Nie używasz – tracisz. Obowiązek używania znaku towarowego

traple.pl 2 dni temu

Rejestracja znaku towarowego wiąże się z istotnym obowiązkiem, którym jest jego używanie. Samo powoływanie się na dużą rozpoznawalność marki czy szeroką działalność może okazać się niewystarczające w postępowaniu dowodowym przed urzędami ds. własności intelektualnej. Używanie znaku towarowego musi mieć charakter rzeczywisty (nie może być pozorne ani symboliczne), odbywać się na terytorium, na którym znak został zarejestrowany, oraz dotyczyć dokładnie tych towarów lub usług, dla których został zarejestrowany. W przeciwnym wypadku przedsiębiorca może utracić ochronę.

Przekonał się o tym właściciel słowno-graficznego znaku towarowego „MTV MUSIC TELEVISION” nr 180 760, który został zarejestrowany na terytorium UE dla wielu towarów i usług w klasach 9, 16, 25, 28, 38, 41 i 42. Uprawniony do tego znaku nie zdołał jednak udowodnić używania w stosunku do większości z nich. Dlaczego? W toku postępowania dowodowego skoncentrował się głównie na przedstawieniu dowodów dotyczących wykorzystywania znaku w programach telewizyjnych. Nie przedstawił natomiast odpowiednich dowodów dla innych towarów i usług, objętych rejestracją. Czym są odpowiednie dowody? Są to przykładowo: faktury sprzedażowe, dokumenty, zdjęcia, gazetki reklamowe, wydruki ze stron internetowych oznaczone datą i przedstawiające dany towar z nałożonym na niego znakiem lub odnoszące się do towaru i znaku.

W przypadku towarów z klasy 9 (takich jak np. słuchawki, etui do telefonów) Uprawniony nie przedstawił dokumentów oznaczonych datą, która wskazywałaby, kiedy znak był używany. Nie udało mu się także udowodnić używania znaku w stosunku do płyt gramofonowych, ponieważ nie przedstawił winyli, ale płyty CD i DVD. Chociaż możemy twierdzić, iż są to towary podobne, to jednak przedstawione dowody muszą precyzyjnie odnosić się do konkretnego towaru, dla którego został zarejestrowany znak, a nie jedynie zbliżonego do niego. Uprawniony wskazywał też na produkcję znacznej ilości filmów fabularnych, ale przedłożone dokumenty potwierdzały jedynie, iż filmy były dystrybuowane przez Paramount Pictures. Nie zawierały one żadnych odniesień do znaku towarowego w kontekście produkcji filmów.

Przykład ten pokazuje, jak ważne jest staranne dokumentowanie używania znaku towarowego –przede wszystkim poprzez gromadzenie dowodów bezpośrednio łączących znak z konkretnymi towarami lub usługami, dla których został on zarejestrowany. W przeciwnym razie przedsiębiorca może narazić się na zarzut pozornego używania znaku, a w konsekwencji – na jego wygaśnięcie.

Idź do oryginalnego materiału