Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /nr 60/
- Poseł Konrad Frysztak /KO/
- Poseł Paweł Hreniak /PiS/
- Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska /KO/
- P.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli Dariusz Łubian
- P.o. wicedyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK Anna Mach
– zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku (druk nr 1405) w zakresie działania Komisji;
– rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
W posiedzeniu udział wzięli: Dariusz Łubian p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli, Anna Mach p.o. wicedyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK oraz Joanna Rosińska wiceprzewodnicząca Krajowej Komisji Wykonawczej NSZZ Pracowników Policji.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Igor Amarowicz, Anna Ornat i Kamila Pawluczuk – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):
Dzień dobry państwu, otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Stwierdzam kworum.W dzisiejszym porządku dziennym mamy dwa punkty. Pierwszy to zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 r., druk nr 1405, w zakresie działania Komisji. I punkt drugi porządku dziennego to rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Witam na naszym posiedzeniu panią Annę Mach, pełniącą obowiązki wicedyrektora Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK, oraz pana Dariusza Łubiana, pełniącego obowiązki wicedyrektora Departamentu Administracji Publicznej NIK. Witam również panią Rosińską Joannę, wiceprzewodniczącą Krajowej Komisji Wykonawczej NSZZ Pracowników Policji.
Szanowni państwo, proponuję, abyśmy od razu przeszli do realizacji porządku dziennego i w związku z tym bardzo proszę przedstawicieli NIK, żeby przedstawili nam zakres sprawozdania NIK za 2024 r., ten, który dotyczy oczywiście prac i aspektów związanych z naszą Komisją. Bardzo proszę, oddaję państwu głos.
P.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli Dariusz Łubian:
Dziękuję, pani przewodnicząca, Dariusz Łubian. Może najpierw tytułem wprowadzenia – w sprawozdaniu jest w pełni omówiony zakres działalności NIK.Jest pięć rozdziałów, informacje ogólne o izbie, informacje o działalności kontrolnej i jej rezultatach. Jest też rozdział dotyczący współpracy z Sejmem, z innymi instytucjami państwowymi i ze społeczeństwem. Jest też rozdział dotyczący współpracy zagranicznej i rozdział dotyczący wykonania budżetu NIK. W załącznikach państwo znajdą wykaz kontroli wykonania budżetu, wykaz kontroli planowych zakończonych w 2024 r., wykaz kontroli doraźnych zrealizowanych w 2024 r., a także nowy załącznik, którego nie było w poprzednich latach, to jest wykaz wszystkich tematów kontroli, które były realizowane w 2024 r., ale nie zostały wówczas zakończone. Teraz może kilka liczb o skali działalności izby.
W 2024 r. NIK zrealizowała 185 tematów kontroli planowych i doraźnych. Przeprowadzono 1464 kontrole jednostkowe. Zostały sformułowane w wyniku tych kontroli 5183 wnioski pokontrolne, z których 74% zostało przyjętych do realizacji lub już zostało zrealizowanych. NIK przedłożyła Sejmowi 102 informacje o wynikach kontroli, a także sprawozdanie z działalności i analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej.
Jeżeli chodzi o współpracę z Sejmem, to przedstawiciele NIK uczestniczyli w 599 posiedzeniach Komisji i podkomisji sejmowych. Na zlecenie Sejmu NIK przeprowadziła kontrolę realizacji zadań przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji i przez Radę Mediów Narodowych, a na zlecenie marszałka Sejmu przeprowadzono kontrolę finansowania kościołów i innych związków wyznaniowych. o ile chodzi teraz o wnioski de lege ferenda, to w 2024 r. NIK sformułowała takich wniosków 90, natomiast w ubiegłym roku zrealizowano 24 wnioski de lege ferenda sformułowane w 2024 r. lub w latach wcześniejszych. o ile chodzi o zawiadomienia skierowane po kontrolach NIK, to w 2024 r. skierowano 118 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, 54 zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia, 114 zawiadomień dotyczących naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Czego dotyczyły zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa? Najczęściej to było nadużycie uprawnień przez funkcjonariusza publicznego, czyli z art. 231 Kodeksu karnego. Inną taką grupą, liczniejszą, były naruszenia obowiązków w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych – to z art. 77 ustawy o rachunkowości, a także podejrzenia przestępstwa dotyczące wyrządzenia szkody w obrocie gospodarczym – art. 293 kodeksu karnego, a także zawiadomienia dotyczące utrudniania wykonywania czynności służbowych kontrolerom NIK – to z art. 98 ustawy o NIK.
Finansowe rezultaty kontroli wyniosły łącznie 18 000 000 tys. zł, natomiast korzyści finansowe, czyli te kwoty, które w wyniku kontroli zostały lub zostaną pozyskane lub zaoszczędzone, wyniosły 123 000 tys. zł.
W okresie objętym sprawozdaniem NIK przesłała do Sejmu następujące informacje o wynikach kontroli planowych w zakresie zainteresowania Komisji. To była: informacja o kontroli działań wybranych organów administracji publicznej na rzecz pomocy obywatelom Ukrainy; informacja o wynikach kontroli zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej w urzędach w województwie łódzkim; informacja o wynikach kontroli wykorzystania przez administrację publiczną kampanii społecznych jako narzędzi komunikowania.
Była też informacja o wynikach kontroli funkcjonowania posterunków Policji. Zakończono także w 2024 r. szereg kontroli doraźnych związanych z zakresem zainteresowania Wysokiej Komisji. Były to kontrole realizacji przez organy państwa zadań związanych z repatriacją; kontrola przyznawania rozliczenia wsparcia finansowego udzielanego przez Instytut Dziedzictwa i Myśli Narodowej oraz realizacji zadań finansowanych lub współfinansowanych z Funduszu Patriotycznego; ponadto kontrola doraźna zapewnienia dostępu obywatelom wykluczonym cyfrowo do środków publicznych w województwie świętokrzyskim; kontrola doraźna realizacji przez organy administracji publicznej w województwie lubuskim obowiązków w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami; kontrola doraźna realizacji zadań związanych z pozwoleniami na broń palną oraz nadzorem nad posiadaniem tej broni; kontrola nadzoru wybranych organów Policji w województwie świętokrzyskim nad posiadaną bronią do celów kolekcjonerskich.
Ponadto w ubiegłym roku były w toku kontrole planowe dotyczące funkcjonowania systemu oceny wpływów w rządowym procesie legislacyjnym oraz kontrola przygotowania Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego do obsługi paszportowej i do obsługi cudzoziemców. Warto tu jeszcze dodać, iż niedawno do Sejmu została przekazana informacja o wynikach kontroli funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego w zakresie numeru alarmowego 112.
Może jeszcze tytułem uzupełnienia. W planie pracy na 2025 r. w zakresie działania Komisji przewidziane są: kontrole funkcjonowania nadzoru wojewodów nad jednostkami samorządu terytorialnego, kontrole postępowań administracyjnych związanych z zabudową mieszkaniową niekomercyjną, kontrola zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej, kontrola bezpieczeństwa w obiektach o użyteczności publicznej w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim, kontrola zapewnienia bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej w portach morskich, kontrola budowy zapory elektronicznej na granicy polsko-rosyjskiej i kontrola dotycząca przygotowania organów państwa na wypadek zagrożeń dywersyjnych w województwie podkarpackim.
Na zakończenie chciałbym jeszcze dodać, iż w ramach współpracy międzynarodowej NIK została wybrana audytorem zewnętrznym Interpolu na lata 2022–2027. I teraz oddam głos koleżance, pani dyrektor Annie Mach, która jeszcze powie kilka słów o kontrolach dotyczących spraw wewnętrznych.
Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):
Bardzo dziękuję. Pani dyrektor, prosimy.P.o. wicedyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK Anna Mach:
Dzień dobry. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, reprezentuję Departament Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego. W zeszłym roku przekazaliśmy do szanownej Komisji dwie informacje o wynikach kontroli, to jest poszukiwanie osób ukrywających się przed wymiarem sprawiedliwości – to była informacja niejawna – a druga to realizowana przez delegaturę realizacja inwestycji budowlanych przez Policję. Realizowaliśmy także kontrolę doraźną wykonywania zadań przez lotnictwo Policji.Jeżeli chodzi o zeszły rok, to w planie była kontrola: Przygotowanie do działań specjalistycznych grup ratowniczych Państwowej Straży Pożarnej i informacja ta została przekazana do Komisji w tym roku, w czerwcu. Ponadto przygotowujemy także, już finalizujemy informację o wynikach kontroli funkcjonowania łączności w służbach podległych ministrowi spraw wewnętrznych i administracji i myślę, iż po wakacjach już ona do Komisji wpłynie.
Jeżeli chodzi o ten rok, to w tej chwili trwa kontrola stanu przygotowania Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa. I ta kontrola już trwa. A po wakacjach rozpocznie się kontrola działań państwa w obszarze migracji. I oczywiście wykonanie budżetu państwa, jak co roku prezentowaliśmy już w Wysokiej Komisji wyniki – i w zeszłym, i w tym roku. Bardzo dziękuję.
Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):
Bardzo dziękuję państwu za wskazanie tych obszarów. Oczywiście przypominam wszystkim, iż w druku 1405 mamy to wszystko bardzo szczegółowo przedstawione, opisane i można w każdej chwili do tego sięgnąć, bo tam jest mnóstwo ciekawych, interesujących danych, które na pewno nam się w pracy Komisji również przydadzą.Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby dopytać, zabrać głos w kwestii sprawozdania? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie proponuję, szanowni państwo, żebyśmy pozytywnie zaopiniowali przedstawione sprawozdanie w zakresie działania Komisji. Pan przewodniczący Hreniak, bardzo proszę.
Poseł Paweł Hreniak (PiS):
Proponuję głosować, pani przewodnicząca.Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):
Dobrze. Proszę przygotować się do głosowania.Poseł Konrad Frysztak (KO):
Proszę o ponowne uruchomienie procesu głosowania.Przewodnicząca poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):
Działa mikrofon pani wiceprzewodniczącej, w związku z tym, szanowni państwo, zarządzam głosowanie i zadaję pytanie: Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania z działalności NIK w roku 2024, druk nr 1405, w zakresie działania Komisji? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie. Bardzo proszę o podanie wyników.Głosowały 24 osoby. Za pozytywnym zaopiniowaniem było 18 osób, przeciw było 6, nikt się nie wstrzymał. W takim razie przekazujemy taką decyzję do Komisji Kontroli Państwowej. Państwu bardzo dziękuję za udział w posiedzeniu.
Przechodzimy teraz, szanowni państwo, do punktu drugiego, to jest do rozpatrzenia projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r. Wczoraj prezydium Komisji spotkało się, przeanalizowało propozycje i zaopiniowało je pozytywnie. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać w tej kwestii głos? Nie widzę zgłoszeń, w takim razie, szanowni państwo, uznaję, iż przyjęliśmy plan pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2025 r.
Bardzo dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.
« Powrótdo poprzedniej strony