Komisja do Spraw Unii Europejskiej /nr 104/ (17-10-2025)

3 dni temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja do Spraw Unii Europejskiej /nr 104/
Mówcy:
  • Poseł do Parlamentu Europejskiego Bartosz Arłukowicz
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Władysław Teofil Bartoszewski
  • Poseł Patryk Gabriel /KO/
  • Poseł Andrzej Grzyb /PSL-TD/
  • Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marcin Łoboda
  • Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska /KO/
  • Poseł Grzegorz Puda /PiS/
  • Poseł Mariusz Witczak /KO/

Komisja do Spraw Unii Europejskiej, obradująca pod przewodnictwem poseł Agnieszki Pomaskiej (KO), przewodniczącej Komisji, zrealizowała następujący porządek dzienny:

– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2026 (druk nr 1749) w zakresie:

1) części budżetowej 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej:

a) wydatki z zał. nr 2,

b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,

2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8 i 49;

3) części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej: – wydatki z zał. nr 2.

W posiedzeniu udział wzięli: Władysław Teofil Bartoszewski sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych wraz ze współpracownikami, Marcin Łoboda szef Krajowej Administracji Skarbowej, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Bartosz Arłukowicz – poseł do Parlamentu Europejskiego.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Agata Jackiewicz, Monika Włodarska i Joanna Heger – z sekretariatu Komisji w Biurze Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej, Zofia Szpringer – z Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej.

Stwierdzam kworum.

Witam panie i panów posłów. Witam panów ministrów. Witam osoby towarzyszące. Oczywiście witam serdecznie pana posła Bartosza Arłukowicza. Bardzo nam miło, że…

Poseł Mariusz Witczak (KO):

Wybitnego europosła – nie bójmy się tego powiedzieć.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Wybitnego? To zaraz zobaczymy. Pan poseł na pewno będzie chciał zabrać głos.

Przechodzimy do rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych projektu budżetu państwa na rok 2026 (druk nr 1749) w zakresie części budżetowej 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej: wydatki z załącznika nr 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych załącznika nr 6. Części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 8 i 49. Części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej: wydatki załącznika nr 2.

Przechodzimy do omówienia części 23. Informację przedstawi pan minister Władysław Teofil Bartoszewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Panie ministrze, bardzo proszę o zabranie głosu.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Władysław Teofil Bartoszewski:

Dzień dobry, pani przewodnicząca.

Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy budżetowej na rok 2026 w części w części 23. Oczywiście budżet Ministerstwa Spraw Zagranicznych koncentruje się przede wszystkim w części 45, ale jeżeli chodzi o część, która dotyczy działań związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, to jest to część. 23. W wyniku zmian organizacyjnych dostaliśmy tę część dopiero w połowie roku, a w związku z tym nie uczestniczyliśmy w przygotowaniach budżetowych. Na 2026 r. przewidujemy wydatki na poziomie 43 272 tys. zł i charakterystycznie 0 dochodów. Część Ministerstwa Spraw Zagranicznych ma dochody z działalności konsularnej. Niestety Unia Europejska nie podpada pod działalność konsularną. Dodatkowo przenosimy wydatki do części 16., czyli do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, bo zostało to przesunięte w związku z przejściem kilku etatów oraz stworzeniem nowego stanowiska, czyli rzecznika rządu.

W największym skrócie, tak to się przedstawia. Mają państwo projekt budżetu. W związku z tym uprzejmie proszę, żeby państwo zaakceptowali ten projekt budżetu w części 23.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Bardzo dziękuję, panie ministrze.

Sprawozdawcą do tej części jest pan poseł Andrzej Grzyb. Bardzo proszę o możliwie zwięzłą wypowiedź.

Poseł Andrzej Grzyb (PSL-TD):

Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Mamy powtórkę z historii, ponieważ znowu sprawa wraca do Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Kiedyś też była taka historia, iż Urząd Komitetu Integracji Europejskiej był oddzielną jednostką, a później został włączony do Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W chwili obecnej sprawa znowu wraca z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów do Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Zasadniczo nie mam uwag co do globalnych wydatków, poza jednym, iż jest to istotna zmiana w związku z tym, iż Polska zakończyła prezydencję. Jak zakończyła prezydencję, to niektóre pozycje wydatkowe na rok 2026 są niższe, z tego względu, iż po prostu tych wydatków nie będziemy ponosili, stąd zmniejszenia w poszczególnych pozycjach.

Natomiast chciałem zapytać tylko o jedną rzecz. W 2024 r. etatowe zadania zostały podzielone pomiędzy 144 pracowników, w roku ubiegłym zostało to zwiększone do 151, a w chwili obecnej państwo proponujecie zwiększenie do 156. Chciałem zapytać, z czego to wynika? Zakończyliśmy obowiązki prezydencjalne, natomiast proponujecie państwo zwiększenie liczby pracowników. Czy to wynika akurat z przeniesienia pewnych kompetencji w tym zakresie do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, czy też z innych powodów?

Poza tym uważam, iż wszystkie pozostałe elementy nie budzą kontrowersji. Komisja mogłaby zaakceptować i przekazać pozytywne stanowisko, o ile chodzi o tę część, dla Komisji Finansów.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Panie ministrze…

Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:

Pani przewodnicząca, szanowny panie pośle, akurat wydatki prezydencjalne były finansowane w całości z rezerwy celowej. W związku z tym nie było tego w budżecie na 2025 r. w takiej formie.

Jeśli chodzi o te zwiększone etaty o pięć, to szczerze mówiąc, nie jestem w stanie na to odpowiedzieć. Musiałbym prosić o możliwość odpowiedzi na piśmie, bo nie wiem, skąd się wzięło się te pięć dodatkowych etatów.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Dziękuję.

Czy pan poseł Bartosz Arłukowicz chciałby krótko zabrać głos?

Poseł do Parlamentu Europejskiego Bartosz Arłukowicz:

Dzień dobry. Panie przewodnicząca, bardzo krótko. Mam świadomość tego, iż dyskutujemy dzisiaj o budżecie państwa, ale wykorzystując obecność przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych, chcę zwrócić uwagę na jedną rzecz. W perspektywie środków europejskich, w toku toczących się wokół nas naprawdę poważnych spraw – myślę tutaj o napięciu wojennym, o relacjach wewnątrz Unii Europejskiej, ja to wszystko wiem i rozumiem, ale nie możemy zapominać o jednej rzeczy. Chciałbym zwrócić uwagę Ministerstwa Spraw Zagranicznych na to, żebyśmy jednak o tym wszyscy pamiętali i wykorzystywali ten argument w każdej dyskusji, zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym. W perspektywie finansowej nie ma de facto żadnych środków przeznaczonych wprost na zdrowie. Po doświadczeniu z pandemią COVID-19 i po funkcjonowaniu specjalnej komisji do spraw walki z rakiem, uważam, iż tego typu rozwiązanie nie jest korzystne dla pacjentów. Chciałbym, żebyśmy zwrócili na to uwagę zarówno wykorzystując środki Europejskiej, ale i planując kolejne perspektywy, żeby środki na zdrowie zawsze znajdowały się w specjalnym, wyodrębnionym paragrafie. To jest niezwykle ważne, motywujące dla środowiska medycznego. Jest to także stwarzające poczucie bezpieczeństwa dla naszych pacjentów. Chciałem zwrócić na to uwagę przy tej okazji. Pani przewodnicząca, dziękuję za możliwość zabrania głosu.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Bardzo dziękuję, panie pośle. Będziemy o tym pamiętali.

Jeszcze pan poseł Grzyb.

Poseł Andrzej Grzyb (PSL-TD):

Panie ministrze, mam pewien problem, dlatego iż posługuję się nie tylko materiałem, który państwo przygotowali, ale również opinią przygotowaną przez Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji, które do części 23. stwierdza, że: „Wydatki ujęte, i tu jest kwota, będą niższe o 26,8% w stosunku do założonych w ustawie budżetowej na rok 2025 i niższe o 78,3% w stosunku do planu po zmianie, która została dokonana 30 września 2025 r. Niższy poziom wydatków, w porównaniu do tegorocznej ustawy o 15 840 tys. zł oraz w stosunku do planu po zmianach o 156 tys. zł, wynika głównie z zakończenia prezydencji Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej. Wydatki w rozdziale dotyczącym tej prezydencji będą stanowić w roku przyszłym 1,2% wydatków planu wg ustawy budżetowej i 0,11% wydatków wg planu po zmianach, które zostały dokonane 30 września 2025 r.”. To jest informacja, która wynika też z ekspertyz. Wydaje mi się, iż tutaj nie popełniłem błędu. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Dziękuję.

Panie ministrze…

Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:

Szanowny panie pośle, proszę zwrócić uwagę, jeżeli pan spojrzy na załącznik nr 1, rozdział 75 076, iż plan ustawy budżetowej wynosił około 15 000 tys. zł, a plan po zmianach z końca września 2025 r. wynosił 158 000 tys. zł. Wzięło się to stąd, iż zostały do tego przesunięte środki z rezerwy celowej. My porównujemy plan ustawy budżetowej z 2024 r. do planu ustawy budżetowej z 2025 r., a nie rok 2025 do roku 2026. Nie bierzemy pod uwagę tego przesunięcia z rezerwy celowej. Tu rzeczywiście drastycznie zmieniają się te procenty, ale to w rzeczywistości jest sztuczka księgowa. Więcej pieniędzy nie bierze się samo z siebie.

Poseł Andrzej Grzyb (PSL-TD):

Panie ministrze, dla porządku były to wydane pieniądze budżetowe i one znalazły się w budżecie po zmianach. Ja się odnoszę zarówno do pierwotnej wersji budżetu, jak i również do budżetu, który został zmieniony 30 września. Myślę, iż w tej materii nie mamy różnicy zdań. Dziękuję bardzo.

Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:

Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Bardzo dziękuję, panie pośle.

Przechodzimy teraz do omówienia części 83 i 84.

Bardzo proszę o zabranie głosu przez pana ministra Marcina Łobodę, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów.

Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marcin Łoboda:

Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca.

Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić państwu informacje o rezerwach z pozycji 8 i 49.

Pozycja 8 przeznaczona jest na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Wynosi ona 8 186 000 tys. zł, a środki rezerwy przeznaczone są na wszelkiego rodzaju wydatki związane ze współfinansowaniem projektów realizowanych z udziałem właśnie europejskich środków – perspektywy finansowej 2021-2027, 2014-2020, ale również Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 i Finansowaniach przez Europejskie Obszary Gospodarcze na lata 2021-2028. Ze środków rezerwy zapewnione zostanie również finansowanie na współfinansowanie projektów realizowanych w ramach programu Interreg 2021-2027. Dodatkowo, i to jest dosyć istotna informacja, w ramach tej rezerwy zaplanowano 2 000 000 tys. zł na ewentualne uzupełnienie składki do budżetu na 2026 r. w wysokości 2 000 000 tys. zł.

Jeżeli chodzi o rezerwę pozycja 49, to jest ona przeznaczona na utrzymanie rezultatów poprzednich perspektyw Unii Europejskiej. Rezerwa w tym zakresie wynosi 2 607 000 tys. zł. Przeznaczona zostanie na wykorzystanie m.in. na realizację programów obszaru polityki społecznej, zachowanie trwałości produktu wytworzonego oraz planowanego do wytworzenia w ramach zakończonych projektów już sfinansowanych z Unii Europejskiej.

Dziękuję bardzo, panie przewodnicząca. Oczywiście proszę o przyjęcie tej części.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Dziękuję, panie ministrze.

Posłem sprawozdawcą jest pan poseł Patryk Gabriel. Bardzo proszę.

Poseł Patryk Gabriel (KO):

Dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, tutaj warto tylko może dodać, iż w rezerwie 49 są środki na wykupienie udziałów, akcji, objęcie przez Ministerstwo Obrony Narodowej Huty Częstochowa. To jest jedyny punkt, którym uzupełniam wystąpienie pana ministra. Bardzo dziękuję.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Bardzo dziękuję.

Do części 84 pan poseł Puda.

Poseł Grzegorz Puda (PiS):

Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca, panowie ministrowie, otóż ta część jest taka część bardzo techniczna. Mamy niewielki wpływ na to, w jakiej wysokości wpłacimy tę składkę, ponieważ okaże się to dopiero w grudniu w roku przed rokiem, na który ten budżet jest uchwalany. Na dzisiaj to są kwoty, które zostały zaplanowane w naszym budżecie. Według planu ta składka wyniesie 41 600 000 tys. zł. To również daje nam możliwość, iż Polska będzie beneficjentem netto w kwocie 84 300 000 tys. zł. Może warto tylko powiedzieć, jakie są składowe tej składki, bo warto podkreślić, iż w ramach tego limitu wysokości, o której powiedziałem, wliczona jest wypłata obliczona na podstawie dochodu narodowego, wypłata obliczona zgodnie z metodologią wynikającą z przepisów Unii Europejskiej, wpłata z tytułu udziału w opłatach celnych, wpłata z tytułu finansowania obniżki wkładów opartych na dochodzie narodowym brutto i po raz pierwszy wpłata obliczona na podstawie masy odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś chciałby zabrać głos do wszystkich części, zadać pytanie? Nie widzę.

W związku z tym przypominam, iż zadaniem Komisji jest przedstawienie Komisji Finansów Publicznych opinii o projekcie budżetu państwa na rok 2026.

Proponuję, by Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu.

W związku z tym stwierdzam, iż Komisja przyjęła pozytywną opinię w sprawie projektu budżetu państwa na rok 2026 w zakresie adekwatności Komisji.

Naszym obowiązkiem jest również wyznaczenie osoby upoważnionej do przedstawienia stanowiska Komisji na forum Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, żeby upoważnić pana posła Andrzeja Grzyba. Czy pan poseł się zgadza?

Poseł Andrzej Grzyb (PSL-TD):

Tak.

Przewodnicząca poseł Agnieszka Pomaska (KO):

Czy są inne propozycje? Nie widzę.

W związku z tym pan poseł Grzyb będzie nas reprezentował na posiedzeniach Komisji Finansów Publicznych.

To wszystko. Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału