Neutralny VAT importowy dla zgłoszeń uproszczonych

13 godzin temu

Zgodnie z art. 33a ust. 1 ustawy z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775, dalej: VATU), podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów. W przypadku nierozliczenia w całości lub w części podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów, przepisy umożliwiają podatnikowi dokonanie korekty deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy następujących po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów (art. 33a ust. 6 VATU). o ile podatnik nie rozliczył tego podatku w terminie ww. 4 miesięcy, traci prawo do jego rozliczenia w deklaracji podatkowej i jest zobowiązany do zapłaty kwoty podatku wraz z odsetkami.

W przypadku zgłoszeń uproszczonych obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą przyjęcia zgłoszenia uproszczonego. o ile podatnik stosujący zgłoszenia uproszczone uzyskał zgodę organu celnego na składanie zgłoszeń uzupełniających w terminie dłuższym niż 120 dni z uwagi na wyjątkowe, uzasadnione okoliczności, to zgodnie z obecnymi przepisami podatek obliczony i wykazany w zgłoszeniu uzupełniającym nie może być rozliczony w deklaracji podatkowej. Podatek należny z tytułu importu towarów musi być rozliczony w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym przyjęte zostało zgłoszenie uproszczone. Podatek jest jednak obliczany i wykazywany dopiero w zgłoszeniu uzupełniającym składanym po 120 dniach, czyli po terminie do złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym miał być rozliczony podatek, jak również po upływie terminu do złożenia korekty deklaracji podatkowej. Oznacza to, iż w takim przypadku podatnik w praktyce nie może skorzystać z ułatwienia, o którym mowa w art. 33a VATU.

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą przyjęcia zgłoszenia uproszczonego (załóżmy, iż w lipcu). Natomiast zgłoszenie uzupełniające z wyliczonymi należnościami celnymi i podatkowymi składane jest po ustaleniu ostatecznej ceny tych towarów po wielu miesiącach (przykładowo, dopiero w lutym następnego roku). w tej chwili w takim przypadku podatnik nie może rozliczać VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej zgodnie z obecnym brzmieniem art. 33a VATU, ponieważ zgłoszenie uzupełniające z kwotą podatku VAT będzie składane już po ostatecznym terminie na złożenie korekty deklaracji. Podatnik taki jest zobowiązany do zapłaty podatku z tytułu importu towarów po złożeniu zgłoszenia uzupełniającego, ale przede wszystkim będzie musi także złożyć zabezpieczenie kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów już w momencie złożenia zgłoszenia uproszczonego i posiadać to zabezpieczenie przez kilka miesięcy. To istotna bariera i przeszkoda dla prowadzenia działalności gospodarczej.

Stąd propozycja zmian przepisów.

Więcej czasu dla zgłoszenia uproszczonego

Zgodnie z projektowanym przepisem art. 33a ust. 6a pkt 2 VATU podatnik stosujący uproszczenie, o którym mowa w art. 166 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z 9.10.2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.Urz. UE L. z 2013 r. Nr 269, s. 1; dalej: UKC), i posiadający status upoważnionego przedsiębiorcy w rozumieniu art. 38 UKC, będzie mógł dokonać korekty deklaracji podatkowej w terminie późniejszym niż 4 miesiące następujące po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów, jednak nie później niż w terminie miesiąca po upływie terminu na złożenie zgłoszenia uzupełniającego.

W celu ograniczenia wystąpienia ewentualnych nadużyć proponowana regulacja ogranicza wydłużenie terminu do dokonania korekty deklaracji do podatników posiadających pozwolenie na stosowanie zgłoszeń uproszczonych, którzy mają jednocześnie status upoważnionego przedsiębiorcy (czyli AEO) w rozumieniu przepisów celnych. Skoro zmiany w zakresie danych wymaganych dla zgłoszeń uproszczonych, w wyniku których należności celne i podatkowe z tytułu importu towarów są wykazywane dopiero na etapie zgłoszenia uzupełniającego, obowiązują od 19.6.2025 r., proponuje się, aby projektowane regulacje miały zastosowanie do importu towarów, dla którego obowiązek podatkowy powstał po dniu 18.6.2025 r.

Komentarz

Opisywana zmiana to pokłosie wdrożonego 19.6.2025 r. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS. Wynika ono z konieczności dostosowania do unijnych przepisów celnych. Zmianie uległ m.in. zakres danych wymaganych dla zgłoszeń uproszczonych. Zgłoszenie uproszczone nie zawiera danych w zakresie należności celnych i podatkowych. Należności są wyliczone dopiero w zgłoszeniu uzupełniającym. Zatem w przypadku stosowania uproszczeń, o których mowa w art. 166 UKC, podatnik obowiązany jest do obliczenia i wykazania kwoty podatku dopiero w zgłoszeniu uzupełniającym w rozumieniu przepisów celnych. Termin na składanie zgłoszeń uzupełniających określony jest w pozwoleniu na stosowanie zgłoszeń uproszczonych. Co do zasady zgłoszenie uzupełniające przedkłada się organowi w terminie 10 dni od daty zwolnienia towarów lub 10 dni od daty zakończenia okresu, którego dotyczy zgłoszenie uzupełniające (tj. do 10 dnia następnego miesiąca). W uzasadnionych okolicznościach organy celne mogą zezwolić na dłuższy termin na złożenie zgłoszenia uzupełniającego. Termin ten nie może przekraczać 120 dni od daty zwolnienia towarów. Jednakże w wyjątkowych, należycie uzasadnionych okolicznościach związanych z wartością celną towarów termin ten może zostać przedłużony do maksymalnie 2 lat od daty zwolnienia towarów.

Projektowana propozycja ma na celu umożliwienie podatnikowi posiadającemu pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej, o której mowa w art. 166 UKC, bez względu na termin, w którym podatnik ten ma przedkładać zgłoszenie uzupełniające, rozliczania podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w art. 33a VATU. Mamy więc do czynienia z deregulacją, i to dobrze. Nie da się nie odnieść wrażenia, iż o konieczności takiego rozwiązania ustawodawca powinien pomyśleć wraz z wprowadzeniem nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS. Pamiętać należy także, iż nie każdy importer stosujący zgłoszenie uproszczone będzie beneficjentem rozwiązania. Potrzebny jest status AEO.

Idź do oryginalnego materiału