Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zakończył rozbudowę infrastruktury w rejonie Kanału Dębickiego. To jeden z największych projektów hydrotechnicznych ostatnich lat, wart niemal 279 mln zł. Efektem jest m.in. pogłębienie kanału, przebudowa nabrzeży oraz możliwość obsługi znacznie większych jednostek niż dotychczas.
15 lipca, w szczecińskim porcie podsumowano zakończony projekt modernizacji i rozbudowy infrastruktury w rejonie Kanału Dębickiego. Inwestycja obejmowała m.in. poszerzenie kanału ze 120 do 200 metrów oraz pogłębienie go do 12,5 metra głębokości technicznej.
— Za nami finał jednej z największych hydrotechnicznych modernizacji ostatnich lat. Poszerzony i pogłębiony Kanał Dębicki, nowe i przebudowane nabrzeża, a także infrastruktura umożliwiająca obsługę znacznie większych jednostek. Wszystko jest już gotowe. To efekt wielu miesięcy wytężonej pracy Grupy NDI, generalnego wykonawcy projektu – przekazali przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W ramach inwestycji kompleksowo zmodernizowano nabrzeża Czeskie, Słowackie i Fińskie (łącznie ponad 1 km długości), wybudowano nowe Nabrzeże Norweskie (300 m) oraz rozpoczęto pierwszy etap budowy Nabrzeża Duńskiego. Na ich potrzeby zużyto dziesiątki kilometrów grodzic, rur stalowych, pali i kotew mikropalowych. W samym Kanale Dębickim wydobyto ok. 1,5 mln m3 urobku, który został przetransportowany rurociągiem na wyspę Ostrów Mieleński, gdzie przygotowano specjalne pole odkładu.
Modernizacji poddano również infrastrukturę techniczną w rejonie zaplecza nabrzeży – m.in. utwardzono place składowe, wykonano umocnienia dna oraz przygotowano teren pod dalszą rozbudowę, w tym m.in. terminal intermodalny i węzeł kolejowy.
Kulminacją wtorkowego wydarzenia było przyjęcie dużego transportu zbożowego. Do portu w Szczecinie wpłynął masowiec m/v Rodina. To jednostka pływająca pod banderą Malty, o długości 190 m, szerokości 32 m i zanurzeniu 10,5 m. Statek przypłynął z Goteborga, przewożąc 40 tys. ton śruty sojowej dla operatora portowego Viterra Polska. Został rozładowany przy Nabrzeżu Słowackim. Wcześniej, przed modernizacją, obsługa tak dużego transportu w tym rejonie byłaby niemożliwa.
— Pogłębiony basen portowy i zmodernizowane nabrzeża, razem z torem wodnym o głębokości technicznej 12,5 m, tworzą w tej chwili nowe możliwości biznesowe Portu Szczecin: obsługa większych ładunków to lepszy bilans ekonomiczny dla operatorów portowych – dodaje ZMPSiŚ.
Co dalej? Zgodnie z zapowiedziami, Nabrzeże Norweskie zostanie w kolejnych etapach wydłużone o ok. 600 m, co utworzy nowy odcinek – Nabrzeże Duńskie. Zakończono już prace przygotowawcze i wzmacniające brzeg na wyspie Ostrów Grabowski.
Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” otrzymał dofinansowanie w wysokości 127,6 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (UE 2014–2020). Całkowita wartość inwestycji to prawie 279 mln zł.
Inwestorem był Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, a generalnym wykonawcą Grupa NDI.