Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /nr 90/ (09-10-2025)

1 tydzień temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /nr 90/
Mówcy:
  • Poseł Krzysztof Gadowski /KO/
  • Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska
  • Poseł Rafał Komarewicz /Polska2050-TD/
  • Legislator Jarosław Lichocki
  • Poseł Maciej Małecki /PiS/
  • Poseł Jerzy Meysztowicz /KO/
  • Poseł Tomasz Piotr Nowak /KO/
  • Przewodniczący poseł Marek Suski /PiS/

Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych, obradująca pod przewodnictwem posła Marka Suskiego (PiS), przewodniczącego Komisji, rozpatrzyła:

– poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1746 i 1774).

W posiedzeniu udział wzięli: Paulina Hennig-Kloska minister klimatu i środowiska oraz Urszula Zielińska sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska wraz ze współpracownikami, Jarosław Wiśniewski radca w Departamencie Rynków Rolnych i Transformacji Energetycznej Obszarów Wiejskich Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Radosław Walaszczyk dyrektor Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii Urzędu Regulacji Energetyki wraz ze współpracownikami, Robert Grzegorowski doradca zarządu Energa Wytwarzanie SA, Grażyna Jakubczak ekspert ds. standaryzacji i organizacji obsługi prawnej Polskiej Spółki Gazownictwa sp. z o.o., Katarzyna Kaźmierska dyrektor Departamentu Rozwoju PGE Baltica sp. z o.o., Damian Komar dyrektor Działu Zarządzania Systemami Wsparcia i Rynkiem Mocy ORLEN SA wraz ze współpracownikami, Agnieszka Radzimowska dyrektor Departamentu Regulacji PGE SA wraz ze współpracownikami oraz Piotr Pyrzak radca prawny w OGP GAZ-SYSTEM SA.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Kamila Pawluczuk i Łukasz Żylik – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych oraz Jarosław Lichocki i Wojciech Paluch – legislatorzy z Biura Legislacyjnego.

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Stwierdzam kworum. Przepraszam za opóźnienie w stosunku do pierwotnego harmonogramu. Wynika ono z tego, iż przed chwilą odbywało się posiedzenie komisji kultury, które się nieco przedłużyło, a ja również jestem aktywnym członkiem tamtej komisji.

Witam państwa posłów i gości biorących udział w dzisiejszym posiedzeniu. Porządek posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz niektórych innych ustaw, druki nr 1746 i 1774.

Witam panią minister Paulinę Hennig- Kloskę i panią minister Urszulę Zielińską. Witam również panią Agnieszkę Radzimowską, dyrektor Departamentu Regulacji PGE SA; panią Katarzynę Kaźmierską, dyrektor Departamentu Rozwoju PGE Baltica; pana Łukasza Tomaszewskiego, dyrektora Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii w Ministerstwie Klimatu i Środowiska; panią Annę Latuszek, zastępcę dyrektora Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii w MKiŚ; pana Michała Łęskiego, również zastępcę dyrektora Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii w MKiŚ; pana Dominika Gajewskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego w MKiŚ; panią Agatę Święcką, naczelnik Wydziału Morskiej Energetyki Wiatrowej w MKiŚ; pana Wojciecha Stańczyka, również naczelnika wydziału w MKiŚ; panią Annę Kozińską-Żywar, także przedstawicielkę Ministerstwa Klimatu i Środowiska; pana Kamila Jabłońskiego, również z Ministerstwa Klimatu i Środowiska; pana Jarosława Wiśniewskiego, radcę w Departamencie Rynków Rolnych i Transformacji Energetycznej Obszarów Wiejskich Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi; pana Robert Grzegorowskiego, przedstawiciela Energa Wytwarzanie SA; pana Damiana Komara, dyrektora Działu Zarządzania Systemami Wsparcia i Rynkiem Mocy ORLEN SA; pana Filipa Marcinkowskiego, starszego specjalistę w Dziale Regulacji Elektroenergetyki i Ciepła ORLEN SA; pana Piotra Pyrzaka, radcę prawnego w OGP GAZ-SYSTEM; panią Ewelinę Koszel, starszego eksperta z PGE SA; panią Grażynę Jakubczak, ekspert ds. standaryzacji i organizacji obsługi prawnej Polskiej Spółki Gazownictwa sp. z o.o.; pana Radosława Walaszczyka, dyrektora w Urzędzie Regulacja Energetyki; panią Annę Pacholak, naczelnik wydziału w URE; panią Marta Gos, naczelnik w Departamencie Źródeł Odnawialnych w URE oraz panią Alicję Tutak, radcę prawnego w Urzędzie Regulacji Energetyki.

To wszystkie osoby, które mam na liście gości. jeżeli kogoś z państwa nie wyczytałem, to bardzo przepraszam, wszystkich witam bardzo serdecznie. Gdybyście państwo zabierali głos, bardzo proszę o przedstawianie się do mikrofonu.

Szanowni państwo, jak już powiedziałem, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz niektórych innych ustaw, druki nr 1746 i 1774.

W czasie drugiego czytania zgłoszono 4 poprawki. Czy Biuro Legislacyjne zgłasza jakieś uwagi do tych poprawek? Bardzo proszę, panie mecenasie.

Legislator Jarosław Lichocki:

Szanowni państwo, nad poprawkami nr 2, 3 i 4 proponujemy głosować łącznie, o ile wnioskodawca nie wyrazi sprzeciwu w tym zakresie.

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Wnioskodawcą poprawek nr 2, 3 i 4 jest Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Wydaje mi się, iż możemy głosować nad tymi poprawkami razem, ponieważ one się w pewien sposób wiążą.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Tę poprawkę zgłosiła Trzecia Droga. Czy pan chciałby powiedzieć dwa słowa na temat tej poprawki? Proszę bardzo.

Poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Dziękuję, panie przewodniczący. Poprawka nr 1 została zgłoszona przez Klub Polska 2050. Na ten temat toczyła się dyskusja na poprzednim posiedzeniu Komisji. Po zastanowieniu się proponujemy, żeby w przypadku lokalizacji farm wiatrowych w jednym obszarze, każda firma w ramach aukcji mogła złożyć tylko jedną ofertę. o ile wpłynęłaby druga oferta, to ona po prostu zostanie odrzucona. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Proszę o stanowisko rządu.

Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska:

To jest bardzo dobra poprawka, odpowiadająca na zgłaszane uwagi. My też stoimy oczywiście na stanowisku, iż należy rozwiać wszelkie wątpliwości, więc opowiadamy się za przyjęciem tej poprawki. Dobrze, iż wątpliwość została rozstrzygnięta. URE nie ma wpływu na to, ile ofert wpłynie, dlatego potrzebuje jednoznacznego wskazania, co robić w sytuacji, kiedy mimo zapisu, iż oferent może złożyć tylko jedna ofertę, wpłynie od niego także druga oferta. W naszej ocenie poprawka kompleksowo rozwiązuje problem, o którym rozmawialiśmy dość szeroko na poprzednim posiedzeniu Komisji w trakcie pierwszego czytania.

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Dziękuję, pani minister. Pan poseł Małecki, bardzo proszę.

Minister Paulina Hennig-Kloska:

W tej kwestii przychyliliśmy się do stanowiska pana posła Małeckiego.

Poseł Maciej Małecki (PiS):

Panie przewodniczący, szanowni państwo, to co usłyszeliśmy przedwczoraj na posiedzeniu Komisji od pani minister Hennig-Kloski, to był pokaz pomyłek, braku wiedzy i chaosu. Pani minister myliła podstawowe fakty, przekazywała nam nieprawdziwe informacje, które później taktownie prostowali dyrektorzy z ministerstwa. Proszę państwa, niestety w tak ważnej sprawie minister resortowy nie panuje nad tematem, za który odpowiada.

Jeszcze przedwczoraj pani minister twierdziła, iż jedna firma może składać dwie oferty na ten sam obszar i iż to jest zwiększenie konkurencji. Dzisiaj ta poprawka to ma wykluczyć. Zaproponowane przez państwa przepisy z pewnością nie zwiększały konkurencji między oferentami, natomiast umożliwiały inwestorom podzielenie projektu i de facto konkurowanie z samym sobą. Takie przepisy przynieśliście państwo do Sejmu. To, co pani proponowała, to nie była konkurencja, tylko to był legislacyjny absurd.

Wypowiadając się przedwczoraj, z pewnością godną lepszej sprawy, pokazała pani niestety, iż nie zna obszaru, za który odpowiada. Również wtedy, kiedy pani mówiła, iż w aukcji liczy się tylko cena, a nie moc przyłączeniowa. Nie będę już jednak do tego wracał.

Dzisiaj w Sejmie rozmawiamy o ustawie kluczowej dla przyszłości polskiej energetyki, ale niestety tak istotną ustawę prowadzi minister, która jej zupełnie nie rozumie. Dlatego jeszcze raz powtórzę – wiem, iż rozmawiamy o morskich farmach wiatrowych, ale to nie znaczy, iż pani minister może sobie pływać w tym temacie po morzu. Dziękuję.

Minister Paulina Hennig-Kloska:

Czy mogę, panie przewodniczący?

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Wydaje mi się, iż to też był głos za.

Minister Paulina Hennig-Kloska:

Tylko iż pan poseł Małecki, niestety, wprowadza opinię publiczną w błąd. Powiedzieliśmy bowiem wyraźnie, i takie są nasze intencje, iż możliwość podziału ma doprowadzić do sytuacji, iż na aukcjach podmioty będą ze sobą skutecznie konkurowały. I ten przepis jest dokładnie krokiem w tę stronę. Podtrzymuję wszystko, co wtedy mówiłam, panie pośle. Jednak ponieważ pan w każdej sytuacji robi politykę, zawsze szuka dziury w całym i próbuje siać zamęt oraz niepewność w narodzie, dlatego w celu ulepszenia procesu i wyeliminowania wszelkich wątpliwości popieramy poprawkę złożoną przez pana posła, a przygotowaną przez Klub Polska 2050. To jest chyba proste. Natomiast docelowo chcemy, żeby aukcja, która i tak odbywa się w warunkach ograniczonej konkurencji… Kiedy tworzono te obszary, konkurencja była ograniczona, na co zwracała także uwagę strona społeczna, w dyskusji podkreślał to m.in. pan Hetmański, dlatego chcemy sprawić, żeby aukcja doszła do skutku i została przeprowadzona w sposób względnie zwiększający konkurencję między podmiotami.

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Dziękuję, pani minister.

Poseł Jerzy Meysztowicz (KO):

Zgłaszam wniosek formalny o zamknięcie dyskusji i przejście do głosowania bez kontynuowania uwag politycznych.

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Dziękuję, panie pośle. To samo chciałem zaproponować. Debata już się odbyła. W przypadku poprawek jest dopuszczalny tylko jeden głos za i jeden głos przeciw.

Poseł Maciej Małecki (PiS):

To ja w takim razie zgłaszam wniosek przeciwny do wniosku o zamknięcie dyskusji. Mam takie prawo, panie przewodniczący.

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Oczywiście. Na wszelki wypadek zapytam, czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Przypominam, iż debata już się odbyła. Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania…

Poseł Maciej Małecki (PiS):

Panie przewodniczący, czy mogę się wypowiedzieć jako głos przeciwny do wniosku pana posła Meysztowicza? Dosłownie dwa zdania.

Poseł Jerzy Meysztowicz (KO):

W takim razie po prostu przegłosujmy mój wniosek.

Poseł Maciej Małecki (PiS):

Pani minister Hennig-Kloska po raz kolejny została złapana za rękę, została złapana na kłamstwie w sprawach energetycznych. Chciałbym wierzyć, iż to wynikało tylko z pani niewiedzy i iż nie ma tu żadnego drugiego dna.

Poseł Jerzy Meysztowicz (KO):

Nie będziemy chyba teraz dyskutować o pana wiedzy.

Poseł Krzysztof Gadowski (KO):

Wnoszę o zakończenie tej dyskusji i przejście do głosowania.

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Przystępujemy do głosowania.

Poseł Tomasz Piotr Nowak (KO):

Panie przewodniczący, bardzo proszę o reakcję. Na posiedzeniach tej Komisji nigdy nie było ataków ad personam, a to, co się dzieje w tej chwili, jest niegrzeczne i bardzo nieprzyjemne. Nie zgadzam się takie zachowanie, protestuję przeciwko niemu.

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 1. Przypominam, iż rząd poparł tę poprawkę. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę o podanie wyników.

Za 19 posłów, nikt nie był przeciw, wstrzymała się 1 osoba. Stwierdzam, iż poprawka została rozpatrzona pozytywnie.

Kolejne poprawki zostały zgłoszone przez klub Prawa i Sprawiedliwości. Czy ktoś z państwa chciałby uzasadnić te poprawki? Generalnie chodzi w nich o to, żeby inwestorzy ponosili jednak część ryzyka, żeby nie było tak, iż czy sprzedadzą, czy nie sprzedadzą, będą otrzymywali gwarantowaną wysoką cenę. W tym kierunku idą nasze poprawki – żeby była pewna konkurencja.

Proszę o stanowisko rządu wobec tych poprawek.

Minister Paulina Hennig-Kloska:

Szanowni państwo, żebyśmy się dobrze zrozumieli – ta poprawka ma usunąć te rozwiązania, które wprowadzała ustawa o offshore z 17 grudnia 2020 r., a więc przyjęta w czasach poprzedniego rządu. Chodzi o mechanizm redysponowania finansowego oraz prawa do pokrycia ujemnego salda na skutek redysponowania morskiej farmy wiatrowej. o ile Komisja przyjęłaby te poprawki, to mechanizm wprowadzony przez rząd Prawa i Sprawiedliwości jako przepisy, które były wynikiem wdrożenia drugiego etapu reformy rynku bilansującego i zrealizowaniem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej, po prostu zniknęłyby. My tego mechanizmu nie wprowadzamy, ponieważ on już jest w przepisach prawa. My wprowadzamy tylko taką zmianę, iż jednostki offshore będą jednostkami wytwórczymi centralnie dysponowanymi i będą miały obowiązek uczestniczyć w rynku bilansującym. W związku z tym musimy zmienić adekwatnie do tej zmiany istniejące przepisy. Dlatego teraz nie wiem, teraz wnioskodawcy działają zgodnie ze swoimi intencjami, bo pan przewodniczący inaczej uzasadnił poprawkę, niż ona faktycznie zadziała. Nie wiem, czy tu gdzieś nie ma jakiegoś błędu co do intencji, ale to już nie mnie jest rozstrzygać. My tej poprawki nie popieramy, ponieważ uważamy, iż jej przyjęcie kolidowałoby z prawem Unii. Jak powiedziałam, te przepisy zostały wdrożone w czasie waszych rządów, my uznajemy za słuszne, utrzymujemy ich istnienie, natomiast zmieniamy podejście do traktowania jednostek offshore. Jako jednostki centralnie dysponowane powinny pozostać w ustawie w celu stabilizowania rynku. Wnioskodawcy uzasadniają, iż innym wytwórcom energii rynek nie przewiduje płacenia za nieodebraną energię. Otóż przewiduje, szanowni państwo. Co prawda te rekompensaty są inne, mniejsze itd, ale jednak są przewidywane. Podsumowując – nie popieramy tej poprawki.

Nie wiem, czy będziemy łącznie głosować nad pozostałymi poprawkami? Jaka jest decyzja? Powiem może jeszcze, iż proponując skreślenie art. 13, proponujecie państwo przy okazji usunięcie podstawy do wprowadzenia ewentualnej aukcji interwencyjnej, o ile z jakiegoś powodu nie zakończyłaby się sukcesem aukcja grudniowa, choćby dlatego, iż na przykład nie wpłyną 3 oferty. W takiej sytuacji zaproponowaliśmy w ustawie podstawę do szybszego przeprowadzenia aukcji interwencyjnej, żeby nie wydłużać luki inwestycyjnej, tylko żeby ją skracać. Temu ma służyć szybka aukcja interwencyjna, więc nie popieramy jej usunięcia. Przyjęcie państwa poprawki oznaczałoby natomiast usunięcie aukcji interwencyjnej, a w naszym interesie jest, żeby móc takie aukcje stabilnie przeprowadzać, żeby wybudować offshore, jeszcze raz powtórzę – kontynuując inwestycje po poprzednim rządzie, kontynuując prace nad projektem, który pochłonął już trochę środków finansowych, zarówno spółek Skarbu Państwa, jak i podmiotów prywatnych.

I jeszcze jedna uwaga. Rozumiem, iż w treści poprawki nr 2 jest błąd, ponieważ wydaje nam się, iż zamiast lit. d) powinna tam być wskazana lit. c).

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Jeśli faktycznie to jest błąd. Bardzo proszę legislatorów o jego poprawienie.

Szanowni państwo, w świetle przeprowadzonej dyskusji proponuję, żeby nad tymi poprawkami głosować jednak oddzielnie. One chyba nie do końca wiążą się bezspornie ze sobą. A gwoli wyjaśnienia – usunięcie przepisu o rozszerzeniu, bo to jest tak naprawdę przepis rozszerzający, oznaczać będzie powrót do rozwiązań zawartych w naszej ustawie. One też przewidują rekompensatę, natomiast nowelizacja to rozszerza i stąd taka, a nie inna propozycja poprawki. To nie jest likwidacja pewnych rozwiązań, tylko korekta umożliwiająca zmniejszenie obowiązku płacenia za nieodebraną energię. To jest oczywiście kwestia tego, jak daleko rząd chce refundować przedsiębiorcom produkcję energii nieodebranej. W tej kwestii się różnimy.

Przystępujemy do głosowania.

Minister Paulina Hennig-Kloska:

Przyjmując poprawkę, pozostalibyśmy w sprzeczności z innymi przepisami dotyczącymi rynku bilansującego. Ale teraz przynajmniej zrozumiałam pana intencje, ponieważ coś innego pan przewodniczący powiedział na wstępie.

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Wtedy powiedziałem w skrócie, a teraz dodaję wyjaśnienie, o co faktycznie chodzi. Nie wyrzucamy całkowicie tych przepisów, tylko proponujemy powrót do zapisu w ustawie matce.

Przystępujemy do głosowania nad poprawkami. Głosujemy oddzielnie nad każdą poprawką.

Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę o podanie wyników.

Za 10 głosów, przeciw 11. Poprawka nie uzyskała większości.

Kto z państwa posłów jest za poprawką nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę o podanie wyników.

Za 9, przeciw 13, nikt się nie wstrzymał od głosu. Poprawka nie uzyskała większości.

Kto z państwa posłów jest za poprawką nr 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Proszę o podanie wyników.

Za 9, przeciw 13, nikt się nie wstrzymał od głosu. Poprawka nie uzyskała większości.

Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek. Komisja musi jeszcze wybrać posła-sprawozdawcę. Czy pan poseł Meysztowicz przez cały czas będzie sprawozdawcą?

Poseł Jerzy Meysztowicz (KO):

Bardzo proszę.

Przewodniczący poseł Marek Suski (PiS):

Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy jest przeciw wobec kandydatury pana posła Meysztowicza? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, iż dokonaliśmy wyboru sprawozdawcy Komisji

Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny, zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału