Wersja publikowana w formacie PDF
- Podkomisja stała do monitorowania wykorzystania środków unijnych /nr 6/
- Poseł Rafał Kasprzyk /Polska2050-TD/
- Zastępca dyrektora Departamentu Polityki Senioralnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Maciej Kmita
- Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew /PiS/
– informację ministra do spraw polityki senioralnej na temat prac legislacyjnych mających na celu wprowadzenie nowego programu wsparcia dla osób starszych, tzw. bonu senioralnego.
W posiedzeniu udział wzięli: Maciej Kmita zastępca dyrektora Departamentu Polityki Senioralnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz ze współpracownikiem.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Anna Woźniak i Monika Biała – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Dzień dobry państwu.Otwieram posiedzenie podkomisji stałej do monitorowania wykorzystania środków unijnych.
Przesłałem do państwa porządek obrad. Jedynym punktem – uważam, iż niezwykle istotnym w kontekście naszych dalszych dyskusji i monitorowania realizacji Krajowego Planu Odbudowy – jest informacja ministra do spraw polityki senioralnej na temat prac legislacyjnych mających na celu wprowadzenie nowego programu wsparcia dla osób starszych, tzw. bonu senioralnego.
Otrzymujemy informacje prasowe i medialne. Chcielibyśmy na tym posiedzeniu podkomisji gruntownie ten temat omówić, zaznajomić się z przebiegiem przygotowań do wprowadzenia bonu senioralnego. Zaproszenie skierowaliśmy do minister do spraw polityki senioralnej. Cieszymy się z obecności pana dyrektora Macieja Kmity z Departamentu Polityki Senioralnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jest również pani Magdalena Szymańska, radca w Departamencie Polityki Senioralnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dziękujemy państwu za obecność.
Przystępujemy do realizacji naszego porządku.
Bardzo prosilibyśmy pana dyrektora o przedstawienie szczegółowych informacji na ten temat, od samego początku, przede wszystkim na temat projektu ustawy: czy ten projekt już jest, na jakim on jest etapie procedowany, kiedy Wysoka Izba otrzyma projekt ustawy. Ponadto, jakie są założenia, od kiedy bon zostanie zrealizowany, w jakich wysokościach, jak będzie realizowany. Wszystkie pytania nas interesują.
Prosimy, panie dyrektorze.
Zastępca dyrektora Departamentu Polityki Senioralnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Maciej Kmita:
Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.Dzień dobry państwu. Projekt ustawy o bonie senioralnym uzyskał wpis do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów 22 marca 2024 r. z planowanym terminem przyjęcia przez Radę Ministrów w II kwartale 2025 r. 14 października 2024 r. projekt ustawy został skierowany do uzgodnień i konsultacji publicznych. Co warto zaznaczyć, konsultacje publiczne odbywały się również w takiej formule konsultacji społecznych. Odbyło się ponad 30 otwartych spotkań we wszystkich regionach Polski. Były to zarówno spotkania duże, w dużych ośrodkach, urzędach wojewódzkich, jak i mniejsze spotkania, z konkretnymi społecznymi partnerami, zainteresowanymi grupami, chociażby na obszarach wiejskich. We wszystkich konsultacjach osobiście brała udział pani minister Marzena Okła-Drewnowicz.
Oczywiście w ramach spotkań osoby zainteresowane mogły zgłaszać swoje uwagi. Wzięło w nich udział kilka tysięcy osób. Byli przedstawiciele samorządów terytorialnych, ich jednostek organizacyjnych, organizacji pozarządowych działających na rzecz seniorów, podmiotów świadczących usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania – co ważne, bo, jak wiemy, tych opiekunów jest w tym momencie za mało i bardzo nam zależy na tym, żeby było więcej rąk do pracy w tym zawodzie – natomiast była również reprezentacja osób starszych i ich rodzin. Byli przedstawiciele oczywiście Rady do spraw Polityki Senioralnej i pełnomocnicy wojewodów.
Obecnie trwa analiza uwag, stanowisk i opinii zgłoszonych do projektu ustawy. Później, już po zakończeniu publicznych konsultacji społecznych, odbyły się dodatkowe spotkania z przedstawicielami regionów, gdzie te spotkania się odbyły, w celu konkretyzacji przedstawionych opinii. Poza tym spotkania dotyczyły również – takie już szczegółowe, sektorowe – organizacji szkoleń dla opiekunów, bo wiemy, iż żeby ten system mógł zacząć działać i żeby opiekunowie mogli w ramach bonu senioralnego świadczyć tego typu usługi, potrzebujemy systemu 30-godzinnych szkoleń podstawowych. Szkolenia będziemy musieli zorganizować w całej Polsce. W tym celu odbyły się chociażby spotkania z regionalnymi ośrodkami polityki społecznej w całej Polsce, jak również z wojewódzkimi urzędami pracy. W tym momencie planujemy w bardzo krótkim czasie konferencję uzgodnieniową w ramach tego projektu, bo wiemy, iż wiele resortów złożyło swoje szczegółowe uwagi. Po konferencji uzgodnieniowej niezwłocznie przekażemy projekt na Komitet Stały Rady Ministrów.
Projekt jest związany z kamieniem milowym A70G „Krajowego planu odbudowy”. W tym kamieniu zobowiązaliśmy się do tego, iż ustawa zacznie funkcjonować w przyszłym roku, od 1 stycznia. Ten termin jest niezagrożony. Natomiast, jeżeli chodzi w ogóle o kamień milowy A70G, tak naprawdę nasz projekt nie jest stricte projektem inwestycyjnym „Krajowego planu odbudowy”, ale jest jakby warunkiem wypłaty części środków dla Polski. Ten kamień milowy A70G to jest wdrożenie priorytetów w zakresie reformy określonych na podstawie strategicznego przeglądu opieki długoterminowej w Polsce.
Jeśli chodzi o warunki spełnienia tego kamienia milowego, to jest w ogóle wejście w życie aktów prawnych zmieniających odpowiednie ustawy, które to przepisy zapewnią realizację priorytetów w zakresie reform określonych w strategicznym przeglądzie opieki długoterminowej w Polsce. W szczególności chodzi o zwiększenie nakładów finansowych na system opieki długoterminowej przez wprowadzenie bonu senioralnego, zostało to literalnie zapisane. Nastąpiło również zdefiniowanie w ogóle opieki długoterminowej w sposób spójny w całość systemu opiekuńczego kraju. Co istotne, zarówno w systemie opieki zdrowotnej, jak i w pomocy społecznej zależy nam na pewnym zintegrowaniu i skoordynowaniu tych systemów, wskazaniu organów odpowiedzialnych za koordynację opieki, ewaluację i działalność informacyjną.
Dwa dodatkowe punkty, do których się zobowiązaliśmy, co już się dzieje, to dokonanie przeglądu wydatków publicznych w celu oceny efektywności finansowania opieki długoterminowej ze środków publicznych oraz zaproponowanie rozwiązań budżetowych mających na celu zapewnienie stabilności finansowania tego systemu. W ten sposób zapisane zostało takie przyjęcie dokumentu, w którym zaproponowana zostanie zharmonizowana definicja opieki długoterminowej, a także zintegrowany system monitorowania ewaluacji jakości, gromadzenia danych, wykorzystania tych danych. Już wiemy, iż będzie to osobna ustawa o opiece długoterminowej, którą też przyjmiemy do końca roku. Wspólnie z Ministerstwem Zdrowia i z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej toczą się prace nad określeniem kształtu tego dokumentu. Niezwykle pomocny jest międzyresortowy zespół do spraw szczegółowych rozwiązań związanych z opieką nad osobami starszymi. Przewodniczącą jest pani minister Marzena Okła-Drewnowicz, wiceprzewodniczącymi pani minister Izabela Leszczyna i pani minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.
W zeszłym tygodniu odbyła się misja OECD w ramach instrumentu wsparcia technicznego TSI, ponieważ dodatkowo złożyliśmy wniosek o realizację projektu badawczego finansowanego z Komisji Europejskiej dotyczącego monitorowania i przygotowania monitorowania ram jakości opieki długoterminowej. Otrzymaliśmy finansowanie i w ramach projektu odbyła się misja OECD, która to została wybrana przez Komisję Europejską tym ośrodkiem badawczym, który ma nas wspomóc.
O zmianach, które w porównaniu do bazowego projektu bonu senioralnego zostaną wprowadzone po konsultacjach publicznych, pewnie bardzo niedługo będzie mówiła pani minister. Jednym ze społecznych postulatów osób pracujących w tych usługach, ale również samorządów była możliwość uzupełniania usług z bonu senioralnego usługami opiekuńczymi, tak żeby mógł być to system komplementarny. Samorząd przyznaje określoną liczbę godzin z bonu senioralnego osobie starszej, ale może na przykład w ramach swoich możliwości, jeżeli stwierdzi, iż jest taka potrzeba, dołożyć usługę opiekuńczą. Ale także rodzina, która… Bo wiemy, iż rodzina może również dokupić usługi po cenie według bonu senioralnego, więc wychodzimy naprzeciw i naprawdę chcemy stworzyć taki system skrojony pod potrzeby konkretnych samorządów.
Liczymy na takie trochę, można powiedzieć, pospolite ruszenie. Będziemy w tym kierunku działali, ponieważ, jak wiemy, tych opiekunów wciąż jest za mało. To jest trudna, ale bardzo, bardzo ważna i bardzo potrzebna praca. W tym momencie jest mniej więcej 40 tys. opiekunów, z tego, co pamiętam. Potrzebne jest drugie tyle na start, żebyśmy mogli dobrze zrealizować te usługi w miejscu zamieszkania. To są tak naprawdę usługi wsparcia, czyli określiliśmy 30-godzinny kurs. Po tym szkoleniu opiekunowie będą mogli podejmować tę istotną pracę. Natomiast tak naprawdę wyszliśmy z punktu poszukiwania takich środowisk, takich przestrzeni, skąd tak naprawdę możemy czerpać kadry do pracy w usługach.
Ważnym partnerem są m.in. koła gospodyń wiejskich, ponieważ wiemy, iż jest duży problem na obszarach wiejskich. Ze spotkań wiemy, iż te środowiska bardzo są zainteresowane taką działalnością. Koła gospodyń wiejskich mogłyby dodatkowo realizować takie usługi, oczywiście dobrowolnie. Pamiętajmy, iż dobrze znają swoich sąsiadów, mogą im pomóc. Mogą też podwyższyć swoje świadczenia, na przykład emerytalne. Przedstawiciele tych kół… Spotkało się to z dużą aprobatą.
Oczywiście system szkoleń jest w tej chwili opracowywany, stąd właśnie spotkania z urzędami pracy czy z ośrodkami polityki społecznej, tak żebyśmy w przyszłym roku mogli podwoić – takie jest założenie – liczbę opiekunów, żeby mogli realizować bon senioralny tak naprawdę od przyszłego roku. Siłą rzeczy wiemy, iż bon senioralny stanowi pewne uzupełnienie systemu opieki długoterminowej i usług. Wiadomo, iż funkcjonują i będą funkcjonować również inne programy, które w tej chwili trwają, czy to program „Opieka 75+”, czy program „Korpus wsparcia seniorów”, czy w ogóle usługi opiekuńcze.
Z jednej strony wiemy z badań Banku Światowego, iż w tej chwili usług opiekuńczych w ogóle nie wykonuje 11% gmin, a kolejne ponad 30% wykonuje je dla mniej niż 10 mieszkańców. Rozumiemy specyfikę tego problemu, wiemy, z jakimi problemami mierzą się samorządy, dlatego wychodzimy z założenia, iż pieniądz publiczny wrzucony na rynek jest potrzebny, po to żeby stworzyć w ogóle w Polsce rynek usług, żeby też wyciągnąć z szarej strefy opiekunów, którzy dzisiaj pracują, żeby wprowadzić tak naprawdę standardy tych usług, żeby one były bezpieczne, sprawdzone, żeby była nad tym kontrola. Wybrane zostało rozwiązanie bonu senioralnego, które również jest ściśle powiązane z gospodarką i z rynkiem pracy. Dlatego ten instrument uzupełnienia systemu został określony tak, żeby wspomóc w tym kontekście rodziny aktywne zawodowo, żeby one mogły pozostać na rynku pracy, ażeby ich bliscy byli w odpowiedni sposób zaopiekowani.
Wielokrotnie podczas spotkań rozmawialiśmy także z przedsiębiorcami, którzy mówili, iż tracą dobrą kadrę po 50. roku życia, ponieważ to głównie kobiety przechodzą na pół etatu, bo muszą opiekować się swoimi bliskimi, nie chcą ich zostawiać, a mają problem ze znalezieniem opieki. Dlatego wychodzimy też temu naprzeciw. Bon senioralny będzie właśnie takim uzbrojeniem systemu. Mamy nadzieję, iż w formule usług wsparcia w miejscu zamieszkania będzie to pod pełną kontrolą, ponieważ samorząd będzie organizował usługi, będzie je zlecał. Mamy właśnie taką nadzieję, iż wprowadzimy do tego pewien impuls, wkładając publiczny pieniądz w system, który w ogóle się stworzy. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Dziękuję, panie dyrektorze. Dziękuję za przedstawienie informacji.Rzeczywiście czasu jest bardzo mało – II kwartał to przedstawienie projektu ustawy, a ustawa miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2026 r., więc czasu jest niezwykle mało. Nie ukrywam, iż odczułem w głosie pana dyrektora, iż czasu jest mało, ale też i bardzo dużo jest związanych z tym problemów i kłopotów.
Niemniej jednak chciałbym bardziej uszczegółowić pytania, bo rzeczywiście bon senioralny jako taki, co jest bardzo często mylone, nie jest wypłacany, prawda? To nie będą w żaden sposób pieniądze wypłacane seniorom w formie gotówki. To jest świadczenie bezgotówkowe, w formie bonu, przyznające w określonej kwocie…
I teraz właśnie chciałbym jeszcze doprecyzować tę kwotę. Jest to 50% średniego wynagrodzenia za pracę? To jest ruchoma wartość, czy będzie stała wartość bonu senioralnego? Będzie to realizowane przez gminy, tak?
Zastępca dyrektora departamentu KPRM Maciej Kmita:
Tak.Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Czy gminy są na to przygotowane? Uważam, iż czasu jest bardzo mało, żeby to wprowadzać. Pan dyrektor powiedział, iż brakuje 40 tys. osób, jak dobrze zrozumiałem, do tego, żeby rzeczywiście taką opiekę sprawować. Dlatego chciałbym doprecyzować to w kontekście gmin, czy… Albo może inaczej zadam pytanie: Jakie były zgłaszane największe problemy podczas konsultacji, które się odbywały? Jakich spraw było najwięcej zgłaszanych podczas konsultacji?Rozumiem, iż kwestia wieku to jest rzecz stała, która już została zapisana w KPO. Czy to nie zostało zapisane, czy to my ustalamy pod względem tego, iż to będzie dla seniorów powyżej 75. roku życia? Jakie będą jeszcze założenia, żeby otrzymać taki bon? Pewnie renta, emerytura, ale czy na przykład ta osoba… Albo znowu jeszcze inaczej – czy seniorzy, którzy przebywają poza granicami naszej ojczyzny, również otrzymają taki bon czy nie? Komu dokładnie będzie on przysługiwać? Chciałbym, żeby to również wybrzmiało na naszej podkomisji.
Czytamy, iż bon będzie przyznawany miesięcznie. Czy na przykład będzie możliwość, iż ktoś nie wykorzysta akurat w danym miesiącu i to będzie przechodzić? Czy to jest już dożywotni bon, czy to jest na pewien okres? I kwestia finansowania. Rozumiem, iż to jest… No właśnie, w jaki sposób będzie to finansowane? Ile to będzie kosztować?
Proszę bardzo, jeszcze pan poseł dopyta.
Poseł Rafał Kasprzyk (Polska2050-TD):
Dziękuję, panie przewodniczący.Tak trochę wychodzimy pana pytaniem poza obszar z zakresu naszej podkomisji, ale być może w uproszczeniu to dobrze, żebyśmy pogłębili swoją wiedzę. To ja też dopytam o parę rzeczy bardzo ogólnych, tak na szybko.
Brałem udział w Kielcach w jednych z pierwszych konsultacji z panią minister, ale żeby odświeżyć pamięć sobie i być może przysłuchującym się osobom: Jaka jest baza wyjściowa osób, które potrzebują skorzystać z opieki, którą zapewniałby bon senioralny? To jest pierwsze pytanie. Drugie: Ile osób skorzysta od 1 stycznia z tego programu? Brakuje 40 tys. opiekunów, mamy w miarę przygotowanych 40 tys., czyli mamy na start 80 tys., bo tak zrozumiałem. Tak, dobrze? Jakiej puli seniorów da opiekę to 80 tys.? Bo rozumiem, iż to 2–3 osoby dziennie może być w niektórych przypadkach, bo nie jest to opieka całodniowa na przykład.
Trzy szybkie pytania. Jaki jest roczny koszt wprowadzenia bonu? o ile od przyszłego roku, to chciałbym wiedzieć, mówimy o kosztach, o wydawaniu pieniędzy z KPO, więc to jest tematem tej podkomisji, wydaje mi się. Ile kosztuje 30-godzinny kurs? Ile kosztuje 1 godzina opieki z puli tego bonu? Dziękuję.
Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Dziękuję bardzo.Prosimy, panie dyrektorze.
Zastępca dyrektora departamentu KPRM Maciej Kmita:
Mam nadzieję, iż uda mi się… jeżeli o czymś zapomnę, to bardzo proszę o przypomnienie.Zacznę od tego, jakie uwagi padały najczęściej w konsultacjach. Przede wszystkim pozyskiwanie rąk do pracy, na to wskazywały samorządy i na to wskazywali przedstawiciele. Poza tym, tak jak mówiłem, połączenie systemu usług opiekuńczych i bonu senioralnego tak, żeby można to było dobrze skoordynować. To takie dwa tematy, które przede wszystkim wybrzmiewały tak naprawdę. Poza tym również sposób kwalifikacji do bonu senioralnego, ale to też tak naprawdę będzie mocno określone.
Według obecnych szacunków skorzysta ok. 230 tys. osób. Natomiast pragnę podkreślić, iż ostateczne ramy – i to też będzie odpowiedź na część pytań pana przewodniczącego – będą znane już bardzo wkrótce, po konferencji uzgodnieniowej. Projekt wyjdzie właśnie po konsultacjach i po konferencji, bo poważnie traktujemy konsultacje publiczne i poważnie traktujemy uzgodnienia międzyresortowe, więc te ramy będą jasno określone. Ciężko przesądzać przed konferencją uzgodnieniową, jak będą dokładnie brzmiały.
Jeśli chodzi o wartość bonu, maksymalnie to jest 2150 zł, z delegacją dla Rady Ministrów do waloryzacji tej kwoty. To 2150 zł będzie odpowiadało 50 godzinom usług wsparcia.
Jeśli chodzi o proces składania wniosków o bon, to bon senioralny będzie przyznawany w formie decyzji wydawanej na 12 miesięcy. Po tym okresie następuje ponowna weryfikacja prawa do usług. Nie są to godziny przenoszone na kolejny okres, ponieważ jest to usługa przyznana, jest to usługa… Będzie przysługiwała określona liczba godzin, którą określi samorząd, stawka będzie ustalana. A stawka usługi będzie ustalana przez gminę, ponieważ to też jest kwestia takich realiów lokalnych. Oczywiście są też wymagania dla opiekunów, już mówię…
Najmocniej przepraszam. W przypadku, gdy osoba w wieku 75 lat lub więcej mieszka z osobami dorosłymi, z innymi osobami dorosłymi, wsparcie w ramach bonu będzie dotyczyło jedynie wybranych potrzeb seniora. Wniosek o przyznanie bonu senioralnego będzie składany przez zstępnego osoby w wieku 75 lat lub więcej w ramach tych założeń, które w tej chwili funkcjonują, do gminy adekwatnej ze względu na miejsce zamieszkania. Gmina w toku weryfikacji wniosku dokonuje oceny niezaspokojonych potrzeb w zakresie podstawowych czynności dnia codziennego z wykorzystaniem kwestionariusza. Na podstawie oceny gmina określi rodzaj i intensywność wsparcia. Do wniosku, co ważne, dołączana będzie zgoda osoby na złożenie wniosku przez zstępnego.
Jeśli chodzi o bardzo dokładne szacunki finansowe, myślę, iż na część już odpowiedziałem. Natomiast ile to będzie kosztowało? To zależy właśnie od założeń, które wyjdą po konferencji uzgodnieniowej. Ale to, co mogę powiedzieć, to kilka miliardów złotych, będzie to w całości z budżetu państwa. Nie będzie… Znaczy nie jesteśmy też…
Poseł Rafał Kasprzyk (Polska2050-TD):
Jeden, dwa czy dziewięć?Zastępca dyrektora departamentu KPRM Maciej Kmita:
Kilka miliardów złotych. Po konferencji uzgodnieniowej będzie znana szczegółowa kwota.W pierwotnym OSR wydatki w pierwszym roku to są 4,2 mld zł. Zgodnie z obecnymi szacunkami to będzie odpowiednio mniej, ponad 3 mld zł. Zobaczymy, tak jak mówię, w jakim kształcie wyjdzie to na konferencji uzgodnieniowej, ponieważ wydatki szacujemy jeszcze w konsultacjach z Ministerstwem Finansów. Precyzyjnie będziemy je mogli wskazać już po konferencji uzgodnieniowej. Ona będzie, można powiedzieć, w najbliższych dniach, w najbliższym czasie, więc pewnie będziemy mogli pospieszyć z tymi informacjami bardzo niedługo.
Gmina, która będzie ustalała godziny usług, będzie ogłaszała to w uchwale. To jest stricte związane z tym, iż to wynika z wyboru wykonawcy konkretnej usługi i konkretnych stawek zaproponowanych w tym postępowaniu.
Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Dziękuję.Właśnie, panie dyrektorze, o to chodziło, o takie konkretne dane. Za to dziękuję. Tych 230 tys. osób, które zakładamy, iż skorzystają na tym, to też jest bardzo cenna informacja. Ale właśnie jeszcze raz podkreślam, iż to, co pojawiało się i pojawia się w przestrzeni publicznej, to informacje o tym, iż będą wypłacane seniorom pieniądze. Nie, nie będą. To będzie bon, to będzie świadczenie niepieniężne, niegotówkowe, poprzez usługę dla seniorów.
Zastępca dyrektora departamentu KPRM Maciej Kmita:
Dokładnie tak.Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Szereg informacji prasowych, które się pojawiały, jest nie do końca rzetelnych.Zastępca dyrektora departamentu KPRM Maciej Kmita:
Staramy się to prostować na bieżąco. Jesteśmy w kontakcie z mediami. Wiele publikacji udało nam się sprostować, nakierować. Stawiamy na bezpośredni kontakt z przedstawicielami mediów, żeby tłumaczyć i przedstawiać pełną informację. Wiadomo, iż czasem po prostu stosuje się uproszczenia. Tego też bardzo się wystrzegamy.Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Tak, bardzo podobnie właśnie. Chciałbym doprecyzować, iż to kwestia dyskusji. Dyskutujemy na Komisji z racji tego, iż jest to działanie w ramach „Krajowego planu odbudowy”.Zastępca dyrektora departamentu KPRM Maciej Kmita:
Dokładnie.Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Ale znowu to, co wybrzmiało, a warto to powtórzyć – nie jest to finansowane w ramach KPO, bo jest finansowane z budżetu państwa, więc zajmujemy się tym, ponieważ mamy to wpisane, żeby to zrealizować.Zastępca dyrektora departamentu KPRM Maciej Kmita:
Nie, to jest warunek… Tak.Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Ale jest to realizowane tylko i wyłącznie z budżetu państwa. I my realizujemy to przez gminy, które będą zobowiązane… Nie wiem, czy to jest dobre słowo – może poproszone, zachęcone… Po prostu rozumiem, iż gminy, samorząd będzie to realizować w ramach zadań zleconych, tak?Zastępca dyrektora departamentu KPRM Maciej Kmita:
Tak. Prawdopodobnie tak.Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Wyjaśnione bardzo mocno w szczegółach.Czy jeszcze jakieś pytania w tej sprawie? Chyba nie. Zatem czekamy na konkretne rozwiązania. Zależało mi na tym, raz jeszcze chcę to podkreślić, żeby przede wszystkim usłyszeć szczegóły, wyjaśnić wątpliwości, zaznajomić się z konsultacjami, z tymi problemami, które dzisiaj mają miejsce. Jest to zadanie wynikające z KPO, z tych pieniędzy, które ogólnie do nas trafiają, które są wykorzystywane na inne rzeczy. Mamy to wpisane jako zadanie, które zostanie zrealizowane. Czekamy na efekty. Rzeczywiście ten czas do 1 stycznia 2026 r. jest czasem stosunkowo krótkim, zatem życzymy powodzenia całemu ministerstwu.
Zastępca dyrektora departamentu KPRM Maciej Kmita:
Dziękujemy bardzo.Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Życzymy powodzenia pani minister, przede wszystkim z uwagi na seniorów, na których właśnie patrzymy. Rzeczywiście ta pomoc jest im niezbędna. Wielokrotnie mówili o tym, iż oczekują również dodatkowego wsparcia w tym zakresie.Nie ma więcej uwag. Dziękuję, panie dyrektorze.
Zastępca dyrektora departamentu KPRM Maciej Kmita:
Bardzo dziękujemy.Przewodniczący poseł Sylwester Tułajew (PiS):
Dziękuję pani radcy, dziękuję państwu za obecność, państwu posłom, paniom z sekretariatu.Zamykam posiedzenie podkomisji stałej. Dziękuję bardzo.
« Powrótdo poprzedniej strony