Uproszczenie przepisów dla obywateli i przedsiębiorców to jeden z filarów planu gospodarczego „Polska – Rok Przełomu”, ogłoszonego przez Premiera Donalda Tuska w lutym 2025 roku. Po obu stronach – rządowej i społecznej – działają specjalnie powołane do tego celu zespoły. W pierwszym etapie prac nad deregulacją strona społeczna zaproponowała 202 ustawy, z czego aż 123 trafiły do realizacji, a 33 skierowane zostały do dalszych analiz.
Rok przełomu
– To jest naprawdę rok przełomu. Tak masywnej, de facto ustrojowej, zmiany nie było od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Wówczas był to proces długi, przygotowywany latami, a my – w dwa miesiące, w tym pierwszym etapie – przyjmiemy 120 ustaw – powiedział premier Donald Tusk podczas spotkania z przedstawicielami strony społecznej.
Szef rządu przypomniał, iż deregulacja to przedsięwzięcie, które wymaga ponadpartyjnej współpracy i skupienia na wspólnym celu, a nie doraźnych sporach politycznych.
– jeżeli coś ma sens, ma rekomendację strony społecznej, to nie widzę żadnego powodu, aby tego nie uwzględnić w naszym pakiecie. Dlatego będziemy poważnie traktować propozycje, które będą płynęły ze strony opozycji – mówił Premier.
Deregulacja ponad podziałami
Do tej kwestii odniósł się również Rafał Brzoska, Pełnomocnik Przedsiębiorców ds. Deregulacji. Podkreślił, iż deregulacja jest projektem inkluzywnym, ponad podziałami.
– Myślę, iż potencjalna sprawczość, to iż rząd i ogólnie klasa polityczna traktują na serio tę inicjatywę, wydaje się zachęcać kolejne rzesze ludzi do tego, by słowo „deregulacja” nie kojarzyło im się wyłącznie z pustym frazesem – stwierdził Rafał Brzoska.
Strony – rządowa i społeczna – są w stałym kontakcie, obywają się regularne spotkania i rozmowy, by na bieżąco omawiać postępy.
– Umówiliśmy się z panem prezesem Brzoską na te 100 dni. I staram się to naprawdę respektować – trzymamy bieżącą politykę z dala od tego projektu – przypomniał Donald Tusk.
Proces deregulacji to najważniejszy element strategii rządu na rzecz pobudzenia gospodarki i poprawy warunków prowadzenia działalności. Uproszczenie przepisów nie tylko ułatwi życie przedsiębiorcom, ale także ograniczy zbędną biurokrację dla obywateli.
Deregulacja w Sejmie po kampanii wyborczej
Pakiet ustaw deregulacyjnych ma być procedowany na pierwszym posiedzeniu Sejmu po wyborach prezydenckich. Decyzja ta ma na celu uniknięcie upolitycznienia reformy i zapewnienie jej spokojnego przebiegu.
– Emocje będą mniejsze i być może jeszcze większa grupa posłanek i posłów z różnych klubów przyłączy się do tego wielkiego dzieła, jakie wspólnie zapoczątkowaliśmy. Bo iż jest to wielkie dzieło, nie mam żadnej wątpliwości – powiedział Premier Donald Tusk.
Z kolei Rafał Brzoska zwrócił uwagę na podejście związane z zarządzaniem i organizacją prac nad deregulacją. Jego zdaniem to nowa jakość w pracy administracji.
– Dziękuję za tę możliwość pracy opartej na profesjonalnym podejściu project managementowym. To trochę inne podejście niż to, do którego zwykle jesteśmy przyzwyczajeni w kontaktach z urzędami. Może to nowy znak, iż możemy pracować zupełnie inaczej – bardziej efektywnie, właśnie w takich sprintach, które pozwolą nam wszystkim osiągnąć sukces – stwierdził R. Brzoska.
To ma być dopiero początek zmian
Proces deregulacji nie zakończy się w czerwcu, będzie kontynuowany. Ten pierwszy etap współpracy ze stroną społeczną to dopiero początek zmian.
– Zdajemy sobie sprawę, ile jeszcze jest miejsc, gdzie obowiązują przepisy, które nie pomagają, a wręcz szkodzą. Każdy resort, każdego dnia, będzie w sposób bardzo zdeterminowany kontynuował pracę, jaką wspólnie zaczęliśmy – zapewnił szef rządu.
Celem rządu Premiera Donalda Tuska jest stworzenie prostszego, bardziej przejrzystego prawa, które ułatwi prowadzenie działalności gospodarczej i poprawi warunki dla rozwoju polskiej gospodarki.
123 propozycje przyjęte do dalszych prac
Minister Maciej Berek, Przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów i rządowego zespołu oraz Adam Malinowski, koordynator Projektu “SprawdzaMy” z ramienia strony społecznej przedstawilli wyniki dotychczasowych prac nad pakietem deregulacyjnym. Z 197 propozycji, które zostały już przeanalizowane, 123 uzyskało akceptację, co stanowi 62 %. Jest to znacznie lepszy wynik od pierwotnie przyjętych założeń.
– Od spotkania, na którym symboliczny zegar został włączony, minęło 29 dni. Jesteśmy w 1/3 tego interwału, dlatego jesteśmy gotowi przedstawić analizę znacznej większości pierwszego pakietu – powiedział Minister Maciej Berek, przewodniczący Rządowego Zespołu ds. Deregulacji.
Do dziś Rządowy Zespół ds. Deregulacji rozpatrzył 197 propozycji z 202:
- 62% (123 postulatów) – przyjętych do realizacji;
- 17% (33 postulaty) – skierowanych do dalszych analiz;
- 17% (33 postulatów) – brak możliwości realizacji z uwagi na kwestie bezpieczeństwa lub stabilność finansów publicznych;
- 4% (8 postulatów) – wycofanych przez stronę społeczną.
- 49 postulatów, czyli 40% z przyjętych do realizacji jest już zrealizowanych lub jest w procesie legislacyjnym:
- 14 postulatów zostało już zrealizowanych (przyjęte przez Radę Ministrów);
- 35 postulatów są w rządowym procesie legislacyjnym.
– Kłaniamy się w pas przede wszystkim wolontariuszom. 600 osób zgłosiło się, żeby proponować pomysły i je opracowywać. Niesamowity ruch społeczny. Ale oprócz tych osób po stronie “SprawdzaMy” i po stronie pana Ministra Berka jest bardzo wielu podsekretarzy, dyrektorów, którzy każdego dnia z tymi formatkami się mierzą – powiedział Adam Malinowski.
Prace stony rządowej i społecznej nad regulacją objęły 13 obszarów tematycznych. Wśród szczegółowych propozycji znalazły się:
- polityka społeczna i zdrowie: m.in. wprowadzenie katalogu przypadków, w których wydawane są na stałe orzeczenia o niepełnosprawności, możliwość składania wniosku o kartę parkingową online, centralna e-rejestracja wizyt u lekarzy;
- cyfryzacja: m.in. nowe usługi w aplikacji mObywatel (m.in. dostęp do danych medycznych i mEmerytura), integracja istniejących systemów administracyjnych w usługach dla obywateli, cyfryzacja sądownictwa, cyfrowe orzeczenia medycyny pracy;
- podatki i finanse: m.in. domniemanie niewinności podatnika w rozliczeniach podatkowych, nekaranie podatnikówi księgowych za niecelowe błędy i pomyłki, nienaliczanie odsetek za zwłokę w przypadku, gdy kontrola podatkowa przekroczy 6 miesięcy, zniesienie obowiązku wysyłania rozliczenia PIT-11;
- prawo przedsiębiorców, prawo gospodarcze, zamówienia publiczne: m.in. zmniejszenie częstotliwości kontroli działalności gospodarczej o połowę, podniesienie progu stosowania ustawy “Prawo zamówień publicznych”, certyfikacja wykonawców zamówień publicznych, nowoczesne rzemiosło;
- prawo karne: m.in. racjonalizacja wymiaru kar w obrocie gospodarczym, zdalne rozprawy karne;
- prawo rodzinne i cywilne: m.in. pozasądowe rozwiązanie małżeństwa, podwyższenie górnej granicy rekompensaty dla świadków w postępowaniach cywilnych, umowy leasingowe i przeniesienia praw autorskich w formie dokumentowej, wydłużenie terminu z 3 do 24 miesięcy na złożenia oświadczenia o powrocie do nazwiska po rozwodzie;
- prawo pracy: m.in. eKomunikacja z pracownikiem, reprezentacja pracowników w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych; elektroniczna forma zaświadczenia o odbyciu szkolenia BHP;
- prawo administracyjne: m.in. zwiększenie dostępności urzędów poprzez zmianę godzin ich pracy, nowelizacja KPA w zakresie doręczenia decyzji w postaci hybrydowej, zakaz żądania przez organy administracji publicznej i sądy danych dostępnych w rejestrach publicznych, skrócenie czasu trwania procedury umożliwiającej usunięcie drzew, zdalne rozprawy przed KIO;
- rynek finansowy: m.in. ograniczenie obowiązków depozytariusza funduszu inwestycyjnego, zmniejszenie obowiązków informacyjnych emitentów notowanych na GPW, zmniejszenie liczby wymagań raportowych firm inwestycyjnych;
- energetyka i klimat: m.in. prosty rachunek za prąd, łatwiejsze łączenie różnych źródeł energii w jednym przyłączu, ograniczenie wymogu koncesjonowania OZE;
- legislacja: m.in. egzekwowanie zasady „Unia Europejska + zero”, dłuższe vacatio legis – koniec z nagłymi zmianami podatkowymi wobecobywateli i firm;
- rejestry państwowe: m.in. udostępnianie bankom danych z rejestru PESEL łącznie z wizerunkiem w celu weryfikacji tożsamości; obowiązek weryfikacji tożsamości w rejestrze PESEL przy zawieraniu umów OC Posiadaczy Pojazdów Mechanicznych;
- fundusze europejskie: m.in. dokumenty elektroniczne przy wnioskach o fundusze UE oświadczenia zamiast zaświadczeń w funduszach UE.
źródło:KPRM