Historyczny moment – prom Jantar Unity oficjalnie przekazany do Unity Line

11 godzin temu
Zdjęcie: Historyczny moment – prom Jantar Unity oficjalnie przekazany do Unity Line


17 grudnia nowy prom M/F Jantar Unity został oficjalnie przekazany armatorowi po zakończeniu prac stoczniowych i odbiorów technicznych. Jednostka jest gotowa do regularnych rejsów na linii Świnoujście-Trelleborg, łączącej Polskę i Szwecję. To pierwszy z trzech nowoczesnych promów, które mają wzmocnić krajową flotę i pozycję Polski na rynku żeglugi promowej.

Za realizację projektu odpowiadała Gdańska Stocznia Remontowa, należąca do Remontowa Holding. Po pomyślnym zakończeniu wszystkich procedur jednostka została formalnie przejęta przez Unity Line i będzie pływać w barwach POLSCA Baltic Ferries na trasie Świnoujście–Trelleborg.

Jantar Unity to pierwszy z trzech nowoczesnych promów budowanych dla tego armatora w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding. W realizację projektu zaangażowano szereg podwykonawców, w tym Marine Projects, Montex, Remontowa Shipbuilding, Holm oraz Stal Complex.

Jednostki tej serii mają 195,6 metra długości i 32,2 metra szerokości. Linia ładunkowa liczy 4100 metrów, a na pokładzie może podróżować 400 pasażerów. Załoga promu będzie liczyć 50 osób.

Prom wyposażono w ekologiczny napęd LNG z układem hybrydowym. Cztery silniki dual-fuel, zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz olejem napędowym wykorzystywanym do inicjacji zapłonu, współpracują ze wspomaganiem bateryjnym. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć emisję CO2 o około jedną czwartą w porównaniu do w tej chwili stosowanych rozwiązań w podobnych jednostkach, a jednocześnie zapewnia wysoką manewrowość w portach i prędkość maksymalną do 19 węzłów. Zamiast klasycznych śrub napędowych prom wyposażono w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie.

Nowoczesne rozwiązania techniczne mają przełożyć się nie tylko na mniejsze zużycie paliwa, ale także na większą elastyczność eksploatacyjną.

Równolegle trwa budowa kolejnych jednostek. Drugi prom, który pierwotnie miał trafić do Polferries, został już zwodowany i ma rozpocząć przewozy pasażerskie w 2027 roku. Trzeci statek ma wejść do służby w 2028 roku, a jego wodowanie planowane jest na jesień lub wczesną zimę.

Skarb Państwa przeznaczył na budowę promów 1,3 mld zł. Wszystkie jednostki mają pływać w barwach POLSCA Baltic Ferries.

fot: Unity Line

Idź do oryginalnego materiału