Jesteś na ryczałcie? Rząd szykuje dla Ciebie znaczące ułatwienia!

11 godzin temu

Dobranie odpowiedniego kodu PKWiU jest najważniejsze chociażby przy wyborze stawek ryczałtu, bowiem ustawa uzależnia je wprost od konkretnych ugrupowań tej klasyfikacji. Przy czym ugrupowania te powinny dobrane w sposób możliwie jak najbardziej precyzyjny, gdyż często jedna cyfra w kodzie może zaważyć o stawce podatku.

Omawiana interpelacja poselska poruszała w szczególności problem branży IT, w której ustalenie adekwatnej klasyfikacji potrafi być bardzo problematyczne. Autor interpelacji podkreśla, iż z uwagi na prężny rozwój technologii obowiązująca klasyfikacja PKWiU jest niedostosowana do warunków rynkowych.

W branży IT ścierają się od kilku lat dwie stawki ryczałtu:

  • 8,5% – np. przy usługach pomocy technicznej i przy projektowaniu/rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów (PKWiU 62.02.30.0; 62.01.12.0),
  • 12% – np. przy projektowaniu/programowaniu systemu oraz doradztwie IT (PKWiU 62.01.11.0; 62.02.10.0; 62.02.20.0).

O ile „książkowo” brzmi to dosyć prosto, o tyle w realnych kontraktach granice między wsparciem, projektowaniem, programowaniem, utrzymaniem i doradztwem są płynne. Co więcej znacząca dla podatników pozostaje najczęściej nie sama klasyfikacja, a fakt czy ich usługi związane są z doradztwem w zakresie systemu czy technologii informatycznych.

W takich okolicznościach jedynym słusznym rozwiązaniem (które zresztą często sugerujemy naszym klientom) jest wystąpienie do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o opinię w sprawie kodu PKWiU o opinię klasyfikacyjną w odniesieniu do konkretnych usług. Z uwagi na duże ryzyko dokonania błędnej klasyfikacji przedsiębiorcy decydują się skorzystać z pomocy Ośrodka, który wydaje pisemną opinię. Dla przedsiębiorców opinie są pomocne nie tyle w ustaleniu stawki podatku, ale niejako w celach zabezpieczających ich interes. Opinie bowiem, jak wszystko inne, mogą być powołane jako dowód w sprawie, gdyby urząd skarbowy chciał podważyć stosowaną stawkę. Mimo iż odpowiedzialność za dokonanie klasyfikacji leży na podatniku, to w praktyce urzędy skarbowe raczej nie podejmują działań mających na celu podważenie opinii.

Z relacji autora interpelacji wynika, iż Urząd Statystyczny w Łodzi niejednokrotnie wydaje opinie wskazujące niepełne klasyfikacje (składające się z 4 lub 5 cyfr zamiast pełnych 7-cyfrowych symboli). Poprzez wydawanie skróconych opinii, podatnicy niejednokrotnie mają prosić o doprecyzowanie klasyfikacji, a łączny czas uzyskiwania pełnego rozstrzygnięcia ma w niektórych przypadkach sięgać choćby jednego roku.

Z odpowiedzi wiceministra Jarosława Niemanna na interpelację nr 11774 wynika, że:

  • nie będzie ujednolicenia stawek ryczałtu dla usług IT;
  • Ministerstwo Finansów rozważa wprowadzenie nowego, formalnego instrumentu, który określałby PKWiU na potrzeby podatków dochodowych – na podobę wiążących informacji stawkowych, które określają jednoznacznie stawki VAT. Można przypuszczać więc, iż „wiążąca informacja statystyczna” będzie miała charakter wiążący, a organ ją wydający będzie aktywnie weryfikował stan faktyczny (w przeciwieństwie np. do interpretacji indywidualnej);
  • czas oczekiwania na opinię w Łodzi nie przekracza 3 miesięcy, a półroczne lub roczne terminy wiązały się z nadzwyczajnym napływem wniosków w 2022 r. po zmianach wprowadzonych Polskim Ładem – w tej chwili sytuacja ma być ustabilizowana.

Wiceminister Neneman podkreślił również, iż dyrektor KIS w ramach interpretacji indywidualnych nie prowadzi postępowania dowodowego. Interpretacja indywidualna opiera się wyłącznie na stanie faktycznym wskazanym przez wnioskodawcę. W związku z tym niemożliwe jest zobowiązanie tego organu do wydawania interpretacji indywidualnych w zakresie klasyfikacji PKWiU, które byłyby dla podatnika wiążące. Z tego samego powodu nie zostanie również wydana interpretacja ogólna.

Jest to również bardzo zastanawiające, na tle wyroków sądów administracyjnych – w tym również wyroku NSA, z dnia 29 listopada 2017 roku, sygn. I FSK 179/16, w którym Sąd stwierdził, że:

„Wskazane w przepisach podatkowych klasyfikacje statystyczne są elementem normy prawnej określającej sposób opodatkowania i w procesie stosowania prawa przez organy podatkowe podlegają także procesowi wykładni dokonywanej przez te organy.”

Podsumowując, dziś gra toczy się o dobry opis usługi i spójny zestaw dowodów; opinia Ośrodka plus interpretacja KIS to w praktyce solidny full w ewentualnej potyczce z urzędem skarbowym, jednak coraz ciężej jest o takie szczęśliwe „rozdanie”.

WIS-stat rzeczywiście mogłaby położyć kres wszelkim sporom kompetencyjnym i pozwolić ryczałtowcom spać spokojnie. Na razie jednak to tylko zamiar Ministerstwa. Korzystny, ale wciąż bez konkretnego projektu.

Pozostaje zachować zatem czujność i z nadzieją oczekiwać na nieco bardziej konkretne projekty.

Idź do oryginalnego materiału