Wspierajmy szkołę razem! Uczniowie, nauczyciele i RPD ze wspólną inicjatywą

2 dni temu

Przedstawiciele organizacji i inicjatyw młodzieżowych, a także środowiska nauczycieli wraz z Rzeczniczką Praw Dziecka zaprezentowali propozycję projektu ustawy o wspieraniu uczniów i nauczycieli. Ta zmiana prawna ma dać realne wsparcie zarówno dzieciom, jak też kadrze pedagogicznej akcentując prawo do odpoczynku i przeciwdziałając wypaleniu zawodowemu.

Postulaty zmian w prawie, wypracowane przy udziale osób młodych i nauczycieli, poparło blisko 40 organizacji młodzieżowych. Propozycja rozwiązań została zaprezentowana na konferencji prasowej 30 kwietnia w Biurze Rzeczniczki Praw Dziecka.

Monika Horna-Cieślak wskazuje, iż szkoła jest miejscem wartościowym, rozwijającym, dającym wspomnienia, wyposażającym w wiedzę, budującym relacje. Ale szkoła bywa też nierzadko zmęczona. A od zmęczenia nie jest daleko do wypalenia. Podkreślała, iż na ten aspekt zwracają jej uwagę zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.

Ustawa o wspieraniu uczniów i nauczycieli zakłada nowelizację przepisów prawa oświatowego. Propozycja zakłada, aby nauczyciele i nauczycielki mieli ustawowo zagwarantowane prawo do superwizji, czyli profesjonalnego wsparcia w trudnych i wymagających momentach ich pracy zawodowej. Dodatkowo wprowadza zasadę, aby uczniów nie zobowiązywać do aktywności edukacyjnej w trakcie przerw kalendarzowych, tj. Świąt Bożego Narodzenia, Świąt Wielkiej Nocy, ferii zimowych, majówki i tzw. długiego weekendu w okresie Bożego Ciała. Wprowadza regułę, zgodnie z którą w ciągu 3 dni przypadających bezpośrednio po zimowej i wiosennej przerwie świątecznej oraz feriach zimowych nie sprawdza się osiągnięć edukacyjnych uczniów w celu ustalenia im oceny bieżącej.

Danuta Kozakiewicz, dyrektorka szkoły podstawowej nr 103 w Warszawie wskazuje, iż wśród wyzwań współczesnej szkoły niezagospodarowana pozostaje sfera psychiki i dobrego funkcjonowania nauczyciela oraz ucznia. Należy potraktować poważnie potrzeby dziecka – osoby, która ciężko pracuje w szkole i dać jej prawo do wypoczynku. Takie, jakie mają osoby dorosłe w pracy. Zwraca także uwagę na badania: ok. 57 proc. nauczycieli mówi o braku sensu pracy, a 52 proc. sygnalizuje problemy somatyczne. Zaprezentowane rozwiązanie w postaci superrewizji mogą temu zapobiec. Wtóruje jej Gracjan Szuwała z Młodzieżowego Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego zwracając uwagę, iż kwestia wypalenie dotyczy również uczniów. Jego zdaniem odzwierciedleniem tego jest kryzys zdrowia psychicznego wśród młodych osób.

Projekt ustawy to przede wszystkim wyraz troski uczniów o nauczycieli i nauczycieli o uczniów. Oliwia Nawrot z Akcji Uczniowskiej opisuje, iż od młodych osób oczekuje się nierzadko pisana testów czy kartkówek np. tuż po feriach. Taka sytuacja nie pozwala na faktyczny oddech, bo do sprawdzianów trzeba się przygotować. Nie pozwala także na oddech nauczycielom, którzy takie sprawdziany muszą opracować.

Uczniowie i nauczyciele, wyrażając swoje poparcie dla projektu ustawy mówili, iż nie trzeba wielkiej rewolucji w przepisach, by wyjść naprzeciw wyzwaniom stawianym przez współczesną szkołą. Magdalena Miałkowska, nauczycielka jednej z warszawskich szkół, szczególnie liczy na superwizora, który będzie pełnił kluczową rolę w pomocy nauczycielom. Z kolei Hanna Kozakiewicz, dyrektorka szkoły podstawowej w Tłuchowie podkreślała, iż niektóre rozwiązania zaproponowane w projekcie funkcjonują już m.in. w jej szkole. A to oznacza, iż i inne szkoły są gotowe na systemowe rozwiązania.

Projekt zostanie teraz przekazany do Ministerstwa Edukacji Narodowej, a także do wszystkich ugrupowań politycznych w Parlamencie. Jan Bęczkowski z Rady Dzieci i Młodzieży przy RPD podsumowując wskazał na rzecz kluczową: nie tylko mówimy o problemie, ale też mamy gotowe rozwiązanie, które ma moc zmieniania rzeczywistości na lepsze.

Idź do oryginalnego materiału