The World Games, zawarta w dokumencie Growth Beyond Excellence. Strategia ta ma na celu zwiększenie znaczenia igrzysk sportów nieolimpijskich na arenie międzynarodowej poprzez zwiększenia liczby uczestników igrzysk.
Poruszono także kwestie dotyczące m.in.: stworzenia optymalnych warunków szkolenia zawodnikom kadry narodowej, umożliwienia członkom kadry narodowej udziału w zawodach mistrzowskich oraz zabezpieczenie zawodnikom niezbędnego sprzętu.
Podczas dyskusji podnoszono m.in. kwestie:
- konieczności bardziej ścisłej współpracy pomiędzy Polskim Komitetem Olimpijskim i Polskim Komitetem Sportów Nieolimpijskich,
- nierównego traktowania sportów olimpijskich i nieolimpijskich,
- dofinansowania przez resort sportu polskich związków sportowych sportów nieolimpijskich
- umów sponsorskich zawieranych przez Polski Komitet Sportów Nieolimpijskich,
- finansowania zakupu strojów sportowych dla kadry narodowej sportów nieolimpijskich.
Komisja przyjęła informację na ww. temat.
Komisja uchwaliła dezyderat skierowany do Ministra Sportu i Turystyki w sprawie objęcia wsparciem instytucjonalnym i finansowym projektu kandydatury oraz organizacji w Polsce SportAccord World Sport & Business Summit 2026.
Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia ofiar Obławy Augustowskiej w jej 80. rocznicę (druk nr 1083) oraz poselski projekt uchwały w sprawie upamiętnienia Ofiar Obławy Augustowskiej w 80. Rocznicę zbrodni (druk nr 1392).
Uzasadnienie projektu z druku nr 1083 przedstawił poseł Jacek Niedźwiedzki (KO). Uzasadnienie projektu z druku nr 1392 przedstawił poseł Jarosław Zieliński (PiS).
W 2025 roku przypada 80. rocznica jednej z największych zbrodni dokonanych na polskiej ludności cywilnej w powojennej historii Polski. Obława Augustowska miała miejsce między 12 a 25 lipca 1945 roku. Według ustaleń historyków zatrzymano wówczas ponad 7 tysięcy osób. Aresztowani Polacy byli poddawani brutalnym przesłuchaniom, niejednokrotnie przy użyciu tortur. Następnie wywieziono ich w nieznane miejsce i zamordowano. Do dziś nie ustalono dokładnej liczby ofiar ani lokalizacji masowych grobów.
Komisja, w trybie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu, podjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu ww. projektów. Jako wiodący wybrano projekt z druku nr 1083.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na skróceniu projektu uchwały i doprecyzowaniu tekstu oraz poprawki o charakterze redakcyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krystian Łuczak (KO).
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej /ODK/ na zamkniętym posiedzeniu omówiła kwestię ustalenia dalszego harmonogramu prac nad wnioskiem wstępnym o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu prezesa Narodowego Banku Polskiego – Adama Glapińskiego.
Komisja podjęła uchwałę o zwróceniu się do Prokuratora Generalnego z wnioskiem o przeprowadzenie czynności w trybie art. 9 ust 2 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu.
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ zapoznała się z informacją o funkcjonowaniu domów pomocy społecznej (DPS) w Polsce.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Katarzyna Nowakowska.
Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na koniec 2024 r. działało 824 domów pomocy społecznej, oferujących łącznie 80 324 miejsca. W ciągu roku z ich usług skorzystało 90 475 osób, natomiast na koniec roku, według stanu na dzień 31 grudnia 2024 r., w placówkach przebywało 78 323 mieszkańców. Aż 63% mieszkańców miało ponad 60 lat, z czego 28% przekroczyło 75. rok życia. Ponadto 10 311 mieszkańców było osobami leżącymi.
Liczba oczekujących na miejsce w DPS wyniosła blisko 4,9 tys., podczas gdy dostępnych miejsc było 2 tys. Większość oczekujących to osoby przewlekle somatycznie chore.
W okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 sierpnia 2024 r. inspektorzy wydziałów polityki społecznej przeprowadzili 341 kontroli w DPS-ach, w tym: 154 kontrole kompleksowe, 48 problemowych oraz 139 doraźnych.
Łącznie skontrolowano 41% wszystkich domów pomocy społecznej. Kontrole dotyczyły m.in. warunków bytowych, jakości świadczonych usług, zatrudnienia personelu oraz przestrzegania praw mieszkańców.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapowiada reformę systemu pomocy społecznej. Wśród najważniejszych założeń znajdują się:
- doprecyzowanie przesłanek kierowania do domów pomocy społecznej – kierowanie do DPS dopiero po wykorzystaniu wszystkich form wsparcia środowiskowego,
- wprowadzenie do ustawy o pomocy społecznej definicji deinstytucjonalizacji, rozumianej jako proces rozwoju usług społecznych na poziomie rodziny i lokalnej społeczności, w tym o charakterze profilaktycznym, mający na celu zastąpienie opieki instytucjonalnej wsparciem świadczonym na poziomie społeczności lokalnej.
Komisja rozpatrzyła i negatywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: p.o. dyrektor Departamentu Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny w Najwyższej Izbie Kontroli – Kondrat Kostępski oraz p.o. wicedyrektor Departamentu Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny w Najwyższej Izbie Kontroli – Anna Żarek.
Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ kontynuowała dyskusję nad propozycją inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Przedstawiony projekt ustawy reguluje instytucję publicznego przesłuchania kandydata wybieranego lub powoływanego przez Sejm do pełnienia funkcji publicznej. Proponowane przepisy obejmują transparentność postępowania, udział w procedurze przedstawicieli społeczeństwa oraz zapewnienie przestrzeni do publicznej debaty w sprawie powoływania osób do pełnienia funkcji publicznej na najwyższe stawiska państwowe.
Nie zgłoszono wniosku o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ww. ustawy.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, zrealizowała następujący porządek dzienny: „Omówienie przetargów dzierżawy Ośrodków Produkcji Rolniczej”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił poseł Krzysztof Ciecióra (PiS).
Wnioskodawcy oczekiwali wyjaśnień w sprawie zgłaszanych przez rolników wątpliwości przy przeprowadzaniu przetargów na dzierżawy Ośrodków Produkcji Rolniczej (OPR).
Informację przedstawił minister rolnictwa i rozwoju wsi – Czesław Siekierski.
Głównym kierunkiem rozdysponowania przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) gruntów rolnych zasobu własności rolnej skarbu państwa są przetargi ograniczone do rolników indywidualnych. W przypadku jednak dużych, zabudowanych i zorganizowanych gospodarstw, Dyrektor Generalny KOWR za zgodą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi może wyodrębnić z zasobu ośrodek produkcji rolniczej, czyli nieruchomość, która wraz z innymi składnikami mienia tworzy nierozerwalną, zorganizowaną całość gospodarczą, o powierzchni przekraczającej 50 ha, której podział byłby nieuzasadniony ekonomicznie. KOWR gospodaruje Ośrodkami Produkcji Rolniczej w drodze oddania na czas oznaczony do odpłatnego korzystania na podstawie umowy dzierżawy, po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego. W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 czerwca 2024 r. określono szczegółowe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu ofert pisemnych i liczby punktów przyznawanych za spełnienie tych kryteriów. Dotychczas rozpoczęto przetargi na 3 OPR w Oddziale Terenowym w Pruszczu Gdańskim, natomiast po protestach rolników przetarg w oddziale w Koszalinie został odwołany.
Podczas dyskusji poruszono kwestie: wymaganych kryteriów uczestnictwa i wyboru ofert w przetargach, w szczególności wymóg 5 lat współpracy z uczelniami, jak również zasobu posiadanych maszyn i urządzeń rolniczych. Dyskwalifikuje to udział rolników indywidualnych w przetargach na OPR. Domagano się zmiany tych kryteriów, jak i unieważnienia już rozpoczętych przetargów. Ministerstwo poinformowało, iż dokona ponownej oceny wymaganych kryteriów
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jacek Czerniak, dyrektor generalny KOWR – Henryk Smolarz oraz zastępca Dyrektora Generalnego KOWR – Tomasz Ciodyk.
Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/ pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Krzysztofa Świderka na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Mongolii.
Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Konrada Pawlika na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Królestwie Tajlandii oraz w kraju dodatkowej akredytacji Republice Związku Mjanmy.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Władysław Teofil Bartoszewski.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo konsularne (druk nr 1342).
Uzasadnienie projektu przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Henryka Mościcka-Dendys.
Projekt dotyczy dostosowania polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej w sprawie unijnego tymczasowego dokumentu podróży w celu umożliwienia naszym obywatelom skorzystanie z pomocy innych placówek dyplomatycznych UE, w przypadku np. zgubienia czy kradzieży dokumentów tożsamości.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Anna Wojciechowska (KO).
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła zawiadomienie Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie środków bezpieczeństwa służących ochronie informacji niejawnych, podpisanej w Warszawie dnia 16 kwietnia 2025 r. (druk nr 1370).
Zawiadomienie przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Henryka Mościcka-Dendys.
Zawarta umowa wychodzi naprzeciw oczekiwaniom strony polskiej odnośnie do poszerzenia obowiązujących regulacji w zakresie wzajemnej ochrony informacji niejawnych o sferę cywilną, czyniąc ją, po wejściu w życie, uniwersalnym instrumentem prawnym. Ponadto Umowa zawiera nowe rozwiązania dotyczące zapewnienia adekwatnej ochrony polskim informacjom niejawnym oznaczonym klauzulą „zastrzeżone”. Przede wszystkim jednak tworzy stosowne ramy prawne otwierające perspektywy współpracy ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w zakresie cywilnej energii jądrowej, przyczyniając się do budowy bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej Polskiej.
Komisja nie wniosła zastrzeżeń co do sposobu wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji ww. umowy.
Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji,
W posiedzeniu uczestniczył p.o. dyrektor departamentu Administracji Publicznej w Najwyższej Izby Kontroli – Bogdan Skwarka.
Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ przeprowadziła pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych (druk nr 1204).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Paweł Śliz (Polska2050-TD).
Projekt ma na celu wprowadzenie zmian w zakresie regulacji dotyczących zawodu asystenta sędziego obejmujących wprowadzenie nowych zasad kształtowania wysokości wynagrodzeń asystentów sędziów oraz utworzenie nowego stanowiska młodszego asystenta sędziego jako dodatkowego, najniższego stanowiska w grupie stanowisk asystenckich, na którym będą mogli być zatrudniani studenci studiów prawniczych po ukończeniu III roku studiów.
Komisja przystąpiła do rozpatrzenia projektu, jednak z uwagi na konieczność przygotowania poprawek stanowiących konsekwencję proponowanych zmian przerwała prace do czasu ich przygotowania.
Komisja kontynuowała dyskusję nad propozycjami podjęcia inicjatyw ustawodawczych w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze oraz ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych.
Projektowane zmiany w ustawie – Prawo o adwokaturze są odpowiedzią na potrzeby zgłaszane przez adwokatów, organy samorządu zawodowego, jak również stanowią realizację zobowiązań nałożonych na organy adwokatury uchwałami zjazdu z 2016 r. Potrzeba nowelizacji ustawy argumentowana jest także niekompletnością przewidzianych w niej rozwiązań, co sprawia trudności w funkcjonowaniu tego samorządu zawodowego.
W projekcie nowelizacji ustawy o radcach prawnych proponuje się natomiast zmiany w pięciu obszarach: ochrona danych osobowych; ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej radców prawnych; status aplikanta radcowskiego w okresie od podjęcia uchwały o wpisie na listę radców prawnych do czasu złożenia ślubowania; obrady zdalne oraz tryb obiegowy rozpatrywania spraw przez organy samorządu zawodowego; zasady odpowiedzialności w związku z posługiwaniem się w sposób nieuprawniony tytułem zawodowym „radca prawny”.
Komisja, po przeprowadzeniu dyskusji, postanowiła o odroczeniu decyzji w sprawie podjęcia inicjatyw legislacyjnych z uwagi na konieczność poczynienia dalszych uzgodnień co do zakresu obydwu projektów.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarze stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Maria Ejchart i Dariusz Mazur, prezes Krajowej Izby Radców Prawnych – Włodzimierz Chróścik, wiceprezes Krajowej Izby Radców Prawnych – Tomasz Scheffler oraz prezes zarządu Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych – Albert Demidowski.
Komisja Ustawodawcza /UST/ omówiła i zaopiniowała:
- wniosek Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt Kp 3/25;
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 33/23;
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 109/23;
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 84/23;
- skargę konstytucyjną, wszczynającą postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt SK 110/23;
- wniosek Grupy Posłów, wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt K 24/24;
- wniosek Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, wszczynający postępowanie w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym o sygn. akt Kp 2/25.
Komisja Zdrowia /ZDR/ rozpatrzyła rządowy dokument: „Narodowa Strategia Onkologiczna – Sprawozdanie za rok 2024” (druk nr 1324).
Sprawozdanie przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Marek Kos.
Narodowa Strategia Onkologiczna (NSO) to program wieloletni określający kierunki rozwoju opieki onkologicznej w Polsce. Strategia obejmuje szereg działań zaplanowanych do podjęcia w latach 2020-2030, które skoncentrowane są wokół pięciu kluczowych obszarach:
- rozwoju systemu kształcenia personelu medycznego przez inwestycje w kadry medyczne,
- zwiększeniu świadomości społecznej na temat profilaktyki nowotworów przez inwestycje w edukację,
- zwiększeniu dostępności i zgłaszalności na badania przesiewowe przez inwestycje w pacjenta,
- wsparciu badań naukowych w onkologii oraz zapewnienie dostępu do nowoczesnych metod leczniczych przez inwestycje w naukę i innowacje oraz
- optymalizacji procesu leczenia przez inwestycje w system opieki onkologicznej.
Do najważniejszych celów NSO należy doprowadzenie do wzrostu odsetka osób przezywających 5 lat od zakończenia terapii onkologicznej. Wprowadzane rozwiązania mają przyczynić się do poprawy jakości opieki onkologicznej i zwiększyć szanse pacjentów na powrót do zdrowia po chorobie nowotworowej.
W ramach wskazanych obszarów m.in.: dokonano zmiany standardów kształcenia i zaktualizowano programy szkoleń specjalizacyjnych; kontynuowano szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego HPV; kontynuowano kampanię społeczną „Planuję Długie Życie”; uruchomiono nowy program badań profilaktycznych „Moje zdrowie – bilans zdrowia osoby dorosłej”, który zastąpił program pilotażowy „Profilaktyka 40 PLUS”, rozszerzono wykaz leków refundowanych w terapiach onkologicznych; wspierano rozwój badań klinicznych; dofinansowano wymianę i zakup sprzętu do diagnostyki i leczenia nowotworów złośliwych.
Podczas dyskusji posłowie pytali m.in. o: funkcjonowanie koordynowanej opieki onkologicznej, finansowanie szpitali onkologicznych, działania profilaktyczne w onkologii, akcje edukacyjne i efekty kampanii społecznych, dostęp pacjentów do diagnostyki onkologicznej i badań genetycznych, zgłaszalność pacjentów na badania przesiewowe, realizację programu szczepień w zakresie HPV, dostęp pacjentów do refundowanych leków w onkologii, monitorowanie terapii onkologicznych.
Komisja wnosi o przyjęcie sprawozdania z druku nr 1324.
Sprawozdawca – poseł Marek Hok (KO).
Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczył p.o. dyrektor Departamentu Zdrowia Najwyższej Izby Kontroli – Marcin Stolarczyk.
Na kolejnym posiedzeniu, zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, Komisja zrealizowała następujący porządek dzienny: „Informacja Minister Zdrowia o wyniku pracy Zespołu do spraw poprawy jakości opieki okołoporodowej w zakresie poradnictwa laktacyjnego przy ministrze zdrowia w zakresie refundowanych specjalistycznych porad laktacyjnych w tym zwłaszcza możliwości przeprowadzenia programu pilotażowego takiego rozwiązania oraz o wynikach działań resortu skierowanych na poprawę opieki laktacyjnej w Polsce”.
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadniła poseł Marcelina Zawisza (Razem).
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny.
Przedstawione zostały standardy obowiązujące w podmiotach leczniczych udzielające świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki okołoporodowej. Podmioty te są zobowiązane do stosowana i przestrzegania obowiązującego standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej, do którego zalicza się również wsparcie w karmieniu piersią. W Ministerstwie Zdrowia rozważano wprowadzenie specjalistycznej porady laktacyjnej i położnej do świadczeń gwarantowanych w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, ale w związku z negatywną opinią Agencji Technologii Medycznych i Taryfikacji odstąpiono od tej decyzji.
W imieniu strony społecznej prezentację dotyczącą korzyści karmienia piersią przedstawiła położna z Centrum Medycznego Żelazna – Kinga Osuch.
Podczas dyskusji posłowie poruszyli kwestie: konieczności wprowadzenia do koszyka świadczeń gwarantowanych specjalistycznych porad laktacyjnych, korzyści zdrowotnych dla dziecka pokarmu naturalnego oraz powodów zaniechania pilotażu świadczenia specjalistycznej porady laktacyjnej położnej.
W wyniku dyskusji, Komisja uchwaliła dezyderat skierowany do Ministra Zdrowia w sprawie uruchomienia pilotażu specjalistycznej porady położnej.
Komisje: do Spraw Deregulacji /DER/ oraz do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki (druk nr 1310).
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Miłosz Motyka.
Celem projektu jest wdrożenie zmian legislacyjnych w zakresie energetyki w kierunku uproszczenia regulacji i lepszego ich dostosowania do potrzeb obywateli oraz przedsiębiorców. Projekt zakłada m.in. uproszczenie rachunków za energię elektryczną, podniesienie progu koncesjonowania instalacji OZE do 5 MW mocy zainstalowanej elektrycznej, zwolnienie z pozwolenia na budowę dla instalacji fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej nie większej niż 500 kW.
Komisje przyjęły poprawki korygujące błędne odesłania oraz o charakterze doprecyzowującym i redakcyjno-legislacyjnym.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – Maciej Tomczykiewicz (KO)
Komisje: do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ oraz Spraw Zagranicznych /SZA/ wysłuchały informacji na temat programu Prezydencji duńskiej w Radzie Unii Europejskiej,
Informację przedstawił ambasador Królestwa Danii w Polsce – Jakob Henningsen.
W okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r. Królestwo Danii będzie po raz ósmy w swojej historii sprawować prezydencję w Radzie UE. Mottem duńskiej prezydencji jest hasło: Silna Europa w zmieniającym się świecie. W jego myśl, Królestwo Danii będzie działać na rzecz bezpiecznej, konkurencyjnej i zielonej Europy. Królestwo Danii będzie także działać na rzecz silnej i zdecydowanej Unii Europejskiej, która bierze odpowiedzialność za własne bezpieczeństwo i wzmocnienie konkurencyjności. Dania postrzega zieloną transformację jako niezbędną do osiągnięcia tych celów.
Priorytetami Królestwa Danii będą: poprawa obronności UE, przeciwdziałanie nielegalnej migracji i ochrona granic, wzmocnienie bezpieczeństwa gospodarczego i odporności demokratycznej UE, a także budowanie kompleksowych i równych partnerstw z państwami trzecimi. Dania deklaruje kontynuację wsparcia UE dla Ukrainy w walce z rosyjskim agresorem. Celem Danii będzie szersze działanie na rzecz procesu rozszerzenia i podtrzymywania europejskiej wspólnoty wartości. Królestwo Danii będzie także opowiadać się za postępem rozmów akcesyjnych z Ukrainą, Mołdawią i państwami Bałkanów Zachodnich.
Komisje: Finansów Publicznych /FPB/ oraz Obrony Narodowej /OBN/ rozpatrzyły poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o finansach publicznych (druki nr 1280 i 1397).
W trakcie drugiego czytania zgłoszono 3 poprawki. Komisje wnoszą o ich przyjęcie.
Poprawki miały charakter doprecyzowujący i ujednolicający projekt ustawy.
Sprawozdawca – poseł Paweł Suski (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Stanisław Wziątek.
Komisje: Infrastruktury /INF/ oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1382), poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1319) oraz poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1078).
Komisje przyjęły poprawki mające charakter doprecyzowujący oraz zmieniające termin wejścia w życie niektórych przepisów.
Zgłoszono wnioski mniejszości dotyczące m.in.: utrzymania Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa oraz odstąpienia od wprowadzenia limitu dla sumy grantu z Funduszu Dopłat.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krystyna Sibińska (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Marek Gzik oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Tomasz Lewandowski.
Komisja Śledcza do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r. /SKPG/ przesłuchała Piotra Komosińskiego, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Po swobodnej wypowiedzi świadek odpowiadał na pytania dotyczące m.in.:
- przebiegu kariery zawodowej,
- okoliczności zakupu systemu Hermes,
- roli w procesie zakupu i dalszego wykorzystania systemu Hermes.
Komisja przesłuchała Krzysztofa Krełowskiego, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Po swobodnej wypowiedzi świadek odpowiadał na pytania dotyczące m.in.:
- przebiegu kariery zawodowej,
- okoliczności zakupu systemu Hermes,
- udziału w procesie zakupu systemu Hermes.
Komisja przesłuchała świadka nr 13 wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, schematy oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem systemu Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.
Świadek odpowiadał na pytania dotyczące m.in.:
- udziału w procesie zakupu systemu Hermes,
- wiedzy o możliwościach systemu Hermes.