Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja Finansów Publicznych /nr 165/
- Legislator Wojciech Białończyk
- Przewodniczący poseł Janusz Cichoń /KO/
- Poseł Sławomir Ćwik /Polska2050-TD/
- Poseł Katarzyna Kierzek-Koperska /KO/
- Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji
- Poseł Dorota Marek /KO/
- Zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług MF Anna Mytyk
- Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman
- Dyrektor Departamentu Analiz Krajowej Administracji Skarbowej Krzysztof Rogowski
- Poseł Krystyna Skowrońska /KO/
- Dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług Ministerstwa Finansów Tomasz Tratkiewicz
– rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1407).
W posiedzeniu udział wzięli: Jarosław Neneman podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Tomasz Olszówka dyrektor Wydziału Prawno-Legislacyjnego Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Michał Borowski ekspert Business Centre Club, Sebastian Lasek prezes spółki Aplikacje Krytyczne.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Monika Biała i Anna Woźniak – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Wojciech Białończyk i Jacek Pędzisz – legislatorzy z Biura Legislacyjnego.
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.Stwierdzam kworum.
Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – druk 1407. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Uznaję, iż przyjęliśmy porządek.
Witam na dzisiejszym posiedzeniu pana ministra Jarosława Nenemana – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam także towarzyszące panu osoby.
Informuję państwa, iż marszałek Sejmu w dniu 9 lipca br. skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw do Komisji Finansów Publicznych do rozpatrzenia. Dzisiaj zakończyło się zakończyło się pierwsze czytanie. Wobec tego proponuję, abyśmy przystąpili od razu do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Nie słyszę sprzeciwu, wobec tego mamy poprawki, których jeszcze nie powieliliśmy. Za chwilę je rozdamy. Proszę? Jeszcze raz?
Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
Chciałem zabrać głos jeszcze przed pierwszym czytaniem.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Ale już przeszliśmy do szczegółowego rozpatrzenia. Panie pośle, bardzo proszę.Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
Panie przewodniczący, bardzo dziękuję. Powiedział pan, iż dzisiaj było pierwsze czytanie na sali sejmowej. Rzeczywiście godzinę temu było pierwsze czytanie. Widzę, iż jeszcze poprawki nie są przygotowane, żeby rozdać posłom. To jest bardzo ważna, fundamentalna ustawa….Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Już są.Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
…dotycząca praktycznie wszystkich polskich przedsiębiorców, ponad 2 mln firm, które funkcjonują w Polsce. Trochę dziwi mnie taka szybkość procedowania. Chciałbym się zapytać panie przewodniczący, czy na sali dzisiaj są przedstawiciele strony społecznej? Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Panie pośle, konsultacje społeczne trwały ponad rok, z tego co ja wiem i strona społeczna w nich aktywnie uczestniczyła. Pierwsze czytanie odbyło się na sali plenarnej i była debata nad projektem. Nam pozostało rozpatrzenie szczegółowe tego projektu. Mieliśmy do tego projektu uwagi podmiotów społecznych z propozycjami zmian, które także otrzymali posłowie, mają je w swoich materiałach. Nie widzę powodu, dla którego mielibyśmy nie rozpatrywać projektu. Nie ma formuły, w której to możemy zrobić. Pan chciał złożyć jakiś formalny wniosek?Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
Tylko chciałem, dodać do tego panie przewodniczący, bo rzeczywiście będą poprawki, które są, tak jak pan powiedział, przygotowywane. więc myślę, iż też jest strona społeczna.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Są przygotowane, rozdane.Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
Strona społeczna poprawek akurat nie konsultowała i dobrze by było, iż żeby takie przedstawicielstwa czy przedsiębiorców czy biur rachunkowych mogły też się wypowiedzieć na temat tych zmian, które będą procedowane, w całym procesie legislacyjnym. Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Mogę też powiedzieć, iż zapowiedź rozpatrywania tego projektu na dzisiejszym posiedzeniu od kilku dni jest w powszechnej wiedzy. Udostępnialiśmy ją i mamy, zdaje się także gości, stronę społeczną, przedstawicieli pracodawców, czyli przedstawicieli przedsiębiorców na sali. Rozdałem też państwu informacje i postulaty rzecznika małych i średnich przedsiębiorstw. Wracamy do rozpatrywania projektu.Tytuł ustawy – czy do tytułu ustawy są uwagi? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.
Legislator Wojciech Białończyk:
Panie przewodniczący, szanowni państwo do tytułu ustawy mamy propozycję drobnej korekty, tak aby ten tytuł brzmiał następująco: ustawa z dnia „o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług”. Po prostu wyliczamy w tytule tej ustawy zmieniającej tytuły ustaw zmienianych, więc propozycja, by tak przeredagować tytuł. Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Wydaje mi się, iż to jest rozsądna propozycja. Strona rządowa?Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:
Zgadzamy się.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Rozumiem, iż to się będzie mieściło w kategoriach upoważnienia. Mam nadzieję, iż Komisja na zakończenie posiedzenia dzisiaj upoważni Biuro Legislacyjne do dokonania zmian o charakterze legislacyjnym, redakcyjnym, co zwyczajowo już robimy. Wobec tego uważam, iż rozpatrzyliśmy... Nie słyszę sprzeciwu. Rozpatrzyliśmy tytuł ustawy z tą redakcyjną zmianą.OK, art. 1 i artykułami pojedziemy moim zdaniem, taką mam sugestię.
Legislator Wojciech Białończyk:
Chyba zmianami najlepiej.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Zmianami, OK. Zmiana nr 1 w art. 1. Do art. 1 zmiany nr 1 mamy poprawkę – pani Dorota Marek, bardzo proszę.Poseł Dorota Marek (KO):
Panie przewodniczący, Wysoka Izbo, w art. 1 przed pkt 1 dodajemy nowy punkt. Nie będę może czytać całości, bo skoro wszyscy mamy to przed sobą, to nie będę tego przedłużać. Dobrze, przeczytam: w art. 1 przed pkt 1 dodajemy nowy punkt w brzmieniu: „po art. 106ba dodaje się art. 106ba w brzmieniu: »art. 106ba W przypadku gdy faktura jest wystawiona na rzecz podatnika albo osoby prawnej niebędącej podatnikiem, podmioty te są obowiązane do podania numeru, o którym mowa odpowiednio w art. 106e ust. 1 pkt 5, pkt 24 lit. b, pkt 26 albo 27, o ile posługują się tym numerem na potrzeby danej czynności«”. Od razu może ten drugi punkt, bo to jest całość: „W art. 2 w pkt 1, skreślić lit. d”. Krótkie uzasadnienie: poprawka ma charakter legislacyjny. Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, opinia Biura Legislacyjnego do tej poprawki. Panie mecenasie?Legislator Wojciech Białończyk:
Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Rzeczywiście poprawka, jak pani poseł zauważyła, ma charakter legislacyjny i chodzi o przeniesienie tej zmiany dodającej art. 106ba z ustawy zmieniającej ustawę zmieniającą niejako do przepisu, który zmienia tzw. ustawę matkę, czyli z art. 2 do art. 1. To jest jedyny cel tej poprawki, żeby przenieść dodanie tego artykułu z art. 2 do art. 1. W treści nic nie zmienia. Dziękuję bardzo.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Strona rządowa, panie ministrze?Podsekretarz stanu w MF Jarosław Neneman:
Zgadzamy się.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Nie słyszę sprzeciwu co do przyjęcia tej poprawki. Zmiana nr 1 w art. 1 z poprawką została rozpatrzona.Zmiana nr 2. Nie ma uwag. Rozpatrzona.
Zmiana nr 3. Bez uwag. Rozpatrzyliśmy zmianę nr 3.
Zmiana nr 4. Jest poprawka do zmiany nr 4. Bardzo proszę, pani poseł Dorota Marek.
Poseł Dorota Marek (KO):
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo w art. 1 pkt 4 nadać brzmienie – w dziale 13 po rozdziale 1c dodaje się rozdział 1ca w brzmieniu: „Przepisy epizodyczne dotyczące systemu kaucyjnego”. Art. 154 k.: „Wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje, będący podatnikiem, o którym mowa w art. 99 ust. 1, obowiązanym na dzień 31 grudnia 2025 r. do podwyższenia podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 12c dokonuje tego podwyższenia w deklaracji podatkowej składanej za luty 2026 r.” Pkt 2: „Płatnik, o którym mowa w art 17b jest obowiązany do obliczania i wypłacania kwoty podatku za rok 2025 w terminie do dnia 28 lutego 2026 r.” Uzasadnienie: poprawka ma również charakter legislacyjny. Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne.Legislator Wojciech Białończyk:
Nie mamy uwag. Tu też chodzi o to, żeby zmienić umiejscowienie tych dodawanych przepisów, żeby był dodany ten art. 145 zamiast…Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Zmieniające.Legislator Wojciech Białończyk:
…jako q, to jako ka po przepisach, które już są w ustawie, a nie po tych, które dopiero będą po 1 lutego przyszłego roku. Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana ministra o opinię rządu.Podsekretarz stanu w MF Jarosław Neneman:
Popieramy.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję, nie słyszę zgłoszeń, uwag. Uznaję zatem, iż zmiana nr 4 w art. 1 została rozpatrzona.Przechodzimy do art. 2. W art. 2 zmiana nr 1. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.
Legislator Wojciech Białończyk:
Panie przewodniczący, zmiana nr 1 to jest kilkanaście stron. Jest do niej też kilkanaście poprawek. Mamy pytanie: czy może literami procedować wobec tej zmiany, bo to jest ta najobszerniejsza zmiana?Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dobrze. Przyjmuję tę sugestie. Wobec tego w art. 1 zmiana a. Do zmiany a nie słyszę uwag. Jest poprawka. Pani Dorota Marek.Poseł Dorota Marek (KO):
W art. 2 pkt 1 tutaj mamy poprawkę dotyczącą pkt 1 i pkt 2. Wszyscy mają je już teraz przed sobą. Poprawka ma oczywiście również charakter legislacyjny.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję. Biuro Legislacyjne.Legislator Wojciech Białończyk:
Tak jak pani poseł powiedziała, poprawka adekwatnie ma charakter legislacyjny. Chodzi o to, jak państwo mogą przeczytać, iż w projekcie jest propozycja by w lit. b ust. 13a nadać brzmienie i jest on złożony z 3 punktów, które w naszej ocenie nie mają charakteru klasycznego wyliczenia. Następnie jest propozycja uchylenia ust. 13b, który jest już niejako w tej ustawie zmieniającej, jest w okresie vacatio legis, a propozycja zawarta w tej poprawce zmierza do tego, żeby zamiast ust. 13a złożonego z 3 punktów zapisać to w formie 3 odrębnych ustępów, a pozostałe elementy tej poprawki stanowią konsekwencje ujęcia tego przepisu w trzech ustępach. Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Bardzo dziękuję za to dodatkowe uzasadnienie. Pan minister.Podsekretarz stanu w MF Jarosław Neneman:
Zgadzamy się.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska ma pytanie.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Panie przewodniczący, mam jedno pytanie do pana ministra. Przesuwamy ten termin wprowadzenia rozwiązań, o których tutaj mówimy. Był już przesuwany. Chciałabym, żeby pan minister powiedział o ile lat, o jaki okres przesuniemy. To jest pierwsze moje pytanie. Drugie…Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Ale to nie w tym miejscu to pytanie.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
A kiedy?Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Zdaje się, tutaj nie mamy przesądzenia terminu.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Ale w art. 2 w zmianie nr 1 w lit. o…Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Jesteśmy w lit. a, pani przewodnicząca.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Proszę mi przypomnieć, jak będziemy w lit. o.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Jak będziemy w lit. o będzie pani mogła zadać pytanie. Na razie jesteśmy w lit. a i rozpatrzyliśmy lit. a w zmianie nr 1, w artykule... w lit. a.Lit. b, nie słyszę uwag. Rozpatrzyliśmy lit. b.
Lit. c bez uwag. Rozpatrzyliśmy lit. c.
Lit. d.
Legislator Wojciech Białończyk:
Lit. d adekwatnie była objęta pierwszą poprawką i ta treść została już przeniesiona do art. 1.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Tak jest. Już mamy to za sobą. Lit. d została rozpatrzona.Lit. e. Mamy poprawkę w lit. e. Bardzo proszę.
Poseł Dorota Marek (KO):
Tak. Poprawka w lit. e to jest poprawka nr 4. Jej treść wszyscy mają przed sobą. Pkt a, b, c, d i jeszcze uzasadnienie. Głównym elementem poprawki jest zapewnienie bezterminowej możliwości wystawiania i przesyłania do KSeF faktur z załącznikiem, o ile podatnik uzyska od szefa KAS potwierdzenie tej możliwości. Zmiana jest korzystna dla podatników, którzy przy zachowaniu zasad przesyłania faktur z załącznikiem nie będą obowiązani do cyklicznego przesyłania kolejnych zgłoszeń. W pozostałym zakresie poprawka ma charakter porządkujący oraz doprecyzowujący w przepisach ustawy oraz w delegacji ustawowej.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Pan poseł Gawron ma pytanie.Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałem dopytać, bo ta poprawka jest dosyć skomplikowana, ale chyba idzie w dobrym kierunku. Chciałem osobę zgłaszającą poprawkę zapytać, czy to będzie indywidualna zgoda szefa KAS do każdej firmy, która się zwróci, czy jaki jest tryb tego zwracania się do szefa KAS? Proszę uszczegółowić, jak te przepisy wyglądają dla konkretnej firmy, która chciałaby uzyskać możliwość przesyłania faktur załącznikiem.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proszę bardzo o udzielenie odpowiedzi.Podsekretarz stanu w MF Jarosław Neneman:
Proszę panią dyrektor o szczegółowe omówienie tego zagadnienia.Zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług MF Anna Mytyk:
Dziękuję bardzo. Anna Mytyk – zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów. Odnosząc się do pytania pana posła, to procedura, która została zawarta w przepisie, stanowi o tym, iż podatnik chcąc składać, wystawiać faktury z załącznikiem, w pierwszej kolejności powiadomi szefa KAS o tym, iż taką czynność będzie wykonywał i to powiadomienie będzie wykonywane w prosty sposób z wykorzystaniem konta w urzędzie skarbowym, czyli w takiej formie komunikacji jak dotychczas podatnicy mogą już komunikować się z urzędem skarbowym. Dla ułatwienia tego trybu będzie przygotowana specjalna formatka wniosków, w której podatnik po prostu wskaże swoje dane i jedynie wskaże, iż jego intencją jest przesyłać takie faktury z załącznikiem. Następnie, po złożeniu takiego zawiadomienia, będzie ono weryfikowane i w ciągu niedługiego czasu – to zostanie określone w przepisach wykonawczych – w terminie do 3 dni po złożeniu takiego powiadomienia zostanie nadana podatnikowi automatycznie możliwość przesyłania tych faktur z załącznikiem.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Jeszcze uzupełnienie, pan poseł Gawron chciał jeszcze dopytać.Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
Tak. Chciałem zapytać o załączniki do faktury – czy wielkość tego załącznika, ilość dokumentów są określone? Jaka ilość tych dokumentów może być załącznikiem do faktury?Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Bardzo proszę.Podsekretarz stanu w MF Jarosław Neneman:
Poproszę o odpowiedź pana dyrektora.Dyrektor Departamentu Analiz Krajowej Administracji Skarbowej Krzysztof Rogowski:
Bardzo dziękuję. Krzysztof Rogowski – dyrektor Departamentu Analiz. Odpowiadając na pana pytanie, jeżeli chodzi o załącznik, jest on elementem samej faktury. To jest dodatkowy węzeł, który jest ustrukturyzowany i będzie mógł być wykorzystywany do podawania dodatkowych elementów w zakresie podatkowym, które co do zasady nie mogłoby być zmieszczone w podstawowej części samej faktury, jak np. wiele punktów poboru, inna cena jednostkowa dla tego punktu poboru. To jest tak element składowy samej faktury. Pana pytanie chyba zmierzało do tego, czy jakieś inne elementy będą mogły być przesyłane.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
O pojemność tej możliwości.Dyrektor departamentu KAS Krzysztof Rogowski:
Pojemność to 3 MB, jeżeli chodzi o taki załącznik, natomiast inne pliki nie będą mogły być przesyłane, jak np. PDF-y. Każda pojedyncza e-faktura będzie mogła mieć maksymalnie 3 MB, które będą przesyłane przez system.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Rozumiem, iż rozpatrzyliśmy zmianę w lit. e, do zmiany w art. 2, zmiany nr 1.Zmiana w lit. f. Mamy poprawkę do tej litery.
Poseł Dorota Marek (KO):
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jest to poprawka nr 5 i jej celem jest ujednolicenie terminologii.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Rozumiem, iż pozytywna opinia Biura Legislacyjnego i pozytywna opinia strony rządowej?Podsekretarz stanu w MF Jarosław Neneman:
Oczywiście.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Rozpatrzyliśmy w ten sposób i przyjęliśmy poprawkę i rozpatrzyliśmy zmianę w lit. f.Lit. g – jest poprawka w lit. g, podobnej natury.
Poseł Dorota Marek (KO):
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jest to poprawka nr 6 i celem poprawki jest skreślenie zbędnych wyrazów.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Akceptacja po stronie Biura Legislacyjnego i ministerstwa, strony rządowej. Wobec tego uznaję, iż zaakceptowaliśmy, przyjęliśmy poprawkę i rozpatrzyliśmy z poprawką pkt g… w lit. g zmianę.Lit. h – do lit. h mamy poprawki. Bardzo proszę.
Poseł Dorota Marek (KO):
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, są to poprawki nr 7, nr 8 i nr 9. Poprawki mają charakter doprecyzowujący.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Akceptacja po stronie Biura Legislacyjnego i także po stronie rządowej. Rozumiem, iż poprawki zaakceptowaliśmy, przyjęliśmy i tym sposobem…Legislator Wojciech Białończyk:
Do samej lit. h jeszcze jedno pytanie.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
OK. Przyjęliśmy te poprawki i rozpatrzyliśmy, jesteśmy w trakcie rozpatrywania, mówiąc ściśle, precyzyjnie. Pan mecenas, bardzo proszę, jeszcze uwagi.Legislator Wojciech Białończyk:
Biuro Legislacyjne jeszcze ma pytanie, czy użyte w tym art. 106nda, który jest dodawany, ale też potem w kilku następnych przepisach takie sformułowanie: „gdy w przepisach jest mowa o fakturach w postaci elektronicznej”, w sytuacji, kiedy słowniczek do ustawy posługuje się pojęciem „faktury elektronicznej”, nie będzie w praktyce budziło wątpliwości. Dziękuję bardzo.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Bardzo proszę, strona rządowa, pani dyrektor.Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
Już wyjaśniamy. Tutaj mamy troszkę inną sytuację, dlatego iż wskazane w tym art. 106nda użyte sformułowanie „faktury w postaci elektronicznej” i takie sformułowanie też zostało zawarte w przepisach dotyczących postępowania podatnika w przypadku awarii np. oznacza, iż sposób wystawienia tej faktury i przesłania musi odpowiadać ramowej definicji. Ta definicja odnosi się do postaci elektronicznej tego dokumentu, ponieważ plik jest przygotowywany w formie elektronicznej, on jest wystawiany elektronicznie. Ponieważ przepisy mówią o dostarczeniu klientowi faktury w sposób z nim uzgodniony, czyli np. dla podmiotu zagranicznego lub dla podmiotu krajowego, który nie posługuje się numerem NIP należałoby ten dokument wydać w takiej formie, w jakiej on oczekuje, czy np. papierowo, czyli ta forma wydania tego dokumentu determinuje, iż to nie jest wyłącznie postać elektroniczna faktury.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję. Przyjmujemy to wyjaśnienie. Tym sposobem rozpatrzyliśmy zmianę w lit. h.Przechodzimy do lit. i. W lit. i też mamy poprawkę. To jest poprawka nr 11. Proszę.
Poseł Dorota Marek (KO):
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, są to poprawki nr 10, 11 i 12. Charakter tych poprawek jest doprecyzowujący i legislacyjny.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
OK. Poprawki nr 10, 11 i 12. Pozytywna opinia Biura Legislacyjnego, także strony rządowej. Przyjęliśmy te poprawki i rozpatrzyliśmy tym samym zmianę w lit. i.Przechodzimy do lit. j. W lit. j też mamy poprawkę. Bardzo proszę.
Poseł Dorota Marek (KO):
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo to jest poprawka nr 13 i ma charakter legislacyjny.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Akceptacja po stronie Biura Legislacyjnego, także strona rządowa akceptuje. Przyjęliśmy bez uwag tę poprawkę i tym samym rozpatrzyliśmy pkt j… zmianę w lit. j.Lit. k, poprawka nr 14.
Poseł Dorota Marek (KO):
Tak. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poprawka nr 14 – jej celem jest usunięcie nadmiarowych treści delegacji ustawowej.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Akceptacja po stronie Biura Legislacyjnego i strony rządowej. Wobec tego zaakceptowaliśmy poprawkę i rozpatrzyliśmy zmianę w lit. k.Lit. l i poprawka nr 15.
Poseł Dorota Marek (KO):
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo jest to poprawka nr 15 i ma ona charakter legislacyjny.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Biuro Legislacyjne zgadza się i strona rządowa także. Rozpatrzyliśmy poprawkę nr 15, zaakceptowaliśmy tę poprawkę i rozpatrzyliśmy w ten sposób zmianę w lit. l.Kolejna zmiana lit. m. Bez uwag. Rozpatrzyliśmy zmianę w lit. m.
Zmiana w lit. n i tu mamy poprawki. Bardzo proszę, pani poseł.
Poseł Dorota Marek (KO):
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poprawki nr 16, 17 i 18 o charakterze legislacyjnym, a celem poprawki nr 17 jest doprecyzowanie zasad korzystania z dobrowolnego systemu KSeF przez rolników ryczałtowych. Projekt zakłada, iż w przypadku, gdy rolnik ryczałtowy zdecyduje się na korzystanie z KSeF, co jest dla niego zupełnie dobrowolne, oznacza to, iż faktury będą przekazywane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Regulacja stanowi wyłącznie uzupełnienie rozwiązań określonych w projekcie, które stanowią, iż data otrzymania faktur przez rolnika ryczałtowego jest datą nadania numeru KSeF w systemie. W poprawce doprecyzowuje się ponadto, iż faktury mogą być pobierane z systemu. Wówczas są one odpowiednio oznaczane kodem umożliwiającym dostęp do tej faktury KSeF i weryfikację danych w niej zawartych.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję za to obszerne uzasadnienie. Akceptacja? Uwaga ze strony biura.Legislator Wojciech Białończyk:
Biuro Legislacyjne chce zaznaczyć, iż jak państwo mogą zobaczyć, poprawki nr 16 i 17 w pewnym sensie się nakładają na siebie, natomiast w sprawozdaniu będą uwzględnione obie poprawki, bo w poprawce nr 16 chodzi m.in. o nadanie ciągłej numeracji dodawanym ustępom, więc ta treść, które zawarta w poprawce nr 17, będzie już w tych ustępach oznaczonych.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Czyli charakter redakcyjny w gruncie rzeczy.Legislator Wojciech Białończyk:
Tak. Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Czyli taka zmiana o redakcyjnym charakterze, którą rozumiem, iż akceptujemy, ale ma pan poseł Gawron jeszcze pytanie.Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
Dziękuję. Panie przewodniczący, chciałem tylko dopytać. Rozumiem, iż rolnik ryczałtowy, obojętnie jaka będzie data, jest całkowicie zwolniony z KSeF-u i może funkcjonować poza KSeF-em, tak? To do ministerstwaPrzewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Panie ministrze, tak to traktujemy, dobrowolnie.Podsekretarz stanu w MF Jarosław Neneman:
Tak.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dobrowolnie może przystąpić i do tego prowadzimy, natomiast będzie to jednak dobrowolne rozwiązanie. OK. Poprawki zaakceptowaliśmy. Rozpatrzyliśmy tym samym zmianę w lit. n.Teraz przechodzimy do lit. o i pani poseł przewodnicząca Skowrońska, bardzo proszę.
Podsekretarz stanu w MF Jarosław Neneman:
O.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Nie będziemy mówić trzy razy „o”. Po pierwsze, tutaj są terminy, w których wprowadzamy KSeF w zależności od wolumenu sprzedaży. W tym przypadku generalnie przesuwamy termin ustawy, po pierwsze pierwsza pierwotna z 16 czerwca 2023 r. – to do pana posła Gawrona. Na 1 lipca 2024 r. był przesunięty i teraz mówimy o przesunięciu terminów odpowiednio do lutego 2026 r. Mamy w zależności od sprzedaży 100 tys. zł czy 200 tys. zł. Przepraszam 10 tys. zł czy sprzedaż do kwoty 200 000 tys. zł, w różnych przedziałach. Chciałam po pierwsze zapytać, czy zwykły szewc, który świadczy usługi drobne będzie do tego terminu miał możliwość wejścia do tego systemu, czy będzie przygotowany? Po drugie, o ile zmiana terminu, przygotowanie, pokazanie tego terminu dotyczy 2 mln podatników to w dwie strony – czy administracja skarbowa jest do tego przystosowana? Na jakim poziomie jest system dotyczący przesyłania faktur i jaki rodzaj wsparcia otrzymają podmioty, które będą zgłaszały się do tego systemu? Państwo w uzasadnieniu w rekomendowanych rozwiązaniach wskazali, w jaki sposób będzie można zgłaszać się do tego systemu. Jest to rzecz niezwykle ważna. W jaki sposób państwo chcecie to zrobić, żeby podatnicy byli o tym poinformowani, a pracownicy urzędów do tego świetnie przygotowani i żeby to miało jak najmniejszą uciążliwość wprowadzenia tego rozwiązania?Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Przesuwamy ten termin po raz kolejny, nawiasem mówiąc, ale bardzo proszę, panie ministrze.Podsekretarz stanu w MF Jarosław Neneman:
To może ja zacznę, potem pan dyrektor, a potem pan dyrektor. Ten termin początkowo był na 1 lipca 2024 r., ale on był nierealny, o czym my dzisiaj na sali sejmowej mówiliśmy, więc w lutym poprzedniego roku ogłosiliśmy, iż ten termin przesuwamy. Legislacja została uchwalona w czerwcu i ten termin został przesunięty. Jedną z rekomendacji audytu było fazowanie, czyli najpierw wpuszczenie do systemu dużych podmiotów, powyżej 200 mln zł sprzedaży w 2024 r., a od 1 kwietnia pozostałe podmioty. Ten mityczny szewc, o którym teraz rozmawiamy, on prawdopodobnie nie będzie wystawiał faktur w ogóle, ale gdyby akurat musiał wystawić fakturę, to w 2026 r. będzie przez cały czas w sposób tradycyjny mógł tę fakturę wystawiać do kwoty 10 tys. zł miesięcznie. To tyle tytułem dat, natomiast jak się KAS przygotowuje, to mogę państwu powiedzieć, iż to będzie jedna z największych akcji informacyjnych w KAS-ie pewnie od wprowadzenia VAT-u czy CIT-u, jeszcze w tamtym wieku. Poproszę o wypowiedź pana dyrektora, który jest pracownikiem KAS.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Przepraszam, jeszcze udzielę głosu posłom, bo zgłaszali się wcześniej. Pani poseł Katarzyna Kierzek-Koperska i potem pan poseł Ćwik.Poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO):
Pan minister zdążył też powiedzieć trochę tym, co chciałam doprecyzować. Generalna zasada jest taka, iż do systemu wchodzą podatnicy VAT. Ten szewc zwykle podatnikiem VAT nie jest, bo nie przekracza choćby tego obrotu zwolnionego, nie wchodzi do systemu, ale choćby jakby był tym podatnikiem, to on świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z tym on nie wystawia de facto faktury i nie będzie miał takiego obowiązku, a choćby jak ją wystawi do 10 tys. zł, to może jedną wystawi. Musimy to też powtarzać głośno, iż to nie jest tak, iż każdy przedsiębiorca będzie zmuszony do wejścia do systemu KSeF.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Tak jest. Bardzo proszę, pan poseł Sławomir Ćwik jeszcze.Poseł Sławomir Ćwik (Polska2050-TD):
Chciałem zadać pytanie, bo kwestia wejścia obowiązków co do wystawiania faktur, zarejestrowania się w systemie, to jest dla mnie jasne, ale chciałem się upewnić co do kwestii tych podatników, którzy nie będą jeszcze zobowiązani do rejestracji, do wystawiania faktur, ale co się będzie działo w sytuacji, o ile oni będą nabywać towar lub usługę od podatnika, który jest w systemie. Czy wówczas, żeby odliczyć ten VAT, czy też będą musieli się zarejestrować w systemie? Przy okazji chciałem dopytać jeszcze o kwestię, o której rozmawialiśmy wcześniej – kwestię wielkości załącznika, te 3 MB. Czy to będzie wynikało z samej ustawy, bo nie pamiętam, czy z jakiś aktów wykonawczych? To też mnie trochę martwi, bo często w zależności od specyfikacji działalności np. mam na myśli kwestie budownictwa lub też choćby o ile ktoś zamawia np. okna i załącznikiem są jest wykaz tych okien z załącznikiem graficznym, co wtedy, bo wówczas to się w 3 MB nie zmieści. Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Bardzo proszę teraz o udzielenie odpowiedzi przez wskazane osoby. Pani dyrektor, bardzo proszę.Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
Może zacznę od tego pierwszego pytania, czyli kwestia otrzymywania faktur w okresie, kiedy podatnik jeszcze, jak pan poseł powiedział, nie założył konta – tak można obrazowo powiedzieć. Szanowni państwo, jest tak, iż generalnie KSeF jest skonstruowany w oparciu o konta podatników przypisane do numerów NIP. Generalnie każdy podatnik, który posiada numer NIP, posiada już konto w systemie i nie musi go zakładać i też w okresie do kwietnia nie musi nadawać w tym systemie uprawnień, czyli autoryzować się w tym systemie, aby wcześniej z niego korzystać, ponieważ są zawarte w ustawie rozwiązania, które pozwalają na możliwość wydania wydruku dokumentu, choćby w takiej formie handlowej, z kodem. Wykorzystując ten kod przedsiębiorca będzie mógł tę fakturę sobie sprawdzić w systemie w trybie anonimowym, czyli nie muszę mieć założonego konta i nadanych uprawnień, aby sprawdzić, czy faktura jest tam wystawiona w systemie, ze względu na to, iż otrzymam wydruk z kodem, który mnie tam przekieruje.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
To jest pewna gwarancja bezpieczeństwa.Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
Tak.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Ile tych faktur będzie w milionach?Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
W założeniu? Może kolegę poproszę o odpowiedź.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Jak państwo liczycie, ile milionów?Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
Przy pełnym wdrożeniu oczywiście.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Setki, miliardy nawet.Dyrektor departamentu KAS Krzysztof Rogowski:
Jeśli chodzi o wolumetrię i liczbę faktur, to przewidujemy o około 2,5 mld faktur rocznie.Podsekretarz stanu w MF Jarosław Neneman:
To nie jest problem.Dyrektor departamentu KAS Krzysztof Rogowski:
Na godzinę… w miesiącu około 200 mln., na podstawie danych z pilików JPK_VAT możemy powiedzieć.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Mamy jeszcze poprawkę.Poseł Sławomir Ćwik (Polska2050-TD):
Przepraszam, jeżeli mogę, panie przewodnicząca, może inaczej, wprost zapytam – z chwilą ruszenia systemu w tym systemie znajdzie się Orlen. Czy każdy z podatników VAT-u, niezależnie od tego, czy już w systemie jest, czy nie jest, czy będzie mógł odliczyć VAT od faktury wystawionej przez Orlen?Podsekretarz stanu w MF Jarosław Neneman:
Tak jest.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Bardzo proszę.Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
Odpowiedź będzie taka, jak wcześniej przedstawiam. Dokument, który otrzymam w formie wydruku handlowego, przekieruje mnie do faktury w systemie, więc tam sprawdzę sobie, iż mam tę fakturę na pewno.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
A jaki będzie zwrot VAT-u, jaka wielkość?Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
Mówimy o celu systemu, bo system jest skonstruowany i służy temu, aby poza tym, iż uprości, jak już go wdrożymy…Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
To uszczelni jednocześnie.Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
Uprości obieg dokumentów i z drugiej strony uszczelni. To uszczelnienie też w swoim założeniu musi mieć pewne wymogi dotyczące obiegu dokumentów w formie cyfrowej.Poseł Sławomir Ćwik (Polska2050-TD):
Przepraszam, jednak…Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Jeszcze jedno pytanie, pani poseł Kierzek-Koperska.Poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO):
Mam prośbę, żeby pani dyrektor wyjaśniła, jak będzie to działać w przypadku energii dla odbiorcy indywidualnego, bo myślę, iż firmy energetyczne będą wystawiały faktury dla osób fizycznych.Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
Odbiorca indywidualny dostanie fakturę w sposób uzgodniony, czyli w takiej formie, w jakiej wskaże dla firmy, czyli tak jak obecnie.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Tak jak obecnie, bez zmian, tak naprawdę. Poprawka do lit. o… do lit. o… Skończyliśmy już.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Ale on chciał…Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Panie pośle…Poseł Sławomir Ćwik (Polska2050-TD):
Panie przewodniczący, ale szczerze mówiąc, nie zrozumiałem odpowiedzi, bo chodzi mi o to, jakie faktycznie czynności będzie musiał wykonać ten drobny podatnik, który nie musi jeszcze się zarejestrować w tym KSeF-ie od 1 lutego, kiedy otrzyma tę fakturę z Orlenu i kiedy zechce odliczyć VAT naliczony w tej fakturze? Jakie czynności będzie musiał wykonać?Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Bardzo proszę, pani dyrektor.Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
Po otrzymaniu dokumentu z kodem zweryfikować ten dokument w systemie.Poseł Sławomir Ćwik (Polska2050-TD):
Czyli musi wejść do systemu.Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
To jest wejście do systemu, które nie wymaga wcześniej żadnego działania. To tak, jakbym ja dostała…Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Tylko weryfikuje, czy jest ta faktura w systemie, czy nie.Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
…dokument z kodem i ten kod mnie pokieruje.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dla własnego bezpieczeństwa może sprawdzić, czy jest w systemie, czy nie – i tyle, w bardzo prosty sposób. O to chodzi, żeby obrót był bezpieczny i jednocześnie nie było ucieczek od opodatkowania. Panie pośle Gawron, bardzo proszę.Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
Tutaj chyba jest pewne niezrozumienie, bo pan poseł pytał, o ile jest mikroprzedsiębiorca, nie pozostało w systemie i dostanie fakturę na Orlenie to rozumiem albo musi wejść w ten system i ten VAT potem jak sam sobie się rozlicza… chyba iż biuro rachunkowe będzie miało dostęp do tego systemu i będzie musiało wykonać pewną usługę, za którą sobie policzy pieniądze. Inaczej chyba nie ma takiej możliwości, żeby ten system sam rozliczał, jak on nie jest w systemie.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Pani dyrektor?Zastępca dyrektora departamentu MF Anna Mytyk:
Jeśli dobrze zrozumiałam to pytanie i intencje pana posła, to to jeszcze raz może powiem, iż to wejście do systemu będzie intuicyjne i proste, będzie oznaczało tylko zeskanowanie kodu prostym narzędziem skanera kodów, który jest powszechnie stosowany w biznesie.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
OK.Poseł Sławomir Ćwik (Polska2050-TD):
Ale mi chodzi o to, iż ten przedsiębiorca nie pozostało w systemie, dostaje np. miesięcznie 20 faktur od dostawców, którzy są już w KSeF-ie i rozumiem będzie musiał wykonać dodatkową pracę i sprawdzać każdą z tych faktur, albo wchodzić wcześniej do systemu, mimo iż jeszcze nie ma tego obowiązku.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Bardzo proszę, kto udzieli odpowiedzi? Pani dyrektor?Dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług Ministerstwa Finansów Tomasz Tratkiewicz:
Rozwiązanie fazowania było zaleceniem audytora systemu, żeby tych – w cudzysłowie – „biernych podatników” jednak w ten system, powiedzmy, z dwumiesięcznym okresem wdrożyć. To jest prawda. Mały podmiot musi sobie to skalkulować. Dostaje 1 albo 2 faktury miesięcznie. Może sobie w to wejść bardzo prosto wykorzystując kod QR. Ten dokument, który otrzyma na Orlenie, on nie jest fakturą. Trzeba o tym pamiętać. Fakturą jest ten dokument, który jest w systemie KSeF. On dostanie dokument, który go doprowadzi do tego dokumentu KSeF-owego. Natomiast o ile on dostaje, tak jak pan poseł powiedział, 20 faktur, wtedy ma to sens, bo w różnych terminach w ciągu miesiąca, żeby wszedł na swoje konto w KSeF-ie, po swoim numerze NIP-u będzie widział wszystkie swoje faktury. Nie musi do tego zatrudniać żadnego biura księgowego, bo nie jest to zbyt skomplikowane.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Wtedy tak.Dyrektor departamentu MF Tomasz Tratkiewicz:
Tak, ale też państwo pewnie skanujecie różne kody QR, np. jeździmy po Europie, choćby pani dyrektor była ostatnio w Albanii. To wszystko bardzo prosta czynność. Skanujemy kod i widzimy z tę fakturę w systemie. To nie są jakieś skomplikowane rzeczy. Bardzo ważne jest to, co pan poseł podnosi, czyli akcja informacyjna. Mały biznes myślę, iż będzie czekał do samego końca. Jeszcze my musimy też bardziej to zakomunikować, iż system dla małych przedsiębiorców przy wystawianiu wchodzi od 1 kwietnia, natomiast muszą swoje faktury odbierać od 1 lutego. To jest nasze i KAS zadanie, żeby ta informacja się odpowiednio dobrze przedostała do tego małego biznesu. Już też pan minister wspomniał, iż są odpowiednie środki na kampanię informacyjną i musimy to zrobić. Wydaje mi się, iż w obecnych czasach, kiedy każdy z tym telefonem chodzi, mały czy duży biznes, dość sprawnie się posługujemy tymi aplikacjami. To nie jest aż takie duże zagadnienie, zwłaszcza iż będą udostępnione – chyba pan dyrektor zdążył powiedzieć – darmowe aplikacje mobilne i na laptopy. To chyba nie będzie stanowiło problemu, według mnie.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo za to wyjaśnienie.Dyrektor departamentu MF Tomasz Tratkiewicz:
Będą też pomagały specjalne komórki urzędów skarbowych. To wszystko z tym rusza.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Mamy poprawkę do litery o. Pani poseł przedstawi tę poprawkę, bardzo proszę.Poseł Dorota Marek (KO):
Jest to poprawka nr 19 i ma charakter legislacyjny.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Opinia Biura Legislacyjnego? Bez uwag. Pan minister, akceptacja. Pan poseł Gawron ma pytanie do poprawki?Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
Tak. Chciałbym dopytać, bo to jest bardzo dużo tekstu. Próbowałem to porównać ustawą, więc prosiłbym doprecyzować oprócz tego sakramentalnego, iż poprawka ma charakter legislacyjny, czego konkretnie dotyczy – nie wiem, zmiany „ą” na „ę”? Proszę mi to wytłumaczyć.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Proszę. Może Biuro Legislacyjne i pan mecenas zrobi to dobrze.Legislator Wojciech Białończyk:
Panie przewodniczący, panie pośle, szanowni państwo, zmiana, tak jak pani poseł powiedziała, ma charakter legislacyjny i polega tylko na tym – proszę zobaczyć w projekcie w lit. o w tiret pierwsze jest propozycja, by uchylić art. 145l i art. 145m, a następnie by po art. 145m dodać art. 145n do art. 145p. W związku z tym, iż art. 145l i art. 145m jeszcze nie weszły w życie, mają wejść w życie 1 lutego, stąd nie ma potrzeby ich uchylania, tylko w opinii Biura Legislacyjnego lepszym rozwiązaniem jest po prostu nadać im nowe brzmienie, zwłaszcza iż treść normatywna zawarta w tych przepisach art. 145n, 145o i 145p jest tożsama niemalże z tym, co jest w tych uchylanych. Stąd propozycja by zawarta w poprawce, by tę treść przenieść do tych, zamiast uchylać te przepisy, to też nadać im ciągłą numerację.Oprócz tego tu są drobne korekty redakcyjne, np. jak państwo mogą zobaczyć, jest napisane w art. 145n w nawiasie: „wraz z podatkiem”. W poprawce jest propozycja, by tak w całej ustawie napisać: „wraz z kwotą podatku”. Są to tego typu drobne korekty redakcyjne. Tekst rzeczywiście jest objętościowo duży, ale to prawie iż 1:1 powtórzenie tego, co jest w projekcie. Dziękuję bardzo
Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Legislacyjny charakter, pozwalający na lepsze zrozumienie tego tekstu i przepisu generalnie. Poprawkę rozumiem, iż zaakceptowaliśmy i zmianę w lit. o rozpatrzyliśmy.Przechodzimy do zmiany drugiej w art. 2. Do zmiany nr 2 nie ma uwag. Wobec tego uznaję, iż zmiany nr 2 w art. 2 rozpatrzyliśmy.
Zmiana nr 3 w art. 2 – bez uwag. Rozpatrzyliśmy zmianę nr 3.
Zmiana nr 4. Jest poprawka do zmiany nr 4 w art. 2.
Poseł Dorota Marek (KO):
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo jest to poprawka nr 20 i ma również charakter legislacyjny.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne akceptuje. Pan minister także. OK.Przechodzimy do zmiany nr 5 w art. 2 i Biuro Legislacyjne ma uwagi.
Legislator Wojciech Białończyk:
Panie przewodniczący, szanowni państwo, drobna uwaga porządkowa, iż też w sprawozdaniu, o ile państwo się zgodzą, proponujemy by te dodawane pkt 3a i 3b odwrócić kolejnością, tak żeby została zachowana chronologia, iż najpierw wskazujemy te przepisy, które wchodzą w życie wcześniej, a później te, które później. Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
To zrozumiałe. Oczywiście akceptujemy takie rozwiązanie. Nie słyszę sprzeciwu. Akceptujemy. Zmianę nr 5 z tą sugestią, jeżeli chodzi o zmianę kolejności, rozpatrzyliśmy.Art. 3. Nie ma uwag do art. 3. Uznaję, iż rozpatrzyliśmy art. 3.
Proponuję, zgodnie z tym co mówiłem wcześniej, upoważnić Biuro Legislacyjne do dokonania zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym, językowym, stanowiących konsekwencje poprawek przyjętych przez Komisję w projekcie ustawy. Bardzo dziękuję Biuru Legislacyjnemu za wsparcie w tym procesie i pomoc w przygotowaniu poprawek, które uczynią tę ustawę czytelniejszą dla jej adresatów. Bardzo proszę, pan poseł Gawron, przed głosowaniem całości.
Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
Tak. Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałem zabrać głos przed głosowaniem całości, ponieważ zostaliśmy zaskoczeni tym tempem, które zostało przyjęte. Tak jak powiedziałem, 2 godziny temu było pierwsze czytanie na sali sejmowej. Poprawki praktycznie były kserowane gdzieś do góry, bo tutaj ksero się uszkodziło. Mogliśmy się zapoznać z tym bardzo pobieżnie, nie przeanalizować. Zostawiamy sobie prawo do tego, żeby we współpracy z ministerstwem i innymi posłami obecnej koalicji jednak spróbować tak zmienić te przepisy, które są ważne dla przedsiębiorców w drugim czytaniu i zaproponować takie poprawki, żeby wyjść naprzeciw głosom środowiska biznesowego. Dziękuję.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Panie pośle, zwracam uwagę, iż te poprawki w gruncie rzeczy wszystkie mają charakter legislacyjno-redakcyjny. Meritum tak naprawdę nie dotykaliśmy w tych poprawkach, a proces przygotowywania tej ustawy przebiegał przy otwartej kurtynie, bardzo szeroko zakrojonych, konsultacjach społecznych. Jednocześnie warto zwrócić uwagę, iż wskutek, nie będę wskazywał palcem czy ich błędów, musieliśmy to rozwiązanie, ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, polskiego…Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu Komisji:
Wszyscy pracujemy dla przedsiębiorców.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
…także polskich finansów publicznych odkładać w czasie.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Głosujemy.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Proponuje przegłosowanie całości ustawy. Bardzo proszę przygotować się do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem całego projektu ustawy? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.Głosowało 22 posłów. Za – 16, nikt nie był przeciw, wstrzymało się – 6.
Ustawa została przyjęta przez Komisję.
Komisja musi wybrać jeszcze posła sprawozdawcę. Proponuję, żeby sprawozdawcą Komisji została pani poseł Katarzyna Kierzek-Koperska. Pani poseł się zgadza?
Poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO):
Tak, zgadzam się.Poseł Krystyna Skowrońska (KO):
Z największą przyjemnością rekomendujemy.Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):
Dziękuję bardzo. Pani poseł się zgodziła. Nie słyszę głosów sprzeciwu, nie słyszałem także innych zgłoszeń. Wobec tego posłem sprawozdawcą została pani Katarzyna Kierzek-Koperska.Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.
Zamykam posiedzenie Komisji.
Informuję, iż protokół z posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.
« Powrótdo poprzedniej strony