INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH X kadencja w dniu 9 lipca 2025 r. nr 79/2025 (254)

3 tygodni temu




INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 9 lipca 2025 r.
nr 79/2025 (254)




Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
W posiedzeniu uczestniczyli: p.o. wicedyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK – Anna Mach, p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK – Dariusz Łubian oraz wiceprzewodnicząca Krajowej Komisji Wykonawczej NSZZ Pracowników Policji – Joanna Rosińska.

Komisja do Spraw Deregulacji /DER/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (druki nr 1305 i 1357).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 3 poprawki. Komisja wnosi o przyjęcie 2 poprawek i odrzucenie 1 poprawki.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć, miały na celu usprawnienie praktycznego zastosowania dodawanych przepisów z zakresu ułatwień w łączeniu niepublicznych zamkniętych funduszy inwestycyjnych poprzez wydłużenie z 7 do 10 dni terminu zawiadomienia o planowanym ponownym zgromadzeniu inwestorów oraz wydłużenie terminu na składanie przez uczestników łączonych funduszy żądania wykupu certyfikatów inwestycyjnych, w przypadku, gdy zostanie zwołane ponowne zgromadzenie inwestorów.
Poprawka, którą Komisja proponuje odrzucić, miała na celu wydłużenie z 7 do 14 dni terminu na zwołanie kolejnego (przed planowanym terminem ponownego zgromadzenia inwestorów) zgromadzenia inwestorów funduszu w celu uzyskania zgody zgromadzenia inwestorów na połączenie.
Sprawozdawca – poseł Weronika Smarduch (KO).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jarosław Neneman.

Komisja do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.

Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ rozpatrzyła wniosek i poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1239 i 1414).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu i 7 poprawek. Komisja wnosi o odrzucenie wniosku oraz o przyjęcie 6 poprawek i odrzucenie 1 poprawki.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć dotyczyły wykreślenia definicji, które nie występowały w tekście ustawy oraz miały charakter legislacyjny i doprecyzowujący.
Poprawka, którą Komisja proponuje odrzucić dotyczyła uszczegółowienia trybu wydawania zgody na magazynowanie gazu ziemnego poza granicami kraju.
Sprawozdawca – poseł Jerzy Meysztowicz (KO).

Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie komitetów wyborczych wyborców w gminach liczących do 20 tys. mieszkańców (BKSP-155-X-439/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Jagła (KO).
Przedmiotem petycji jest wniosek o zmianę przepisów w zakresie funkcjonowania społecznych komitetów wyborczych na terenie gmin do 20 tys. mieszkańców, by ustawodawca ułatwiał możliwości rejestracyjne komitetu społecznego w gminie dla komitetów biorących udział w wyborach tylko na terenie takiej gminy. Oprócz tego w petycji wnosi się o ułatwienie rozliczania się takich komitetów na podstawie oświadczeń pełnomocników i faktur imiennych osób kandydujących na terenie gminy w ramach wyznaczonych limitów oraz braku konieczności biurokratycznych procedur nadawania regonu, NIP-u i zakładania konta bankowego, gdy koszty swojej kampanii pokrywają w zdecydowanej większości tylko osoby kandydujące.
W petycji wskazuje się również na inne mankamenty obowiązujących regulacji. Zdaniem podmiotu wnoszącego petycję zgoda właściciela posesji na umieszczenie plakatu czy baneru nie powinna być wyceniana jako wartość dodana niepieniężna komitetu wyborczego.
Poza tym w petycji negatywnie ocenia się także to, iż obowiązujące przepisy nie obligują służb komisarzy wyborczych do obligatoryjnego udzielania informacji dotyczących finansowania kampanii wyborczej i konsekwencji karnych przewidzianych dla pełnomocników społecznych komitetów.
Realizacja postulatów zawartych w petycji ma na celu ułatwienie funkcjonowania komitetów wyborczych wyborców w gminach liczących do 20 tys. mieszkańców.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Krajowego Biura Wyborczego podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w zakresie udziału organizacji ekologicznych w postępowaniu dotyczącym działalności rolniczej (BKSP-155-X-458/25).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Zawarty w petycji wniosek dotyczy zmiany ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Autorzy petycji proponują następującą zmianę:
W art. 44 dodaje się ust. 1 a i 1b w następującym brzmieniu:
„1a. jeżeli postępowanie, o którym mowa w ust. 1 dotyczy działalności rolniczej, prawo organizacji ekologicznych do udziału w charakterze strony dotyczy następujących przedsięwzięć:
a) ferm drobiu o obsadzie zwierząt powyżej 40 tysięcy sztuk,
b) ferm trzody chlewnej o obsadzie zwierząt powyżej 2 tysięcy sztuk tuczników o wadze powyżej 30 kg,
c) ferm trzody chlewnej o obsadzie zwierząt powyżej 750 macior.
1b. jeżeli w postępowaniu, o którym mowa w ust. 1 została dopuszczona jako strona organizacja ekologiczna, do udziału w postępowaniu jako strony należy też dopuścić izbę rolniczą lub inną działającą od co najmniej 12 miesięcy organizację rolniczą, jeżeli organizacja rolnicza i rolnik będący strona postępowania zgodnie o to wnoszą. Na postanowienie o odmowie dopuszczenia organizacji rolniczej do udziału w postępowaniu w charakterze strony przysługuje zażalenie”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu generalnego dyrektora ochrony środowiska – Piotra Otawskiego oraz dyskusji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.


Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie wymiaru urlopu wypoczynkowego pracowników PIP (BKSP-155-X-440/25).
Petycję przedstawił poseł Stanisław Gorczyca (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy poprzez dodatnie:
1) art. 51a w brzmieniu: „Pracownikowi zatrudnionemu w Państwowej Inspekcji Pracy, którego wymiar urlopu zgodnie z dotychczasowym stażem pracy wynosi 20 dni, przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 6 dni roboczych”;
2) art. 52b w brzmieniu: „Pracownikom, innym niż wskazani w art. 38 ust. 1 pkt 3, zatrudnionym w Państwowej Inspekcji Pracy przez okres nie krótszy niż 10 lat przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 3 dni roboczych, a po 20 latach pracy – w wymiarze 6 dni roboczych”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Państwowej Inspekcji Pracy podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja zamierzała rozpatrzyć petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie wprowadzenia kadencyjności na niektórych stanowiskach kierowniczych w Państwowej Inspekcji Pracy (BKSP-155-X-457/25).
W związku z pismem podmiotu wnoszącego petycję w sprawie wycofania żądań zawartych w petycji Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 26 ust. 7a pkt 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (BKSP-155-X-433/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Przedmiotem petycji jest postulat podjęcia inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany art. 26 ust. 7a pkt 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnoszący petycję proponuje następujące brzmienie art. 26 ust. 7a pkt 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych: „Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, (odliczenie dla niepełnosprawnych) uważa się wydatki poniesione na: leki, o których mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne – w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł, o ile lekarz specjalista stwierdzi, iż osoba niepełnosprawna powinna stosować stale lub czasowo te leki”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie pomocy obywatelom polskim mieszkającym na terytorium Ukrainy (BKSP-155-X-452/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Sformułowane w petycji żądanie dotyczy dokonania przez Sejm zmian legislacyjnych gwarantujących obywatelom polskim mieszkającym na terenie Ukrainy takie same prawa i taką samą opiekę jak przyznane obywatelom Ukrainy na mocy ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, a w szczególności – zagwarantowanie obywatelom polskim mieszkającym na terenie Ukrainy bezpiecznego dachu nad głową na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i rozciągnięcie na obywateli polskich zamieszkałych na terenie Ukrainy regulacji art. 12, art. 31, art. 32, art. 33 oraz art. 37 wskazanej ustawy.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministra Spraw Zagranicznych podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 66 w sprawie rekompensaty z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze.
Odpowiedź przedstawił naczelnik wydziału w Departamencie Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Zbigniew Wasiak.
Komisja podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 75 w sprawie zmiany ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne.
Odpowiedź przedstawił specjalista w Departamencie Gospodarki Wodnej w Ministerstwie Infrastruktury – Bartłomiej Ługowski.
Komisja podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 79 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz zmiany art. 302 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (BKSP-155-X-466/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Przedmiotem petycji jest wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w zakresie:
a) dokonania nowelizacji przepisu art. 79 ustawy o rachunkowości poprzez rozszerzenie katalogu sankcji wskazanej w przepisie o karę więzienia do roku. Sankcja przewidziana za wskazany występek powinna obejmować zatem karę grzywny, ograniczenia wolności albo więzienia do roku.
b) dokonania nowelizacji ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach poprzez:
- dodanie w art. 302 ust. 1 po punkcie 5 punktu 51 w brzmieniu:
„51 pełniąc funkcję w organie osoby prawnej nie dopełnił obowiązku wskazanego w przepisie art. 77 pkt 2 lub art. 79 pkt 4 ustawy o rachunkowości za co został skazany prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności” lub zmianę ust. 4a art. 302 poprzez nadanie mu brzmienia:
„4a. Przepisów ust. 1 pkt 4, pkt 5 oraz pkt 51 nie stosuje się, o ile przemawia za tym szczególnie istotny interes cudzoziemca”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji podjęła decyzję o zakończeniu prac nad petycją z uwagi na toczące się rządowe prace nad tożsamym zagadnieniem zawartym we wcześniej rozpatrzonej petycji nr BKSP-155-X-372/24.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie wprowadzenia pilotażowego programu dochodu podstawowego na terenie województwa śląskiego (BKSP-155-X-486/25).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Sformułowane w petycji żądanie dotyczy wprowadzenia pilotażowego programu dochodu podstawowego w wysokości 50% płacy minimalnej brutto, z którego potrącane byłyby jedynie składki na ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne. W uzasadnieniu petycji podniesiono, iż podstawą prawną dla proponowanych zmian może być art. 2 Konstytucji, ustanawiający zasadę sprawiedliwości społecznej, oraz art. 71 Konstytucji, mówiący o uwzględnianiu dobra rodziny w polityce społecznej i gospodarczej państwa.
Petycja opisuje następujące założenia programu. Obszarem testowym miałoby być województwo śląskie. Okres trwania programu wynosiłby minimum 20 lat. Uprawnieni do skorzystania z udziału w programie byliby wszyscy mieszkańcy województwa od 3. roku życia do końca życia, w tym osoby pracujące (z zastosowaniem odpowiednich programów podatkowych).
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 76 § 1 i § 2 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (BKSP-155-X-467/25).
Petycję przedstawiła poseł Urszula Augustyn (KO).
W petycji wnosi się o zmianę art. 76 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie. Proponuje się w niej, aby art. 76 § 1 otrzymał następujące brzmienie: „§ 1. Zastępcą notarialnym jest osoba, która uzyskała pozytywny wynik z egzaminu notarialnego, spełnia warunki określone w art. 11 pkt 1-3 i 7 oraz złożyła ślubowanie”.
Warunki, o których mowa w art. 11 pkt 1-3 i 7 p.n., są następujące:
1) posiadanie obywatelstwa polskiego, obywatelstwa innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, albo obywatelstwa innego państwa, o ile na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej osobie, która je posiada, przysługuje prawo podjęcia zatrudnienia lub samozatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach określonych w tych przepisach (pkt 1);
2) korzystanie w pełni z praw publicznych i posiadanie pełnej umiejętności czynności prawnych (pkt 1a);
3) posiadanie nieskazitelnego charakteru i dawanie rękojmi prawidłowego wykonywania zawodu (pkt 2);
4) ukończenie wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskanie tytułu magistra lub ukończenie zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej (pkt 3);
5) ukończenie 26 lat (pkt 7).
Ponadto w petycji proponuje się, aby art. 76 § 2 stanowił:
„§ 2. Na wniosek zainteresowanego Minister Sprawiedliwości wydaje zaświadczenie o uzyskaniu statusu zastępcy notarialnego, po ustaleniu, iż wnioskodawca uzyskał pozytywny wynik z egzaminu notarialnego oraz spełnia warunki określone w art. 11 pkt 1-3 i 7. Zaświadczenie jest doręczane wnioskodawcy oraz prezesowi rady izby notarialnej, adekwatnej według miejsca zamieszkania zastępcy notarialnego, a w wypadku osób, które nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prezesowi rady izby notarialnej, o której mowa w art. 74a § 2 zdanie drugie”.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem podmiotu wnoszącego petycję, przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości oraz wiceprezesa Krajowej Rady Notarialnej – Magdaleny Arendt podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Sprawiedliwości.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 200 oraz art. 200a ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (BKSP-155-X-470/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest zmiana minimalnego wieku przyzwolenia na obcowanie płciowe (tzw. wieku zgody) polegająca na zmianie treści przepisów art. 200 i art. 200a Kodeksu karnego. Proponuje się także wprowadzenie do art. 200 § 2 oraz art. 200a § 3 k.k. klauzuli mówiącej, iż nie dochodzi do popełnienia czynu zabronionego, o ile różnica wieku między pełnoletnim a małoletnim wynosi nie więcej niż 2 lata, a małoletni ukończył co najmniej 16 lat.
Podmiot wnoszący petycję wnosi o zmianę art. 200 i art. 200a k.k. Proponuje usunięcie z treści art. 200 § 1, 3-6 k.k. oraz art. 200a § 1-2 k.k. zwrotu „poniżej lat 15”. W pozostałym zakresie brzmienie wskazanych przepisów ma pozostać bez zmian.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Komisji do Spraw Dzieci i Młodzieży.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 75 § 1a oraz art. 174 § 1a ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Prawo o prokuraturze (BKSP-155-X-476/25).
Petycję przedstawił poseł Marcin Józefaciuk (KO).
Przedmiotem petycji jest postulat zmiany art. 174 § 1a Prawa o prokuraturze poprzez nadanie temu przepisowi następującej treści: „Prokurator Generalny może mianować asesorem prokuratury osobę, która spełnia warunki określone w art. 75 § 1 pkt 1-5 i 8, zdała egzamin adwokacki lub radcowski lub uzyskała wpis na listę adwokatów albo wpis na listę radców prawnych i przez co najmniej rok była zatrudniona na stanowisku asystenta prokuratora lub asystenta sędziego lub wykonywała czynności związane z tworzeniem lub stosowaniem prawa w urzędach obsługujących organy państwowe”. Celem petycji jest ułatwienie doktorom nauk prawnych uzyskania stanowiska asesora prokuratorskiego.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie gwarancji prawnych dla działalności rolniczej (BKSP-155-X-443/25).
Petycję przedstawił poseł Piotr Polak (PiS).
Przedmiotem petycji jest wniosek o uchwalenie ustawy zawierającej minimalne gwarancje ochrony działalności rolniczej, której projekt stanowi integralną część petycji. W ocenie wnoszących petycję przyjęcie ustawy w proponowanym kształcie pozwoli na zapewnienie przewidywalności działań organów państwa w zakresie, w jakim decydują one o kwestiach związanych z prowadzeniem działalności rolniczej. Ustabilizowanie sytuacji prawnej i ekonomicznej rolników ma się przysłużyć zapewnieniu bezpieczeństwa żywnościowego państwa, a także pozwolić na prowadzenie działalności rolniczej w sposób uwzględniający założenia dotyczące rozwoju obszarów wiejskich oraz wymogi środowiskowe. Dodatkowo będzie ono stanowić wyraz niezbędnej, jak wskazano w petycji, solidarności społecznej z rolnikami.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefana Krajewskiego podjęła decyzję o przekazaniu petycji do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministra Klimatu i Środowiska.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 65 w sprawie zmiany niektórych przepisów prawa podatkowego.
Odpowiedź przedstawiła naczelnik wydziału w Departamencie Podatków Dochodowych w Ministerstwie Finansów – Iwona Kocemba.
Komisja po dyskusji podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 71 w sprawie uregulowania minimalnej odległości dla planowanego przedsięwzięcia sektora rolnictwa, którego funkcjonowanie może wiązać się z ryzykiem powstania uciążliwości zapachowej.
Odpowiedź przedstawiła naczelnik Wydziału Wdrażania Mechanizmów Ochrony Powietrza w Departamencie Ochrony Powietrza i Negocjacji Klimatycznych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Maria Liberda.
Komisja podjęła decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat.

Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag: COM(2025) 186, 258, 259 (art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej); 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 230, 257, 269, 275, 278, 279, 282, 294, 295, 297, 301, 304, 305, 307, 308, 309, 311, 312, 313, 321, 323, 325, 326, 327, 328, 329, 600, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 616, 619, 650, 651 (art. 8 ust. 2 ustawy); COM(2025) 200, 286, 287, 290, 293, 296, 298, 299, 303, 306, 310, 314, 319, 322, 400, 615, 800 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.

Komisja rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektów uchwał w sprawie niewprowadzania w życie przepisów aktów prawnych składających się na tzw. Pakt o migracji i azylu; w sprawie zobowiązania Rządu RP do jednostronnego wypowiedzenia Paktu Migracyjnego; w sprawie polityki migracyjnej i ochrony wschodniej granicy Rzeczypospolitej Polskiej (druki nr 1043, 1044, 1274 i 1300).
Komisja wnosi o odrzucenie poprawki.
Poprawka zakładała przywrócenie tekstu z poselskiego projektu uchwały z druku nr 1043.
Sprawozdawca – Konrad Frysztak (KO).

Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust 2 ustawy, przyjęła do wiadomości informację Rady Ministrów o wynikach posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się w dniu 26 czerwca 2025 roku.

Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust 2 ustawy, przyjęła do wiadomości informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, które odbędzie się w dniu 15 lipca 2025 roku.

Komisja, w trybie art. 11 ust. 1 ustawy, przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych (18 lipca 2025 r.) (COM(2023) 262, COM(2024) 567, COM(2025) 99, 258, 300).

Komisja, w trybie art. 8 ust. 2 ustawy, rozpatrzyła Wniosek dotyczący decyzji wykonawczej Rady zmieniającej decyzję wykonawczą (UE) (ST 9728/22 INIT; ST 9728/22 ADD 1) z dnia 17 czerwca 2022 r. w sprawie zatwierdzenia oceny planu odbudowy i zwiększania odporności Polski (COM(2025) 284 wersja ostateczna) i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.

Komisja, w trybie art. 10 ust. 2 ustawy, rozpatrzyła Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie roślin uzyskiwanych dzięki niektórych nowych technik genomowych oraz pochodzących z tych roślin żywności i pasz, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/625 (COM(2023) 411 wersja ostateczna) i odnoszącą się do niego informację rządu.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Ignacy Niemczycki, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Jacek Karnowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Anna Radwan-Röhrenschef, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Maciej Duszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Adam Nowak oraz poseł do Parlamentu Europejskiego – Borys Budka.

Komisja Edukacji i Nauki /ENM/ rozpatrzyła wniosek o odrzucenie projektu ustawy zgłoszony w czasie drugiego do projektu ustawy o likwidacji Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika (druki nr 1284 i 1400).
Komisja wnosi o odrzucenie wniosku.
Sprawozdawca – poseł Dariusz Wieczorek (Lewica).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Andrzej Szeptycki.

Komisja Finansów Publicznych /FPB/ kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych
Poseł Jarosław Urbaniak (KO) przedstawił pozytywną opinię Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych oraz koreferat.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej Komisji.
W dyskusji posłowie omówili wzrost wydatków na utrzymanie Kancelarii Prezydenta RP oraz wysokość średniego wynagrodzenia w Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu i Krajowym Biurze Wyborczym.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk, szef Krajowego Biura Wyborczego – Rafał Tkacz, szef Kancelarii Senatu – Ewa Polkowska, zastępca Szefa Kancelarii Sejmu – Michał Deskur oraz zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP – Piotr Ćwik.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Gospodarki i Rozwoju.
Poseł Robert Jagła (KO) przedstawił pozytywną opinię Komisji Gospodarki. Koreferat przedstawiła poseł Joanna Frydrych (KO).
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej Komisji.
Nie zgłoszono zastrzeżeń do opinii Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.
Poseł Anna Sobolak (KO) przedstawiła pozytywną opinię Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Koreferat wygłosił poseł Sylwester Tułajew (PiS).
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej Komisji.
W dyskusji posłowie omówili likwidację białych plam telekomunikacyjnych na terenie Polski oraz rozwój stacji bazowych sieci komórkowych.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – Katarzyna Duber-Stachurska, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej – Marta Wachowicz, prezes Urzędu Zamówień Publicznych – Agnieszka Olszewska, prezes Urzędu Dozoru Technicznego – Paweł Urbańczyk, dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji – Lucyna Olborska, zastępca prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego – Teresa Sosnowska, zastępca prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej – Krzysztof Dyl oraz dyrektor generalny Urzędu Komunikacji Elektronicznej – Zbigniew Zieliński.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowiek.
Poseł Katarzyna Królak (KO) przedstawiła opinię, w której Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie, z wyjątkiem części budżetowych: 04 – Sąd Najwyższy, 06 – Trybunał Konstytucyjny, 13 – Instytut Pamięci Narodowej oraz 53 – Krajowa Rada Sądownictwa, które zaopiniowała negatywnie.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej Komisji.
W dyskusji posłowie omówili m.in.: wysokość wynagrodzeń członków Krajowej Rady Sądownictwa, liczbę posiedzeń KRS (zdalne/stacjonarne), wydatki na informatyzację w Ministerstwie Sprawiedliwości.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk, prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych – Mirosław Wróblewski, prezes Sądu Najwyższego kierujący pracą Izby Cywilnej – Joanna Misztal-Konecka, przewodnicząca Krajowej Rady Sądownictwa – Dagmara Pawełczyk-Woicka, wiceprezes Naczelnego Sądu Administracyjnego – Jan Rudowski, zastępca Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Karol Polejowski, zastępca Prokuratora Krajowego – Marek Jamrogowicz, dyrektor generalny Biura Rzecznika Praw Obywatelskich – Tomasz Bzukała oraz dyrektor Kancelarii Trybunału Konstytucyjnego – Zofia Hoffmann.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja kontynuowała rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295).
Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Poseł Anna Polak (KO) przedstawiła pozytywną opinię Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Koreferat przedstawiła poseł Krystyna Skowrońska (KO).
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej Komisji.
W dyskusji posłowie omówili niewykorzystane środki z KPO oraz ilość zawartych umów w ramach KPO.

Komisja rozpatrzyła opinię Komisji: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Poseł Rafał Kasprzyk (Polska2050-TD) przedstawił pozytywną opinię Komisji: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Koreferat przedstawiła poseł Krystyna Sibińska (KO).
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tych Komisji.
Nie zgłoszono zastrzeżeń do opinii Komisji: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Komisja rozpatrzyła opinię Komisji Infrastruktury.
Poseł Krystyna Sibińska (KO) przedstawiła pozytywną opinię Komisji Infrastruktury oraz koreferat.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w częściach adekwatnych dla tej komisji.
Nie zgłoszono zastrzeżeń do opinii Komisji Infrastruktury.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Hanna Majszczyk, prezes Krajowego Zasobu Nieruchomości – Łukasz Bałajewicz, zastępca Prezesa ds. Finansów i Administracji w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – Piotr Kowalczyk, prezes Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie – Ewa Kwiatkowska-Szymak oraz zastępca Głównego Geodety Kraju – Anna Bober.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1407).
Projekt dotyczy wprowadzenia i uproszczenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur, co w praktyce oznacza odejście od papierowych faktur i oszczędności dla przedsiębiorców oraz skrócenie o 1/3 podstawowego terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na: zapewnieniu bezterminowej możliwości wystawiania i przesyłania do KSeF faktur z załącznikiem, jeżeli podatnik uzyska od Szefa KAS potwierdzenie tej możliwości, usunięciu nadmiarowych treści w delegacji ustawowej, doprecyzowaniu zasad korzystania z dobrowolnego KSeF przez rolników ryczałtowych oraz poprawki o charakterze porządkującym i legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Jarosław Neneman oraz prezes Spółki Aplikacje Krytyczne – Sebastian Lasek.

Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ rozpatrzyła „Informację o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Stan na 31 grudnia 2024 r.” (druk nr 1299).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami strefy będą funkcjonowały do końca 2026 r. Zmiany w funkcjonowaniu stref wynikają z ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji i wprowadzeniu na mocy tej ustawy instrumentu wsparcia nowych inwestycji zastępującego specjalne strefy ekonomiczne.
W 2024 r. łączny obszar stref nie uległ zmianie i wynosił 22949,5 ha, natomiast średni stopień zagospodarowania stref wzrósł do poziomu 76,13%, a więc o 1,04 pkt proc.
Na koniec 2024 r. przedsiębiorcy posiadali 1910 ważnych zezwoleń na prowadzenie działalności w strefach. Zainwestowany w strefach kapitał w ponad 70,9% pochodził, podobnie jak w poprzednich latach, z sześciu krajów, tj.: Niemiec, Polski, Belgii, Korei Południowej, Luksemburga i Holandii.
Struktura branżowa inwestycji także nie uległa istotnym zmianom – największy udział w skumulowanej wartości inwestycji miały firmy z branży motoryzacyjnej (prawie 28,6%).
W dyskusji postulowano przygotowanie rozwiązań dotyczących funkcjonowania stref i spółek zarządzających nimi po 2026 r. oraz opracowanie nowego modelu instrumentu wsparcia inwestorów w miejsce specjalnych stref ekonomicznych .
Komisja wnosi o przyjęcie informacji z druku nr 1299.
Sprawozdawca – poseł Adam Gomoła (niez.).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Michał Jaros.

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat przygotowania państwa do zagrożeń powodzią na terenach objętych alertem o wysokich opadach III stopnia, wydanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy.
Przedstawiciele strony rządowej poinformowali, iż służby państwowe są w pełnej gotowości na zmieniające się warunki pogodowe. Przyczyną zagrożenia są intensywne, ciągłe opady deszczu. Na terenie kraju nie ma przekroczonego stanu alarmowego. Jest przekroczonych 5 stanów ostrzegawczych, głównie na rzekach górskich. Sytuacja na zbiornikach retencyjnych na dzień 8 lipca br. była na bieżąco monitorowana. Wszystkie duże zbiorniki retencyjne w Polsce (52) posiadają pojemności powodziowe równe, bądź większe niż wymagane w instrukcjach gospodarowania wodą. Z uwagi na panującą suszę hydrologiczną większość zbiorników na dzień 8 lipca br. miała zwiększone pojemności dyspozycyjne. Suche zbiorniki przeciwpowodziowe na godzinę 14.00 w dniu 8 lipca br. nie piętrzyły wody i były przygotowane do podjęcia pracy w przypadku wystąpienia opadów. Praca zbiorników będzie dostosowywana do aktualnych prognoz hydrologicznych.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka, zastępca Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ds. Ekonomicznych i Organizacyjnych – Jacek Jarząbek, p.o. dyrektor Departamentu Ochrony przed Powodzią i Suszą w PGW WP – Krzysztof Chęć oraz pełnomocnik dyrektora ds. współpracy służb Państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej w Instytucie Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowym Instytucie Badawczym – Krzysztof Jurczak.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła informację na temat aktualnej sytuacji oraz planów rozwoju Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).
Głównym zadaniem służby SAR jest szeroko pojęte ratownictwo morskie. Cele na najbliższe lata to: dbałość o bezpieczeństwo morskie na Bałtyku, stworzenie warunków służby dla wykwalifikowanej kadry ratowniczej z uwzględnieniem odpowiedniego wynagrodzenia oraz utworzenie nowoczesnej floty statków ratowniczych.
Zwiększenie potencjału operacyjnego oraz efektywności Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa zostanie osiągnięte poprzez budowę nowych jednostek pływających oraz pozyskanie pojazdów i innego sprzętu przystosowanego do specyfiki zadań realizowanych przez tę służbę. Stan zatrudnienia na dzień 31 maja 2025 r. wynosi 310 osób, w tym 9 z orzeczeniem o niepełnosprawności. Na 2026 rok planowany jest wzrost systemowego zwiększenia wynagrodzeń o średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka zapewnił, iż przez cały czas będą podejmowane działania mające na celu poprawę sytuacji płacowej w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa.
Wszystkie związki zawodowe działające w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa zgłosiły trzy postulaty: przyznanie dodatkowych środków z przeznaczeniem na wynagrodzenia osobowe, zwolnienie z opłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz podpisanie Planu Rozwoju SAR przygotowanego przez poprzedni rząd.
Przedstawiciele związków zawodowych podkreślali, iż od kilkunastu lat Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa boryka się z brakami kadrowymi i zwiększającą się stale średnią wieku zatrudnionych. Źródłem tego jest niskie uposażenie wszystkich pracowników i odejście doświadczonych pracowników na emeryturę. Brak systemowych działań zmierzających do zatrzymania obecnych pracowników oraz pozyskania nowej, młodszej kadry doprowadzi do obniżenia zdolności operacyjnych Służby. Postulowali także o zwolnienie Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa z konieczności odprowadzania składki na fundusz PFRON. Specyfika pracy na morzu wymusza zatrudnianie osób bez niepełnosprawności, gotowych do pełnienia zadań. Obarczanie służby składką na PFRON z uwagi na brak odpowiedniego procenta zatrudnionych osób z niepełnosprawnościami jest nieuzasadnione.
Plan Rozwoju Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa to najważniejszy dokument regulujący kwestie modernizacji, zwiększenie operacyjności oraz polepszenie warunków pracy i płacy. Dlatego też wszystkie związki zawodowe wnioskują o jak najszybsze podpisanie powyższego dokumentu.
W posiedzeniu uczestniczył dyrektor Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa – Sebastian Kluska.

Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła rządowy dokument „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2024 r.” (druk nr 1276).
Dokument przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec.
W dokumencie przedstawiona została kompleksowa ocena stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w 2024 roku, zaprezentowane działania podjęte przez administrację publiczną, zidentyfikowane najważniejsze wyzwania i zagrożenia oraz sformułowane kierunki dalszych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Ponadto przedstawiono statystyki wypadków, działania profilaktyczne, inwestycje infrastrukturalne oraz nowe wyzwania związane z rosnącą liczba użytkowników hulajnóg i rowerów elektrycznych.
Rekomendacje obejmują m.in.: zwiększenie nadzoru, kontynuację modernizacji dróg, wzmocnienie działań edukacyjnych oraz aktualizację przepisów prawnych.
W dyskusji poruszono m.in. kwestie: efektywności inspekcji policyjnych, automatycznych systemów pomiaru prędkości i karania najpoważniejszych wykroczeń, modernizacji szczególnie niebezpiecznych odcinków dróg, a także dostosowania przepisów do realiów technicznych i społecznych.
Komisja wnosi o przyjęcie dokumentu z druku nr 1276.
Sprawozdawca – poseł Barbara Oliwiecka (Polska2050-TD).

Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys oraz p.o. dyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK – Sławomir Żyła.

Komisja Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu /KSP/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.

Komisja rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji zadań przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Radę Mediów Narodowych.
Informację przedstawił p.o. dyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego w Najwyższej Izbie Kontroli – Sławomir Żyła.
26 lipca 2024 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej podjął uchwałę w sprawie zlecenia Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia kontroli działalności KRRiT w zakresie realizacji konstytucyjnych i ustawowych obowiązków stania na straży wolności słowa, prawa do informacji, interesu publicznego w radiofonii i telewizji oraz zapewnienia otwartego i pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji. Sejm zlecił także kontrolę w Radzie Mediów Narodowych oraz Kancelarii Sejmu w zakresie zapewnienia obsługi administracyjno-organizacyjnej tejże Rady oraz pokrywania kosztów jej funkcjonowania i obsługi.
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę w okresie od 4 listopada 2024 r. do 4 kwietnia 2025 r. W Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji NIK negatywnie oceniła m.in.: nieprowadzenie punktu kontaktowego w celu dostarczania informacji i odbierania skarg w kwestiach związanych z dostępnością usług medialnych dla osób z niepełnosprawnościami wzroku i słuchu; tryb i sposób rejestrowania oraz rozpatrywania wpływających do KRRiT skarg i wniosków; długotrwałość prowadzenia przez KRRiT postępowań o udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów na kolejny okres oraz wydawania przez jej Przewodniczącego decyzji w tych sprawach. NIK negatywnie oceniła również podjęcie przez KRRiT – bez materialnoprawnej podstawy – uchwał, w wykonaniu których jej Przewodniczący skierował w I półroczu 2024 r. środki w łącznej kwocie 337140,9 tys. zł z wpływów abonamentowych do depozytu sądowego zamiast bezpośrednio do 19 jednostek publicznej radiofonii i telewizji na realizację misji publicznej.
NIK w ramach kontroli zbadała także działalność Krajowego Instytutu Mediów (KIM), który został utworzony w celu m.in. koordynacji i realizacji działań w obszarze telemetrii.
NIK oceniła negatywnie działalność KIM we wszystkich zbadanych obszarach. W informacji NIK zawarto także wyniki kontroli w Radzie Mediów Narodowych (RMN). W badanym okresie Rada realizowała określone ustawowo zadania, w tym powoływała i odwoływała członków organów spółek medialnych, jednakże nie ustaliła szczegółowych zasad i procedur w tym zakresie, co NIK oceniła jako nierzetelne.
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Maciej Świrski odnosząc się do przedstawionej informacji poinformował, iż 28 kwietnia br. KRRiT przekazała do NIK zastrzeżenia do oceny kontrolowanej działalności Krajowej Rady oraz wniosków pokontrolnych domagając się ich wykreślenia bądź modyfikacji. Pomimo obszernego i merytorycznego charakteru złożonych zastrzeżeń, Prezes NIK odmówił ich przyjęcia twierdząc, iż zostały złożone po terminie. Przewodniczący KRRiT podkreślił, iż NIK posłużył się przeprowadzeniem kontroli w Krajowej Radzie do sformułowania dokumentu, który ma podważyć jej wiarygodność i skuteczność, a także jej Przewodniczącego.
Odnosząc się do raportu NIK, przewodniczący RMN – Wojciech Król przypomniał, iż jest jej Przewodniczącym od 12 grudnia 2024 r. Podkreślił, iż w odpowiedzi na zarzut NIK dotyczący braku wewnętrznych procedur zgłaszania kandydatów na członków organów spółek medialnych RMN przygotowała zmiany regulaminu jej funkcjonowania, które będą uwzględniały te zastrzeżenia NIK.
W trakcie dyskusji część posłów zwracała uwagę, iż raport NIK nacechowany jest polityczną oceną, tendencyjnym doborem przykładów i ignorowaniem realiów instytucjonalnych. Część posłów wskazywała, iż kontrola NIK w KRRiT wykazała, iż Przewodniczący KRRiT wykorzystując stanowisko publiczne doprowadził do chaosu instytucjonalnego, dewastacji systemu finansowania mediów publicznych oraz podejmował działania, które mogą nosić znamiona przestępstwa. Posłowie pytali także, czy w związku z przeprowadzoną kontrolą w KRRiT zostanie wdrożony plan naprawczy względem wskazanych nieprawidłowości.

Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/ pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Aleksandry Krystek – Biernackiej na stanowisko Konsula Generalnego RP w Hamburgu.
Komisja rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
Po wysłuchaniu przedstawiciela NIK oraz przeprowadzonej dyskusji Komisja nie podjęła decyzji co do treści opinii w odniesieniu do sprawozdania NIK (równa liczba głosów za i przeciw).

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.

Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych /MNE/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
W ramach spraw bieżących poseł Paweł Kukiz (Republikanie) zgłosił kwestię trudności związanych z budową świątyni Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego w Opolu.
Poseł Jarosław Rzepa (PSL-TD) poruszył kwestię rozliczenia dotacji na budowę Domu Kultury Słowackiej w Jabłonce.
W posiedzeniu uczestniczyła p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK – Agnieszka Klimowicz

Komisja Obrony Narodowej /OBN/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/ uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.

Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.

Komisja rozpatrzyła informację na temat funkcjonowania w Polsce zapisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (Single Use Plastics), w tym prób omijania potrzeby pobierania opłat za opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anita Sowińska.
Od 24 maja 2023 r. wprowadzający produkty jednorazowego użytku (kubki na napoje i pojemniki na żywność oraz butelki) mają obowiązek prowadzenia ilościowej ewidencji wprowadzonych do obrotu produktów i składania sprawozdań poprzez Bazę danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) do 15 marca za poprzedni rok. Szacuje się, iż w 2023 r. wprowadzono do obrotu ok. 2,3 mld kubków na napoje oraz ok. 1,9 mld pojemników na żywność (wykonanych w całości i częściowo z tworzyw sztucznych).
Do Ministerstwa Klimatu i Środowiska docierają zgłoszenia od przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą hurtową lub dystrybucją opakowań jednorazowych wykonanych z tworzyw sztucznych, w zakresie problematycznych praktyk stosowanych przez producentów opakowań z tworzyw sztucznych. Z otrzymywanych informacji wynikają potencjalne nadużycia w zakresie świadomego wprowadzania na rynek produktów jednorazowego użytku (pojemniki, słomki, kubki, sosjerki, sztućce) jako rozwiązań wielokrotnego użytku. Z tych informacji wynika, iż są to wciąż te same produkty (zachowana jest dotychczasowa gramatura, technologii produkcji i wykorzystane materiały), jednak produkty pojawiają się na rynku z certyfikatami pozwalającymi na podgrzewanie czy wielokrotne mycie w zmywarce, co rzekomo czyni je rozwiązaniem wielokrotnego użytku.
Resort środowiska planuje wyposażenie producentów opakowań i instytucji kontrolnych w narzędzia niezbędne do jednoznacznej identyfikacji produktów objętych przepisami dyrektywy SUP. Obejmuje to m.in. opracowanie specjalistycznych rozwiązań technologicznych i metodologii, które pozwolą na precyzyjne rozróżnianie produktów podlegających regulacjom dotyczącym jednorazowych tworzyw sztucznych, a także skuteczną weryfikację ich zgodności z obowiązującymi normami.
W trakcie dyskusji omówiono m.in. sposób obliczania stawek tzw. plastic tax – czyli europejskiego podatku od plastiku, skalę obchodzenia zapisów dyrektywy SUP, kwestię braku jasnych wytycznych w zakresie definicji produktów jednokrotnego i wielokrotnego użytku oraz dofinansowania realizowanych przez gminy działań związanych ze zbieraniem, porządkowaniem i transportem odpadów.

Na kolejnym posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów Komisja zrealizowała następujący porządek obrad: „Omówienie narastającego problemu dotyczącego zwiększonej liczby ataków wilków na zwierzęta domowe oraz rosnącym niepokojem mieszkańców województwa podkarpackiego, a także sytuacji związanej z populacją wilków w Polsce, oceny zagrożeń dla bezpieczeństwa mieszkańców oraz wypracowanie skutecznych rozwiązań zapewniających ochronę ludzi i ich mienia przy jednoczesnym poszanowaniu zasad ochrony przyrody”.
Uzasadnienie wniosku o zwołanie posiedzenia przedstawił poseł Michał Połuboczek (Konfederacja).
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, główny konserwator przyrody – Mikołaj Dorożała.
W Polsce wilk objęty jest ścisłą ochroną gatunkową. Oznacza, to iż zabronione jest jego zabijanie, okaleczanie, chwytanie, płoszenie, niepokojenie, przetrzymywanie, transportowanie, zbywanie, oferowanie do sprzedaży, wymiana lub darowizna okazów gatunków, wwożenie z zagranicy lub wywożenie poza granicę państwa okazów gatunków, umyślne przemieszczanie z miejsc regularnego przebywania na inne miejsca, niszczenie nor, bez odpowiedniego zezwolenia. Ponadto, dla tego gatunku, można tworzyć strefy ochronne wokół miejsc rozrodu (nor) w okresie od 1 kwietnia do 31 sierpnia.
Fakt objęcia wilka ochroną ścisłą nie oznacza braku możliwości podjęcia działań przeciwdziałających m.in. zagrożeniu powodowanemu przez te zwierzęta. Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie przyrody możliwe jest uzyskanie zezwolenia na odstępstwo od zakazów wobec „problemowych” osobników tego gatunku, w celu wyeliminowania powodowanego zagrożenia – np. na umyślne płoszenie, umyślne przemieszczanie z miejsc regularnego przebywania w inne miejsce czy zabijanie.
Populacja wilka od czasu objęcia ścisłą ochroną gatunkową systematycznie wzrasta, podobnie powiększył się zasięg jego występowania. Wilk z natury unika kontaktu z człowiekiem, nie traktuje człowieka jako swojego naturalnego wroga, ani jako potencjalną ofiarę. Wilki często też nie mają świadomości, iż są obserwowane przez ludzi. W przypadku więc, takiego spotkania wilki oceniają zagrożenie i do tego dostosowują swoje zachowanie (najczęściej wycofują się do lasu).
W ramach przeprowadzonej dyskusji posłowie omówili m.in. problem braku odpowiednich zabezpieczeń zwierząt gospodarskich oraz zasady wypłacania odszkodowań za szkody wyrządzone przez wilki, wielkość przyrostu naturalnego wilków oraz możliwe skutki wynikające ze wzrostu tej populacji, a także liczby wydanych zezwoleń na odstrzał i efektywność tych odstrzałów.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Stefan Krajewski oraz generalny dyrektor ochrony środowiska – Piotr Otawski.

Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych /RSP/ przeprowadziła dyskusję nad propozycją inicjatywy uchwałodawczej w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Nowelizacja regulaminu Sejmu zakłada zmianę zasad udziału posłów w posiedzeniach Komisji Etyki Poselskiej, na których są rozpatrywane sprawy posłów, którzy zachowują się w sposób nieodpowiadający godności posła. Zgodnie z propozycją ww. posiedzenia będą miały charakter zamknięty.
Komisja podjęła inicjatywę uchwałodawczą w powyższej sprawie.
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem upoważniono poseł Marię Joannę Koźlakiewicz (KO).

Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.

Komisja powołała dr. hab. Wojciecha Mojskiego na stałego doradcę Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyła dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli – Anna Wojcieszkiewicz.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ uchwaliła dezyderat skierowany do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie podjęcie działań zmierzających do zapewnienia równych i przejrzystych zasad organizacji przetargów na dzierżawę gruntów w ramach Ośrodków Produkcji Rolnej.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.

Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Adam Nowak oraz dyrektora Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi Najwyższej Izby Kontroli – Rafał Ostrowski.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli: p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK – Dariusz Łubian oraz p.o. dyrektor Departamentu Infrastruktury NIK – Paweł Zambrzycki.

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.

Komisja Zdrowia /ZDR/ zaopiniowała projektu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2026.
Projekt przedstawił wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia – Jakub Szulc.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Wojciech Konieczny przedstawił pozytywne stanowisko wobec przedstawionego projektu planu NFZ.
W dyskusji posłowie poruszyli m.in. kwestie:
- zabezpieczenia środków finansowych na ponad limitowe świadczenia,
- kosztów leków refundowanych,
- finansowania programów lekowych,
- wynagrodzeń pracowników sektora ochrony zdrowia z uwzględnieniem podwyżek,
- wprowadzenia i finansowania nowych terapii lekowych.
Komisja negatywnie zaopiniowała projekt planu finansowego NFZ na rok 2026.

Komisje: do Spraw Deregulacji /DER/ oraz Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ rozpatrzyły uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1406).
Senat zaproponował 4 poprawki. Komisje wnoszą o ich przyjęcie.
Poprawki miały charakter legislacyjny.
Sprawozdawca – poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO).

Komisje: do Spraw Deregulacji /DER/ oraz Finansów Publicznych /FPB/ rozpatrzyły poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1375 i 1422).
Komisje wnoszą o jej odrzucenie.
Poprawka miała na celu odsunięcie o 100 lat obowiązku raportowania tzw. danych ESG, czyli sprawozdań na temat wpływu firm na środowisko, sprawy społeczne i ład korporacyjny.
Sprawozdawca – poseł Marek Jan Chmielewski (KO).

Komisje: do Spraw Dzieci i Młodzieży /DIM/ oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ wysłuchały informacji na temat aktualnego stanu realizacji zadań ustawowych przez Państwową Komisję do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, z uwzględnieniem sytuacji finansowej urzędu w latach 2024 i 2025.
Informację przedstawiły zastępcy Przewodniczącej Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 – Justyna Kotowska i Joanna Napierała.
Poinformowano o wykonaniu budżetu Urzędu Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 roku oraz wypłaconej nagrodzie w 2024 r.
Komisje będą kontynuowały rozpatrywanie ww. informacji na jednym z kolejnych posiedzeń.

Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach /NKK/ rozpatrzyła poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1264 i 1362).
Poprawka zmieniała przepis określający termin wejścia w życie ustawy.
Komisja wnosi o przyjęcie poprawki.
Sprawozdawca – poseł Maciej Tomczykiewicz (KO).

Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz ustawy – Ordynacja podatkowa (druk nr 1313).
Projekt dotyczy uproszczenia administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenia kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Sławomir Ćwik (Polska2050-TD).

Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1304).
Projekt dotyczy umożliwienia dwustronnej komunikacji elektronicznej w postępowaniach przed sądami cywilnymi, co przyczyni się do przyspieszenia obiegu dokumentów, zmniejszenia kosztów oraz zwiększenia dostępności wymiaru sprawiedliwości. Projekt przewiduje także lepsze wykorzystanie w sądach alternatywnych metod rozwiązywania sporów, m.in. mediacji.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Barbara Dolniak (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Arkadiusz Myrcha oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej – Zbigniew Stawicki.
Idź do oryginalnego materiału