Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja do Spraw Deregulacji /nr 43/
- Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jurand Drop
- Poseł Maria Małgorzata Janyska /KO/
- Legislator Magdalena Klorek
- Legislator Jacek Pędzisz
- Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki /KO/
– rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1581),
– rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o ewidencji ludności (druk nr 1582).
W posiedzeniu udział wzięli: Jurand Drop podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Janusz Ryfka dyrektor Departamentu Rozwoju Regulacji Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wraz ze współpracownikami, Aleksandra Libiszowska i Krzysztof Michalski eksperci projektu SprawdzaMy – Inicjatywy Przedsiębiorcy dla Polski oraz Adam Ostrowski specjalista ds. legislacji Związku Miast Polskich.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Katarzyna Gadecka, Jakub Stefański i Patrycja Wierzbicka – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych oraz Magdalena Klorek, Jacek Markiewicz i Jacek Pędzisz – legislatorzy z Biura Legislacyjnego.
Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):
Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Deregulacji.Witam członków Komisji, witam oczywiście zgromadzonych gości, witam pana ministra Juranda Dropa, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam wszystkich współpracowników pana ministra niezwykle gorąco.
Jak rozumiem, jest pani dyrektor Katarzyna Przewalska, pan dyrektor Bartosz Drej oraz pozostali współpracownicy. Są z nami także, jak rozumiem, reprezentanci Ministerstwa Sprawiedliwości, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego i Biura Rzecznika Finansowego – wszystkich państwa serdecznie witam. Jak zawsze niezwykle gorąco witam stronę społeczną, inicjatywę SprawdzaMY, witam naszych szanownych legislatorów i wszystkich, którzy są zgromadzeni na naszym dzisiejszym posiedzeniu.
Oczywiście powinienem odczytać kilka formułek, m.in. o tym, iż o ile zapomnieliście państwo karty do głosowania, to jest czas, żeby w sekretariacie te karty gwałtownie sobie wyrobić, żebyśmy mogli sprawnie procedować. Gościom przypominam, iż jak będziecie chcieli państwo zabrać głos, oczywiście pastylka z lewej strony, a z prawej włączamy i wyłączamy mikrofon. Gdyby były problemy, służymy państwu pomocą, bo jest z nami jak zawsze niezastąpiony, wspaniały sekretariat Komisji do Spraw Deregulacji – też serdecznie witam państwa, którzy dbają o jakość prowadzonych przez nas obrad.
Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty. Po pierwsze, rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1581).
Dla porządku przypomnę, iż wszyscy państwo otrzymaliście w drodze elektronicznej na swoje tablety oba druki. Gdybyście chcieli państwo, bo ktoś jest związany z formą papierową – na stole przy naszych współpracownikach z sekretariatu Komisji druki są wyłożone, są dostępne. o ile ktoś z państwa chciałby się w nie zaopatrzyć, to bardzo proszę.
I punkt drugi – rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o ewidencji ludności (druk nr 1582).
Jednocześnie informuję, iż marszałek Sejmu 1 sierpnia br. skierował uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1581) do Komisji do Spraw Deregulacji w celu rozpatrzenia. Tym samym przystąpimy do rozpatrzenia tegoż druku.
Jak państwo zdążyli się zorientować, Senat zaproponował poprawki. To są poprawki o charakterze w mojej ocenie legislacyjno-językowym, ale także senatorowie zwrócili uwagę na przywołanie podstawy prawnej.
W pierwszej kolejności oddam głos panu ministrowi, a później – jeżeli państwo pozwolicie – naszym współpracownikom, paniom i panom legislatorom.
Panie ministrze, bardzo proszę, oddaję panu głos.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jurand Drop:
Dziękuję bardzo. Dzień dobry państwu.Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, mieliśmy już dyskusję o tym projekcie. Króciutko przypomnę trzy wprowadzane przez tę ustawę rzeczy, które usprawnią przebieg prowadzonych postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych. Pierwszą jest wprowadzenie podstawy prawnej umożliwiającej bankom udzielanie organom postępowania restrukturyzacyjnego oraz organom postępowania upadłościowego informacji objętych tajemnicą bankową. Druga zmiana to jest zapewnienie analogicznego rozwiązania dla społecznych kas oszczędnościowo-kredytowych, czyli SKOK, w zakresie tajemnicy zawodowej, będącej odpowiednikiem tajemnicy bankowej. I trzecia zmiana to jest zmiana w ustawie – Prawo restrukturyzacyjne, zgodnie z którą po obwieszczeniu postanowienia o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego banki, w których dłużnik ma rachunki bankowe, sejfy lub skrytki, albo spółdzielcze kasy oszczędnościowo kredytowe, które prowadzą rachunki dłużnika, będą obowiązane zawiadomić o tym nadzorcę sądowego lub zarządcę. I to rozwiązanie jest analogiczne do tego, jakie w tej chwili przewidziane jest w art. 188 ust. 5 ustawy – Prawo upadłościowe.
Do naszego projektu po dyskusji Senat zaproponował cztery poprawki. Poprawki nr 1 i nr 2 wprowadzają podstawę prawną umożliwiającą bankom oraz SKOK udzielanie informacji stanowiącej tajemnicę bankową syndykowi, nadzorcy sądowemu albo zarządcy oraz tymczasowemu nadzorcy sądowemu w zakresie niezbędnym do wykonywania ich czynności. W przedłożeniu sejmowym przewidziano, iż informacje objęte tajemnicą bankową mogą być przekazywane organom postępowania restrukturyzacyjnego, układowego lub upadłościowego tylko wówczas, gdy zażąda tego odpowiedni organ.
Natomiast senatorowie wzięli pod uwagę stanowisko zainteresowanych instytucji finansowych podnoszących argument, iż powinny one mieć możliwość przekazywania tajemnic bankowych niezbędnych w postępowaniach restrukturyzacyjnych, układowych lub upadłościowych również samodzielnie. Czyli te dwie poprawki dotyczą tego, czy można, w jaki sposób i z czyjej inicjatywy przekazywać te informacje. Obie poprawki usprawnią postępowania i poprawią efektywność. To jest propozycja Senatu, do której strona rządowa ustosunkowała się pozytywnie.
Z kolei poprawki nr 3 i nr 4 modyfikują zawarte w noweli przepisy przejściowe w ten sposób, aby nowe przepisy miały zastosowanie do postępowań wszczętych po ich wejściu w życie. I tutaj znowu pojawiały się argumenty instytucji finansowych, które wskazywały, iż obowiązek wynikający ze zmodyfikowanych przez izbę wyższą parlamentu przepisów implikowałby konieczność analizy wszystkich wszczętych postępowań restrukturyzacyjnych oraz upadłościowych do tyłu, wobec czego to jest zbędne, niepotrzebne. Dlatego poprawki nr 3 i nr 4 mają dostosować treść ustawy do poprawek 1 i 2, żeby nie było tego nadmiarowego obowiązku. Oczywiście strona rządowa też pozytywnie się do tego odnosi. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):
Bardzo przepraszam, tak się wsłuchałem głos pana ministra, iż nie włączyłem z wrażenia mikrofonu. Bardzo przepraszam państwa.Bardzo klarownie i czytelnie pan minister przedstawił zarówno poprawki nr 1 i nr 2, jak i poprawki nr 3 i nr 4 oraz konsekwencje i związki między nimi.
Oddaję teraz głos pani mecenas. Bardzo proszę.
Legislator Magdalena Klorek:
Bardzo dziękuję.Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tak jak pan minister to przed chwilą powiedział, poprawki nr 1 i nr 2, jak również poprawka nr 3 w ocenie Biura Legislacyjnego mają charakter merytoryczny. Poprawkę nr 4 można uznać za legislacyjną – to jest konsekwencja skreślenia przepisu przejściowego z ustawy uchwalonej przez Sejm. Biuro Legislacyjne nie ma więc żadnych uwag do poprawek poza propozycją łącznego głosowania poprawki nr 1 i nr 2, a następnie w kolejnym głosowaniu poprawek nr 3 i nr 4.
Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):
Bardzo dziękuję, pani mecenas. Zgodnie z sugestią pani mecenas tak też będziemy głosować.Zapytam, czy panie i panowie posłowie są przeciw przyjęciu poprawek nr 1 i nr 2? Czy jest głos sprzeciwu? Nie słyszę. Zatem możemy uznać, iż poprawki nr 1 i nr 2 zostały przyjęte.
Analogiczne pytanie formułuję w przypadku poprawek nr 3 i nr 4. Czy jest głos sprzeciwu? Nie słyszę. Bardzo dziękuję. Zatem uznaję, iż poprawki nr 3 i nr 4 również możemy uznać za przyjęte.
I teraz, szanowni państwo, przejdziemy do wyboru posła lub posłanki sprawozdawcy. Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą w imieniu naszej Komisji została pani poseł Maria Małgorzata Janyska. Czy pani posłanka wyraża ochotę i zgodę?
Poseł Maria Małgorzata Janyska (KO):
Tak, panie przewodniczący.Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):
Niezwykle dziękuję, jest nam bardzo miło. Dziękuję.Czy ktoś chciałby zgłosić sprzeciw? Nie widzę, nie słyszę. Dziękuję.
Informuję panie i panów posłów, Wysoką Komisję, iż posłanką sprawozdawcą będzie pani poseł Maria Małgorzata Janyska, która będzie prezentowała nasze stanowisko. Dziękuję państwu – oczywiście za tę część.
Przechodzimy do kolejnego, drugiego punktu. Informuję, iż marszałek Sejmu 1 sierpnia br. skierował uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o ewidencji ludności (druk nr 1582) do Komisji do Spraw Deregulacji w celu rozpatrzenia.
Przystępujemy zatem do rozpatrzenia uchwały Senatu, tym razem do tego druku Senat zgłosił jedną jedyną poprawkę. Nie mamy przedstawiciela Senatu, zatem poproszę pana ministra o przedstawienie tej poprawki oraz ustosunkowanie się do zaproponowanej przez Senat poprawki.
Bardzo proszę, panie ministrze.
Podsekretarz stanu w MF Jurand Drop:
Dziękuję bardzo.Szanowni państwo, tutaj z kolei to jest znowu rzecz, o której dyskutowaliśmy dwa tygodnie wcześniej. To jest kwestia tego, czy zakłady ubezpieczeniowe mogą sprawdzać w bazie PESEL fakt zastrzeżenia PESEL. Deregulacja polega na tym, iż dzięki tej ustawie będą mogły weryfikować zastrzeżenie PESEL dla celów zawarcia umowy OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Dotychczas nie mogły tego sprawdzać. Okazało się, iż jest to pewna rzecz, którą wykorzystują przestępcy.
Dyskusja w Senacie nie była długa, natomiast powstała jedna kwestia. Senat zaproponował jedno inne sformułowanie w art. 2. Tekst zaproponowany przez rząd brzmiał w pkt 10 i 11 „w celu realizacji zadań ustawowych”, a Senat stwierdził, iż lepszym wyrażeniem będzie „w zakresie niezbędnym do realizacji ustawowych zadań”. W mojej opinii można poprzeć tę… Prawdę mówiąc, prezentowałem w Senacie, iż nie ma różnicy, ale możemy to poprzeć.
Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):
Czyli, panie ministrze, pozytywna opinia do tej poprawki?Podsekretarz stanu w MF Jurand Drop:
Tak.Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):
Dziękuję uprzejmie.Biuro Legislacyjne? Panie mecenasie, bardzo proszę.
Legislator Jacek Pędzisz:
Dziękuję bardzo.Panie przewodniczący, szanowni państwo, Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do tej poprawki. Rzeczywiście ma ona charakter ujednolicający. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):
Uprzejmie dziękuję za tę informację.Zatem przejdziemy do rozpatrzenia tej jednej jedynej poprawki. Czy panie i panowie posłowie zgłaszają sprzeciw do tej poprawki? Nie widzę. Uznaję zatem, iż poprawka została przyjęta.
Pozostaje nam oczywiście wybór posła sprawozdawcy. Przepraszam, iż muszę to zrobić, ale wcześniej prowadziłem tę ustawę i jeżeli państwo pozwolicie, konsekwentnie będę prezentował ją w dalszym ciągu w imieniu naszej zaszczytnej Wysokiej Komisji. jeżeli więc państwo pozwolicie, to będę kontynuował. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Bardzo dziękuję.
Na tym wyczerpaliśmy, szanowni państwo, porządek obrad. Życzę państwu miłego dnia i wieczoru. Do zobaczenia na kolejnych posiedzeniach Komisji. Dziękuję uprzejmie panu ministrowi, sekretariatowi, gościom – wszystkim serdecznie dziękuję.
« Powrótdo poprzedniej strony