Komisja Gospodarki i Rozwoju /nr 74/ (24-06-2025)

2 tygodni temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Komisje:
  • Komisja Gospodarki i Rozwoju /nr 74/
Mówcy:
  • Poseł Izabela Bodnar /Polska2050-TD/
  • Naczelnik Wydziału Finansowania Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów Monika Dobrowolska
  • Pełniący obowiązki wicedyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli Renata Iwaniuk
  • Poseł Robert Jagła /KO/
  • Sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Jaros
  • Poseł Rafał Komarewicz /Polska2050-TD/
  • Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Daniel Mańkowski
  • Prezes Urzędu Zamówień Publicznych Agnieszka Olszewska
  • Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki /KO/
  • Zastępca prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego Teresa Sosnowska
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Konrad Wojnarowski

Komisja Gospodarki i Rozwoju, obradująca pod przewodnictwem posła Waldemara Sługockiego (KO), zastępcy przewodniczącego Komisji, zrealizowała następujący porządek dzienny:

– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie:

1) części budżetowej 20 – Gospodarka: a) dochody i wydatki, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, c) dotacje podmiotowe i celowe, d) wydatki budżetu środków europejskich; 2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 55, 68 i 70; 3) dotacji podmiotowych; 4) programów wieloletnich w układzie zadaniowym; 5) agencji wykonawczej – Polskiej Agencji Kosmicznej; 6) państwowego funduszu celowego – Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji; 7) państwowych osób prawnych: a) Urzędu Dozoru Technicznego, b) Polskiego Centrum Akredytacji; 8) części budżetowej 49 – Urząd Zamówień Publicznych: a) dochody i wydatki, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, c) wydatki budżetu środków europejskich; 9) części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: a) dochody i wydatki, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, c) dotacje celowe, d) wydatki budżetu środków europejskich; 10) części budżetowej 65 – Polski Komitet Normalizacyjny: a) dochody i wydatki, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych; 11) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów a) 150 – Przetwórstwo przemysłowe: – dochody i wydatki, b) 500 – Handel: – dochody i wydatki, – wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych; 12) agencji wykonawczej – Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości; – zmiana w składzie prezydium Komisji.

W posiedzeniu udział wzięli: Michał Jaros sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii wraz ze współpracownikami, Konrad Wojnarowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej wraz ze współpracownikami, Monika Dobrowolska naczelnik Wydziału Finansowania Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Renata Iwaniuk p.o. wicedyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami, Katarzyna Duber-Stachurska prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wraz ze współpracownikami, Agnieszka Olszewska prezes Urzędu Zamówień Publicznych wraz ze współpracownikami, Paweł Urbańczyk prezes Urzędu Dozoru Technicznego wraz ze współpracownikami, Marta Wachowicz prezes Polskiej Agencji Kosmicznej wraz ze współpracownikami, Daniel Mańkowski wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze współpracownikami, Teresa Sosnowska zastępca prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego wraz ze współpracownikami oraz Lucyna Olborska dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji wraz ze współpracownikami.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Andrzej Kniaziowski, Adrian Maćkiewicz i Ziemowit Uździcki – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Dzień dobry. Witam panie i panów, witam zaproszonych gości.

Stwierdzam kworum i otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Raz jeszcze witam członków Komisji, ale także zaproszonych gości. Witam pana ministra… Nie wiem, czy jest? Jeszcze nie widzę pana ministra Michała Jarosa. A, usiadł tutaj, blisko mnie, a ja szukam gdzieś w oddali. Witam, panie ministrze. Witam panią zastępcę dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Ministerstwa Rozwoju i Technologii, panią Sylwię Mrózek. Witam także pozostałych gości z ministerstwa przybyłych z panem ministrem.

Witam pana ministra Konrada Wojnarowskiego z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Witam także panów dyrektorów, witam pana dyrektora Marka Kalupę, witam pana dyrektora Marcina Sobczyńskiego, panią dyrektor Annę Krajewską. Witam także pozostałe osoby towarzyszące panu ministrowi.

Witam panią dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów, panią Wiolettę Bruździńską, głównego specjalistę w Departamencie Instytucji Płatniczej panią Monikę Szczęsną; panią Monikę Dobrowolską, naczelnik wydziału; głównego specjalistę panią Edytę Owczarczyk, jak również panią Katarzynę Krajewską, radcę.

Witam również serdecznie pana Daniela Mańkowskiego, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Witam panie prezesie. Witam także panią Annę Pawłowską, dyrektora Biura Finansowego w tymże urzędzie.

Witam panią Teresę Sosnowską, zastępcę prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, oraz panią dyrektor Wydziału Zarządzania Finansami i Rachunkowości w tym w urzędzie, panią Iwonę Matusiak.

Witam panią wicedyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli Renatę Iwaniuk. Pani dyrektor była już z nami na poprzednim posiedzeniu Komisji. Cieszę się, iż będzie pani dyrektor z nami dalej. Ale pani dyrektor jest także z panią Anną Kłopotek, doradcą ekonomicznym w Najwyższej Izbie Kontroli.

Mam serdeczną prośbę do państwa: gdybyśmy mogli sobie wzajemnie nie przeszkadzać, będę naprawdę bardzo zobowiązany pani poseł i współpracownikom. Dziękuję uprzejmie.

Witam panią Martę Wachowicz, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej. Witam także panią Krystynę Koterwę, główną księgową w Polskiej Agencji Kosmicznej. Bardzo gorąco witam obie panie na naszym dzisiejszym posiedzeniu Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Witam panią Lucynę Olborską, dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji, oraz panią Ewę Mazur, główną księgową Polskiego Centrum Akredytacji.

Serdecznie witam panią Agnieszkę Olszewską, prezes Urzędu Zamówień Publicznych, oraz pana Przemysława Grosfelda, wiceprezesa Urzędu Zamówień Publicznych, a także dyrektora generalnego Urzędu Zamówień Publicznych, pana Marka Redźko, jak również zastępcę głównego księgowego, pana Szymona Giderewicza. Witam panów serdecznie, o ile panowie są. Są? Dotrą, rozumiem. To przywitałem już a conto panów współpracowników pani prezes.

Witam pana Pawła Urbańczyka, prezesa Urzędu Dozoru Technicznego, oraz dyrektora Departamentów Finansów, pana Michała Pietrzyka, który towarzyszy panu prezesowi, jak również kierownik Wydziału Finansów, panią Aleksandrę Lipiec.

Witam gorąco również panią prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Katarzynę Duber-Stachurską. Pani prezes towarzyszy zastępczyni, pani Joanna Zembaczyńska-Świątek. Nie ma pani wiceprezes? Rozumiem, pani prezes przybyła do nas bez pani wiceprezes, ale towarzyszą pani, jak rozumiem, pani Urszula Suraj, dyrektor Departamentu Finansowo-Księgowego, oraz pani Monika Banaś, zastępca dyrektora Departamentu Finansowo-Księgowego. Tak? Świetnie.

Witam wszystkich państwa raz jeszcze bardzo gorąco.

Szanowni państwo, w porządku dziennym mamy kilka kwestii. Zanim przejdziemy do jego realizacji, moja serdeczna prośba do gości, których przywitałem, o to, aby państwo konkluzywnie przedstawiali swoje punkty, dlatego iż każda z pań posłanek i każdy z panów posłów zapoznał się… Otrzymaliśmy w formie elektronicznej przygotowane przez państwa materiały, zatem będę bardzo zobowiązany za niezwykle treściwe i konkluzywne przedstawienie państwa punktów.

Zaczynamy od rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. (druk nr 1295) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1364) w zakresie działania Komisji. W punkcie drugim przejdziemy oczywiście do zmiany w składzie osobowym prezydium. Ale to omówimy za chwilę.

A teraz mam pytanie do pań posłanek i panów posłów, czy do porządku obrad państwo zgłaszają uwagi? Nie widzę. Dziękuję serdecznie.

Przechodzimy zatem do realizacji porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia naszej Komisji. Zaczniemy od części budżetowej 20 – Gospodarka, części 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 55, 68 i 70 oraz pkt 3–7 porządku dziennego. O zreferowanie wykonania tych części budżetowych poproszę pana ministra Michała Jarosa, sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Panie ministrze, bardzo proszę. Bardzo proszę o niezwykle precyzyjne i – nalegam – krótkie wystąpienie. Dziękuję uprzejmie.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Jaros:

Dziękuję serdecznie.

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w 2024 r. dochody budżetowe zrealizowane w części 20 – Gospodarka wyniosły 88 683 tys. zł i były wyższe o 41 784 tys. zł od kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej. Wyższe dochody uzyskano m.in. z tytułu wpłaty części zysku osiągniętego przez Urząd Dozoru Technicznego.

W ustawie budżetowej na rok 2024 w części 20 – Gospodarka zaplanowane zostały wydatki na poziomie 967 522 tys. zł. W wyniku zmian dokonanych w 2024 r. wielkość planowanych wydatków budżetu państwa uległa zwiększeniu per saldo o 1 193 998 tys. zł, to jest do kwoty 2 160 620 tys. zł. Wydatki zostały zrealizowane w kwocie 1 830 600 tys. zł. Przeznaczono je w szczególności na realizację wieloletniego „Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011–2030”, usuwanie skutków klęsk żywiołowych – zadania o charakterze incydentalnym, ściśle związanym z powodzią, która wystąpiła we wrześniu 2024 r. na terenach południowej i zachodniej Polski, udzielanie pomocy w celu ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw, sfinansowanie składek do organizacji międzynarodowych, pomoc dla projektów inwestycyjnych o znaczeniu strategicznym dla przejścia na gospodarkę o zerowej emisji netto, udzielenie pomocy publicznej de minimis na promocję eksportu, działalność rzecznika małych i średnich przedsiębiorców.

Szczegółowe informacje dotyczące pozostałych zrealizowanych zadań przedstawiane zostały w materiale przekazanym państwu w formie elektronicznej.

W 2024 roku zrealizowane wydatki budżetu środków europejskich części 20 – Gospodarka wyniosły 43 567 tys. i były wyższe o 18 369 tys. zł od kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2024 r. Wydatki zostały poniesione na wdrażanie programów operacyjnych „Fundusze europejskie dla nowoczesnej gospodarki 2021–2027” oraz „Fundusze europejskie na rozwój cyfrowy”.

W ustawie budżetowej na rok 2024 zamieszczono plany finansowe państwowych osób prawnych nadzorowane przez ministra adekwatnego do spraw gospodarki, to jest Urzędu Dozoru Technicznego i Polskiego Centrum Akredytacji, a także agencji wykonawczej podległej ministrowi, to jest Polskiej Agencji Kosmicznej. Ponadto minister adekwatny do spraw gospodarki jest dysponentem Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji.

Omówię teraz pokrótce plany finansowe tych czterech instytucji. Zacznę od Polskiej Agencji Kosmicznej. Jako agencja wykonawcza realizuje zadania w zakresie badań i rozwoju techniki kosmicznej, w tym inżynierii satelitarnej, oraz ich zastosowania do celów użytkowych, gospodarczych, obronnych, bezpieczeństwa państwa oraz naukowych. Do zadań agencji należy m.in. inicjowanie przygotowywania oraz wdrażanie założeń głównych kierunków badań i programów rozwoju w dziedzinie badania użytkowania przestrzeni kosmicznej, zapewnienie spójności polskiej polityki kosmicznej realizowanej w ramach programów Unii Europejskiej, reprezentowanie polskiego interesu gospodarczego i naukowego w dziedzinie badania użytkowania przestrzeni kosmicznej na arenie międzynarodowej oraz prowadzenie rejestru obiektów wypuszczonych w przestrzeń kosmiczną. Wynik finansowy brutto agencji na koniec roku wyniósł 249 tys. zł.

Jeśli chodzi o Polskie Centrum Akredytacji, jest ono krajową jednostką akredytującą, upoważniającą do akredytacji jednostek certyfikujących, kontrolujących, laboratoriów badawczych i wzorujących oraz innych podmiotów prowadzących ocenę zgodności i weryfikację na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 roku o systemach oceny zgodności nadzoru rynku. W 2024 r. Polskie Centrum Akredytacji wypracowało zysk brutto w wysokości 456 tys. zł.

Urząd Dozoru Technicznego realizuje zadania ustawowe związane ze sprawowaniem dozoru technicznego w Polsce. W 2024 r. UDT wypracował zysk brutto w wysokości 83 382 tys. zł. UDT ma wpłacić do budżetu państwa 30% zysku wypracowanego w 2024 r., czyli kwotę 25 015 tys. zł.

Jeśli chodzi o Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji, jest to państwowy fundusz celowy. Dysponentem funduszu jest oczywiście minister adekwatny do spraw gospodarki. Celem przyznawania przedsiębiorcom rekompensat jest poprawa warunków konkurencyjnych dla krajowego przemysłu energochłonnego narażonego na ryzyko ucieczki emisji z powodu znacznych kosztów pośrednich gazów cieplarnianych, zawartych w cenie energii elektrycznej. Wnioski o przyznanie rekompensat składane są do prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w kolejnym roku. W 2024 r. wydano 97 decyzji o przyznanie rekompensat oraz wypłacono jednemu przedsiębiorcy zaległą rekompensatę w związku z rozpatrzonym odwołaniem na łączną kwotę 2 647 416 tys. zł. Stan funduszu na koniec 2024 r. wyniósł 4 703 744 tys. zł.

Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie przez ministra rozwoju i technologii budżetu za 2024 r. w części 20 – Gospodarka oraz wykonanie planu finansowego Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji na 2024 r.

Dziękuję serdecznie, panie przewodniczący.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Bardzo dziękuję, panie ministrze, zarówno za bardzo merytoryczne, jak i konkluzywne wystąpienie.

Proszę teraz o zabranie głosu przez panią Renatę Iwaniuk, dyrektora Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji w Najwyższej Izbie Kontroli.

Pani dyrektor, bardzo proszę.

Pełniący obowiązki wicedyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli Renata Iwaniuk:

Dziękuję uprzejmie.

Szanowni państwo, tak jak poinformował przed chwileczką pan minister, rzeczywiście Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w roku 2024 w części 20 – Gospodarka.

Wydatki z budżetu państwa i z budżetu środków europejskich zostały dokonane w sposób legalny i celowy. W toku kontroli NIK stwierdziła dwie nieprawidłowości.

Jedna z nich dotyczyła sytuacji, w której w ocenie NIK przy nadmiarze posiadania środków działaniem nierzetelnym ministerstwa było niezgłoszenie na koniec roku, w listopadzie i w grudniu 2024 r., do blokady wydatków majątkowych i bieżących z rezerw celowych w łącznej kwocie 1 088 600 zł. Dotyczyło to dwóch obszarów – mówimy o unieważnionym przetargu i o rezerwach celowych planowanych na wynagrodzenie pracowników ministerstwa.

Druga nieprawidłowość dotyczyła niezakończonego przez ministerstwo procesu zagospodarowania nieruchomości po zlikwidowanym już wcześniej Wydziale Promocji i Handlu Ambasady RP w Helsinkach, niezwiązanego z realizacją zadań statutowych ministra adekwatnego do spraw gospodarki. W naszej ocenie do końca 2024 r. minister, pomimo podejmowanych działań, nie osiągnął efektu zagospodarowania tej nieruchomości, co w ocenie NIK było działaniem nierzetelnym. Nieruchomość ta od 2021 r. nie była wykorzystywana na potrzeby działalności statutowej ministerstwa i została uznana za zbędną. Ministerstwo złożyło propozycję przekazania do Ministerstwa Edukacji Narodowej wykonywania uprawnień Skarbu Państwa do tej nieruchomości do sierpnia, to jest do rozpoczęcia roku szkolnego, na rzecz Szkoły Polskiej przy Ambasadzie RP w Helsinkach prowadzonej przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Obie te nieprawidłowości nie wpłynęły na pozytywną ocenę działalności ministerstwa.

NIK opiniuje pozytywnie roczne sprawozdanie budżetowe za 2024 r. złożone przez ministra oraz sprawozdanie w zakresie operacji finansowych za czwarty kwartał 2024 r. Dodam jeszcze tylko, iż w związku z nieprawidłowościami zostały sformułowane dwa wnioski: wniosek dotyczący sprawniejszego działania ministerstwa w blokowaniu środków i wniosek, który dotyczy zintensyfikowania działań w celu zakończenia procesu zagospodarowania nieruchomości po WPiH w Helsinkach. W odpowiedzi na wnioski pokontrolne minister rozwoju i technologii poinformował prezesa Najwyższej Izby Kontroli, iż wydatki będą blokowane niezwłocznie – to w odniesieniu do pierwszego wniosku. W odniesieniu do nieruchomości WPiH w Helsinkach minister poinformował, iż wystąpił do ministra spraw zagranicznych z wnioskiem o udzielenie wsparcia w procesie wykonywania operatu szacunkowego oraz sprzedaży nieruchomości po zlikwidowanym WPiH.

Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Bardzo dziękuję, pani dyrektor.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę, dziękuję. jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w zakresie części 20 – Gospodarka, części 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 55, 68 i 70 oraz pkt 3–7 porządku dziennego. Czy ktoś z pań i panów posłów zgłasza sprzeciw? Nie słyszę. Bardzo państwu dziękuję.

Przechodzimy zatem do kolejnego punktu – jest nim część budżetowa 49. Proszę o zabranie teraz głosu prezes Urzędu Zamówień Publicznych, panią Agnieszkę Olszewską.

Pani prezes, bardzo proszę również o niezwykle konkluzywne przedstawienie sprawozdawanej materii. Dziękuję uprzejmie.

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych Agnieszka Olszewska:

Oczywiście.

Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, szanowni państwo posłowie, dochody budżetowe w części 49 w 2024 r. zostały wykonane w kwocie 36 050 tys. zł, to jest w 150% kwoty określonej w ustawie budżetowej oraz w 129% kwoty dochodów wykonanych w 2023 r.

Głównymi źródłami uzyskanych w 2024 r. dochodów były opłaty z tytułu wpisów od odwołań wnoszonych w postępowaniach odwoławczych do Krajowej Izby Odwoławczej w kwocie 35 991 tys. zł, to jest 150% ustawy budżetowej i 130% wykonania w 2023 r.; środki uzyskane z tytułu wpłaconych kar pieniężnych w kwocie 35 tys. zł, to jest 39% ustawy budżetowej i 19% wykonania 2023 r.; inne dochody nieplanowane łącznie w kwocie 24 tys. zł, to jest 62% wykonania 2023 r.

Urząd Zamówień Publicznych w 2024 r. zrealizował wydatki w części 49 działu 750 rozdziału 75001 i rozdziału 75076 na ogólną kwotę 62 352 tys. zł, to jest w wysokości 123% kwoty wydatków określonych w znowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2024 i w wysokości 96% budżetu Urzędu Zamówień Publicznych na 2024 r. po zmianach oraz 98% kwoty uwzględniającej dokonanie blokady.

Wydatki, które nie wygasły z końcem 2024 r., nie wystąpiły. W porównaniu do wydatków zrealizowanych w 2023 r., wydatki zrealizowane w 2024 r. stanowiły 140%. W 2024 r. w Urzędzie Zamówień Publicznych największe wydatki poniesiono na wynagrodzenia i pochodne w kwocie 36 000 tys. zł, w tym wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, to jest 57,8% wykonanych wydatków ogółem, na grupę wydatków bieżących w kwocie 16 900 tys. zł, to jest 27,2% wykonanych wydatków ogółem.

Wydatki majątkowe w ustawie o zmianie ustawy budżetowej na 2024 r. w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych w dziale 750 w rozdziale 75001 zostały zaplanowane w wysokości 1930 tys. zł. W trakcie roku dokonano zmian w planie wydatków majątkowych, w tym zwiększenia decyzjami z rezerw celowych do kwoty 8386 tys. zł. Wydatki majątkowe zrealizowano w kwocie 8060 tys. zł, to jest 96% planu po zmianach oraz 99,8% planu po zmianach uwzględniającego dokonanie blokady.

W planie po zmianach w wydatkach budżetu państwa, w tym na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, w Urzędzie Zamówień Publicznych na 2024 r. zaplanowano środki na wynagrodzenia w kwocie 31 185 tys. zł. W 2024 r. wypłaty wynagrodzeń wyniosły 30 270 tys. zł, co stanowiło 97,1% wydatków przewidzianych na ten cel w budżecie urzędu po zmianach na 2024 r. W przeliczeniu na pełne etaty przeciętne średnioroczne zatrudnienie w urzędzie w 2024 r. zmniejszyło się o dwa etaty, ze 194 etatów do 192 etatów. W 2024 r. w urzędzie ogółem nastąpił wzrost przeciętnego wynagrodzenia o 23,7% ogółem w stosunku do poprzedniego roku. Wzrost kwoty wynagrodzeń wypłaconych ogółem w 2024 r. w stosunku do 2023 r. wynikał ze zwiększenia funduszu wynagrodzeń o 5551 tys. zł.

W 2024 roku Urząd Zamówień Publicznych nie miał środków w budżecie środków europejskich.

Dziękuję.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Bardzo dziękuję, pani prezes.

Otwieram dyskusję.

Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę. Serdecznie państwu dziękuję. jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zgłosić sprzeciw? Nie słyszę. Bardzo dziękuję. Zatem uznaję, iż to sprawozdanie zostało przez panie i panów posłów przyjęte.

Przechodzimy do części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. O zreferowanie tej części budżetowej proszę pana Daniela Mańkowskiego, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Panie prezesie, bardzo proszę.

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Daniel Mańkowski:

Bardzo dziękuję.

Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, panie i panowie posłowie, tak jak wspomniał pan przewodniczący na początku, realizacja budżetu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2024 r. została szczegółowo zaprezentowana w przesłanych Wysokiej Komisji materiałach. Dlatego też pozwolę sobie na bardzo syntetyczne przedstawienie informacji o wykonaniu budżetu za poprzedni rok w części 53.

Zaczynając od dochodów budżetowych, na rok 2024 zgodnie z ustawą budżetową po nowelizacji zaplanowano dochody w wysokości 178 219 tys. zł. Dochody zostały wykonane w wysokości 111 516 tys. zł, co stanowi 63% planu. Uzyskane zostały przede wszystkim z wpływów z tytułu kar pieniężnych nakładanych przez prezesa UOKiK na podmioty gospodarcze za łamanie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Ponadto na rzecz Funduszu Edukacji Finansowej zostały przekazane środki w wysokości 22 513 tys. zł. Zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie ochronie konkurencji i konsumentów środki te nie stanowiły dochodów urzędu.

Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, w części 53 zrealizowane zostały w kwocie 174 537 tys. zł, co stanowiło 99% planu po zmianach na 2024 r. W porównaniu z 2023 r. wydatki były wyższe o 38 000 tys. zł, to jest o 28% wyższe. Wyższe wykonanie budżetu UOKiK w 2024 r. wynikało przede wszystkim z otrzymania środków z rezerwy celowej, m.in. na sfinansowanie zadań związanych z przygotowaniem i sprawowaniem prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej w pierwszej połowie 2025 r., dodatków służby cywilnej oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla mianowanych urzędników służby cywilnej zatrudnionych w urzędzie. Ponadto na wzrost poniesionych wydatków wpływ miał przede wszystkim wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej, wzrost minimalnego wynagrodzenia, a także wzrost cen usług i produktów.

W strukturze wydatków według grup ekonomicznych największą pozycję stanowiły wydatki bieżące, które stanowiły 83% łącznych wydatków. W dalszej kolejności poniesiono wydatki majątkowe – 11%, wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 4%, dotacje – 1% oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych – również w wysokości 1% budżetu.

W zakresie wydatków majątkowych wydatkowano kwotę 19 606 tys. zł. W ramach tej kwoty urząd zrealizował wydatki inwestycyjne na modernizację sieci LAN związaną z rosnącymi wyzwaniami w zakresie cyberbezpieczeństwa, przebudowę przepompowni wody przeciwpożarowej, wykonanie instalacji klimatyzacji centralnej czy wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej w zakresie modernizacji klatek schodowych w budynku, a także systemów bezpieczeństwa – łącznie stanowiło to 60% wydatków majątkowych. Pozostałe 40% wydatków zostało poniesione na zakup sprzętu laboratoryjnego, sprzętu informatycznego i oprogramowanie.

W 100%, na łączną kwotę 2000 tys. zł, zostały zrealizowane udzielone przez prezesa UOKiK dotacje. W ramach tych dotacji sfinansowano następujące zadania: poradnictwo konsumenckie oraz stworzenie narzędzi i materiałów edukacyjnych o tematyce konsumenckiej, zorganizowanie i przeprowadzenie zajęć edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Wydatki na współfinansowanie prac z udziałem środków Unii Europejskiej zostały zrealizowane w łącznej wysokości 6529 tys. zł, co stanowi 94% planu po zmianach.

Wydatki na wynagrodzenia wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym wyniosły 98 480 tys. zł. W stosunku do roku 2023 wykonanie wzrosło o 15 991 tys. zł, to jest o 13%.

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, kończąc, proszę o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji Konsumentów za rok 2024.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Bardzo dziękuję, panie prezesie, za bardzo merytoryczne i sprawne zaprezentowanie części 53.

Otwieram dyskusję.

Czy panie panowie posłowie chcieliby zabrać głos? Nie widzę. Serdecznie dziękuję. jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy panie i panowie posłowie zgłaszają sprzeciw? Nie widzę. Komisja przyjmuje wykonanie budżetu w części 53.

Przejdziemy teraz do kolejnego punktu naszego dzisiejszego spotkania. Część budżetowa 65 – Polski Komitet Normalizacyjny. O zreferowanie tej części budżetowej proszę panią Teresę Sosnowską, wiceprezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

Pani prezes, bardzo proszę.

Zastępca prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego Teresa Sosnowska:

Dziękuję.

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w 2024 r. Polski Komitet Normalizacyjny przekazał do budżetu państwa dochody z tytułu sprzedaży produktów i usług PKN w wysokości 13 397 tys. zł, co stanowi 98% planu oraz 100% dochodów wykonanych w roku 2023. Ponadto PKN przekazał do budżetu państwa 648 tys. zł z tytułu podatku VAT oraz 200 tys. zł z Komisji Europejskiej, stanowiących dofinansowanie do tłumaczenia norm zharmonizowanych.

Wydatki budżetowe PKN w roku 2024 wyniosły 44 398 tys. zł i zostały wykonane w 94% w stosunku do planu wydatków i 113% w stosunku do wykonania w roku 2023. Wydatki bieżące wyniosły 43 716 tys. zł. Wydatki majątkowe wyniosły 644 tys. zł. Około 68% wydatków bieżących, to jest 29 901 tys. zł, stanowiły wynagrodzenia osobowe, w tym dodatkowe nagrody roczne, pochodne od wynagrodzeń, odpisy, odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz wpłaty na Pracownicze Plany Kapitałowe.

Średnie zatrudnienie w 2024 r. wyniosło 224 pełnozatrudnionych, w tym dwóch członków kierownictwa, 133 osoby w pionie normalizacji, który odpowiada za organizowanie, koordynowanie prac normalizacyjnych, a także nadzorowanie poprawności procesu normalizacji. Te 133 osoby koordynują pracę 4079 osób reprezentujących 1399 różnych podmiotów zorganizowanych w 300 organach technicznych działających przy PKN. Średnie wynagrodzenie miesięczne – bez kierownictwa i bez dodatkowego wynagrodzenia rocznego – wyniosło 8495,23 zł.

Pozostałe istotne wydatki to 5671 tys. zł na relacje zewnętrzne, w tym 4625 tys. zł to składki do organizacji międzynarodowych i europejskich. Składki te umożliwiają udział zainteresowanym spoza Polski w opracowaniu norm międzynarodowych i europejskich, uczestnictwo, harmonizację prawa technicznego oraz udział w jednolitym rynku. Pozostałe wydatki to podróże zagraniczne związane z reprezentowaniem Polski w międzynarodowych i europejskich organizacjach normalizacyjnych, popularyzacja i promocja normalizacji oraz edukacja normalizacyjna.

Kwota 4033 tys. zł została przeznaczona na informatykę, bez inwestycji. Środki zostały przeznaczone na zapewnienie wsparcia i utrzymanie rozwoju systemu IT oraz infrastruktury IT, zakup wsparcia dla systemu licencjonowanego, 515 tys. zł – na prace normalizacyjne, w zasadniczej części na pokrycie kosztów opracowania polskiej wersji językowej norm europejskich i międzynarodowych. Zgodnie z priorytetami ustalonymi przez Radę Normalizacyjną działającą przy PKN w ubiegłym roku opublikowano 1266 polskich norm i polskich dokumentów normalizacyjnych. Pozostałe wydatki w kwocie ok. 4107 tys. zł to koszty utrzymania oraz inne wydatki administracyjno-gospodarcze, w tym szkolenia dla pracowników, szkolenia dla klientów, a także wydatki związane z organizacją sprzedaży i udzielaniem informacji normalizacyjnych.

Wydatki majątkowe w wysokości 258 tys. zł przeznaczono na zakup systemu wspierającego prowadzenie prac normalizacyjnych w żądanym formacie, na zakup urządzeń wielofunkcyjnych oraz zakup i montaż klimatyzatora w budynku PKN.

Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę o przyjęcie wykonania budżetu PKN.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Bardzo dziękuję, pani prezes.

Proszę o zabranie głosu panią Renatę Iwaniuk, dyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji w Najwyższej Izbie Kontroli.

Pani dyrektor, bardzo proszę.

Pełniący obowiązki wicedyrektor departamentu NIK Renata Iwaniuk:

Szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli ocenie pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2024 r. w części 65 – Polski Komitet Normalizacyjny.

Objęte badaniem wydatki wykonane były prawidłowo i służyły realizacji zadań jednostki. NIK pozytywnie zaopiniowała roczne sprawozdanie budżetowe PKN za 2024 r. oraz sprawozdanie w zakresie operacji finansowych za czwarty kwartał 2024 r. Przyjęte mechanizmy kontroli zarządczej zapewniały w ocenie NIK w sposób racjonalny kontrolę schematy sporządzanych sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

W toku kontroli NIK stwierdziła jedną nieprawidłowość. Wskazaliśmy, iż w naszej ocenie niecelowe było zmniejszenie przez PKN wysokości kar umownych z tytułu zwłoki. Chodzi o usługę serwisu i wsparcia systemu SAP – zaraz wyjaśnię państwu, o jaki system chodzi.

PKN pięciokrotnie zmniejszył wysokość kar umownych z tytułu zwłoki w naprawie błędów krytycznych w działaniu systemu zarządzania jednostką, co w ocenie NIK skutkowało zwiększeniem ryzyka utraty ciągłości funkcjonowania komitetu. System SAP, który funkcjonuje w jednostce, jest systemem zarządzania instytucją, w którym są przetwarzane dane z zakresu rachunkowości budżetowej, kontrolingu, sprzedaży środków trwałych, gospodarki magazynowej oraz kadr i płac. Nieprawidłowość ta nie wpłynęła na pozytywną ocenę jednostki.

Wobec tej nieprawidłowości NIK sformułowała jeden wniosek, dotyczący objęcia nadzorem prezesa PKN zawierania umów na usługi informatyczne. W odpowiedzi na wniosek pokontrolny prezes PKN, pani Ewa Zielińska, wskazała na początku czerwca tego roku, iż zleciła przeprowadzenie audytu wewnętrznego, którego zakres obejmie zbadanie umów na usługi informatyczne, i iż podjęto w PKN działania związane ze zwiększeniem kontroli wewnętrznej dotyczącej dokumentowania analizy zmian wysokości kar umownych z tytułu występowania błędów krytycznych.

Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Bardzo dziękuję, pani dyrektor.

Otwieram dyskusję. Czy panie i panowie posłowie chcieliby zabrać głos? Nie widzę. Dziękuję uprzejmie. jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 65 – Polski Komitet Normalizacyjny. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Zatem Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 65. Bardzo paniom i panom posłom dziękuję.

Przechodzimy do kolejnego punktu. Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów 150 – Przetwórstwo przemysłowe oraz 500 – Handel. O zreferowanie tego punktu proszę panią Wiolettę Bruździńską, zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.

Bardzo proszę, pani dyrektor.

Naczelnik Wydziału Finansowania Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów Monika Dobrowolska:

Szanowni państwo, Monika Dobrowolska, jestem naczelnikiem w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.

Pani dyrektor Wioletta Bruździńska przebywa w tej chwili na posiedzeniu innej Komisji, w związku z tym ja przedstawię państwu informację o wykonaniu budżetu państwa za rok 2024 w części 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów 150 – Przetwórstwo przemysłowe oraz 500 – Handel.

Jeżeli chodzi o dział 150 – Przetwórstwo przemysłowe, w ustawie budżetowej na rok 2024 dochody nie zostały zaplanowane. Wykonanie dochodów wyniosło 2 tys. zł. Są to nieplanowane wpływy z rozliczeń zwrotów z lat ubiegłych oraz wpływy z odsetek od dotacji i płatności wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem. Dochody te zostały zrealizowane w dwóch województwach – dolnośląskim i małopolskim.

Odnośnie do wydatków w tym dziale w ustawie budżetowej na rok 2024 nie zostały one zaplanowane, zaś w wyniku uruchomienia środków z rezerwy celowej budżetu państwa plan w tym dziale został zwiększony o kwotę 69 tys. zł z przeznaczeniem dla województwa opolskiego na realizację projektów w ramach programu „Interreg Europa 2021–2027”, przy czym wydatki te nie zostały zrealizowane.

Jeżeli chodzi o dział 500 – Handel, w ustawie budżetowej na rok 2024 w dziale tym dochody zostały zaplanowane w kwocie 3017 tys. zł, a wykonane w wysokości 5882 tys. zł, to jest w wysokości 195% planu. Dochody te pochodziły przede wszystkim z wpływów z grzywien, mandatów oraz innych kar pieniężnych, z usług świadczonych przez wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej, z wpływów z różnych opłat oraz z innych dochodów. Dochody te zostały zrealizowane we wszystkich województwach.

Jeżeli chodzi o wydatki w dziale 500, w ustawie budżetowej na rok 2024 zostały one zaplanowane w kwocie 140 519 tys. zł. W toku wykonywania budżetu wydatki te zostały zwiększone do kwoty 149 682 tys. zł, przy czym zrealizowane wydatki wyniosły 149 621 tys. zł, to jest ok. 100% planu po zmianach. Środki na wydatki przeznaczone zostały przede wszystkim na działalność i funkcjonowanie 16 wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej w kwocie 144 389 tys. zł, z tego na świadczenia na rzecz osób fizycznych przeznaczona została kwota 346 tys. zł. Wydatki bieżące to kwota 142 22 tys. zł, z tego na wynagrodzenia wraz z pochodnymi kwota 125 386 tys. zł. Została ona przeznaczona dla 820 członków korpusu służby cywilnej oraz 83 pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń.

Jeżeli chodzi o wydatki bieżące, w kwocie 16 836 tys. zł zostały przeznaczone na pozostałe wydatki, to jest zakup materiałów, wyposażenia, odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, zakup energii itp. Odnośnie zaś do wydatków majątkowych w kwocie 1821 tys. zł zostały przeznaczone na zakupy inwestycyjne, m.in. przebudowę szybu windowego wraz z wymianą dźwigu, zakup samochodów służbowych, serwera wraz z oprogramowaniem. Zostały również przeznaczone w kwocie 5232 tys. zł na pozostałą działalność.

Proszę o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu za 2024 r. w tych dwóch działach. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Dziękuję bardzo, pani naczelnik.

Otwieram dyskusję. Czy panie i panowie posłowie chcieliby zabrać głos w sprawie tej części? Nie widzę. Dziękuję uprzejmie. jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów 150 – Przetwórstwo przemysłowe i 500 – Handel. Czy zgłaszają państwo sprzeciw? Nie widzę. Dziękuję uprzejmie. Zatem uznaję, iż Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 85.

Przechodzimy do kolejnej części – agencja wykonawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. O zreferowanie tej części budżetowej proszę pana ministra Konrada Wojnarowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Panie ministrze, także bardzo proszę o konkluzywne wystąpienie. Dziękuję uprzejmie.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Konrad Wojnarowski:

Dziękuję bardzo.

Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w 2024 r. zrealizowane przychody PARP wyniosły 278 000 tys. zł, to jest 74% planu po zmianach. Przychody pochodziły po pierwsze z dotacji podmiotowych i celowych z budżetu państwa, w tym na finansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 186 000 tys. zł, środków otrzymanych z Unii Europejskiej – 5000 tys. zł, środków od innych jednostek sektora finansów publicznych – 8000 tys. zł, pozostałych przychodów, w tym z odsetek i zwrotów dotacji z lat ubiegłych – 80 000 tys. zł.

W 2024 r. PARP poniosła koszty w wysokości 294 000 tys. zł, to jest 75% planu po zmianach. Były to koszty funkcjonowania PARP w kwocie 184 000 tys. zł, w tym 94 000 tys. zł na wynagrodzenia osobowe, koszty realizacji zadań, w ramach których PARP udziela wsparcia innym podmiotom – 56 000 tys. zł oraz pozostałe koszty – 54 000 tys. zł. W 2024 r. PARP osiągnęła ujemny wynik netto na poziomie 16 000 tys. zł, co było skutkiem rozliczenia wypłat wsparcia ze środków pilotażowego programu „Robogrant – pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej”.

W 2024 r. PARP przekazała beneficjentom realizującym różnego rodzaju projekty środki w wysokości 2 005 000 tys. zł.

Dziękuję.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Bardzo dziękuję, panie ministrze, za wystąpienie, za prezentację tej części budżetowej.

Otwieram dyskusję. Czy panie i panowie posłowie chcieliby zabrać głos? Nie widzę. Dziękuję uprzejmie. jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam także, iż Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części agencji wykonawczej – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić sprzeciw? Nie słyszę, nie słyszę. Zatem należy uznać, iż Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie części budżetu państwa – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Komisja musi przyjąć opinię dla Komisji Finansów Publicznych oraz wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. W tym kontekście, szanowni państwo, proponuję, aby Komisję Gospodarki i Rozwoju i nasze stanowisko reprezentował pan poseł Robert Jagła.

Czy pan poseł wyraża zgodę?

Poseł Robert Jagła (KO):

Wyrażam zgodę.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Bardzo dziękuję, panie pośle.

Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja przyjmuje tę kandydaturę. Czy zgłaszają państwo sprzeciw? Są inne propozycje? Nie słyszę. Bardzo państwu dziękuję za brak sprzeciwu.

Proponuję, by w konkluzji opinii dla Komisji Finansów Publicznych przyjąć następujące uzasadnienie: „Po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz wysłuchaniu szczegółowych informacji dysponentów poszczególnych części budżetowych i stanowisk przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, w związku z brakiem uwag i zastrzeżeń oraz wobec pozytywnych opinii Najwyższej Izby Kontroli o wykonaniu poszczególnych części budżetowych, Komisja pozytywnie opiniuje sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 2024 r. w powyższym zakresie. Komisja upoważnia pana posła Roberta Jagłę do przedstawienia niniejszej opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych”.

Jeśli nie usłyszę z państwa strony sprzeciwu, uznam, iż Komisja przyjmuje zarówno opinię, jak i osobę pana posła sprawozdawcy. Bardzo proszę, czy jest sprzeciw do tych słów, które wygłosiłem? Nie słyszę. Zatem bardzo paniom i panom posłom dziękuję.

Przejdziemy teraz do realizacji punktu drugiego.

Bardzo dziękuję wszystkim państwu za koncentrację i uwagę.

Punkt drugi jest związany z rezygnacją złożoną przez dotychczasowego przewodniczącego Komisji, pana posła Ryszarda Petru. Rezygnację pana posła mam przed sobą. Odczytam ją państwu: „Szanowny panie marszałku, na podstawie art. 20 ust. 5 regulaminu Sejmu informuję, iż składam rezygnację z pełnienia funkcji przewodniczącego Komisji Gospodarki i Rozwoju”.

Jeśli państwo pozwolą, w imieniu własnym oraz nas wszystkich, panie pośle, chciałbym serdecznie podziękować panu za dotychczasowe zaangażowanie i pracę na rzecz naszej Komisji. Jesteśmy radzi, iż będzie pan przez cały czas w składzie naszej Komisji i myślę, iż nasza współpraca, bez względu na to, czy będzie pan zasiadał w prezydium, będzie kierował Komisją, czy też będzie jej członkiem, wciąż będzie owocna. Raz jeszcze, w imieniu własnym i nas wszystkich, serdecznie panu dziękuję, panie pośle przewodniczący. Dziękujemy.

Zgodnie z art. 163a regulaminu Sejmu…

Ale już, szanowni państwo… Rozumiem, iż to jest bardzo wzniosły i emocjonalny moment, ale bardzo proszę, żebyśmy się skoncentrowali i przeszli do dalszego procedowania.

Zgodnie z art. 163a regulaminu Sejmu uchwały Komisji zapadają większością głosów w obecności co najmniej jednej trzeciej liczby członków Komisji. Przypominam także, iż Komisja na podstawie art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym i większością głosów. Głosowanie przeprowadzimy według zasady: kto jest za, kto jest przeciw, kto się wstrzymał. Wybór zostanie dokonany, o ile kandydat uzyska zwykłą większość głosów, to znaczy więcej głosów za niż przeciw. Rozumiem, iż to jest niebywały truizm, ale dla porządku jestem zobowiązany, aby państwu te zasady przypomnieć. Głosy wstrzymujące nie są brane pod uwagę.

Przystępując do wyboru przewodniczącego Komisji, zwracam uwagę, iż w przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów uzyskanie przez pierwszego w kolejności kandydata zwykłej większości głosów spowoduje jego wybór na przewodniczącego naszej Komisji. Głosowanie na pozostałe kandydatury stanie się wtedy oczywiście bezprzedmiotowe.

Czy ktoś z państwa posłów chciałby zgłosić swoją czy też koleżanki albo kolegi kandydaturę?

Bardzo proszę panią poseł Izabelę Bodnar o propozycję.

Poseł Izabela Bodnar (Polska2050-TD):

Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, chciałabym zgłosić kandydaturę pana posła Rafała Komarewicza na funkcję przewodniczącego Komisji Gospodarki i Rozwoju z racji tego, iż przez wiele lat pan poseł Rafał Komarewicz sprawował mandat radnego miasta Krakowa, pełni także funkcję przewodniczącego Rady Miasta Krakowa, w czasie sprawowania tych funkcji współpracował z wieloma środowiskami przedsiębiorców oraz z wieloma organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców i wspierających przedsiębiorczość. Sam również przez wiele lat był przedsiębiorcą z branży farmaceutycznej, zna dobrze problemy, jakie dotyczą tej grupy obywateli. Ponadto poseł Komarewicz z racji pracy w Komisji Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych ma przygotowanie w zakresie kwestii gospodarczych dotyczących transformacji energetycznej.

Jestem przekonana, iż pan poseł będzie z pewnością kontynuował drogę dialogu oraz merytoryczną pracę, jaka do tej pory miała miejsce w Komisji Gospodarki i Rozwoju, zatem przedkładam tę kandydaturę.

Dziękuję.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Bardzo dziękuję, pani poseł, za piękną rekomendację.

Ale pytanie do pana posła Komarewicza: Czy wyraża pan zgodę? Myślę, iż nie ma pan chyba specjalnie wyboru po tak fantastycznej rekomendacji. Bardzo proszę, panie pośle.

Poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Tak, po tak fantastycznej rekomendacji tak fantastycznej koleżanki – tak, wyrażam zgodę.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Dziękuję bardzo, panie pośle.

Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Dziękuję.

Zatem przejdziemy do głosowania.

Kto jest za wyborem na funkcję przewodniczącego Komisji pana posła Komarewicza? Bardzo proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję. I kto się wstrzymał od głosu? Również bardzo państwu dziękuję.

Ja nie zdążyłem zagłosować, jestem za, na tak. Moja maszyna do głosowania wykazuje dysfunkcję, ale zaraz spróbujemy ją naprawić. Jest. Dziękuję bardzo, zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyniku.

Głosowało 19 posłów. Za – 19, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Panie pośle, serdecznie panu gratuluję wyboru na przewodniczącego Komisji Gospodarki i Rozwoju. Za chwilę oddaję panu głos.

Chciałbym serdecznie paniom i panom posłom podziękować za dzisiejsze posiedzenie Komisji – zarówno pierwsze, jak i tę część. Bardzo dziękuję tym wszystkim, którzy przygotowują nasze obrady. Proszę o nich także pamiętać – sekretariat Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Panie pośle, gratuluję raz jeszcze. Nie wiem, czy pan poseł Komarewicz chciałby powiedzieć jeszcze dwa zdania?

Poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Tak, dosłownie dwa słowa.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Bardzo proszę.

Poseł Rafał Komarewicz (Polska2050-TD):

Dziękuję wszystkim koleżankom i kolegom z Komisji Gospodarki i Rozwoju za zaufanie. Dziękuję też koledze Ryszardowi Petru. Rozumiem, iż będziemy ściśle współpracować, ponieważ Ryszard Petru jest też szefem Komisji do Spraw Deregulacji, wiemy, iż deregulacja będzie dotyczyła przede wszystkim gospodarki, więc nasze kontakty i wspólne działania będą dość bliskie.

Jeszcze raz dziękuję państwu za zaufanie i wybór.

Przewodniczący poseł Waldemar Sługocki (KO):

Dziękujemy bardzo, panie pośle. Jestem przekonany, iż będzie tak, jak pan mówi – wszyscy członkowie Komisji będą współpracować razem na rzecz stanowienia dobrego prawa. Dziękuję.

Raz jeszcze dziękuję pięknie wszystkim państwu i zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.


« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału