Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /nr 57/
- Pełniąca obowiązki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli Agnieszka Bernaś-Coşkun
- Pełniący obowiązki wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli Maciej Brzosko
- Zastępca prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Krzysztof Dyl
- Główna księgowa kierująca pracami Biura Budżetowo-Finansowego Ministerstwa Cyfryzacji Anna Malicka
- Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo /Konfederacja/
- Podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Rafał Rosiński
- Poseł Anna Sobolak /KO/
– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:
1) części budżetowej 27 – Informatyzacja: a) dochody i wydatki, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, c) dotacje podmiotowe i celowe; 2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 43 i 64; 3) programów wieloletnich w układzie zadaniowym; 4) instytucji gospodarki budżetowej – Centralnego Ośrodka Informatyki; 5) państwowych funduszy celowych: – Funduszu Cyberbezpieczeństwa, – Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, – Funduszu Szerokopasmowego; 6) części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej: a) dochody i wydatki, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych.W posiedzeniu udział wzięli: Rafał Rosiński podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji wraz ze współpracownikami, Marta Starszewska główny specjalista w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Zbigniew Zieliński dyrektor generalny Urzędu Komunikacji Elektronicznej wraz ze współpracownikami, Agnieszka Bernaś-Coşkun p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej oraz Maciej Brzosko p.o. wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Jakub Konecki, Magdalena Krzymowska – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):
Dzień dobry.Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.
Stwierdzam kworum.
Witam panie i panów posłów. Witam podsekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, pana Rafała Rosińskiego, oraz współpracowników. Witam przedstawicieli Urzędu Komunikacji Elektronicznej: pana Krzysztofa Dyla, zastępcę prezesa UKE, pana Zbigniewa Zielińskiego, dyrektora generalnego UKE, jak również dyrektora Biura Finansów, panią Barbarę Uszko-Dudzińską. Witam pana Pawła Zambrzyckiego, p.o. dyrektora Departamentu Infrastruktury NIK, pana Macieja Brzosko, p.o. wicedyrektora Departamentu Infrastruktury NIK, panią Agnieszkę Bernaś-Coşkun oraz pana Dariusza Łubiana, p.o. wicedyrektorów Departamentu Administracji Publicznej NIK, wraz ze współpracownikami. Witam także przedstawicieli Ministerstwa Finansów w osobie pani Marty Starszewskiej, głównego specjalisty w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej, oraz pana Sebastiana Babisia, starszego specjalistę w Departamencie Instytucji Płatniczej.
Szanowni państwo, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie działania Komisji.
Czy zgłaszają państwo wnioski do porządku dziennego? Nie widzę i nie słyszę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.
Przystępujemy do zaopiniowania wykonania budżetu państwa za rok 2024 w części 27 – Informatyzacja, w tym dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji podmiotowych i celowych, a także dotacji przedmiotowych, rezerw celowych w zakresie pozycji 43 i 64, programów wieloletnich w układzie zadaniowym, Centralnego Ośrodka Informatyki oraz państwowych funduszy celowych, to jest Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz Funduszu Szerokopasmowego i Funduszu Cyberbezpieczeństwa.
Proszę pana ministra Rafała Rosińskiego o zabranie głosu w tym punkcie. Bardzo proszę, panie ministrze.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Rafał Rosiński:
Panie przewodniczący, szanowni państwo, o ile chodzi o sprawozdanie i szczegółowe informacje, przekażę głos pani dyrektor.Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):
Bardzo proszę.Pani dyrektor, prosimy o przekazanie informacji.
Główna księgowa kierująca pracami Biura Budżetowo-Finansowego Ministerstwa Cyfryzacji Anna Malicka:
Dzień dobry państwu. Szanowny panie przewodniczący, członkowie Komisji, panie i panowie, pragnę przedstawić państwu podsumowanie wykonania planu dochodów i wydatków Ministerstwa Cyfryzacji oraz Centrum Projektów Polska Cyfrowa za 2024 r. Omówię również realizację planów finansowych Funduszu CEPiK, Funduszu Cyberbezpieczeństwa i Funduszu Szerokopasmowego, a także instytucji gospodarki budżetowej – Centralnego Ośrodka Informatyki.Rozpocznę od omówienia dochodów, które zrealizowano na kwotę 31 000 tys. zł, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do planu wynoszącego 7000 tys. zł. Główne źródła tych dochodów to: wpływy z tytułu wezwań wystawionych przez MC dla podmiotów do uiszczenia opłaty za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców i PESEL – ponad 9000 tys. zł, wpływy z odsetek, w tym od środków na rachunkach bankowych beneficjentów dotacji, od dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem – 8000 tys. zł, zwroty z niewykorzystanych dotacji od beneficjentów – 7000 tys. zł, zwroty dotacji oraz płatności wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem – 2000 tys. zł, wpływy ze środków niewykorzystanych dotacji od beneficjentów programów unijnych – 2000 tys. zł, wpływy z kar i odszkodowań wynikających z umów – ponad…
Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):
Pani dyrektor, przepraszam, jeżeli można troszeczkę bliżej, bo słabo słychać.Główna księgowa MC Anna Malicka:
Ponad 1000 tys. zł.Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):
Proszę sobie może przesunąć ten mikrofon bliżej do siebie.Główna księgowa MC Anna Malicka:
Może będzie lepiej.Wydatki. Plan po zmianach wyniósł 2 900 000 tys. zł, a wydatki wyniosły łącznie 2 700 000 tys. zł, z czego prawie 1 400 000 tys. zł pochodziło z budżetu państwa, a ponad 1 300 000 tys. zł ze środków Unii Europejskiej. Zrealizowaliśmy 93% planu, z tego w ramach budżetu państwa, bez wydatków na projekty unijne i wynagrodzenia, wydatki wyniosły prawie 1 300 000 tys. zł, co stanowi 91% planu wynoszącego 1 400 000 tys. zł.
Środki zostały przeznaczone m.in. na bieżące dotacje podmiotowe i celowe – 532 000 tys. zł, w tym m.in. dotacja przekazana do Funduszu Cyberbezpieczeństwa wyniosła 169 000 tys. zł, a dotacja podmiotowa dla NASK–PIB na działalność Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego – 34 000 tys. zł. Realizacja projektu w ramach programu wieloletniego „Program rozwoju talentów informatycznych na lata 2019–2029” – to koszt ponad 6000 tys. zł, zadania bieżące – 489 000 tys. zł, w tym m.in. utrzymanie i funkcjonowanie Ministerstwa Cyfryzacji i Centrum Projektów Polska Cyfrowa, utrzymanie oraz wsparcie techniczne systemów teleinformatycznych, przygotowanie do sprawowania przez Polskę przedstawicielstwa w Radzie Unii Europejskiej w pierwszej połowie 2025 r.
Wydatki na zadania inwestycyjne to 267 000 tys. zł, w tym głównie 252 000 tys. zł na budowę i rozwój infrastruktury systemów i rejestrów państwowych mObywatel, Centralny Rejestr Wyborców, System Rejestrów Państwowych, e-Doręczenia, ePUAP, 10 000 tys. zł na dotacje celowe na inwestycje m.in. na rozwój systemu łączności mobilnej umożliwiającej przetwarzanie informacji niejawnych do klauzuli zastrzeżone.
W zakresie projektów finansowanych z funduszy unijnych, bez wydatków na wynagrodzenia, wydano 1 300 000 tys. zł, co stanowi 95% planu wynoszącego 1 400 000 tys. zł. W 2024 r. realizowano zadania w ramach kilku programów Unii Europejskiej, w tym głównie „Fundusze europejskie na rozwój cyfrowy”, gdzie m.in. udzielono dotacji na projekty związane z architekturą informacyjną państwa oraz cyberbezpieczeństwem, jak również sfinansowano koszty zarządzania projektami własnymi. W ramach programu „Fundusze europejskie dla rozwoju społecznego” wspierano kształcenie specjalistów do spraw dostępności cyfrowej. W ramach programu operacyjnego„Polska Cyfrowa” wdrożono projekt związany z teleinformatyką i bezpieczeństwem. Realizowane projekty miały na celu wsparcie rozwoju cyfrowego w Polsce oraz zwiększenie bezpieczeństwa w obszarze technologii informatycznej.
Na wypłatę wynagrodzeń finansowanych ze środków budżetu państwa i ze środków Unii Europejskiej dla pracowników Ministerstwa Cyfryzacji i CPPC, w tym dodatkowego wynagrodzenia rocznego, wydano prawie 107 000 tys. zł, co stanowi 91% planu wynoszącego 117 000 tys. zł. Przeciętne zatrudnienie wynosiło 663 etaty, to jest 70% planu po zmianach, z tego 359 to członkowie korpusu służby cywilnej, 292 etaty to są osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń, 7 etatów to funkcjonariusze i żołnierze, a 3,77 to osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe.
Fundusz Cyberbezpieczeństwa. Środki funduszu przeznaczone były na finansowanie świadczenia teleinformatycznego osobom realizującym zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa, oraz związanych z tym kosztów. W 2024 r. fundusz uzyskał przychody w wysokości prawie 331 000 tys. zł, co stanowi 99% planu po zmianach, które pochodziły głównie z ustawowo określonych źródeł zasilenia funduszu. Koszty funduszu wynosiły 317 000 tys. zł, to jest 92% planu po zmianach, i zostały przekazane organom administracji rządowej, jednostkom budżetowym oraz jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych z przeznaczeniem na sfinansowanie świadczeń teleinformatycznych oraz związanych z nimi kosztów. Stan funduszu na koniec roku wynosił prawie 28 000 tys. zł, co w głównej mierze stanowią środki pieniężne przekazane w zarządzanie ministrowi finansów.
Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Środki funduszu przeznaczone były na finansowanie wydatków związanych z utworzeniem, rozwojem i funkcjonowaniem CEPiK, w tym Krajowego Punktu Kontaktowego, Centralnej Ewidencji Posiadaczy Kart Parkingowych oraz elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych i dopuszczanych do ruchu na terytorium RP. Źródłem przychodów były wpływy z opłat pobranych za udostępnienie danych lub informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz wpływy z opłat ewidencyjnych od umów OC przekazywanych przez zakłady ubezpieczeń. Fundusz uzyskał przychody w wysokości 167 000 tys. zł, to jest 83% planu po zmianach, na które to przychody składają się głównie: opłaty ewidencyjne uiszczane przez zakłady ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – ponad 151 000 tys. zł, opłaty pobrane za udostępnienie danych lub informacji z CEPiK – 8000 tys. zł, odsetki od lokat i depozytów – również 8000 tys. zł.
Koszty funduszu wynosiły 98 000 tys. zł, to jest 47% planu po zmianach, i dotyczyły rozwoju i funkcjonowania CEPiK, z tego głównie zakup usług – 65 000 tys. zł, dotacje na realizację zadań bieżących – 5000 tys. zł oraz pozostałe koszty – 500 tys. zł. Stan funduszu na koniec roku wynosił prawie 167 000 tys. zł, co stanowi 930% planu po zmianach, a wolne środki finansowe przekazane w zarządzanie ministrowi finansów to 170 000 tys. zł.
Fundusz Szerokopasmowy. Środki funduszu przeznaczone były na finansowanie wydatków związanych z działaniami wspierającymi rozwój szybkich sieci telekomunikacyjnych, działaniami mającymi na celu pobudzenie popytu użytkowników końcowych na usługi związane z szerokopasmowym dostępem do Internetu, obsługę funduszu. Fundusz uzyskał przychody w wysokości ponad 137 000 tys. zł, to jest 101% planu po zmianach. Przychody te pochodziły przede wszystkim z opłat za prawo do wykorzystania zasobów numeracji – 87 000 tys. zł oraz 15% wpływów z opłat ponoszonych przez operatorów dysponujących częstotliwościami radiowymi – 48 000 tys. zł. Koszty funduszu wynosiły prawie 152 000 tys. zł, co stanowi 84% planu po zmianach, i zostały przeznaczone głównie na zasilenie Funduszu Cyberbezpieczeństwa – 125 000 tys. zł oraz dotacje na realizację zadań bieżących – 25 000 tys. zł. Stan funduszu na koniec roku wyniósł 63 000 tys. zł, a wolne środki finansowe przekazane w zarządzanie ministrowi finansów 50 000 tys. zł.
Instytucja gospodarki budżetowej – Centralny Ośrodek Informatyki. Przychody zrealizowane w wysokości 524 000 tys. zł to prawie 100% planu po zmianach. Obejmowały przychody netto z prowadzonej działalności na poziomie 521 000 tys. zł, głównie związane ze świadczeniem usług oraz sprzedażą towarów i materiałów na rzecz Ministerstwa Cyfryzacji – 510 000 tys. oraz sprzedażą usług do pozostałych jednostek z tytułu utrzymania i serwisu systemów, m.in. eDOK, mikroPESEL, świadczeniem obsługi informatycznej i teleinformatycznej dla KPRM, jak również utrzymaniem portalu zbiórek publicznych – 11 000 tys. zł. Pozostałe przychody operacyjne i finansowe w wysokości ponad 3000 tys. zł, w tym odsetki od depozytów – 2000 tys. zł i wpływy z różnych dochodów – 1000 tys. zł.
Koszty wynosiły ponad 519 000 tys. zł, to jest 99% planu po zmianach, i związane były z realizacją zadań powierzonych COI w zakresie wykonywanych projektów informatycznych na rzecz ministra cyfryzacji oraz ze świadczeniem usług na rzecz innych instytucji sektora finansów publicznych.
Wynik finansowy brutto na koniec roku wyniósł niemalże 5000 tys. zł. Był wyższy o 491 tys. zł od planowanego. Wydatki majątkowe wyniosły prawie 9000 tys. zł, to jest 74% planu po zmianach, w tym zakup środków trwałych – 8000 tys. zł oraz wartości niematerialnych i prawnych – 1000 tys. zł. Stan środków pieniężnych na koniec roku wyniósł 130 000 tys. zł, to jest 177% planu po zmianach, a wolne środki finansowe przekazane w depozyt ministrowi – 118 000 tys. zł.
Szanowna Komisjo, proszę o przyjęcie sprawozdania za 2024 r. z realizacji planu dochodów i wydatków Ministerstwa Cyfryzacji oraz Centrum Projektów Polska Cyfrowa, a także planów finansowych Funduszy CEPiK, Cyberbezpieczeństwa i Szerokopasmowego, jak również instytucji gospodarki budżetowej – Centralnego Ośrodka Informatyki. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):
Dziękuję, pani dyrektor. Dziękuję, panie ministrze.Proszę o zabranie głosu w tym punkcie panią Agnieszkę Bernaś-Coşkun, przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.
Pełniąca obowiązki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli Agnieszka Bernaś-Coşkun:
Dzień dobry. Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2024 r. w części 27 – Informatyzacja.Szczegółowe badanie próby wydatków w tej części, to jest 27% wydatków z budżetu państwa oraz ponad 19% wydatków z budżetu środków europejskich, wykazało, iż dokonywano ich zgodnie z planem finansowym oraz umowami na zakupy i usługi służące realizacji celów jednostki.
Stwierdzono jednak nieprawidłowości dotyczące m.in. zawarcia dwóch aneksów do umowy na świadczenie usługi hostingowej z naruszeniem art. 144 ust. 1 pkt 3 lit. a poprzedniej ustawy – Prawo zamówień publicznych, w konsekwencji czego udzielono zamówień publicznych w łącznej kwocie ponad 2840 tys. zł niezgodnie z art. 17 ust. 2 obecnej ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Inne nieprawidłowości dotyczą m.in. niesporządzenia wykazu dotowanych podmiotów oraz niedopełnienia obowiązków informacyjnych związanych z udzieleniem dotacji, co było niezgodne z art. 122 ust. 4 ustawy o finansach publicznych. Następnie nieterminowego zatwierdzenia sprawozdania końcowego z rozliczenia dotacji, co było niezgodne z art. 152 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. W dalszej kolejności nie wskazano w polityce rachunkowości daty rozpoczęcia eksploatacji systemu księgowego oraz aktualnej wersji stosowanego systemu finansowo-księgowego, co było niezgodne z art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy o rachunkowości. W dalszej kolejności nierzetelnie zablokowano nadmiar środków przez dysponenta części w łącznej kwocie ponad 9500 tys. zł. Następnie nierzetelnie podpisano 9 umów, których przedmiotem była emisja spotów telewizyjno-radiowych, gdyż podpisano je po rozpoczęciu realizacji działań objętych powyższymi umowami.
Nie sporządzono również planu rzeczowo-finansowego wydatków majątkowych w 2024 r. przez ministerstwo, czyli dysponenta trzeciego stopnia. NIK zauważyła, iż niesporządzenie planu rzeczowo-finansowego wydatków majątkowych oraz niezatwierdzenie w terminie sprawozdania końcowego z udzielonej dotacji świadczyło o niezrealizowaniu wniosków pokontrolnych NIK z lat ubiegłych. W ocenie NIK sprawowany przez ministra nadzór i kontrola na podstawie art. 175 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych nad prawidłowością wykonania budżetu państwa nie były w pełni skuteczne, o czym świadczą stwierdzone nieprawidłowości. Jednakże zgodnie z przyjętymi przez NIK założeniami oceny stwierdzone nieprawidłowości nie spowodowały obniżenia oceny ogólnej kontrolowanej działalności.
Ponadto NIK pozytywnie zaopiniowała prawidłowość sporządzania sprawozdań budżetowych za 2024 r. w części 27. NIK stwierdziła, iż przyjęty system kontroli zarządczej zapewnił prawidłowość sporządzania sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. W efekcie stwierdzonych nieprawidłowości Najwyższa Izba Kontroli sformułowała osiem wniosków pokontrolnych, które są w tej chwili w realizacji.
Jeżeli chodzi o państwowe fundusze celowe, to kontrolą wykonania planu finansowego w 2024 r. objęto Fundusz Cyberbezpieczeństwa. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie tego planu. Minister cyfryzacji sporządził plan finansowy funduszu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o finansach publicznych, a szczegółowa kontrola 63% kosztów funduszu wykazała, iż zostały one poniesione zgodnie z przepisami oraz zgodnie z przeznaczeniem, to jest na wsparcie działań zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych przed cyberzagrożeniami. Ze środków funduszu sfinansowano wyłącznie dodatki do wynagrodzeń zgodnie ze złożonymi przez inne podmioty wnioskami. Wolne środki lokowano z zachowaniem przepisów ustawy o finansach publicznych.
Najwyższa Izba Kontroli zaopiniowała pozytywnie prawidłowość sporządzania sprawozdań budżetowych za 2024 r. oraz wybranego kwartalnego sprawozdania w zakresie operacji finansowych funduszu. Kwoty wykazane w sprawozdaniach były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej i prawidłowe pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Zatem przyjęty system kontroli zarządczej zapewnia w sposób racjonalny prawidłowość sporządzania tych sprawozdań. W związku z niestwierdzeniem nieprawidłowości odnośnie do Funduszy Cyberbezpieczeństwa Najwyższa Izba Kontroli nie formułowała wniosków pokontrolnych.
W odniesieniu do części budżetowej 83 – rezerwy celowe w zakresie pozycji 43 i 64 oraz instytucji gospodarki budżetowej – Centralnego Ośrodka Informatyki Najwyższa Izba Kontroli nie przeprowadzała kontroli wykonania budżetu państwa w 2024 r. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):
Bardzo dziękuję. pani dyrektor.Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tym punkcie?
Ja chciałbym dopytać o tych osiem wniosków pokontrolnych. Pani dyrektor, jakie tam są nadane terminy wykonania?
Pełniąca obowiązki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli Agnieszka Bernaś-Coşkun:
Szanowny panie przewodniczący, o ile chodzi o wnioski pokontrolne, oczekujemy w tej chwili na informacje od ministra cyfryzacji na temat przyjęcia lub nieprzyjęcia ich do realizacji. Nie mam wskazanego terminu ich realizacji.Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):
Dziękuję bardzo.Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tym punkcie? Nie widzę. W takim razie zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu w tej części.
Czy jest sprzeciw wobec tego wniosku? Nie widzę. Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w tej części.
Przystępujemy do zaopiniowania wykonania budżetu na rok 2024 w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. O zabranie głosu proszę zastępcę prezesa UKE, pana Krzysztofa Dyla.
Zastępca prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Krzysztof Dyl:
Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, bardzo dziękuję za możliwość przedstawienia ogólnych informacji dotyczących wykonania budżetu państwa w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. Szczegółowe informacje zostały zamieszczone w materiale przekazanym do sekretariatu Komisji.Zgodnie ze znowelizowaną ustawą budżetową na rok 2024 plan dochodów i wydatków dla części 76 został określony w następujących wysokościach.
Jeżeli chodzi o dochody, to mowa o kwocie 2 288 927 tys. zł. o ile chodzi o wydatki budżetu państwa, było to 149 477 tys. zł. W trakcie roku budżetowego plan wydatków UKE w zakresie budżetu państwa został zwiększony na podstawie decyzji ministra finansów, co dało wartość 160 758 tys. zł.
Jeżeli chodzi o realizację dochodów, to dochody zostały osiągnięte na poziomie 2 016 050 tys. zł, co stanowi ponad 88% wykonania założonego planu. Na to składają się przede wszystkim wpływy z tytułu opłat za zezwolenia, akredytacje, opłaty ewidencyjne, w tym opłaty za częstotliwości – 1 994 732 tys. zł, wpływy z opłat różnych, gdzie w szczególności jest ujęta opłata telekomunikacyjna – 18 539 tys. zł. Pozostałe dochody o łącznej wartości 2789 tys. zł pochodzą głównie z kar pieniężnych, opłat egzaminacyjnych oraz opłat za wydawanie świadectw.
Jeżeli chodzi o wykonanie wydatków w ramach budżetu państwa, wyniosło ono 157 385 tys. zł, co stanowi prawie 98% planu po zmianach. Wydatki dokonywane były w ramach działu 600 – Transport i łączność, gdzie wydatkowano 157 353 tys. zł, oraz w dziale 752 – Pozostałe wydatki obronne. Była to kwota 32 tys. zł. W ramach obu działów na działalność bieżącą urzędu z wyłączeniem projektów realizowanych z funduszy unijnych wydatkowano kwotę 141 576 tys. zł, a na działalność inwestycyjną urzędu wydatkowano 6690 tys. zł. W związku z wdrażaniem projektu w ramach programu „Fundusze europejskie na rozwój cyfrowy” wydatkowano w 2024 r. kwotę 8830 tys. zł z budżetu państwa i 137 tys. zł z budżetu środków europejskich.
Kluczową grupę wydatków klasyfikowaną w grupie wydatków bieżących stanowią wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi, które w 2024 r. wyniosły 86 530 tys. zł, przy przeciętnym zatrudnieniu na poziomie 614 etatów. Pozostałe wydatki bieżące poniesione w 2024 r. wyniosły 55 014 tys. zł. Dotyczyły przede wszystkim opłat czynszowych za wynajem pomieszczeń biurowych, garaży, nieruchomości, gdzie zlokalizowane są urządzenia pomiarowe, zakupu energii, usługi ochrony mienia, zakupu materiałów, wyposażenia, w tym wzorcowania aparatury pomiarowej, kosztów utrzymania systemów informatycznych, usług remontowych, składek do organizacji międzynarodowych oraz kosztów podróży służbowych i szkoleń pracowników UKE.
Jeżeli chodzi o zakupy inwestycyjne, wydatkowano 6690 tys. zł na częściowo wymienioną infrastrukturę systemu Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych, zmodernizowano zestawy do pomiaru jakości usług, w tym także telefonii komórkowej, oraz rozbudowano infrastrukturę informatyczną urzędu.
W 2024 r. urząd realizował trzy projekty w ramach programu „Fundusze europejskie dla rozwoju cyfrowego” oraz jeden projekt finansowany z Komisji Europejskiej „Zaufane i bezpieczne usługi sieciowe 5G”. Projekty FERC dotyczyły przede wszystkim wsparcia UKE jako instytucji specjalistycznej uczestniczącej we wdrażaniu pierwszego priorytetu fair, czyli zwiększenia dostępu do ultraszybkiego Internetu szerokopasmowego oraz budowy systemu lokalizacji użytkownika kontaktującego się na numery alarmowe. Łączne wykonanie wydatków w ramach FERC wyniosło 8967 tys. zł.
Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za możliwość przedstawienia planu wydatków i dochodów UKE na 2024 r. Proszę o pozytywne zaopiniowanie. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):
Dziękuję, panie prezesie.Proszę o zabranie głosu w tym punkcie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, pana dyrektora Macieja Brzosko.
Pełniący obowiązki wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli Maciej Brzosko:
Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2024 r. w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej.W obszarze dochodów Najwyższa Izba Kontroli nie prowadziła szczegółowych badań kontrolnych w tym obszarze, dokonaliśmy analizy porównawczej dochodów względem roku poprzedniego, tym samym obszar dochodów nie podlegał ocenie Najwyższej Izby Kontroli.
W zakresie wydatków Najwyższa Izba Kontroli nie stwierdziła nieprawidłowości. Analiza próby 38 dowodów księgowych i odpowiadających im zapisów księgowych na kwotę 4344 tys. zł nie wykazała nieprawidłowości. Podobnie w przypadku wydatków w kwocie 136 tys. zł z budżetu środków europejskich również nie stwierdzono nieprawidłowości. Kontrola schematy sporządzania sprawozdań przez dysponenta części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej nie wykazała nieprawidłowości.
Stwierdzona nieprawidłowość, polegająca na dokonywaniu w 2024 r. zapisów księgowych na trzech kontach, których nie ujęto w zakładowym planie kont, nie miała wpływu na wykonanie budżetu państwa w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. Była to nieprawidłowość o charakterze technicznym, została w toku kontroli usunięta, wyeliminowana poprzez aktualizację zakładowego planu kont.
Wobec powyższego w wystąpieniu pokontrolnym do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej nie formułowano wniosków pokontrolnych. Bardzo dziękuję.
Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):
Bardzo dziękuję, panie dyrektorze.Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie widzę, nie słyszę. W takim razie zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu państwa w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego wniosku? Nie widzę. Stwierdzam, iż Komisja pozytywnie opiniuje część 76 budżetu państwa.
Zakończyliśmy rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa. Komisji Finansów Publicznych przekażemy opinię, w której zawarte zostanie stanowisko naszej Komisji w sprawie omówionych części budżetowych.
Pozostał nam wybór posła upoważnionego do reprezentowania stanowiska Komisji w Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby sprawozdawcą została pani poseł Anna Sobolak. Czy pani poseł wyraża zgodę?
Poseł Anna Sobolak (KO):
Tak, wyrażam zgodę. Dziękuję.Przewodniczący poseł Bartłomiej Pejo (Konfederacja):
Dziękuję bardzo.Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja upoważniła panią poseł do reprezentowania stanowiska Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Sprzeciwu nie słyszę. Bardzo dziękuję.
Informuję, iż na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.
Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.
« Powrótdo poprzedniej strony