1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa ta utrzymuje ogólne zasady powierzania pracy cudzoziemcom, które do tej pory były zawarte w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Nowe przepisy wprowadzają jednak istotne ograniczenia, które w praktyce mogą utrudnić proces zatrudniania cudzoziemców.
Przede wszystkim podmioty, które powierzają pracę cudzoziemcom, są zobowiązane do zawarcia umów z cudzoziemcami wyłącznie w formie pisemnej, w języku zrozumiałym dla cudzoziemca. W przypadku, gdy umowa jest zawarta w języku obcym, podmiot powierzający pracę musi zlecić przetłumaczenie jej na język polski przez tłumacza przysięgłego oraz przechowywać tekst w jęz. polskim przez okres dwóch lat po zakończeniu zatrudnienia cudzoziemca. Podmiot powierzający pracę jest również zobowiązany do przechowywania danych osobowych cudzoziemca także przez okres 2 lat, chyba iż inne przepisy nakładają dłuższy okres (np. w przypadku dokumentacji pracowniczej).
Nowe przepisy nakładają na podmioty powierzające pracę cudzoziemcom obowiązki informacyjne, w tym konieczność poinformowania cudzoziemca o możliwości przystąpienia do związków zawodowych niezależnie od formy zatrudnienia. Dodatkowo, podmioty powierzające pracę muszą poinformować urzędy wojewódzkie o braku podjęcia pracy przez cudzoziemca w ciągu dwóch miesięcy od rozpoczęcia ważności zezwolenia na pracę, o przerwie w pracy przekraczającej dwa miesiące lub o wcześniejszym rozwiązaniu umowy.
Nowe przepisy wprowadzają również surowsze kryteria odmowy wydania zezwolenia na pracę. Wojewoda musi odmówić wydania zezwolenia na pracę m.in. w przypadku, gdy podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi został utworzony wyłącznie w celu ułatwienia cudzoziemcowi wjazdu do Polski lub jeżeli cudzoziemiec będzie pracował na rzecz podmiotu innego niż ten, który ubiega się o zezwolenie na pracę. Druga z tych przesłanek ma na celu eliminację tzw. outsourcingu pracowniczego, który w opinii prawodawcy stanowi zjawisko niepożądane. Z tego względu ustawa wprowadziła również nowy przepis penalizujący kierowanie cudzoziemca do pracy na rzecz podmiotu trzeciego w sytuacjach innych niż praca tymczasowa.
Warto dodać, iż nowe przepisy przewidują pełną digitalizację procesów związanych z wydawaniem zezwoleń na pracę. Komunikacja z urzędami wojewódzkimi ma się odbywać wyłącznie za pośrednictwem systemu MOS (Moduł Obsługi Spraw), co umożliwi bardziej efektywne i szybsze przeprowadzanie postępowań administracyjnych.
1 czerwca 2025 r. weszła w życie również nowelizacja ustawy o cudzoziemcach, która modyfikuje zasady przyznawania Niebieskiej Karty UE. Nowelizacja ta reguluje zasady mobilności (zarówno krótkoterminowej, jak i długoterminowej) posiadaczy Niebieskiej Karty UE wydanej przez inne państwa członkowskie UE. Najistotniejszą zmianą jest wprowadzenie nowego zezwolenia na pobyt dla posiadaczy Niebieskiej Karty UE wydanej przez inne państwo członkowskie, jeżeli zamierzają oni pracować w Polsce w wykwalifikowanych zawodach. Cudzoziemcy ubiegający się o to pozwolenie muszą spełniać określone warunki, takie jak posiadanie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej na co najmniej sześć miesięcy oraz odpowiednie ubezpieczenie zdrowotne.
W związku z powyższymi zmianami, podmioty powierzające pracę cudzoziemcom, szczególnie te korzystające z outsourcingu pracowniczego, powinny przeanalizować i dostosować swoje procedury zatrudniania cudzoziemców, aby zapewnić zgodność z nowymi regulacjami.