Prawo pracy – mniej formalności, więcej przejrzystości

19 godzin temu

Projektowane zmiany koncentrują się przede wszystkim na kwestiach związanych z ekwiwalentem za niewykorzystany urlop, rozszerzeniem reprezentacji pracowniczej oraz zapewnieniem większej elastyczności w wyborze formy – elektronicznej lub pisemnej – przy dokonywaniu czynności z zakresu prawa pracy.

Ekwiwalent za urlop razem z wynagrodzeniem

Jedną z kluczowych zmian jest propozycja nowego terminu wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop w przypadku rozwiązania umowy o pracę. w tej chwili pracodawca musi go wypłacić w dniu jej rozwiązania, co często wiąże się z dodatkowymi obowiązkami kadrowo-płacowymi. Nowelizacja przesuwa ten termin na dzień wypłaty ostatniego wynagrodzenia, co ma uprościć rozliczenia, ograniczyć liczbę błędów i zmniejszyć ryzyko ewentualnych naruszeń przepisów.

Skutkiem takiego rozwiązania ma być uproszczenie procesu rozliczeń, ograniczenie liczby błędów wynikających z braku pełnych danych w dniu zakończenia pracy, a przede wszystkim mniejsze ryzyko naruszeń przepisów prawa pracy i sankcji na rzecz pracodawcy ze strony Państwowej Inspekcji Pracy, z uwagi na bardziej klarowne konstrukcje przepisów oraz przyznanie pracodawcom czasu w bezsporne wyliczenie wysokości ekwiwalentu po ustaniu stosunku pracy.

Większa reprezentacja pracowników

Kolejna zmiana dotyczy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Obecnie, tam, gdzie nie działa związek zawodowy, pracowników reprezentuje w tej chwili tylko jedna osoba. Po nowelizacji, w procesie uzgodnień z pracodawcą udział weźmie co najmniej dwóch przedstawicieli. Ujednolici to zasady reprezentacji pracowników we wszystkich sprawach prawa pracy i wzmocni ich głos w decyzjach dotyczących funduszu socjalnego, a także zwiększy przejrzystość i demokratyczność w ustaleniu zasad funkcjonowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Papierowo lub elektronicznie – jak wygodniej

Trzecia grupa zmian dotyczy formy komunikacji między pracodawcą a pracownikiem.
Dotychczas w wielu przypadkach wymagana była forma pisemna – teraz będzie można skorzystać także z postaci elektronicznej. Usprawni to m.in. przekazywanie informacji o czasie pracy, wnioskach urlopowych czy uzgodnieniach ze związkami zawodowymi. Zmiany zachowują pełną wartość dowodową dokumentów, a jednocześnie zwiększają elastyczność i efektywność działania firm.

W katalogu nowelizowanych przepisów znalazły się regulacje odnoszące się do powszechnych i codziennych czynności z zakresu prawa pracy, np. przekazania informacji o warunkach przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę – art. 231 § 3 KP, wniosku o ustalenie indywidualnego rozkładu czasu pracy – art. 142 KP, wniosku o zastosowanie systemu skróconego tygodnia pracy – art. 143 KP,

Propozycja zmiany przepisów w tym zakresie ma na celu dostosowanie ich do realiów współczesnej komunikacji i technologii, bez naruszania praw pracowników ani stabilności stosunku pracy.

Nowelizacja stanowi krok w stronę nowoczesnego i bardziej przyjaznego prawa pracy, odpowiadającego na potrzeby dzisiejszego rynku.

Etap legislacyjny

Obecnie projekt został skierowany do Sejmu, a dokładniej – do opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Na tym etapie trudno jest przewidzieć, jaki będzie ostateczny kształt i treść projektowanych zmian. Warto obserwować komunikaty prasowe w tym zakresie, gdyż na etapie legislacyjnym może pojawić się wiele uwag co do treści proponowanych zmian.

Idź do oryginalnego materiału