Premia za usługi marketingowe – jak sieć handlowa i producent rozliczają VAT i CIT

11 godzin temu
Zdjęcie: Koszty reklamy, marketingu, promocji to koszty pośrednie. / Shutterstock


Sieć handlowa (Y spółka z o.o., podatnik VAT czynny) kupuje m.in. soki i napoje owocowe od wytwórni (X spółki z o.o., podatnika VAT czynnego). Od 1 września 2025 r. sieć handlowa świadczy na rzecz wytwórni usługi o charakterze marketingowym, m.in. usługi wsparcia sprzedaży oraz merchandisingowe (ekspozycji towarów na półce, zagospodarowania przestrzeni sprzedaży oraz promocji sprzedaży). Są one wynagradzane w formie premii pieniężnej ustalanej jako procent od wartości netto przychodów uzyskanych ze sprzedaży produktów wytwórni. Tak ustalone wynagrodzenie powiększane jest o kwotę należnego VAT. Usługi rozliczane są w miesięcznych okresach rozliczeniowych (za miesiąc kalendarzowy). Pierwszą fakturę na podstawie tej umowy, tj. za wrzesień 2025 r., sieć handlowa wystawiła 10 października 2025 r. na kwotę 3000 zł netto plus VAT (690 zł). Tego samego dnia wytwórnia otrzymała tę fakturę w formacie PDF, a zapłaciła za nią 16 października 2025 r. na rachunek bankowy sieci handlowej figurujący na białej liście podatników w mechanizmie podzielonej płatności i tego dnia kwota ta wpłynęła na rachunek spółki Y. Rokiem podatkowym obu spółek jest rok kalendarzowy, a VAT i zaliczki na CIT rozliczają one na zasadach ogólnych za okresy miesięczne. Dla obu spółek adekwatna jest stawka CIT w wysokości 19 proc. Między siecią handlową a wytwórnią nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. Jak obie spółki powinny rozliczyć usługi marketingowe na gruncie VAT i CIT?
Idź do oryginalnego materiału