Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał umowę z gdańską spółką PROJMORS Biuro Projektów Morskich. Dotyczy ona opracowania dokumentacji projektowo–kosztorysowej dla drogi technicznej prowadzącej do Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To pierwszy realny krok ku rozpoczęciu tej strategicznej inwestycji.
Droga techniczna wraz z niezbędną infrastrukturą jest konieczna do rozpoczęcia projektu terminala. Trasa musi spełniać odpowiednie wymagania techniczne, ponieważ będzie to droga dla transportu ciężkiego sprzętu i materiałów na teren inwestycji.
Jak zaznacza ZMPSiŚ:
– Początek prac nad drogą techniczną należy jednak traktować jako praktyczne rozpoczęcie prac nad budową dostępu lądowego do przyszłego GTK w Świnoujściu – przekazała Weronika Gocłowska Rzeczniczka Prasowa ZMPSiŚ.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka również zabrał głos w tej sprawie. Na portalu X napisał:
– Dzisiaj podpisaliśmy umowę na projekt dla drogi technicznej prowadzącej do terminala. Można powiedzieć, iż to ten krok, który kończy etap ‘papierkowej roboty’ i działań okołoinwestycyjnych, które oczywiście są niezbędne. Teraz wchodzimy w fazę adekwatnej budowy. Drogą techniczną będzie dostarczany sprzęt i materiały na teren inwestycji. Prace nabierają tempa!
Zakres zleconych prac projektowych jest bardzo szeroki. W pierwszej kolejności PROJMORS przeprowadzi badania geologiczne i prace geodezyjne, które pozwolą dokładnie określić warunki terenowe. Równolegle prowadzone będą działania zmierzające do uzyskania wszystkich niezbędnych uzgodnień i decyzji administracyjnych. To warunek konieczny do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę. Ponadto firma przygotuje pełną dokumentacje projektowo-kosztorysową, a następnie przygotowanie i złożenie wniosku do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. Realizacja projektów już się rozpoczęła, finalnie mają być gotowe do końca roku 2025.
Po uzyskaniu decyzji budowlanej ZMPSiŚ ogłosi przetarg na wykonawcę drogi. Umowa zakłada także, iż PROJMORS będzie pełnił nadzór autorski podczas realizacji prac budowlanych. Według zakładanego harmonogramu budowa drogi ma się zakończyć w 2027 roku.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych na polskim wybrzeżu. Ma umożliwić obsługę największych jednostek kontenerowych, poprawić konkurencyjność polskich portów i wzmocnić pozycję kraju na Bałtyku. Zgodnie z planami terminal ma przyjąć pierwsze statki na przełomie roku 2028 i 2029. Budowie terminala towarzyszyły jednak kontrowersje. Część organizacji ekologicznych i lokalnych społeczności zgłaszała sprzeciw wobec wydanej decyzji środowiskowej dla budowy terminala kontenerowego. Jednak oddalono odwołanie od decyzji lokalizacyjnej.
fot. ZMPSiŚ