Rozbudowa Nabrzeża Bytomskiego w Porcie Gdańsk została zakończona blisko trzy miesiące przed terminem, choć była prowadzona w czynnym porcie i przy pełnym obciążeniu operacyjnym. Inwestycja znacząco zwiększyła możliwości przeładunkowe Portu Wewnętrznego, umożliwiając obsługę większych jednostek i cięższych ładunków. Projekt współfinansowany z CEF2 wzmacnia pozycję Portu Gdańsk w sieci TEN-T i otwiera teren pod nowe działalności operatorskie.
Generalnym wykonawcą przedsięwzięcia pn.: Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T” była spółka PORR S.A. Umowę podpisano w marcu 2024 r., a zakończenie prac planowano na 19 lutego 2026 r. Ostatecznie inwestycja została oddana do użytku blisko trzy miesiące wcześniej. Wartość projektu wyniosła około 43 mln zł.
— Gratulacje dla Ministerstwa Infrastruktury, bo porty morskie potrafią skutecznie korzystać z tych środków. W ostatnich 10 latach Port Gdańsk pozyskał ponad miliard złotych z programów krajowych i kolejny miliard z instrumentu CEF. Wczoraj, będąc na Wybrzeżu z wicepremierem Kosiniakiem-Kamyszem, usłyszałem od niego: „u was naprawdę dzieją się inwestycje”. I to prawda – mówił Jacek Karnowski, wiceminister w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Rozbudowa Nabrzeża Bytomskiego diametralnie zmieniła jego parametry techniczne i funkcjonalne. Przed modernizacją głębokość przy nabrzeżu wynosiła około 6 metrów, co umożliwiało obsługę statków o długości do 116 metrów i nośności około 7 tys. DWT. Po zakończeniu prac nabrzeże zyskało status wielofunkcyjnego obiektu przeładunkowego, zdolnego do obsługi znacznie większych jednostek.
— Modernizacja Nabrzeża Bytomskiego, zlokalizowanego w Porcie Wewnętrznym, ma ogromne i wielowymiarowe znaczenie dla funkcjonowania całego Portu Gdańsk. To projekt, który – choć obejmuje jeden odcinek infrastruktury – wpływa na cały układ portowy, jego przepustowość i perspektywy rozwoju. Rozwój tzw. starego portu jest dziś istotny w kontekście dynamicznie rosnących przeładunków i zmieniających się potrzeb rynku. To właśnie tu koncentrują się operacje, które wymagają elastycznej, wielofunkcyjnej i technicznie zaawansowanej infrastruktury – -podkreśliła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.

Nowa infrastruktura znacząco poprawiła zarówno parametry eksploatacyjne, jak i bezpieczeństwo żeglugi.
— Dzięki uzyskanej głębokości 10,2 m możliwa jest obsługa większych statków, poprawia się również bezpieczeństwo manewrowania. Dotychczas cumować mogły tu jednostki o długości do 116 m. w tej chwili możemy obsługiwać statki o długości do 142 m, szerokości do 25 m i aż czterokrotnie większej nośności – wyjaśniał Stefan Rudnik, dyrektor Departamentu Inwestycji Portu Gdańsk
W ramach inwestycji powstał 204-metrowy odcinek nabrzeża wykonany w technologii płytowej z przednią palościanką oraz płytą wspartą na ruszcie z pali CFA. Obiekt wyposażono w pełną infrastrukturę techniczną, a dopuszczalne obciążenie robocze w pasie technicznym wynosi 30 kN/m². Zrealizowano także roboty pogłębiarskie, wykonano kanalizację kablową, deszczową i wodociągową oraz nowoczesne oświetlenie w postaci czterech 36-metrowych masztów.

Inwestycja była realizowana bezpiecznie i bez wypadków.
— Jestem współzałożycielem stowarzyszenia bezpieczeństwa w budownictwie i zależy nam, by polskie budownictwo przez cały czas pozostawało w europejskiej awangardzie. Pod względem bezpieczeństwa jesteśmy lepsi niż 92 proc. państw europejskich – zaznaczył Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR S.A
Zakończenie rozbudowy Nabrzeża Bytomskiego otwiera kolejny etap. Zagospodarowanie przyległych terenów portowych. Port Gdańsk prowadzi w tej chwili przetarg na wybór operatora, który będzie prowadził działalność przeładunkową z wykorzystaniem nowej infrastruktury. Przedmiotem postępowania jest najem zabudowanej nieruchomości o powierzchni ponad 5 ha przy ul. Ku Ujściu, z bezpośrednim dostępem do nabrzeża. Termin składania ofert upływa 22 stycznia 2026 r.
Rozbudowa Nabrzeża Bytomskiego to długofalowa inwestycja w rozwój transportu, handlu oraz bezpieczeństwa energetycznego i surowcowego kraju.
— Inwestycja została zrealizowana dzięki wsparciu funduszy unijnych, ale również dzięki znaczącemu wkładowi własnemu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Środki te pochodzą z wypracowanego zysku, który – jako spółka o szczególnym charakterze – reinwestujemy w rozwój infrastruktury. To dowód na nasze odpowiedzialne i długofalowe podejście do zarządzania majątkiem portowym. Podstawowym celem portu jest tworzenie warunków do prowadzenia działalności handlowej. Wspierając biznes, przyczyniamy się do stabilności finansowej państwa – podsumowała Dorota Pyć




fot: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA

18 godzin temu