Prawie 9 na 10 młodych Europejczyków obawia się o prywatność danych, a luki w edukacji cyfrowej mogą stać się poważną barierą dla rozwoju inteligentnych technologii w domach. Najnowsze badanie Samsung pokazuje, iż brak wiedzy i zaufania do ochrony danych hamuje adaptację AI oraz inteligentnych urządzeń, pomimo ich rosnącej popularności i możliwości.
Młodzi Europejczycy wobec prywatności – dane i wyzwania
Według przeprowadzonego w kwietniu 2025 roku badania na grupie ponad 8 000 respondentów z Europy, aż 88% ankietowanych pokolenia Y i Z deklaruje obawy o swoją prywatność w kontekście korzystania z nowych technologii. Paradoksalnie, choć na co dzień troska o dane osobowe ogranicza się głównie do telefonów, pozostałe inteligentne urządzenia domowe, równie podatne na ataki, pozostają poza głównym obszarem uwagi użytkowników. Ponad jedna trzecia badanych (36%) przyznaje, iż nigdy nie zastanawia się nad bezpieczeństwem sprzętów takich jak telewizory, lodówki czy smart-głośniki.
Rosnąca liczba inteligentnych domów w Europie, która według prognoz przekroczy 100 milionów do 2028 roku, potęguje ryzyko związane z niewiedzą w zakresie zarządzania prywatnością. Dla 20% osób kwestie bezpieczeństwa są zbyt skomplikowane, a dla 75% – stresujące. Największy poziom niepokoju deklarują Hiszpanie (88%), Grecy (87%), a także Francuzi i Włosi (po 75%).
Luki edukacyjne i konsekwencje dla rozwoju AI w domach
Z badania wynika, iż mimo rosnącej świadomości ryzyka, wiedza praktyczna użytkowników pozostaje niewielka. Tylko 13% respondentów uważa się za „bardzo dobrze” zorientowanych w tematach prywatności, a prawie połowa (48%) jest świadoma, jakie dane zbierają ich urządzenia i aplikacje. Aż 31% akceptuje domyślne ustawienia prywatności, często bez zrozumienia ich znaczenia, a 64% nie wierzy, iż kiedykolwiek uzyska pełną kontrolę nad własnymi danymi.
Powyższe obawy prowadzą do zahamowania innowacji – w ostatnim roku 18% użytkowników celowo nie dopuściło do przesyłania danych między urządzeniami, rezygnując tym samym z pełni oferowanych funkcji. Co ciekawe, aż 67% respondentów domaga się lepszej edukacji w zakresie ochrony danych osobowych, a tylko połowa konsumentów ufa markom, które deklarują troskę o bezpieczeństwo.

Potrzeba zaufania i narzędzi
Jak pokazuje badanie, konsumenci oczekują od producentów nie tylko zapewnień, ale przede wszystkim praktycznych rozwiązań: przejrzystych zasad przetwarzania danych (29%) i łatwo dostępnych informacji o prywatności (również 29%). Zdecydowana większość byłaby bardziej otwarta na korzystanie z AI i technologii smart home, gdyby lepiej rozumiała ich korzyści (62%) i miała pewność co do bezpieczeństwa danych (64%).
Samsung odpowiada na te potrzeby, rozwijając ekosystem zabezpieczeń oparty na platformie Samsung Knox – od lat stosowanej w urządzeniach Galaxy i sprzętach domowych, teraz wzmacnianej przez technologie takie jak Knox Matrix i Knox Vault. Dzięki postkwantowej kryptografii i mechanizmom przechowywania wrażliwych danych w wydzielonym środowisku sprzętowym użytkownicy mogą liczyć na ochronę choćby w razie poważnego naruszenia bezpieczeństwa systemu operacyjnego.
„Prawdziwa innowacja zaczyna się od ludzi i dlatego stawiamy prywatność w centrum wszystkich naszych działań. Chcemy oddać nadzór nad prywatnością w ręce użytkowników – tam, gdzie powinien być sprawowany” – podkreśla dr Seungwon Shin, wiceprezes Samsung Electronics i szef zespołu ds. bezpieczeństwa w Device eXperience Business.
Obawy o prywatność, luki edukacyjne i niski poziom zaufania do technologii stanowią dziś jedną z największych barier rozwoju sztucznej inteligencji w europejskich domach. jeżeli producenci i regulatorzy nie zadbają o szeroką edukację cyfrową oraz realne narzędzia do kontroli danych, rozwój rynku smart home i AI może znacząco wyhamować.
Jednocześnie przykład działań Samsunga pokazuje, iż transparentność, praktyczne zabezpieczenia oraz partnerskie podejście do użytkownika mogą stać się najważniejsze dla zbudowania zaufania i pełnego wykorzystania potencjału nowoczesnych technologii w codziennym życiu.
O badaniu
Badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. przez FleishmanHillard TRUE Global Intelligence we współpracy z Focaldata, obejmujące 8284 konsumentów z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Chorwacji i Grecji.