Czujesz się wprowadzony w błąd przez system Nutri-Score? Masz obawy, iż instytucje odpowiedzialne za zdrowie Twoje i Twoich najbliższych nie sprawują nad nim kontroli? Nie chcesz powierzać swojego zdrowia w ręce międzynarodowych koncernów i sieci handlowych? Masz wątpliwości co do statusu prawnego dla funkcjonowania tego systemu oznaczeń na froncie opakowania? Zastanawiasz się dlaczego system deprecjonuje wartościowe nieprzetworzone produkty spożywcze i jakie to może mieć przełożenie na nasze wybory żywieniowe i zdrowie? Tak naprawdę nie wiesz na jakich zasadach system klasyfikuje produkty? Czujesz się dezinformowany?
Złóż indywidualną skargę do odpowiedniej instytucji. Razem pokażmy instytucjom, iż w praktyce Nutri-Score nie działa i to jakim jest zagrożeniem.
I. Skarga do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) – na wprowadzanie w błąd
Każdy z nas – konsumentów może złożyć indywidualną skargę do UOKiK, jeżeli czuje się wprowadzony w błąd przez system Nutri-Score. Taką skargę możemy przesłać pisemnie na adres urzędu. Pismo powinno zawierać nasze dane jako nadawcy, w tym dokładne dane teleadresowe (urząd nie rozpatruje anonimowych zawiadomień).
Indywidualna skarga do UOKiK, w której uzasadniamy, iż czujemy się wprowadzeni w błąd przez system Nutri-Score może być podstawą do wszczęcia postepowania administracyjnego przez UOKiK w danej sprawie.
Skargę kierujemy pisemnie na adres urzędu:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Więcej na: https://uokik.gov.pl/naruszanie-interesow-konsumentow
II. Skarga lub wniosek do Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS) – na nieuregulowany status prawny Nutri-Score i potrzebę zakazu działania systemu w Polsce
Główny Inspektorat Sanitarny jest instytucją, która odpowiada za status prawny oznaczeń na froncie opakowania takich jak Nutri-Score. Ważne jest uregulowanie statusu systemu w Polsce przez jego odrzucenie w związku z szeregiem wątpliwości natury prawnej co do jego funkcjonowania.
Przedmiotem naszej skargi do GIS może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez adekwatne organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku do GIS mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, ulepszenia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Skargę możemy wysłać pocztą na adres:
Główny Inspektorat Sanitarny
Departament Jakości i Nadzoru
ul. Targowa 65
03-729 Warszawa
e-mail: [email protected]
Skargę można też złożyć osobiście (do protokołu)
Miejscem przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków w Głównym Inspektoracie Sanitarnym jest Punkt Obsługi Klienta. Przyjmowanie skarg i wniosków odbywa się od wtorku do piątku w godzinach 9.00-16.00 oraz w poniedziałki w godzinach 08.00-18.00, po wcześniejszym umówieniu telefonicznym.
Główny Inspektor Sanitarny/Dyrektor Generalny oraz Dyrektorzy komórek organizacyjnych przyjmują klientów w sprawach skarg i wniosków po wcześniejszym, telefonicznym ustaleniu terminu spotkania pod numerem /022/ 345 33 00 (po połączeniu z Centralą GIS nastąpi przekierowanie do sekretariatu adekwatnego departamentu lub biura).
Szczegóły na: https://www.gov.pl/web/gis/skargi-i-wnioski
III. Skarga do Ministerstwa Zdrowia
Skargi do Ministerstwa Zdrowia mogą dotyczyć szeroko pojętego zagadnienia zdrowia publicznego. Nutri-Score przez swój nieprecyzyjny algorytm klasyfikacji produktów oraz uproszczony system oznaczeń kieruje konsumentów w stronę niezdrowych wyborów żywieniowych co jest zagrożeniem z punktu widzenia szeroko pojętego zdrowia publicznego.
Skargi i wnioski możemy składać w następujący sposób:
- pocztą elektroniczną na adres: e-mail [email protected]
- za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej (wymagane jest założenie profilu na platformie e-PUAP).
- listownie na adres:
Ministerstwo Zdrowia
ul. Miodowa 15
00-952 Warszawa - pismem złożonym osobiście: w Wydziale Kancelarii i Archiwum Ministerstwa Zdrowia w poniedziałki w godzinach 8:00-18:00, w pozostałe dni 8:00-16:00.
- osobiście do protokołu: w siedzibie Ministerstwa Zdrowia przy ul. Długiej 38/40 w Warszawie w dniach: poniedziałek w godzinach 8.00-18.00, środa w godzinach 9.00-15.00
Pismo w sprawie skargi powinno zawierać następujące informacje:
- dane skarżącego (imię, nazwisko, adres),
- dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
- precyzyjny opis zdarzenia,
- w przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.
Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/zdrowie/zloz-skarge-lub-wniosek