Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja do Spraw Unii Europejskiej /nr 103/
- Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Ignacy Niemczycki
- Poseł Jarosław Sellin /PiS/
- Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski /KO/
I. w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, które odbędzie się w dniu 20 października 2025 r.;
II. w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych (21 października 2025 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach;
III. w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r., informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbędzie się w dniach 23–24 października 2025 r.
W posiedzeniu udział wziął Ignacy Niemczycki sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych wraz ze współpracownikami.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Joanna Heger i Agata Jackiewicz – z sekretariatu Komisji w Biurze Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej.
Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):
Dzień dobry, otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej.Stwierdzam kworum.
Witam serdecznie wszystkich obecnych. Uprzejmie informuję, iż z uwagi na brak projektów aktów ustawodawczych w agendzie punkt dotyczący Rady ds. Zagranicznych rozpatrzymy tylko w trybie art. 3 ust. 2 ustawy.
Przechodzimy do pkt 1, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy informacji Rady Ministrów o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, które odbędzie się w 20 października 2025 r.
Rząd reprezentuje pan minister Ignacy Niemczycki, sekretarz stanu w MSZ. Bardzo proszę o zabranie głosu, panie ministrze.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Ignacy Niemczycki:
Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni panowie posłowie, szanowne panie posłanki, wstępny porządek obrad Rady ds. Zagranicznych, tak jak pan przewodniczący powiedział, nie zawiera projektów aktów ustawodawczych, nie przedstawiono jeszcze wstępnej listy punktów A.Na agendzie Rady znajdują się następujące tematy: agresja Rosji wobec Ukrainy, relacje Unii Europejskiej z regionem Indo-Pacyfiku, sytuacja na Bliskim Wschodzie. Podczas posiedzenia Rady będę reprezentował Polskę w zastępie pana wicepremiera, ministra spraw zagranicznych Radosława Sikorskiego.
Odnośnie do pierwszego punktu, czyli agresji Rosji wobec Ukrainy, naszym priorytetem pozostaje kontynuacja pomocy na rzecz Kijowa przy jednoczesnym utrzymaniu presji na Rosję. To leży w naszym interesie strategicznym. W dalszym ciągu brak jest jakichkolwiek sygnałów świadczących o gotowości Rosji do wejścia na ścieżkę prowadzącą do wypracowania pokoju, wręcz przeciwnie – znowu nasilają się ataki rakietowe na ukraińskie miasta i giną kolejni cywile. Rosyjskie prowokacje wobec Polski oraz innych państw w postaci naruszeń przestrzeni powietrznej wymagają zdecydowanej odpowiedzi.
Polska z satysfakcją odnotowuje wstępną propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą pożyczki reparacyjnej dla Ukrainy. Agresor eskaluje konflikt, a państwa członkowskie ponoszą coraz większe koszty, zarówno wspierając Ukrainę, jak i wspierając własną obronę. Mechanizm ten znacząco odciąży państwa członkowskie, pokazując jednocześnie, iż Rosja nie pozostaje bezkarna i ponosi konsekwencje swoich naruszeń prawa międzynarodowego. W naszej opinii zaproponowana konstrukcja zakładająca tymczasowość i odwracalność instrumentu minimalizuje dotychczasowe ryzyka związane z potencjalną konfiskatą i dlatego też jesteśmy gotowi do dalszych prac nad mechanizmem.
Podkreślimy także, iż flota cieni nie tylko zapewnia Rosji środki finansowe do kontynuowania agresji, ale również stanowi globalne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Polska będzie też wzywać do niezwłocznego przyjęcia 19. pakietu sankcji, który też ma uderzyć w tzw. flotę cieni. Będziemy także, robimy to zresztą od dawna, postulować ambitne podejście do negocjacji akcesyjnych z Ukrainą i Mołdawią.
Jeżeli chodzi o relacje UE – region Indo-Pacyfiku, to zwrócimy uwagę, iż ten region ma najważniejsze znaczenie dla bezpieczeństwa i stabilności globalnej oraz odporności gospodarczej UE, dlatego powinno to znaleźć odpowiednie odzwierciedlenie w polityce UE. Indo-Pacyfik jest teatrem rywalizacji między mocarstwami. Musimy zadbać o to, aby UE była tam postrzegana jako istotny gracz. Widoczność naszych działań musi być większa. Unia musi wykorzystać okazję, musi wykorzystać swoją aktywność i widoczność w regionie, żeby zabezpieczyć swoje interesy, na przykład w realizacji strategii de-risking. Polska popiera dalsze wzmacnianie współpracy politycznej, gospodarczej i technologicznej z partnerami regionu. Dobrym przykładem wzmacniania relacji będzie IV Forum Ministerialne UE – Indo-Pacyfik, które odbędzie się pod koniec listopada 2025 r.
Jeżeli chodzi o sytuację na Bliskim Wschodzie, to Polska popiera amerykański plan pokojowy ogłoszony wobec Strefy Gazy i z zadowoleniem przyjmuje akceptację jego pierwszej fazy przez obie strony konfliktu. Uwolnienie wszystkich zakładników powinno przyczynić się do zakończenia walk i poprawy sytuacji humanitarnej. Wysiłki UE powinny być ukierunkowane na doprowadzenie do pełnej realizacji planu oraz presji na Izrael i Hamas w celu przestrzegania jego postanowień. Realizacja planu przez obie strony przez cały czas nie jest pewna, stąd konieczne jest silne zaangażowanie UE wspomagające jego pełną realizację przez obie strony. najważniejsze jest przy tym utrzymanie rozwiązania dwupaństwowego jako celu. Unia może tutaj wykorzystać swoją wysoką wiarygodność. Tylko takie rozwiązanie w perspektywie długofalowej może doprowadzić do trwałego pokoju w regionie. Na tym zakończę.
Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):
Dziękuję, panie ministrze.Otwieram dyskusję. Proszę bardzo, pan poseł Sellin.
Poseł Jarosław Sellin (PiS):
Panie ministrze, chciałbym skorzystać z pana obecności jako przedstawiciela MSZ i zapytać o dwie rzeczy, które się wiążą z zagadnieniami, które pan przedstawił, a nad którymi za 4 dni będzie się dyskutować w Luksemburgu.Po pierwsze, czy pan potwierdza, to jest dzisiejsza informacja, iż Indie wycofały się z kupowania surowców od Rosji? To było pewien przełom, jeżeli chodzi o dostarczanie środków finansowych na prowadzenie wojny przez Rosję.
I drugie pytanie: Jakie jest wewnętrzne wyjaśnienie w MSZ faktu, iż Polski nie było w Sharm el-Sheikh?
Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):
Dziękuję, panie pośle.Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma więcej chętnych, a zatem przekazuję głos panu ministrowi.
Sekretarz stanu w MSZ Ignacy Niemczycki:
Dziękuję bardzo za pytania, ale nie umiem na nie odpowiedzieć. Pytania wykraczają poza ten punkt porządku dziennego. Chętnie jednak odpowiem na nie na piśmie.Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):
Bardzo dziękuję, panie ministrze. Poprosimy o odpowiedź na piśmie.Stwierdzam, iż Komisja przyjęła do wiadomości informacje o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, które odbędzie się 20 października 2025 r.
Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Na tym zamykamy rozpatrywanie pkt 1.
Przechodzimy do pkt 2, czyli do rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy informacji o stanowiskach, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych 21 października 2025 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach.
Rząd reprezentuje ponownie pan minister Ignacy Niemczycki. Proszę pana ministra o zabranie głosu.
Sekretarz stanu w MSZ Ignacy Niemczycki:
Dziękuję, panie przewodniczący. Agenda posiedzenia Rady ds. Ogólnych zawiera dwa punkty legislacyjne. Pierwszy to debata orientacyjna na temat wieloletnich ram finansowych na lata 2028–2034, a drugi punkt to sprawozdanie prezydencji z postępu prac dotyczących pakietów legislacyjnych w sprawie uproszczeń, tzw. omnibusów. Nie mamy jeszcze przedstawionej wstępnej listy punktów A.Jeżeli chodzi o punkt pierwszy, czyli debatę orientacyjną na temat WRF, to na posiedzeniu Wysokiej Komisji parę dni temu moja koleżanka przedstawiała polskie stanowisko i Komisja pozytywnie rozpatrzyła projekt tego stanowiska, więc nie chcę ponownie zajmować państwu czasu. Będziemy prezentować nasze interesy zgodnie z przedstawionym wtedy stanowiskiem.
Jeżeli chodzi o postęp prac w sprawie uproszczeń, to Polska będzie popierać na Radzie ds. Ogólnych kontynuację prac nad inicjatywami uproszczeniowymi. Zależy nam na utrzymaniu ich dynamiki, co przyczyni się do osiągnięcia celu, jakim jest zredukowanie obciążeń i kosztów wynikających z nadmiernej regulacji. Takie są oczekiwania przedsiębiorców. Liczymy na to, iż Rada podsumuje dotychczasowe osiągnięcia oraz ukierunkuje dalsze prace dotyczące uproszczeń. Do tematu uproszczeń Polska podchodzi ambitnie, jesteśmy chyba w gronie państw najbardziej ambitnych. W czasie polskiej prezydencji włożyliśmy dużo wysiłku w te działania i chcemy, żeby to przyniosło faktyczny rezultat. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):
Bardzo dziękuję, panie ministrze.Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym chciałbym zaproponować następującą konkluzję – stwierdzam, iż Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowiskach, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych 21 października br. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy.
Czy jest sprzeciw? Nie widzę sprzeciwu. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt 2.
Przechodzimy do pkt 3, czyli do rozpatrzenia w trybie art. 151 ust.1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy informacji Rady Ministrów o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbędzie się w dniach 23–24 października 2025 r.
Rząd ponownie reprezentuje pan minister Ignacy Niemczycki. Bardzo proszę, panie ministrze.
Sekretarz stanu w MSZ Ignacy Niemczycki:
Dziękuję bardzo. Najbliższy szczyt europejski będzie poświęcony Ukrainie, Bliskiemu Wschodu, europejskiej obronie i bezpieczeństwu, konkurencyjności i podwójnej transformacji, mieszkalnictwu i migracji. Agenda posiedzenia zawiera bieżące temat agendy europejskiej niejednokrotnie dyskutowane na posiedzeniach Wysokiej Komisji, również w ramach przygotowań do ostatnich sektorowych posiedzeń rad, w tym omawianej dzisiaj Rady ds. Zagranicznych, dlatego skupię się tylko na sprawach dla Polski najważniejszych.Po pierwsze, Polska będzie dążyć do podjęcia przez przywódców kierunkowych decyzji w zakresie wsparcia dla Ukrainy i osłabienia potencjału ofensywnego Rosji. Chodzi nam przede wszystkim o przyjęcie 19. pakietu sankcji wobec Rosji. Zależy nam na tym, aby mocno uderzyć w rosyjski sektor energetyczny oraz eksport ropy i gazu. Podkreślimy także znaczenie pełnego odejścia państwu unijnych od importu rosyjskich paliw kopalnych. Druga rzecz to jest kwestia zgody na wykorzystanie zamrożonych aktywów rosyjskiego banku centralnego, o czym mówiłem już wcześniej. Zwrócimy też uwagę na to, aby pożyczka gwarantowana tymi środkami była przeznaczona na zakup uzbrojenia dla Ukrainy.
Po drugie, ważne dla nas jest podtrzymanie korzystnych trendów w rozwoju wymiaru obronnego Unii Europejskiej. Nasze oczekiwania wobec dalszego rozwoju europejskiej obronności obejmują: priorytetowe traktowanie potrzeb flanki wschodniej, w tym potwierdzenie pilnego rozwijania zdolności antydronowych; poszukiwanie innowacyjnych sposobów finansowania obronności, także w formie grantów, a nie tylko pożyczek; harmonizację działań w ramach UE z planowaniem obronnym NATO i rozwój współpracy obronnej z sojusznikami spoza UE, a także utrzymanie roli państw członkowskich.
Kolejnym ważnym dla nas tematem jest konkurencyjność. Mamy problem utrzymujących się licznych barier i fragmentacji jednolitego rynku, przeregulowania i biurokracji – dzisiaj też już o tym mówiłem – dlatego w obszarze jednolitego rynku oczekujemy wysokiego poziomu ambicji wdrażania strategii jednolitego rynku, postępów w znoszeniu barier w sektorze usług i towarów. Liczymy na utrzymanie prac nad uproszczeniami i szybkie zakończenie prac nad omnibusami oraz przedstawienie przez Komisję kolejnych pakietów uproszczeniowych. Uważamy, iż bez zredukowania obciążeń i kosztów wynikających z nadmiernej regulacji, bez zwiększenia zaangażowania kapitału prywatnego, lepszej komercjalizacji badań i wyrównywania szans między regionami UE nie utrzyma swojej globalnej pozycji.
Rada Europejska podsumuje także pracę z zakresu migracji. W tym obszarze Polska konsekwentnie podkreśla znaczenie kompleksowej i skutecznej polityki powrotowej Unii Europejskiej. Konsekwentnie akcentujemy, iż kluczowymi elementami tej polityki powinny być: wzajemne uznawanie przez państwa członkowskie decyzji powrotowych; sprecyzowanie obowiązków cudzoziemców, którzy taką decyzję otrzymali oraz huby powrotowe i azylowe w państwach trzecich.
Rada Europejska odniesie się również do sytuacji na Bliskim Wschodzie, ten temat omówiłem wcześniej podczas przedstawienia agendy posiedzenia Rady ds. Zagranicznych. Podczas Rady Europejskiej będziemy akcentować konieczność presji ze strony UE i państw członkowskich na Izrael i Hamas, aby dotrzymali swoich zobowiązań. Unia musi również działać zdecydowanie, aby zapewnić nieograniczoną pomoc humanitarną i rozpocząć odbudowę, jak tylko zakończą się działania wojenne.
Przywódcy unijni po raz pierwszy omówią wyzwania związane z mieszkalnictwem. Polska będzie akcentować potrzebę rozszerzenia możliwości wsparcia inwestycji mieszkaniowych ze środków unijnych. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Krzysztof Truskolaski (KO):
Bardzo dziękuję, pani ministrze.Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym chciałbym zaproponować następującą konkluzję – stwierdzam, iż Komisja przyjęła do wiadomości informację o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbędzie się w dniach 23–24 października 2025 r.
Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt 3.
Informuję, iż wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.
« Powrótdo poprzedniej strony

1 dzień temu