Zawieszenie postępowania z uwagi na pytanie prawne
NSA w sprawie ze skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu (dalej: Dyrektor IAS we Wrocławiu) dotyczącej wyroku WSA we Wrocławiu z 7.7.2022 r., I SA/Wr 1006/21, Legalis, w sprawie ze skargi Z.K. na decyzję Dyrektora IAS we Wrocławiu z 9.8.2021 r., w przedmiocie podatku od spadków i darowizn – na podstawie art. 125 § 1 pkt 1 ustawy z 30.8.2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej: PostAdmU) postanowił zawiesić z urzędu postępowanie przed NSA do czasu rozstrzygnięcia przez skład 7 sędziów pytania prawnego zawartego w postanowieniu NSA z 5.3.2025 r., III FSK 1588/23, Legalis.
Uchwałą z 26.5.2025 r., III FPS 2/25, Legalis, NSA rozstrzygnął wspomniane pytanie prawne. Tym samym ustała przyczyna uzasadniająca ww. zawieszenie postępowania. Dlatego też, mając na uwadze powyższe okoliczności, NSA, działając na podstawie art. 128 § 1 pkt 4 w związku z art. 193 PostAdmU, postanowieniem z 1.7.2025 r.III FSK 290/23, Legalis, podjął zawieszone postępowanie kasacyjne, o czym postanowił w punkcie 1 sentencji ww. postanowienia.
Istota rozpatrywanej sprawy
Rozpoznając przedmiotową sprawę NSA ustalił jednak, iż Dyrektor IAS we Wrocławiu, reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika procesowego – radcę prawnego, w piśmie z 6.6.2025 r. cofnął wniesioną skargę kasacyjną.
Cofnięcie skargi kasacyjnej
Mając na uwadze powyżej wskazaną okoliczność faktyczną w postaci wpływu pisma, analiza treści którego wskazuje na cofnięcie skargi kasacyjnej przez wnoszącego, NSA w pierwszej kolejności wskazał na stan prawny znajdujący zastosowanie w stanie faktycznym ustalonym w rozpatrywanej sprawie.
W tym kontekście NSA wskazał, iż ustawodawca przewidział możliwość cofnięcia uprzednio złożonej skargi, a także skargi kasacyjnej. Zgodnie bowiem z art. 60 PostAdmU skarżący może cofnąć skargę, jednakże sąd uzna cofnięcie skargi za niedopuszczalne, o ile zmierza ono do obejścia prawa lub spowodowałoby utrzymanie w mocy aktu lub czynności dotkniętych wadą nieważności. Następnie NSA podkreślił, iż art. 60 PostAdmU – na mocy art. 193 PostAdmU – znajduje odpowiednie zastosowanie w postępowaniu kasacyjnym przed NSA.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, należy wskazać, iż NSA nie stwierdził w niej istnienia przesłanek nieważności postępowania wyszczególnionych w art. 183 § 2 PostAdmU, jak również nie stwierdził, iż cofnięcie przedmiotowej skargi kasacyjnej zmierza do obejścia prawa. Cofnięcie skargi kasacyjnej przez Dyrektora IAS we Wrocławiu należy zatem uznać za dopuszczalne.
Rozstrzygnięcie NSA
Mając na uwadze, iż nastąpiło skuteczne cofnięcie skargi kasacyjnej, NSA – na podstawie art. 60 PostAdmU i art. 161 § 1 pkt 1 PostAdmU w związku z art. 193 PostAdmU – umorzył postępowanie kasacyjne, o czym orzekł w punkcie 2 sentencji postanowienia z 1.7.2025 r. W konsekwencji NSA orzekł również o zwrocie wpisu sądowego od skargi kasacyjnej (punkt 3 sentencji przedmiotowego postanowienia).
Komentarz
Na gruncie rozpatrywanej sprawy NSA wypowiedział się na temat instytucji cofnięcia skargi (tu: kasacyjnej). Wobec jasnej i jednoznacznej treści art. 60 PostAdmU odnoszącego się do tego zagadnienia, istnienie uprawnienia do cofnięcia zarówno skargi, jak i skargi kasacyjnej nie budzi wątpliwości także w doktrynie i orzecznictwie. Innymi słowy skarżący może rozporządzać skargą także już po jej wniesieniu do sądu (czynność dyspozycyjna skarżącego). Niewątpliwe są również skutki prawno-procesowe skutecznego skorzystania z przedmiotowej możliwości. Zgodnie bowiem z art. 60 PostAdmU skarżący może cofnąć skargę i wiąże to sąd. Przepis ten na podstawie art. 193 PostAdmU znajduje odpowiednie zastosowanie w postępowaniu kasacyjnym. Zgodnie z art. 161 § 1 pkt 1 PostAdmU w zw. z art. 193 PostAdmU efektem skutecznego cofnięcia skargi kasacyjnej jest umorzenie postępowania kasacyjnego (wyrok NSA z 16.1.2025 r., II FSK 661/22, Legalis). W praktyce, jak wskazuje się w doktrynie, cofnięcie skargi sprowadza się do rezygnacji przez skarżącego z dochodzenia na drodze sądowej ochrony sfery jego praw i interesów, a tym samym do rezygnacji z kontynuowania postępowania sądowoadministracyjnego i realizacji uprawnień wynikających z zasady prawa do sądu. W ślad za doktryną i orzecznictwem należy zwrócić uwagę na ramy czasowe, w których skarżący może skorzystać z przysługującego mu uprawnienia. Skarżący jest bowiem uprawniony do skorzystania z instytucji cofnięcia skargi od chwili wpływu skargi do organu administracji publicznej, którego działanie lub zaniechanie jest przedmiotem skargi, do chwili wydania wyroku przez WSA (postanowienie WSA w Warszawie z 13.9.2004 r., III SA 2058/03, Legalis).
W tym kontekście należy wskazać, iż ustawodawca przewidział nie tylko przedmiotowe uprawnienie i skutki skorzystania z niego, ale także przesłanki negatywne. Stosownie bowiem do art. 60 zd. 3 PostAdmU sąd uzna cofnięcie skargi za niedopuszczalne, jeżeli: 1) zmierza ono do obejścia prawa lub 2) spowodowałoby utrzymanie w mocy aktu lub czynności dotkniętych wadą nieważności. Tym samym ustawodawca wskazuje 2 przesłanki, których stwierdzenie przez sąd spowoduje uznanie cofnięcia skargi za niedopuszczalne. Przesłanki te mają charakter rozłączny, o czym świadczy użycie spójnika „lub”. W praktyce oznacza to, iż wystarczy stwierdzenie wystąpienia tylko jednej z nich, by cofnięcie skargi potraktować jako niedopuszczalne. Jednocześnie należy też zaakcentować, iż możliwość cofnięcia dotyczy jedynie takiej skargi, która wszczęła postępowanie sądowoadministracyjne, tj.: 1) jest dopuszczalna i 2) nie zawiera braków uniemożliwiających nadanie jej dalszego biegu (postanowienie WSA w Opolu z 8.4.2013 r., I SA/Op 155/13, Legalis).
Istotna jest również treść oświadczenia strony w przedmiocie cofnięcia skargi. Może dojść do złożenia go zarówno ustnie (do protokołu, np. rozprawy), jak i pisemnie. Niemniej jednak – jak wskazuje się w orzecznictwie – jego treść nie powinna nasuwać wątpliwości ani zastrzeżeń w kontekście woli skarżącego skutecznego cofnięcia skargi wraz ze wszystkimi konsekwencjami tej czynności (wyrok WSA we Wrocławiu z 6.6.2024 r., II SAB/Wr 98/24, Legalis). Oświadczenie to powinno być jasne co do faktycznych intencji skarżącego oraz zamierzonych skutków faktycznych i prawnych, jakie planuje wywołać, składając przedmiotowe oświadczenie woli. Co więcej, oświadczenie skarżącego powinno być skierowane bezpośrednio do sądu, aby możliwe było dokonanie oceny tegoż oświadczenia pod kątem jego skuteczności procesowej, a więc czy zawarte w art. 60 PostAdmU dyspozycje zostały spełnione (postanowienie NSA z 5.8.2005 r., II OSK 167/05, Legalis). Takich wątpliwości nie miał NSA na gruncie rozpatrywanej sprawy, w której pismo złożone przez pełnomocnika Dyrektora IAS we Wrocławiu było jasne i jednoznaczne w swej treści.
Na marginesie, mając na uwadze ww. zasadę rozporządzalności skargą przez skarżącego, należy – za dotychczasowym orzecznictwem sądowoadministracyjnym – wskazać, iż skarżący może – w określonych ramach czasowych – wielokrotnie zmieniać zdanie w przedmiocie wniesienia lub nie skargi. o ile bowiem po cofnięciu skargi, ale jeszcze przed wydaniem postanowienia o umorzeniu postępowania przez sąd, skarżący zmieni zdanie i cofnie swoje wcześniejsze oświadczenie (tj. oświadczenie o cofnięciu skargi), należy tę czynność uznać za prawnie dopuszczalną. Momentem granicznym jest w tym przypadku wydanie orzeczenia przez sąd co do skargi (wyrok NSA z 19.4.2010 r., I OSK 50/10, Legalis).
Postanowienie NSA z 1.7.2025 r., III FSK 290/23, Legalis