19 listopada 2023 roku weszła w życie nowa dyrektywa unijna w sprawie kredytów konsumenckich. Nakłada na państwa członkowskie obowiązek przyjęcia oraz publikacji przepisów niezbędnych do jej wykonania do dnia 20 listopada 2025. - Przy okazji prac nad implementacją nowej dyrektywy należy się pochylić nad naprawieniem mankamentów obecnej ustawy - podkreślił w rozmowie z prawo.pl Wojciech Wandzel, lider Praktyki Banking & Finance w KKG Legal.
REKLAMA
Zobacz wideo Napędzamy rynek kredytów mieszkaniowych, ale czy informujemy kredytobiorców co ich czeka za dekadę?
Rezygnacja z kredytu przez internet. Będzie nowa funkcja
7 lipca 2025 roku na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pojawił się projekt ustawy o kredycie konsumenckim oraz o zmianie ustawy o prawach konsumenta. Zmiany wynikają z konieczności uporządkowania, przeredagowania oraz uproszczenia przepisów. Jak można przeczytać na gov.pl, "pełna harmonizacja będzie sprzyjać zapewnieniu wszystkim konsumentom w UE jednakowego, wysokiego poziomu ochrony ich interesów oraz przyczyni się do adekwatnego funkcjonowania rynku wewnętrznego".
Autorem projektu jest UOKiK. Wdraża on w życie dyrektywę w sprawie kredytów konsumenckich 2023/2225 oraz akt unijny dotyczący sprzedaży na odległość. Jedno z głównych założeń jest takie, iż procedura rezygnacji z umowy nie powinna być trudniejsza niż jej zawarcie. Ustawa zakłada stworzenie specjalnej funkcji "Odstąp od umowy tutaj". Pojawi się na stronach internetowych banków oraz pożyczkodawców.
Nowa ustawa o kredycie konsumenckimFot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Wyborcza.pl
Projekt ustawy o kredycie konsumenckim 2025. Czeka nas sporo zmian
Kolejną kwestią jest podzielenie informacji na "warstwy", czyli stworzenie tzw. akordeonu. Chodzi o rozwijalne sekcje z nagłówkami. Najważniejsze informacje (np. nazwy firmy, cech usługi, ceny) będą eksponowane w pierwszej warstwie. Projekt zakłada również, iż "ciężar dowodu spełnienia obowiązków informacyjnych oraz udzielenia wyjaśnień spoczywa na przedsiębiorcy". Klient ma prawo żądać kontaktu z żywym człowiekiem, a nie automatem, czatbotem lub odsyłaniem go do FAQ, czyli najczęściej zadawanych pytań. Rząd chce również skupić się na kwestii niedopuszczalności wprowadzania w błąd klientów. Mowa np. o wyróżnianiu jednej z opcji podczas prezentowania kilku wyborów, co sugeruje, iż powinien ją wybrać. Planowany termin wejścia w życie nowych przepisów to 20 listopada 2026 roku.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu.
Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.