Wersja publikowana w formacie PDF
- Komisja Spraw Zagranicznych /nr 83/
- Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Władysław Teofil Bartoszewski
- Poseł Izabela Bodnar /niez./
- Poseł Marek Kuchciński /PiS/
- Dyrektor Departamentu Współpracy Rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych Aleksandra Piątkowska
- Poseł Tadeusz Samborski /PSL-TD/
- Poseł Andrzej Szewiński /KO/
- Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska /KO/
1) części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne:
a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6, c) dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8, d) dotacje podmiotowe z zał. nr 9, e) plan finansowy państwowej osoby prawnej z zał. nr 14 – Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych;2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 31.
W posiedzeniu udział wzięli: Władysław Teofil Bartoszewski sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych wraz ze współpracownikami, Elżbieta Augustyniak radca w Wydziale Administracji Państwowej w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Dariusz Łubian p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli oraz Eliza Zeidler i Jan Malicki stali doradcy Komisji.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Marta Artymińska, Bartosz Bąk – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie.Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.
Stwierdzam kworum na podstawie listy obecności.
Witam panie posłanki i panów posłów oraz pana Władysława Teofila Bartoszewskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, wraz ze współpracownikami oraz pozostałe osoby biorące udział w posiedzeniu.
Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia to rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2026 (druk nr 1749) w zakresie: części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne, w tym dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6, dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8, dotacje podmiotowe z zał. nr 9, plan finansowy państwowej osoby prawnej z zał. nr 14 – Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 31.
Bardzo proszę pana ministra o zreferowanie projektu ustawy budżetowej na rok 2026 w zakresie części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Władysław Teofil Bartoszewski:
Dziękuję bardzo.Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, projekt budżetu MSZ na rok 2026 został szczegółowo przedstawiony w przesłanych Wysokiej Komisji materiałach. Odniosę się może do najważniejszych spraw, wynikających ze specyfiki naszego ministerstwa, spraw związanych z realizacją dochodów i wydatków. Na rok 2026 zaplanowano dochody w wysokości 240 631 tys. zł. Jak doskonale państwo wiedzą, podstawowym źródłem dochodów budżetowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych są wpływy z tytułu czynności konsularnych. Limit wydatków MSZ w części 45 na 2026 r. został określony na poziomie 3 272 560 tys. zł. Jest to 98% wydatków określonych w ustawie budżetowej na 2025 r. Rok 2026 będzie dla MSZ czasem wzmocnienia i kontynuacji procesów dalszej modernizacji i profesjonalizacji służby zagranicznej, a także wdrożenia nowych projektów inwestycyjnych i remontowych.
W tym momencie chciałbym szczególnie podziękować paniom posłankom i panom posłom członkom Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu – po pierwsze, za tradycyjne zrozumienie i wsparcie potrzeb budżetowych MSZ. Komisja zawsze apeluje o zwiększenie środków na nasze ministerstwo, co nie zawsze skutkuje odpowiedzią Ministerstwa Finansów, natomiast Komisja w sposób ponadpartyjny zawsze domaga się lepszego dofinansowania naszego ministerstwa. W tym roku chciałbym jeszcze szczególnie podziękować za uchwalenie w roku ubiegłym nowelizacji ustawy o służbie zagranicznej i poparcie powiązanego z nią wzmocnienia budżetu MSZ. Chciałbym państwu również podziękować za skutki tej zmiany, która obowiązuje od dziewięciu miesięcy. Pokazała ona, iż nie tylko udało nam się dokładnie wyliczyć skutki finansowe, ale co więcej, udało się zrealizować praktycznie wszystkie założenia związane z nowelizacją.
Jednym z bardzo istotnych punktów jest to, iż realizujemy dążenia ludzi, którzy nie mieli statusu dyplomaty zawodowego. Pomogliśmy im wejść do profesjonalnej służby zagranicznej. Jest to możliwe dzięki dwóm uruchomionym w tym roku turom seminarium dyplomatyczno-konsularnego. Jedna rzecz, która jest wyjątkowo pozytywna dzięki tym zmianom, to to, iż na placówkach – a niektóre z placówek należą do placówek niebezpiecznych, niektóre działają wręcz w sytuacjach, można powiedzieć, wojennych, jak na przykład na Ukrainie – skończyły się wieloletnie problemy z wakatami, ponieważ dodatki, które nastąpiły dzięki tym zmianom dziewięć miesięcy temu, stworzyły takie warunki finansowe, iż nie mamy żadnych problemów ze znalezieniem personelu gotowego pojechać na placówki, gdzie panują bardzo trudne warunki. Problem, który przez wiele lat funkcjonował, teraz zniknął. Jest to zasługa tego, co państwo przegłosowali w ramach Komisji i co udało się wprowadzić dziewięć miesięcy temu. Jest to dosyć istotne, ponieważ problem ten funkcjonował za wszystkich poprzednich rządów. Nie mogliśmy sobie z tym poradzić, a teraz zniknął. Służba zagraniczna, również ta wykonywana na trudnych placówkach w rozmaitych częściach świata, odzyskała swoją atrakcyjność, co sprzyja podniesieniu poziomu pracy.
Cały budżet MSZ, łącznie ze składkami do organizacji międzynarodowych, co stanowi jedną czwartą budżetu, stanowi tylko 0,4% budżetu państwa, czyli ok. 1‰ dochodu narodowego brutto. Nie są to wydatki porażające. Trwałe podniesienie jakości działania służby zagranicznej wymagałoby istotnego zwiększenia budżetu w kolejnych latach. Zawsze o to apelujemy, tak samo jak i poprzednie kierownictwa ministerstwa, ale jest to trochę wołanie na puszczy. Niemniej dziękujemy Wysokiej Komisji za wsparcie w tym względzie.
Opisane w udostępnionym państwu materiale zadania MSZ zostały określone w ramach dostępnych limitów budżetowych, które umożliwiają przede wszystkim utrzymanie bieżącego poziomu funkcjonowania służby zagranicznej oraz realizację najpilniejszych inwestycji. Problem MSZ jest taki, iż wydatki stałe na utrzymanie urzędu stanowią 58% budżetu w części 45. Dalsze 25%, które de facto też są stałe, są to środki przeznaczone na składki do organizacji międzynarodowych uiszczane przez MSZ w imieniu państwa polskiego. A więc 25% to nie jest żaden dochód MSZ – po prostu pieniądze przechodzą przez nas do organizacji międzynarodowych w imieniu naszego państwa. Jak widzi każdy ekonomista, o ile wydatki stałe stanowią tak duży procent, to nie jest idealnie.
W centrali MSZ zaplanowano na 2026 r. wynagrodzenia dla 1858 pracowników, zaś w placówkach zagranicznych dla 3275 pracowników. Łącznie kwota wynagrodzeń wyniesie 693 000 tys. zł z małym kawałkiem, co stanowi wzrost o prawie 3,5%, dokładnie 3,42%, w stosunku do roku ubiegłego. Staramy się stale podnosić kwalifikacje i zapewniać rozwój naszym pracownikom, ponieważ zdajemy sobie sprawę z tego, jak trudne jest utrzymanie pozycji atrakcyjnego pracodawcy. W miarę możliwości staramy się zapewnić konkurencyjne warunki finansowe na rynku pracy. Jest to trudne z tego powodu, iż zatrudniamy również bardzo wielu ekspertów dziedzinowych, zarówno wśród stanowisk politycznych, jak i szeroko pojętych usługowych, inżynierów, finansistów, księgowych, administratorów, informatyków – tu wymogi rynkowe narzucają konieczność opracowania dla tej grupy odpowiedniej siatki płac, inaczej jesteśmy kompletnie niekonkurencyjni. Wiemy, iż nikt nie przychodzi do MSZ po to, żeby, żeby się wzbogacić, natomiast musimy zapewnić godziwe warunki finansowe, gdyż wymagamy wysokiego poziomu wykształcenia, znajomości dwóch języków, odporności psychicznej, zdolności organizacyjnych, czasem akceptacji trudnych warunków pracy i życia na niektórych placówkach. To nie jest sprawa łatwa.
Do wydatków stałych – dlatego są one takie wysokie – należy utrzymanie sieci przedstawicielstw, w sumie 164 placówek zagranicznych, w tym 95 ambasad. Jest to duże wyzwanie natury finansowej w związku z tym, iż bardzo różna jest sytuacja gospodarcza państw, w których jesteśmy akredytowani. Wzrastają koszty m.in. najmu, energii, usług, jak również czasem jest bardzo niestabilna sytuacja w zakresie bezpieczeństwa, które musimy zapewnić naszym pracownikom. Nie bez znaczenia jest też ryzyko kursów walut, którymi MSZ zarządza samodzielnie.
Podstawowe dla bezpiecznego i sprawnie funkcjonującego resortu jest również zadbanie o poziom zaawansowania technologicznego. Infrastruktura informatyczna i teleinformatyczna wymaga ciągłej modernizacji w celu utrzymania odporności na współczesne zagrożenia, jak również zwiększenia efektywności narzędzi i skuteczności operacyjnej. Od ubiegłego roku dokonaliśmy radykalnego wzrostu wydatków w tej sferze, czasami nadrabiając zaległości kumulowane latami. Szczególną uwagę z oczywistych powodów przywiązujemy do różnych aspektów cyberbezpieczeństwa – świadomości pracowników. Tylko w tym roku przeszkoliliśmy z cyberbezpieczeństwa ok. 1 tys. osób. Jest to wyzwanie obecnych czasów.
Jak państwo doskonale również zdają sobie sprawę, inwestycje i remonty pozostają wśród najważniejszych zadań i najcięższych wyzwań ministerstwa. W roku przyszłym będziemy kontynuować prace nad rozpoczętymi projektami inwestycyjnymi i remontowymi zarówno na placówkach, jak i w centrali MSZ w Warszawie. Zwracam uwagę, iż w Warszawie mamy 17 budynków. Nie dostaliśmy zgody na to, żeby wybudować jeden duży budynek. Nie ma na to pieniędzy. 17 budynków powoduje dosyć duże utrudnienia w pracy. Po to, żeby się spotkać z kolegami, należy czekać nie wiadomo jak długo, żeby przedostali się przez zakorkowaną Warszawę.
Do połowy przyszłego roku planujemy zakończyć wyjątkowo trudną z oczywistych powodów budowę nowego budynku ambasady w Mińsku oraz otworzyć przebudowaną i zmodernizowaną siedzibę Instytutu Polskiego w Paryżu. W tym roku udało się otworzyć nową ambasadę w Berlinie po prawie 25 latach budowy. Kluczowym projektem na rok przyszły będzie rozpoczęcie działań zmierzających do adaptacji zakupionego 24 grudnia 2024 r. budynku przeznaczonego na nową siedzibę ambasady w Waszyngtonie. Będzie to znaczący projekt, znaczące wydatki, ale budynek jest położony w fantastycznym miejscu i będzie bardzo godnym przedstawicielstwem naszego państwa. W przyszłym roku planujemy pierwsze wydatki związane z budową dwóch nowych budynków w Warszawie, których oddanie do użytku przyniesie konsolidację zdecydowanej większości biur i departamentów. Jednak z 17 budynków chcemy mieć więcej rzeczy w mniejszej liczbie budynków.
W grupie wydatków na działalność statutową mieszczą się wydatki na pomoc zagraniczną, wsparcie Polonii i Polaków za granicą, działalność konsularną, kampanie informacyjne za granicą i upowszechnianie wiedzy na temat polskiej polityki zagranicznej w kraju. Na współpracę z Polonią i Polakami za granicą zaplanowano łącznie 123 760 tys. zł, w tym prawie 20 000 tys. zł na działania placówek w tym obszarze, na działalność radiowo-telewizyjną prawie 60 000 tys. zł, dla TVP Wilno, TVP Polonia i Polskiego Radia dla Zagranicy, oraz 42 259 tys. na konkursy dotacyjne.
Rezerwa celowa jest planowana w wysokości prawie 35 000 tys. zł. W ramach rezerw celowych budżetu państwa na 2026 r. zabezpieczone zostały środki na pokrycie skutków nowelizacji ustawy o służbie zagranicznej i częściowo na wpłaty do organizacji międzynarodowych.
To tak w największym skrócie, materiał jest tutaj obszerny. Tak wygląda projekt budżetu państwa w części 45 – Sprawy zagraniczne. Zapewniamy, iż będziemy się starali wydawać środki w sposób oszczędny i racjonalny. Będziemy się starali, żeby środki były zwiększone na rok 2027. Dziękuję bardzo.
Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Bardzo dziękuję, panie ministrze.Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan poseł Kuchciński.
Poseł Marek Kuchciński (PiS):
Dziękuję bardzo.Panie ministrze, mam dwa pytania. Pierwsze pytanie dotyczy funduszu wyszehradzkiego. W jakiej wysokości jest ten fundusz? Nie zauważyłem tego wydatku. Po drugie, sądzę, iż warto byłoby zastanowić się – to jest mój postulat do szanownej Komisji i do pana ministra – nad zwiększeniem wydatków na ów fundusz, nad zachęceniem do tego również innych członków funduszu. W jakim celu? Podam przykład. Na podstawie analizy wydatków i inwestycji, w jakie fundusz jest zaangażowany, wygląda na to, iż do tej pory, od wielu lat, adekwatnie od początku, był skierowany głównie na wsparcie drobnych inwestycji międzygminnych, lokalnych itd. Rzadko kiedy były tam strategiczne kwestie dotyczące współpracy wyszehradzkiej w rozumieniu państw Europy Środkowej. Dla przykładu o ile chodzi o wsparcie młodzieży w XXI w., gdy kilka lat temu analizowaliśmy, ile młodych ludzi skorzystało z możliwości różnych dotacji i stypendiów kierowanych do Polski ze strony niemieckiej, okazało się, iż było to ponad 100 tys. do 2018 r. Gdy porównaliśmy to z grupą wyszehradzką – było to 5 tys. Moim zdaniem warto byłoby skierować większą uwagę na współpracę z południowymi sąsiadami. Jest to jedna sprawa.
Druga sprawa to pytanie. Ponieważ wygląda na to, iż struktura budżetu, wysokość budżetu MSZ jest bliska temu, jaka była w roku 2025 i roku 2024. W porównaniu do obecnego roku jest choćby trochę mniejsza, natomiast doszedł dział związany z Unią Europejską. A więc wydaje się, iż budżet powinien być wyższy. Jak pan minister skomentuje tę kwestię? Dziękuję bardzo.
Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Czy jeszcze trzy pytania i później pan odpowie, panie ministrze, czy od razu na bieżąco? Bardzo proszę, panie ministrze.Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:
Dziękuję bardzo.Pani przewodnicząca, panie marszałku, zgadzam się z panem marszałkiem, iż akurat fundusz wyszehradzki, który na 2026 r. jest zaplanowany w wysokości 2750 tys. euro, to jedna z części w naszej działalności z Grupą Wyszehradzką, która, muszę powiedzieć, akurat funkcjonuje najlepiej. Obchodziliśmy niedawno rocznicę założenia funduszu. Miałem okazję spotkać się z naszymi kolegami, ministrem Blanárem, ministrem Lipavským i ministrem Szijjártó w Bratysławie, gdzie pokazywaliśmy osiągnięcia funduszu. Jest to bardzo pozytywny aspekt naszej współpracy z południowymi sąsiadami. Współpraca, jak panu marszałkowi wiadomo, układa się różnie. Teraz może nie jest w najlepszym rozkwicie, natomiast sam fundusz jest rzeczą bardzo pozytywną. Rzeczywiście wspiera i finansuje bardzo dużo działalności oddolnej. Będziemy to kontynuować. Jak mówię, na ten rok jest przewidziana kwota ponad 10 000 tys. zł, ale z całą pewnością jest to cel godny popierania.
Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Dziękuję bardzo.Bardzo proszę o głos panią poseł Bodnar.
Poseł Izabela Bodnar (niez.):
Szanowna pani przewodnicząca, szanowni goście, mam pytanie do pana ministra, jakie konkretne środki finansowe w budżecie na przyszły rok w części dotyczącej spraw zagranicznych zostały przeznaczone na działania dyplomatyczne oraz współpracę międzynarodową w zakresie wzmacniania bezpieczeństwa wschodniej flanki NATO, w tym wsparcie Bukaresztańskiej Dziewiątki czy Partnerstwa Wschodniego. Oczywiście w kwestii bezpieczeństwa naszych granic bardzo cieszymy się, iż mamy rekordowy budżet na zbrojenia, na obronność, na modernizację armii, ale po to, żeby utrzymać bezpieczeństwo, trzeba pracy dwutorowej, również w zakresie dyplomacji. A zatem czy w tym konkretnym kontekście jest wyszczegółowiony jakiś konkretny zapis na ten temat? Dziękuję.Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Panie ministrze.Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:
W budżecie nie ma wyszczególnienia wsparcia dla Bukaresztańskiej Dziewiątki czy dla wschodniej flanki NATO. Jest to ukryte w rozmaitych częściach. Jak pani poseł słusznie zauważyła, w większości jest to w budżecie MON, o ile chodzi o sprawy militarne, natomiast sprawy polityczne nie są tutaj wyszczególnione.Przepraszam, nie odpowiedziałem na pytanie pana marszałka Kuchcińskiego. Część budżetu, która dotyczy bezpośrednio działu, który z powrotem przeszedł do MSZ, który zajmuje się współpracą z Unią Europejską, jest omawiana osobno na forum Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Jest to kwota 43 272 tys. zł na część dotyczącą Unii Europejskiej, ale to jest osobno.
Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Bardzo proszę o głos pana posła Szewińskiego.Poseł Andrzej Szewiński (KO):
Dziękuję.Pani przewodnicząca, panie ministrze, Wysoka Komisjo, tylko tytułem komentarza. Pan minister w pejoratywnej formule stwierdził, iż jest duże rozproszenie budynków MSZ. Patrzę na to jako członek Komisji Obrony Narodowej. Rozproszenie infrastruktury Ministerstwa Spraw Zagranicznych zmniejsza ryzyko pojedynczego paraliżującego uderzenia oraz zapewnia pewną odporność operacyjną i ciągłość działania w warunkach zagrożenia. A wiadomo, iż żyjemy w czasach przedwojennych.
Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Panie ministrze.Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:
Doceniam uwagę pana posła Szewińskiego, jednakże konieczność udawania się z alei Szucha za wyścigi konne albo jeszcze dalej, gdyż mamy jeszcze dalej położony budynek, stwarza pewne problemy w codziennej pracy.Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Pan poseł Samborski, bardzo proszę.Poseł Tadeusz Samborski (PSL-TD):
Dziękuję bardzo.Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, pragnę zapytać w kontekście małej, drobnej informacji. Wiadomo, iż budowa ambasady w Berlinie jest zakończona, ale był to przykład ogromnej nieudolności. Zresztą projekt ten niestety przynosi wstyd paru ekipom, ale to nieważne. Jest tam wzmianka, iż są trudności również z budową ambasady w Mińsku. Jakiego typu są to trudności, czy administracyjne, czy finansowe, czy organizacyjne? Po drugie, pragnę zapytać, ponieważ niezbyt szczegółowo to przeanalizowałem, czy w budżetach placówek jest pozycja: opieka nad miejscami pamięci narodowej. Po trzecie, czy jeszcze jest fundusz FD? Kiedyś był fundusz dyspozycyjny. o ile jest, to jaki mniej więcej stanowi procent budżetu w placówkach? To tyle pytań do budżetu. Dziękuję bardzo.
Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Dziękuję, panie pośle.Proszę, panie ministrze.
Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:
Panie pośle, o ile chodzi o budowę ambasady w Mińsku, to nie ma problemów finansowych. Jest natomiast duży problem logistyczno-organizacyjny, dlatego iż są trudności miejscowe, a do tego wszystko trzeba przywozić przez granicę, która czasami bywa zamknięta. Wtedy mieliśmy duży kłopot. kooperacja ze stroną białoruską nie należy do łatwych, tak bym to określił, mimo iż dwa dni temu szef białoruskiego KGB stwierdził, iż wszystko jest z nami dogadane. Nie całkiem tak to wygląda, panie pośle. Jest to bardzo optymistyczne podejście szefa tamtejszych służb. Teren ten należy do trudnych. To nie są kwestie finansowe. To nie jest łatwe miejsce do pracy, również dla naszych ekip budowlanych. Takie są powody, ale będzie to zakończone, w bólach i z trudem, ale będzie zakończone do połowy przyszłego roku.Wszystkie nasze placówki zajmują się ochroną polskich miejsc godnych pamięci, a jest tych miejsc dużo, natomiast nie jest to wyszczególnione w ich budżetach. Mogę powiedzieć, ponieważ jest to rzecz najnowsza, a bardzo interesująca, iż istnieje polski cmentarz w Pakistanie w Karaczi. Jest to cmentarz polskich lotników, ponieważ Polak stworzył lotnictwo państwa pakistańskiego po 1947 r. Jest tam pochowany razem ze swoją żoną. Teraz na koszt podatnika samolotem wojskowym wysyłamy grupę kadetów z Dęblina, którzy dokonają rekonstrukcji, oczyszczenia, uporządkowania cmentarza, na którym jest parędziesiąt polskich grobów. Akurat grób naszego twórcy lotnictwa pakistańskiego jest dobrze zadbany przez samych Pakistańczyków, ponieważ jest on tam bohaterem narodowym. My teraz wysyłamy grupę, żeby odnowić cmentarz. Jest to również dyplomacja, może nie kulturalna, nie chcę powiedzieć, iż cmentarna, ale dyplomacja pamięci, bardzo patriotyczna. Jest to bardzo pozytywnie przyjęte przez stronę pakistańską, co przy okazji wykorzystamy w naszych rozmowach bilateralnych.
Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Bardzo dziękuję, panie ministrze. To piękna inicjatywa.Poseł Tadeusz Samborski (PSL-TD):
A fundusz dyspozycyjny?Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:
Fundusz dyspozycyjny wynosi prawie 21 000 tys. zł na wszystkie placówki.Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Dziękuję bardzo.Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytanie? Nie widzę. Wobec tego zamykam dyskusję.
Przechodzimy do punktu drugiego dzisiejszego spotkania. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Finansów o zreferowanie projektu ustawy budżetowej na rok 2026 w zakresie części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 31. Bardzo proszę. Przepraszam, nie ma nikogo z Ministerstwa Finansów w sprawie ustawy budżetowej w zakresie rezerw celowych? Może pan minister mógłby coś powiedzieć w tej kwestii. Jest to rezerwa ministerstwa.
Sekretarz stanu w MSZ Władysław Teofil Bartoszewski:
Dobrze, to ja w zastępstwie ministra finansów. Jest to rezerwa celowa pod nazwą „wdrażanie planów współpracy rozwojowej w roku 2026”. Wynosi ona 34 188 tys. zł. Co do szczegółów – jest pani dyrektor, która może opisać szczegóły.Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Pani dyrektor przed chwilą prosiła, iż akurat… Bardzo przepraszam. Bardzo proszę panią dyrektor o głos.Dyrektor Departamentu Współpracy Rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych Aleksandra Piątkowska:
Dzień dobry. Aleksandra Piątkowska, dyrektor Departamentu Współpracy Rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.Rzeczywiście w budżecie Ministerstwa Finansów znalazła się rezerwa celowa na współpracę rozwojową w wysokości 34 188 tys. zł. Rezerwa nie może być rozdysponowana czy też dzisiaj nie możemy decydować, na co będą przeznaczone środki, natomiast z lat poprzednich wiemy, iż są wykorzystywane przez różne resorty, ministerstwa, instytucje, tak jak MSWiA, MEN czy Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, na projekty dotyczące państw priorytetowych polskiej pomocy rozwojowej. Najczęściej jest to oczywiście Ukraina i Mołdawia. Rozumiem, iż w przyszłym roku takie projekty pewnie też będą zgłaszane. Ministerstwo Finansów uruchomi rezerwę wraz z działaniami Ministerstwa Spraw Zagranicznych i innych ministerstw. Trudno mi powiedzieć, na co konkretnie będzie uruchomiona, dlatego iż teraz nie można tego powiedzieć, natomiast przypuszczam, iż będą to działania rozwojowe skierowane na Ukrainę i Mołdawię. Dziękuję bardzo.
Przewodnicząca poseł Anna Wojciechowska (KO):
Może uzupełnię. Zgodnie z informacją, którą otrzymaliśmy – wszyscy państwo też chyba to macie – tak jak w latach ubiegłych dostępna będzie polska oferta stypendialna dla obywateli państw rozwijających się, m.in. w ramach programów prowadzonych we współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ze środków rezerwy celowej będzie też współfinansowany w szczególności program stypendialny im. Stefana Banacha, wdrażany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej oraz program stypendialny im. Konstantego Kalinowskiego, wdrażany za pośrednictwem Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Tak jak pan minister mówił, w zależności od stopnia wykorzystania rezerwy środki finansowe będą mogły być również przeznaczone na inne projekty, służące m.in. przeciwdziałaniu nielegalnej migracji z wykorzystaniem narzędzi współpracy rozwojowej. W roku 2025 rezerwa nosiła nazwę „wdrażanie planu współpracy rozwojowej w 2025 r.” i była zaplanowana w kwocie 34 188 tys. zł, wobec czego kwota się nie zmieniła, jest taka sama.Czy są jakieś pytania? Nie widzę. Panie ministrze, bardzo dziękuję za podjęcie wyzwania, pani dyrektor również. Wobec tego zamykam dyskusję.
Poddamy teraz pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2026 w zakresie części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne oraz części 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 31. Bardzo proszę o oddanie głosu. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czekamy oczywiście na pana posła. Czy wszyscy państwo już zagłosowali? Zamykam głosowanie.
Głosowało 22 posłów. Za 14 głosów, 7 głosów przeciw, 1 osoba wstrzymała się. Wniosek uzyskał większość.
Wobec tego stwierdzam, iż Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej na rok 2025 w zakresie części budżetowej – Sprawy zagraniczne oraz części 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 31.
Proszę bardzo, wybieramy posła referenta. Kto przedstawi opinię Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych? Czy jest ktoś na ochotnika? Pani poseł Bodnar? Bardzo dziękujemy. Czy zgadzacie się państwo? Nie widzę sprzeciwu.
Wobec tego informuję, iż porządek obrad został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Bardzo państwu dziękuję.
« Powrótdo poprzedniej strony

2 dni temu