Komisja Finansów Publicznych /nr 176/ (04-08-2025)

1 tydzień temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Finansów Publicznych /nr 176/
Mówcy:
  • Sekretarz Komisji Ksenia Angierman-Kozielska
  • Legislator Wojciech Białończyk
  • Przewodniczący poseł Janusz Cichoń /KO/
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Marek Gzik
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Jaros
  • Poseł Katarzyna Kierzek-Koperska /KO/
  • Dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz
  • Poseł Henryk Kowalczyk /PiS/
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman
  • Dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Infrastruktury Adam Orzechowski
  • Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska /KO/
  • Dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Henryk Józef Smolarz
  • Poseł Marek Sowa /KO/

Komisja Finansów Publicznych, obradująca pod przewodnictwem posła Janusza Cichonia (KO), przewodniczącego Komisji i Krystyny Skowrońskiej (KO), zastępcy przewodniczącego Komisji, zrealizowała następujący porządek dzienny:

– rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1583),

– zaopiniowanie wniosku Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej na 2025 rok,

– zaopiniowanie wniosku Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na 2025 rok,

– zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego na 2025 rok,

– zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2025 rok,

– zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie na 2025 rok,

– zaopiniowanie wniosku Ministra Infrastruktur w sprawie zmian w planie finansowym Transportowego Dozoru Technicznego na 2025 rok.

W posiedzeniu udział wzięli: Marek Gzik sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego wraz ze współpracownikami, Michał Jaros sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii wraz ze współpracownikami, Jarosław Neneman podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz ze współpracownikami, Adam Orzechowski dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Infrastruktury, Marta Wachowicz prezes Polskiej Agencji Kosmicznej wraz ze współpracownikami, Henryk Smolarz dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wraz ze współpracownikami oraz Agnieszka First pełniąca obowiązki dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego wraz ze współpracownikami,

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Ksenia Angierman-Kozielska i Monika Biała – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Wojciech Białończyk oraz Jacek Pędzisz – legislatorzy z Biura Legislacyjnego.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Informuję, iż porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: po pierwsze, rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw; po drugie, zaopiniowanie wniosku ministra nauki i szkolnictwa wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej na rok 2025; po trzecie, zaopiniowanie wniosku ministra finansów i gospodarki w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2025; po czwarte, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego; w pkt 5 zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym KOWR na rok 2025; pkt 6 proponowanego porządku to zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie; i w pkt 7 zaopiniowanie wniosku ministra infrastruktury w sprawie zmian w planie finansowym Transportowego Dozoru Technicznego na rok 2025. Nie widzę uwag do porządku obrad, zatem uznaję, iż go zaakceptowaliśmy.

Na naszym posiedzeniu witam pana ministra Marka Gzika, sekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, witam także panią Martę Wachowicz, prezesa Polskiej Agencji… prezes, przepraszam, Polskiej Agencji Kosmicznej. Witam także panią Agnieszkę First, pełniącą obowiązki dyrektor Transportu Dozoru Technicznego, witam też pana ministra Jarosława Nenemana, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam wszystkie towarzyszące państwu osoby.

Przechodzimy do realizacji porządku obrad. W pierwszym punkcie mamy uchwałę Senatu, którą przyjął Senat 31 lipca: ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Senat zaproponował do tej ustawy 3 poprawki, a marszałek skierował tę uchwałę do Komisji Finansów Publicznych. Nie będę omawiał sposobu procedowania. Tradycyjnie poproszę o opinię Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę. Nie ma przedstawiciela Senatu. To też już tradycja. Panie mecenasie, bardzo proszę o opinię.

Legislator Wojciech Białończyk:

Panie przewodniczący, szanowni państwo. Wszystkie 3 poprawki Senatu do tej ustawy, którą w tej chwili rozpatrujemy, mają w gruncie rzeczy charakter legislacyjny. W opinii Biura Legislacyjnego poprawki druga i trzecia są do przyjęcia, natomiast poprawka pierwsza, powiem szczerze, budzi pewne wątpliwości. Bo o ile przyjąć, iż wersja sejmowa była błędna, to wersja senacka jest…

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Jeszcze bardziej.

Legislator Wojciech Białończyk:

…jeszcze bardziej. Bo prawidłowo, o ile Senat chciał już zaproponować, to powinno brzmieć „po pkt 4 dodaje się przecinek oraz wyraz «lub»”. Nazwać ten znak interpunkcyjny. Dlatego w opinii Biura Legislacyjnego poprawka pierwsza niczego nie poprawia. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo, panie mecenasie.

Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie opinii rządu do tych poprawek.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

Bardzo dziękuję. Przychylamy się do opinii Biura Legislacyjnego.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Ale mogę?

Legislator Wojciech Białończyk:

W wersji sejmowej.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Bardzo proszę. Jakieś pytanie. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

To co mamy zrobić? A co mamy teraz zrobić? Ja pytam Biuro Legislacyjne i pana ministra. Skoro mamy taki błędny zapis, gdzie…

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

To wynika dość wyraźnie z wypowiedzi pana mecenasa i pana ministra.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Tak? Czyli zostajemy przy projekcie rządowym…

Legislator Wojciech Białończyk:

Wersji sejmowej.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

…sejmowym? Wersja sejmowa. Okej.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Jeśli chodzi o pierwszą poprawkę.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Pierwszą poprawkę. Tak, tak, w pierwszej poprawce. Okej.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Czyli pierwszą poprawkę opiniujemy negatywnie, a pozostałe dwie negatywnie, wedle sugestii rządu i Biura Legislacyjnego, zgodnego nawiasem mówiąc, natomiast my mamy tu pewną autonomię i możemy głosować jak chcemy. Niemniej jednak proponuję…

Legislator Wojciech Białończyk:

To znaczy poprawki druga i trzecia… można powiedzieć druga usuwa oczywistą omyłkę, która się wkradła do tekstu sejmowego, trzecia poprawka precyzuje odesłanie.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Czy możemy je głosować łącznie czy każdą oddzielnie?

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Ale to nie będzie sprzeciwu.

Legislator Wojciech Białończyk:

Jeżeli, co do pierwszej, państwo wyrażą sprzeciw, no to wówczas tę pierwszą należy głosować odrębnie.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Odrębnie.

Legislator Wojciech Białończyk:

A drugą i trzecią można głosować łącznie.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Można głosować łącznie. Proponuję wobec tego takie rozwiązanie, negatywne zaopiniowanie poprawki pierwszej. Czy jest sprzeciw wobec takiej decyzji Komisji? Nie ma sprzeciwu, wobec tego uznaję, iż Komisja opiniuje negatywnie poprawkę pierwszą.

Proponuję łączne rozpatrzenie poprawki drugiej i trzeciej i pozytywne ich zaopiniowanie. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji?

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Nie ma.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Nie widzę. Uznaję zatem, iż Komisja zaopiniowała pozytywnie poprawkę drugą i trzecią, rekomendując Sejmowi łączne ich rozpatrywanie.

Posłem sprawozdawcą do tej ustawy była do tej pory pani poseł Katarzyna Kierzek-Koperska. Czy pani poseł zechce być sprawozdawcą także na tym kolejnym etapie?

Poseł Katarzyna Kierzek-Koperska (KO):

Tak, oczywiście.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo. Pani poseł się zgadza. Nie słyszę sprzeciwu, zatem uznaję, iż Komisja wybrała panią poseł Katarzynę Kierzek-Koperską na sprawozdawcę Komisji w sprawie uchwały Senatu do tej ustawy.

Przystępujemy do realizacji pkt 2 porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku ministra nauki i szkolnictwa wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej na rok 2025. Bardzo proszę, panie ministrze.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Marek Gzik:

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Korekta dotyczy tak naprawdę pozycji – Przychody ogółem, które wzrosły o…

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Proszę o wyciszenie rozmów.

Sekretarz stanu w MNiSW Marek Gzik:

…które wzrosły o 25 500 tys. zł, a to dotyczyło kilku poprawek. Ponad 3800 tys. zł wzrosły wynagrodzenia, w związku z przyrostem aż o 31 etatów, na obsługę ustawy tzw. wizowej. Kolejna pozycja to realizacja, myślę, dość ambitnego programu stypendialnego im. Stefana Banacha, to jest ponad 10 200 tys. zł. Kolejna poprawka, trzecia i czwarta, jest to dofinansowanie tak naprawdę przez Ministerstwo Zdrowia oraz ministerstwo kultury tych kierunków studiów, które są związane z kierunkami lekarskimi oraz kierunkami artystycznymi. I ostatnia pozycja to ponad 1500 tys. zł, które przybyło w budżecie Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w związku z realizacją programu Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego. Bardzo proszę Wysoką Komisję o poparcie tego wniosku.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo, panie ministrze.

Otwieram dyskusję.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Nie ma.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Nie widzę zgłoszeń. Proponuję zatem przyjęcie opinii następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 4 sierpnia 2025 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 31 lipca 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej na rok 2025. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej przedstawione we wniosku”. Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję zatem, iż Komisja przyjęła opinię w zaproponowanej przeze mnie treść.

Przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad, pkt 3. Proszę o przedstawienie wniosku ministra finansów i gospodarki w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2025.

Kto występuje w imieniu wnioskodawców? Pan minister Michał…

Sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Jaros:

Ta część gospodarcza tego resortu.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

…Jaros. Panie ministrze, nie zauważyłem pana przybycia. Witamy serdecznie i prosimy o przedstawienie wniosku.

Sekretarz stanu w MRiT Michał Jaros:

Widział mnie pan wiceprzewodniczący Sowa, bo przyszedłem dokładnie praktycznie teraz.

Poseł Marek Sowa (KO):

I zdążył pan.

Sekretarz stanu w MRiT Michał Jaros:

Zdążyłem, tak. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, przedmiotowa zmiana w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2025 jest związana z planowanym przekazaniem Agencji środków w wysokości 702 tys. zł w związku z dotacją podmiotową, z planowanym przekazaniem agencji środków w wysokości 1475 tys. zł w związku z zaliczką na realizację projektu niekonkurencyjnego pod nazwą „Umiędzynarodowienie MŚP Brand HUB” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027, z zawarciem umowy i otrzymaniem zaliczki w 2025 roku na realizację projektu z zakresu telekomunikacji i nawigacji satelitarnej w wysokości 497 tys. zł, z zawarciem umowy z Ministerstwem Cyfryzacji i otrzymaniem środków z Funduszu Cyberbezpieczeństwa na 2025 rok w wysokości 327 tys. zł. Kwota przychodów i kosztów ogółem zostaje zwiększona o kwotę 3001 tys. zł, to jest do kwoty 55 512 tys. zł. Kwota dochodów i wydatków zostaje zwiększona o kwotę 3001 tys. zł, to jest do kwoty 62 331 tys. zł. Powyższe zmiany planu finansowego nie spowodują zwiększenia zobowiązania Agencji ani pogorszenia planowanego wyniku finansowego. Proponowane zmiany uzyskały pozytywną opinię ministra odpowiedzialnego za finanse w Ministerstwie Finansów i Gospodarki.

Zwracam się z wnioskiem o pozytywne zaopiniowanie wnioskowanych zmian.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo, panie ministrze.

Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. Proponuję zatem przyjęcie opinii następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 4 sierpnia 2025 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów i Gospodarki, a z dnia 1 sierpnia 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na 2025 rok. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Polskiej Agencji Kosmicznej…

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Poprosimy o ciszę.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

…na 2025 rok”. Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję zatem, iż Komisja przyjęła opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.

Przechodzimy do pkt 4. Proszę o przedstawienie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego. Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

Dziękuję, panie przewodniczący.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Przedstawicielka ministra rolnictwa, pani dyrektor. Bardzo proszę.

Dyrektor departamentu MRiRW Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo…

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Proszę o wyciszenie rozmów.

Dyrektor departamentu MRiRW Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

We wniosku skierowanym do Komisji Finansów Publicznych przedstawione zostały szczegóły dotyczące zaproponowanej zmiany w planie finansowym Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego na 2025 rok. W swoim wystąpieniu ograniczę się do syntetycznej informacji na ten temat.

Przedłożony projekt zmian planu finansowego Wielkopolskiego ODR-u na 2025 rok polega na zwiększeniu przychodów o kwotę 21 133 tys. zł z tytułu uzyskanych środków ze sprzedaży, głównie związane z odpłatnością z tytułu wypełniania wniosków o płatności obszarowe oraz planów i wniosków związanych z PS WPR o kwotę prawie 2000 tys. zł, z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację programów finansowych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej o kwotę 19 003 tys. zł z przeznaczeniem na sfinansowanie wspomnianych programów, głównie na zakup usług oraz wynagrodzenia z tytułu oszacowania wpływów dotyczących pozostałej działalności operacyjnej i finansowej, jak również z Unii Europejskiej o kwotę ponad 1500 tys. zł, związane oczywiście z realizacją projektów, które finansowane są z budżetu Unii Europejskiej. Zwiększeniu ulegają również koszty ogółem o kwotę 20 851 tys. zł, z tego amortyzacja o kwotę 129 tys. zł, materiały, energia o kwotę 1356 tys. zł, usługi obce o kwotę 1355 tys. zł, wynagrodzenia o kwotę 12 512 tys. zł, składki o kwotę 4357 tys. zł, pozostałe koszty funkcjonowania o kwotę 2180 tys. zł, zwiększenie dochodów o kwotę 24 616 tys. zł w związku z pozyskaniem środków wymienionych na wstępie niniejszego wystąpienia. Zwiększeniu ulegają również wydatki o kwotę 24 829 tys. zł, z tego materiały, energia, tak jak wcześniej wspomniałam, o 1386 tys. zł, usługi obce o 1325 tys. zł, wynagrodzenia o kwotę 12 512 tys. zł, składki o kwotę ponad 4000 tys. zł, podatki i opłaty o kwotę 3051 tys. zł. Zmniejszeniu ulega stan środków na koniec roku o kwotę 213 tys. zł, natomiast zwiększeniu ulega wynik finansowy netto o kwotę 202 tys. zł. Do powyższych zmian minister finansów nie zgłosił uwag.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Uprzejmie dziękuję za umożliwienie mi zreferowania powyższego i proszę o wydanie opinii w sprawie zmian w planie finansowym Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego na 2025 rok. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo, pani dyrektor.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Ja mam pytanie.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Otwieram dyskusję. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Na poprzednim posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych wszystkie ODR-y otrzymywały wsparcie. Mam pytanie: o ile jest dzisiaj wielkopolski ODR, to dlaczego nie był wcześniej? Nie mamy porównania jakie wsparcie otrzymały poprzednie ODR-y.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję.

Bardzo proszę, pani dyrektor.

Dyrektor departamentu MRiRW Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

Szanowna pani przewodnicząca, faktycznie poprzednim razem, na poprzedniej Komisji mieliśmy praktycznie wszystkie ODR-y oprócz wielkopolskiego ODR-u. Tam zmieniła się osoba, która zajmowała się księgowością. Niestety nie zdążyła zrobić na poprzednią Komisję tej zmiany.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Okej. Jasne.

Dyrektor departamentu MRiRW Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

Natomiast, o ile chodzi o zwiększenie tych środków, to ono jest porównywalne. My oczywiście, zgodnie z prośbą, przesłaliśmy już informację na ręce pana przewodniczącego, ale możemy jeszcze uzupełnić o Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego, żebyście państwo mieli cały ogląd sytuacji.

Poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Mnie wystarczy ta odpowiedź.

Przewodniczący poseł Janusz Cichoń (KO):

Dziękuję bardzo.

Nie widzę więcej zgłoszeń. Proponuję przyjęcie opinii następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 4 sierpnia 2025 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 lipca 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego na rok 2025. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 30 ust. 7 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego przedstawione we wniosku”. Nie widzę sprzeciwu. Uznaję zatem, iż przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.

Przekażę teraz prowadzenie pani poseł, pani przewodniczącej Skowrońskiej. Bardzo proszę.

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Pozostaje nam do rozpatrzenia kolejny wniosek, który złożył minister rolnictwa i rozwoju wsi do ministra finansów, dotyczący Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie w roku 2025. Bardzo proszę panią dyrektor o przedstawienie.

Dyrektor departamentu MRiRW Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. We wniosku skierowanym do Komisji Finansów Publicznych przedstawione zostały szczegóły dotyczące zaproponowanej zmiany w planie finansowym Centrum Doradztwa Rolniczego na 2025 rok. W swoim wystąpieniu ograniczę się do syntetycznej informacji na ten temat.

Przedłożony projekt zmiany planu finansowego Centrum Doradztwa Rolniczego na 2025 rok polega na zwiększeniu dotacji celowej na wydatki majątkowe o kwotę 1230 tys. zł, tj. do kwoty 4230 tys. zł z przeznaczeniem na modernizację siedziby Oddziału Centrum Doradztwa Rolniczego w Krakowie. Zwiększeniu ulegają dochody o kwotę 2130 tys. zł do kwoty 58 224 tys. zł w związku z pozyskaniem dodatkowych środków na dotację celową na wydatki majątkowe. Zwiększeniu również ulegają, tak jak powiedziałam, wydatki majątkowe, przede wszystkim wydatki majątkowe. Powyższe środki zostaną przeznaczone na wydatki majątkowe, które dotyczą utworzenia nowych zadań, tj.: modernizacja budynku Centrum Doradztwa Rolniczego w Krakowie w zakresie ochrony przed wilgocią, wykonanie membrany zewnętrznej przeciwwilgociowej, murów fundamentowych i ścian szczytowych na kwotę 610 tys. zł, modernizacja sali konferencyjnej i zaplecza konferencyjnego na kwotę 120 tys. zł, modernizacja 6 balkonów wraz z wymianą barierek na elewacji od strony podwórza na kwotę 170 tys. zł, przygotowanie i aktualizacja wielobranżowej i kosztorysowej dokumentacji projektowej przebudowy budynku CDR w Krakowie wraz ze zmianą sposobu użytkowania poddasza i również budową szybu windowego w podwórzu na kwotę 210 tys. zł. Ponadto modernizacja podłóg wraz z założeniem nowych niepalnych, zgodnie z wymogami p.poż, paneli winylowych w pokojach i salach konferencyjnych na kwotę 120 tys. zł. Do powyższych zmian minister finansów nie zgłosił uwag.

Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, uprzejmie dziękuję za umożliwienie mi zreferowania powyższego i proszę o wydanie opinii w sprawie zmian w planie finansowym Centrum Doradztwa Rolniczego na rok 2025. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Dziękuję za prezentację wniosku.

Otwieram dyskusję. Kto z pań, panów posłów chciałby zadać pytanie? Nie widzę. A zatem chciałabym zaproponować przyjęcie przez Komisję opinii w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa uchwalonej na posiedzeniu w dniu 4 sierpnia 2025 r. „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 4 sierpnia 2025 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 lipca 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym KOWR na rok 2025. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego KOWR przedstawione we wniosku”. Czy jest sprzeciw do przyjęcia tej opinii? Nie słyszę. A zatem opinia została przyjęta.

Uprzejmie proszę, przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego wniosku. Jest to wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Henryk Józef Smolarz:

Pani przewodnicząca, pani przedstawiła opinię KOWR zamiast Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie.

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Sorry. Przepraszam bardzo. Tak miałam ułożone i… Ale ja Brwinowa akurat… nie było wolnego wniosku. A zatem chciałabym się poprawić. To jest opinia w sprawie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi dotycząca planu finansowego Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, uchwalona na posiedzeniu Komisji w dniu 4 sierpnia 2025 r. I zwrot zwyczajowy, iż: „Komisja na posiedzeniu w dniu 4 sierpnia rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 sierpnia 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie na 2025 rok. Komisja, zgodnie z art. 30 ust. 7 pkt 2 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje proponowane zmiany w planie finansowym Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie przedstawione we wniosku”. Przepraszam państwa bardzo. Potem już najwyżej nie będę czytała drugiej opinii, tak jak… Czy jest sprzeciw do przyjęcia tej opinii? Nie słyszę. A zatem opinię przyjęliśmy.

I teraz właśnie przechodzimy do prezentacji wniosku dotyczącego KOWR-u. Bardzo proszę, pani dyrektor.

Dyrektor departamentu MRiRW Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

Dziękuję.

Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, We wniosku skierowanym do Komisji Finansów Publicznych przedstawione zostały szczegóły dotyczące zaproponowanej zmiany w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2025 rok. W swoim wystąpieniu ograniczę się do syntetycznej informacji na ten temat.

Przedłożona zmiana planu finansowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2025 rok obejmuje: zwiększenie limitu zatrudnienia o dodatkowe 30 etatów, z jednoczesnym zwiększeniem budżetu na wynagrodzenia osobowe o 1590 tys. zł oraz pochodne, o 372 tys. zł na rok 2025, zmniejszenie o kwotę 1962 tys. zł na realizację zadania „Wsparcie działań rozwojowych i inwestycyjnych w zakresie innowacyjności w sektorze rolno-spożywczym.

Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, uprzejmie dziękuję za umożliwienie mi zreferowania powyższego i proszę o wydanie opinii w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na 2025 rok. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Chciałabym, żeby sekretariat mnie trochę przypilnował. Opinia została przeczytana w sprawie zmiany planu finansowego KOWR. o ile nie będzie uwag… Czy są uwagi do przyjęcia takiej opinii? Proszę bardzo, pan przewodniczący.

Poseł Henryk Kowalczyk (PiS):

Tutaj mam pytanie i poproszę o wyjaśnienie: czym jest spowodowane, z jakiego tytułu jest zwiększenie zatrudnienia o 30 etatów, jeżeli chodzi o KOWR, kiedy to Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, dysponujący gruntami, z roku na rok adekwatnie tych gruntów ubywa, no bo są sprzedawane w przetargach itd? A na dodatek teraz usłyszeliśmy, iż adekwatnie cała akcja przetargowa została anulowana przez ministra, nowego ministra Krajewskiego, więc po co te etaty, krótko mówiąc?

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Dziękuję panu przewodniczącemu Kowalczykowi za zadanie pytania. Bardzo proszę, czy są inne pytania? Nie ma.

Poproszę panią dyrektor o udzielenie odpowiedzi.

Dyrektor departamentu MRiRW Agnieszka Kłódkowska-Cieślakiewicz:

Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, dodatkowe etaty przeznaczone będą do realizacji ustawowych zadań, które ma KOWR przez oddziały terenowe i centralne. Te etaty przekazane na potrzeby oddziałów terenowych KOWR wykorzystywane będą m.in. do czynności związanych z pierwokupem oraz nabyciem nieruchomości, z restrukturyzacją oraz przygotowaniem do rozdysponowania gruntów pochodzących z wygasających umów dzierżawy. W zasobie znajduje się około 360 tys. nierozdysponowanych działek oraz 50 tys. budynków i budowli, spośród których około 5 tys. obiektów nie jest rozdysponowanych. Ponadto w centrali dodatkowe etaty wykorzystane zostaną na wzmocnienie kadrowe departamentów realizujących zadania związane z obsługą funduszy celowych, jak również do działań na rzecz promocji produktów rolno-spożywczych na rynkach krajowych i rynkach zagranicznych, w tym państw spoza Unii Europejskiej. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Zatem pytanie zadawał pan poseł, przewodniczący Kowalczyk. Czy jest sprzeciw do przyjęcia tego…

Poseł Henryk Kowalczyk (PiS):

Tak.

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Głosujemy, tak? Bardzo proszę. Proszę państwa posłów o zalogowanie się.

Sekretarz Komisji Ksenia Angierman-Kozielska:

A możemy manualnie policzyć, pani przewodnicząca?

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Możemy manualnie policzyć.

Kto z państwa jest za przyjęciem opinii w sprawie KOWR? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał od głosu? Poproszę o podanie wyniku.

Sekretarz Komisji Ksenia Angierman-Kozielska:

15 głosów za, 9 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Chciałabym powiedzieć, w związku z głosowaniem, iż opinia w tej sprawie, w sprawie KOWR-u, została przyjęta przez Komisję.

I teraz proszę o przedstawienie wniosku ministra infrastruktury dotyczący Transportu Dozoru Technicznego. Bardzo proszę. Rozumiem, iż pan dyrektor przedstawia. Bardzo proszę, panie dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Infrastruktury Adam Orzechowski:

Dzień dobry, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, minister infrastruktury wystąpił z wnioskiem o zaopiniowanie na dokonanie zmiany w planie finansowym Transportowego Dozoru Technicznego na 2025 rok. TDT jest państwową osobą prawną, prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. TDT nie odpowiada za zobowiązania Skarbu Państwa, a Skarb Państwa nie odpowiada za zobowiązania TDT-u. Gospodarka finansowa prowadzona jest w ramach realizowanych dochodów z prowadzonej działalności, co oznacza, iż TDT nie otrzymuje dotacji z budżetu państwa, finansuje się ze swoich środków. Przedkładana zmiana planu finansowego TDT obejmuje: zwiększenie przychodów ogółem o kwotę 9684 tys. zł, a z drugiej strony zwiększenie kosztów o tę samą kwotę, co nie spowoduje pogorszenia wyniku finansowego na rok bieżący. Przedmiotowe zwiększenia kosztów dotyczą przede wszystkim wzrostu wynagrodzeń, wynagrodzeń pracowników Transportu Dozoru Technicznego od sierpnia o ok. 7,7%. Ten wzrost jest spowodowany sytuacją, iż w roku 2024 jednostki sektora finansów publicznych otrzymały dofinansowanie na poziomie 20%, natomiast z uwagi na trudną sytuację w ubiegłym roku TDT-u nie było odpowiednich przychodów, żeby zabezpieczyć na takim poziomie wynagrodzenia pracowników. W chwili obecnej TDT osiąga na tyle przychody, zarówno w tym roku, jak i w projekcjach wieloletnich, iż taka zmiana jest możliwa. Druga zmiana w zakresie planu finansowego Transportowego Dozoru Technicznego polega na sprzedaży 2 posiadanych nieruchomości, które są w dyspozycji tej jednostki, które w chwili obecnej nie przynoszą jednostce wymiernych korzyści majątkowych, w związku z czym ich dalsze utrzymywanie przez TDT jest niecelowe. TDT planuje sprzedaż w roku bieżącym tych 2 nieruchomości.

Przedstawiając powyższe, zwracam się w imieniu ministra infrastruktury, o pozytywne zaopiniowanie wniosku. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Dziękuję. Opinię przedstawiał pan dyrektor Adam Orzechowski. Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję. Pan przewodniczący Kowalczyk. Bardzo proszę.

Poseł Henryk Kowalczyk (PiS):

Dziękuję bardzo. Tutaj mam pytanie: czy należy do adekwatnego gospodarowania sytuacja, kiedy ze sprzedaży nieruchomości przychody przejadamy, tak najogólniej rzecz biorąc, czyli na wynagrodzenia, na inne działalności bieżące? Jeśli… Oczywiście w części, bo tu… ale w tej dominującej części przychody ze sprzedaży nieruchomości. jeżeli przychody ze sprzedaży nieruchomości były przeznaczane na odbudowę potencjału technicznego, czy choćby remont budynków, to rozumiem, natomiast przejadanie środków finansowych ze sprzedaży nieruchomości uważam za niewłaściwe, z czym się tutaj dozór techniczny…

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

To jest pańska opinia. A jest pytanie? To jest opinia, tak?

Poseł Henryk Kowalczyk (PiS):

Tak.

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Dobrze.

Czy pan dyrektor chciałby odpowiedzieć? Bardzo proszę.

Dyrektor departamentu MI Adam Orzechowski:

Tak. My tutaj jak najbardziej podzielamy opinię pana przewodniczącego, iż ze sprzedaży nieruchomości nie powinno być stałego finansowania w projekcji wieloletniej, natomiast w tym zakresie kreując, analizując przychody z działalności dozorowej, z działalności certyfikacji i zgodności, a także mając na uwadze, iż od IV kwartału tego roku Urząd Dozoru Technicznego przejmie… Transportowy Dozór Techniczny przejmie część urządzeń do certyfikacji, to powoduje, iż te środki właśnie będą pokrywały dodatkowe koszty wynagrodzeń w stałej perspektywie. Czyli, innymi słowy, te środki z nieruchomości nie będą finansować wynagrodzeń. To są dodatkowe środki, które będą dla TDT na rozwój, natomiast finansowanie kosztów wynagrodzeń będzie wynikało ze zwykłej, podstawowej działalności Transportowego Dozoru Technicznego. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Krystyna Skowrońska (KO):

Dziękuję bardzo za udzielenie odpowiedzi.

W związku z tym, iż zakończyliśmy dyskusję, chciałabym zaproponować państwu posłom przyjęcie przez Komisję Finansów Publicznych opinii Ministra Infrastruktury w sprawie zmian w planie finansowym Transportowego Dozoru Technicznego, uchwalonego na posiedzeniu w dniu 4 sierpnia 2025 r. „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 4 sierpnia 2025 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Transportowego Dozoru Technicznego na 2025 r. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 30 ust. 7 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Transportowego Dozoru Technicznego przedstawione we wniosku”.

Czy jest sprzeciw do przyjęcia? Nie ma sprzeciwu. Dziękuję bardzo. Przyjęliśmy tę opinię. Wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.

Chciałabym podziękować naszym gościom. Chciałabym podziękować paniom, panom, posłom – dzisiaj było kilka komisji – za udział w posiedzeniach.

Zamykam posiedzenie Komisji.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału