Porty, żegluga i infrastruktura morska znalazły się wśród najważniejszych obszarów inwestycyjnych państwa w ostatnich dwóch latach. Ministerstwo Infrastruktury podsumowało okres od zaprzysiężenia rządu Donalda Tuska jako czas intensywnej odbudowy i rozwoju, także w wymiarze morskim. Resort zapowiada dalsze miliardowe nakłady, które mają wzmocnić bezpieczeństwo i pozycję Polski jako państwa morskiego.
Dwa lata od zaprzysiężenia rządu Premiera Donalda Tuska minęły dokładnie 13 grudnia 2025 r. Przedstawiając najważniejsze osiągnięcia tego okresu, minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, iż z perspektywy Ministerstwa Infrastruktury był to czas intensywnej pracy, porządkowania wieloletnich zaniedbań oraz realizacji projektów, które zmieniają oblicze polskiej infrastruktury.
— Mogę z przekonaniem powiedzieć, iż ten czas przyniósł szereg przełomów, które wzmocniły fundamenty rozwoju naszego kraju oraz jego bezpieczeństwo. Rozwój infrastruktury, która jest krwiobiegiem gospodarki i filarem bezpieczeństwa traktujemy poważnie. Na przyszły rok zaplanowaliśmy 100 mld zł na wszystkie obszary infrastruktury państwa. Pokazuje to najdobitniej skok, jakiego dokonaliśmy w zaledwie 2 lata – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jednocześnie minister wskazał, iż Polska wchodzi w okres największych inwestycji infrastrukturalnych w swojej historii, które będą realizowane z myślą o przyszłych pokoleniach.
— Przed nami kolejne lata ambitnych celów. Mamy wizję rozwoju polskiej infrastruktury, która wzniesie nasz kraj na kolejny poziom. Pozycję Polski, jako 20 gospodarki świata będzie widać właśnie po jej nowoczesnej infrastrukturze – mówił minister D. Klimczak.
W sektorze drogowym wartość aktualnie realizowanych inwestycji wynosi około 62,5 mld zł, a w budowie znajduje się 1551 km nowych tras.
— W tym roku oddamy do użytku ponad 400 km nowych dróg krajowych. Warto podkreślić, w ciągu najbliższych dwóch tygodni oddamy ich około 200 km. Takiego prezentu gwiazdkowego dla kierowców nigdy nie było – mówił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Wśród oddawanych odcinków znalazły się m.in. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S7, fragmenty S6 Koszalin–Słupsk, S19 Kuźnica-Sokółka Płn., odcinki S1, S7 Płońsk–Modlin, S19 Krosno-Dukla oraz pięć odcinków A2 Siedlce-Biała Podlaska. Do ruchu trafią również nowe obwodnice Oświęcimia, Wąchocka i Koźmina Wielkopolskiego. Ministerstwo wskazuje także na odblokowanie kluczowych projektów, w tym Zachodniej Obwodnicy Szczecina, Wschodniej Obwodnicy Warszawy oraz remontu autostrady A1 Piekary Śląskie-Pyrzowice.
Dynamiczny rozwój odnotowano również w transporcie kolejowym. Od 2023 r. liczba pasażerów PKP Intercity wzrosła o 31 proc., do około 88 mln rocznie. Spółka realizuje kontrakty taborowe o wartości ponad 16,5 mld zł.
— W nowym rozkładzie jazdy zapewniamy 555 połączeń dziennie, czyniąc kolej realną alternatywą transportową dla milionów obywateli. Jest to o 121 więcej niż w 2023 r. Szacujemy, iż w 2027 roku wszyscy polscy przewoźnicy kolejowi przewiozą około pół miliarda pasażerów rocznie, a PKP Intercity będzie się zbliżać do 100 milionów. To prawdziwy renesans polskiej kolei i nowa era pasażera. Planowane jest wówczas 600 połączeń dziennie, a kolej dalekobieżna wróci do wielu miejscowości, które przez dekady czekały na powrót pociągów – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Rośnie też skala inwestycji w lotnictwie cywilnym. Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały kontrakt na 40 samolotów Airbus dla floty regionalnej, z opcją zwiększenia zamówienia do 84 maszyn. W 2025 roku LOT przewiezie 12 mln pasażerów, osiągając historyczny rekord. Postępują także prace nad budową lotniska centralnego, obejmujące przygotowanie projektu budowlanego, wybór wykonawcy terminala oraz ogłaszanie przetargów o łącznej wartości przekraczającej 40 mld zł.
Szczególne znaczenie w podsumowaniu resortu zajmują inwestycje w sektor morski.
— Polska staje się w pełni państwem morskim ze wszystkimi tego pozytywnymi dla gospodarki i bezpieczeństwa konsekwencjami – podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
— Rozbudowujemy infrastrukturę portów morskich, która wzmacnia także bezpieczeństwo energetyczne kraju. Jedną z największych inwestycji na Bałtyku jest głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu, który powstaje w ramach nowego portu zewnętrznego – Przylądka Pomerania. W Porcie Gdańsk wybudujemy Terminal Agro, a od strony morza stworzymy infrastrukturę prowadzącą do miejsca budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej – mówił wiceminister.
W ramach programu Polskie Morze realizowane są również inwestycje w nową flotę szkoleniową.
— Inwestujemy w budowę nowych jednostek pływających dla uczelni morskich: żaglowca szkolnego dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (następcy „Daru Młodzieży”) oraz statku szkolno-badawczego dla Politechniki Morskiej w Szczecinie (następcy „Nawigatora XXI”) — zaznaczył wiceminister.
Resort infrastruktury zapowiada, iż kolejne lata mają przynieść dalsze przyspieszenie inwestycji.
fot: Ministerstwo Infrastruktury

12 godzin temu